V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Hej!

Jag har lagom till besiktning stött på ett tråkigt problem på min BiFuel..

Bilen dog plötsligt när jag låg på motorvägen körandes på gas. Fick då växla till bensin genom att själv trycka på knappen.Bensindriften fungerar för övrigt felfritt.

Jag började felsöka bilen efter detta hänt och finner då att säkringen till gasventilen har gått. Jag byter och testar igen. Nu gick det att köra ca 30 sekunder på tomgång, varpå bilen dör igen genom att skjuta den nya säkringen. Detta upprepas varje gång jag byter säkring.

Kan tillägga att det hördes ett vinande ljud från motorn på gasdrift vid lägre varv innan detta problem uppstod. Regulatorn är bytt för några år sedan (ca 10 000 mil sedan).


Finns här någon som har en aning om vad detta kan vara, eller var jag bör börja felsöka?!

Mycket tacksam för hälp!
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by pkrau »

Hej!

Helt utan scheman så gissar jag bara. Det låter på dig som om säkringen går omedelbart efter att bilen växlar till gas (ca 30s efter motorstart). Det kan ju vara andra saker än gasventilen, så en metod för att utesluta den är att koppla ur själva ventilen (säkert en snabbkoppling om jag känner volvo rätt). Starta bilen, vänta 30s och den stannar förstås. Kolla sedan om säkringen gått. Om inte så har du nog ett annat problem. En annan sak som är lätt att koppla ur är stegmotorns snabbkontakt och repetera proceduren, men jag är osäker på om den går på samma säkring. Är det någon på forumet som har scheman över gassystemet?

Mvh Pontus
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Tack för din hjälp Pontus, det uppskattas!

Den går utan problem i ca 30 sekunder efter att jag kopplat in gasen. Om jag ger varv/belastning går säkringen kanske redan efter 5-10 sekunder. Det känns precis som att det "går trögt" för gasen.

Jag ska följa dina råd och utesluta diverse komponenter. Ett kopplingsschema vore som sagt gudomligt då jag ej vet var allt sitter. Jag antar att volvo borde ha ett sådant!

Kommer med uppdatering når jag har laborerat lite med min skitbil. Till dess tages all hjläp mycket gärna emot!
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by AndersH »

Kopplingsscheman kan du hitta här så det räcker och blir över:

http://www.matthewsvolvosite.com/volvo-wiring-diagrams

:)

Edit: Jag tog bort dublettråden för detta problem så har vi allt på ett ställe.
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by Iroc »

Detta låter tråkigt..
När bilen startar så startar den ju alltid på bensin... Då blinkar väl lampan i knappen ner vid växelspaken..
Efter några sekunder/minuter beroende på motortemp så slår ju bilen över till gas och lampan slocknar...
Så frågan lyder: Vem blev årets jordgubbsodlare och har lampan slocknat när säkringen bränner ?


Schema har du väl hittat nu, men här är en dålig (observera dålig, liten värdelös kass) paintklippning på schema jag hade på datorn från en -03:a
Kan skilja mellan årsmodeller så lita inte 100 på detta.....
och hoppas nu vi pratar om samma ventil :roll: ni kanske pratar om gasfördelarens ventil ???????

Image

Säkring 6 vid förardörren går via en skarv till bakre elcentral där relä 17 drar alla tre relä samtidigt..

Volvo är ju ganska stabilt byggda bilar och ingen taiwanesisk skit, så det är ju inte så ofta att en kabel kläms eller kortsluts mot jord om man inte grejat eller gjort nåt dumt, så om vi nu ska satsa pengar på nåt så satsar jag 5:- på att en tankventil har ärgat sönder så spolen inuti ligger och kortsluter mot ytterhöljet.. Behöver ju inte vara en jättekortslutning, så ventilerna kanske hinner öppna några sekunder innan säkring bränner...

Alltså borde säkringen bränna ungefär samma tidpunkt som den slår över till gas, sen går den på gasen som är i systemet en stund innan den dör helt..
Varvar du så tar ju den kvarvarande gasen slut fortare.
Verkar logiskt...

