AFV service vid 1500 mil?

Post Reply
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

AFV service vid 1500 mil?

Post by Håkan »

Min servicelampa lyser nu efter knappt 1500 mil.
Jag trodde intervallet skulle vara 3000 mil!

Om inte, varför tog bort möjligheten att köra på etanol?

Nu hittar jag inte serviceboken och verkstaden säger att den skall in på "adaptering"
(Kul ord för att justera något som ev kan vara fel...)

Söker man på serviceintervall på nätet så hittar man endast 3000 mil men inga officiella Volvo-fakta tyvärr...

Är det så på alla V70 II AFV?
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Micke kock
Posts: 36
Joined: 2008-01-08, 22:29
Location: Linköping

Re: AFV service vid 1500 mil?

Post by Micke kock »

Hej Håkan
Alla nya gaskonverterade Volvo får en mellanservice efter 1500 mil, där olja och filter byts.

VAD DU GÖR SE TILL ATT INTE FÅ PROGRAMVARAN UPPDATERAD, se min tråd om service 2.0

//M!cke
Gasfordon:
Volvo S 60 (bra väghållning, ingen effekt)
Volvo V 70 (bra effekt, ingen väghållning)
Subaru Outback (ostoppbar)
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: AFV service vid 1500 mil?

Post by Patrik N »

Nja.

Varje riktig service med oljebyte m.m. är var 3000 mil. Mellan dessa är det en sk. gasservice där de tar in bilen och kollar att alla gasdetaljer fungerar som de ska. Gör de det är servicen över på 5 minuter. I min taxi uppdaterar de alltid programvaran och än så länge har det inte varit några större problem. Sedan förra programuppdateringen stannar motorn inte lika ofta. Med stannar menar jag att den inte får gas, och lägger då av men startar en sekund senare. Detta märks genom att det "hugger till" och alla lampor tänds (precis som de alltid gör när man startar en bil för att man ska se att alla lampor fungerar). Brukar oftast uppkomma då jag kör i typ 30 km/tim och släpper gasen inför en vägbula.

Jag behöver i alla fall inte beställa tid för denna gasservice men det skiljer sig kanske på taxi och vanliga personbilar. Jag bara åker in till Volvoverkstaden och säger att det är den lilla gasservicen och frågar om någon kan ta det direkt. Eftersom det inte är någon oljebyte eller liknande behövs inten lift utan de fixar oftast det på någon annanstans i verkstadslokalen (Bilia Södermalm, Stockholm).

/Patrik
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: AFV service vid 1500 mil?

Post by Håkan »

Adaptionen som det heter är nu gjord...
Tog väl lite mer än 5 min men helt OK.
Vet ej om de gjorde programuppdatering men den går fortfarande på gas i alla fall.

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Post Reply