Läckande tankningsmunstycke! [löst]

Post Reply
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Läckande tankningsmunstycke! [löst]

Post by pkrau »

Hej!

Jaha, nu är det något elände med gasbilen igen :(

Den här gången så är det strul med tankmunstycket eller backventilen. Oftare och oftare har det gått extremt långsamt att tanka (cirka 5 minuter), fastän bilarna runt omkring tankat med normal hastighet. Pratade med pumpservicekillarna som inte kände till några problem med pumparna, pratade även med några andra "tankare" som inte upplevt samma problem.

Detta kan man ju kanske leva med, men då är gårdagens händelse sju resor värre. Jag experimenterade lite med att avbryta tankningen när det gick långsamt för att se om en "omstart" skulle lösa problemet. Kanske någon kärvande ventil tänker jag. Men när jag efter att ha tryckt på pumpens stoppknapp halvvägs in i tankningen tar bort munstycket så strömmar det ut massor av gas ur bilens munstycke! Sätter snabbt tillbaks ventilen och tar bort den igen. Läcker fortfarande. Sätter dit den igen och startar pumpen på nytt. Därefter var allt som vanligt.

Kära bullen, är detta normalt? :)

Så, sitter det någon backventil på påfyllningsröret? Kan man renovera något? Måste tankarna tömmas ur eller räcker det med det efter "den dyra magnetventilen" om den ska bytas ut? Har någon råkat ut för något liknande? Tips eller idéer?

Edit: la till "löst" till rubriken

Mvh Pontus
Last edited by pkrau on 2012-11-26, 18:42, edited 1 time in total.
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Läckande tankningsmunstycke!

Post by pkrau »

Jag svarar mig själv :)

Om någon råkar ut för samma sak, se denna tråd:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2417
Post Reply