Tankventil = dyr = inte bra = du sälja billig bil till mig ? :D
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Du verkar ha rätt Iroc. Säkringen går i den stund gasen kopplas in och går till dess att systemet är tomt, alltså olika beroende på belastning.

Säkringen som går sitter på plats 13 i bagaget och heter "gastankventil".
I min värld är detta en ventil och inte en kran som sitter på vardera gaflaska.

Bilen har som jag först skrev låtit konstigt på gasdrift ett tag innan den slutade gå helt. Det vinande ljudet kan och bör ju då ha kommit från gastankventilen (gasfördelare?) Den viner ju då inte längre pga att säkringen pajar så fort systemet kopplas in (då lampan slocknar).

Det vinande ljudet kom från motorrummet, och då bör det ju inte vara tankventilen som Iroc beskriver, eller?!
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Säkringen till gasfördelaren sitter på plats 21 vid förardörren. Den är hel.. hade hoppats på annat..
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Några nya inputs eller bekräftelser?
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by Iroc »

Att dom tjuter i gassystemet från motorrummet är nog helt normalt...
Det gör min med, alltså inte högt, men man hör ju skillnad på när man kör på bensin och gas..

Det finns en bild på gastanksventilen i "Renoveringsguide Necam Mega" tråden och en bild på var dom tre gastankarna sitter..
Vid sidan av ventilen sitter en försänkt insexskruv där man kan stänga flödet för gasen, om du ska byta en enskild ventil så du inte tömmer hela systemet i onödan..

Men koppla ur alla tre ventiler, följ kablaget från ventilen tills du kommer till en skarv så är det bara att plugga isär dom.
Starta bilen och se om säkringen skjuter igen när ingen ventil är ikopplad för att utesluta kablagefel..
Men troligen är det ventilbyte om du har otur..
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Tack Iroc, du verkar vara en fena på detta! Tråden du tipsade om var ju kalasbra, tack för det.

Jag ska göra testet du föreslår, det lär ta mig till en slutsats. Jag har en fråga till som jag mycket gärna får besvarad!

Är det en huvudventil det i så fall är frågan om? Vad jag läst går gasen från de mindre tankarna genom den stora tanken innan den vandrar framåt, då bör det ju bara vara den ventilen som öppnar/stänger när gasen slås på eller stängs av.

Jag hyser rätt goda hopp om att kanske fixa upp ventilen om det nu skulle vara fel på den. Är dykare till vardags så gasjobb och gasutrustning är jag van vid. Så förbaskat komplicerad kan ju inte ventilen vara. Optimist - javisst!
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by Iroc »

Njääe, fena är man väl inte, men lite har man ju lärt sig nu efter snart ett år med gasbil och detta fantastiska forum, så kul att man kan bidra med något .. :D
Och i VADIS står det mycket intressant. Så det programmet rekommenderas att "köpa" *host host* för den som är intresserad :roll:
Annars som det skrivits om tidigare i andra trådar (ifall du inte läst det) så finns ju en kina DICE enhet med VIDA att köpa för 1300:- så har du åtkomst till hela bilens diagnostik och reparationsmanual osv..

Rätt inställning !
Det är ju bara en ventil, inget rymdraket så den borde inte vara så avancerad :D

Vad jag läst i VADIS så passerar all gas via den stora tanken, men om man nu skulle behöva byta den mindre tanken så borde dom ju i alla fall ha en mekanisk stängning, men om det sitter nån elektrisk ventil där också vet jag ej, men i elschemat är det bild på tre ventiler ju..
Har bara skruvat med det lilla som står i renoveringsguidetråden... Och då låg man ute och frös i minusgrader.. Uhhuu..
Men det är väl bara att lyfta ner plastkåporna över dom små tankarna också så ser man ganska snabbt hur det ser ut..

