Gas eller diesel?

Post Reply
Sun
Posts: 1
Joined: 2012-03-20, 20:50

Gas eller diesel?

Post by Sun »

Hej på er,

Vi funderar på att byta bil, ingen ny, men en som gått max 3 000 mil.

Våndan ligger i gas eller diesel, beslutet att köpa en Volvo är gjort. Vi kommer att kunna leva med det mindre bagageutrymmet. Som en fördel ser vi miljönyttan.

Hur funkar det egentligen, hur är en AFV att leva med? Krånglar det så att bilen måste på verkstan och återställa varningslampor? Är det att lita på i kyla och då menar jag -25 och kallare? Såg att en taxiägare skrivit på forumet och därmed hoppas vi att driftssäkerheten är god, men gissar vi fel?

...man kan hoppas på att värdefallet blir lägre om det blir som bränsleprisprofeterna siar, uppåt 20 kr/l.

Sun

------------Edit---------

Tror oss ha fattat att AFV är ngt annat än en bi-fuel. Det är nog en bi-fuel det blir, om gas.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Gas eller diesel?

Post by Håkan »

Vi är snart inne på vår 5:e gasbil (20000 mil?) och bla haft Gas-Volvo sedan 2005.
Har nu kört 2500 mil med vår AFV MY2011 utan problem även upp till Åre i kyla.
Använder motorvärmare varje morgon men ej på em.
Två ggr har instrumentpanelen blinkat till men ej efter adaptionen vid 1500 mil.
Så för oss är det ingen tvekan att gasbilar funkar.
Har även släkt och bekanta med gasbilar som är nöjda.
Så tveklöst gasbil!
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Gas eller diesel?

Post by pkrau »

Hej!

Jag skulle också rekommendera gasbil, trots att jag har haft problem med min (min har dock gått 21000mil när jag köpte den)

Den verkar dock som om de går bra ganska många mil innan man kan vänta sig begynnande gasproblem. Kör du den bara fram till 20000mil så borde det vara ett bra val.

Andra nackdelar är annars räckvidd och tillgång till tankställen.

Fördelar är förstås driftskostnad samt miljöpåverkan.


Mvh Pontus
Post Reply