Ifall nån ventil är kass, så är en dum ide att ta nån stark magnet, typ neodium eller vad dom nu heter och försöka tvinga upp ventilen med hjälp av den magneten för att kunna köra slut på så mycket gas som möjligt..

Ta gärna lite bilder och berätta om dina framsteg/misslyckanden, eller hur det ser ut under bilen bland alla tankar..
Alltid bra med en "kom ihåg" lista nästa gång det är dags att felsöka ventiler.


lite Offtopic:
Blev nästan lite sugen på att skruva sönder min bil lite nu och fixa min regulator och dränera gasfiltret nu inför vintern..
Och sen funderar jag på att riva bort ljuddämparen som sitter där tanken ska sitta och sätta dit den riktiga stora bensintanken..
hmm hmmm hmmmmmm....
Åter till studion.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Ja tacka vet jag forumgas, blev väldigt glad när jag hittade hit nu när min bil började krångla! Jag kollade lite på diagnosverktyg på ebay igår och hittade en kinapryl som jag länkar nedan. ODBII är det enda begrepp jag känner till sedan tidigare. DICE och VIDA är nya företeelser i min värld. Vet du om dessa två nedan skiljer mycket åt?

http://www.ebay.com/itm/New-brand-VOLVO ... 2a14cbe309

http://www.ebay.com/itm/360367212521?ss ... 1423.l2649

Jag antar att man kommer åt bra mycket mer med en som är anpassad för volvo, om den är ett bra köp och prisvärd kan jag tänka mig att handla trots att jag snart ska sälja. Kan ju alltid läsa koder åt andra!


Ja det är samma jag läst, det får bli att ta reda på hur det ser ut imorgon när jag ändå slutar tidigt, i dagsljus! Får hoppas att det inte kommer snö under natten bara, hehe.
Jag köpte faktiskt en sån magnet i helgen, neodym heter de. Kul att den kan komma till användning, har bara lekt med den hittills :D Tack för tipset förresten!
Jag kommer uppdatera tillsammans med bilder under mina operationer! Ska försöka komma ihåg att avlägga rapport imorgon efter/under meket. Ska bli kul att rota lite i gassystemet, en ny lärdom.

Min kärra har gått lite småryckigt under hela tiden jag ägt den (endast på låga varv typ i rondell) så det kanske även är lämligt att riva regulatorn!

Angående tanken är jag faktiskt också sugen på att byta. bara man kan lösa ljudet på något sätt vore det rätt gött... Om mitt gassystem går åt pipan kommer jag definitivt riva det och montera stor tank. Lättare att sälja en 2,4 än defekt BiFuel..
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by Iroc »

Ja, diagnosverktyg är kul..
Här kommer en snabb förklararing på vad som fastnat i mitt huvud...
OBD2 är ju On Board Diagnostic version 2...
Volvos felkodsläsare heter DICE, programmet heter VIDA, VADIS efterträdare...
Med volvos DICE kan du läsa alla styrdon i bilen, alltså dörrmoduler, främre, mitten och bakre elcentral, Engine Control Module ECM, Transmission Control Module TCM plus massa mer...

Men med den sista OBD scannern du länkade till kan du bara läsa enligt vad det står i texten:
Retrieves generic (P0, P2, P3, and U0) and manufacturer specific (P1, P3,and U1) codes..
Alltså P koder, vilket innebär Powertrain som är motorns felkoder, men du kommer inte åt alla andra styrdon med en sån scanner...
Det finns ju B, body och C, chassi koder också den där U koden som var nåt konstigt..

DICE är enormt bra som diagnosinstrument, men den funkar bara till volvo, så ska du sälja bilen så köp hellre en universalscanner då dom funkar på fler bilar..
Och dom finns för 2-300:- utan färgdisplay (vilket känns onödigt..)
Sen finns det även bluetooth adapters som man kopplar in i OBD uttaget och som skickar felkoder till telefonen om man har android eller iphone och så kan man få upp mätare och sånt där coolt i telefonen..

Detta blev inte alls snabbt svar nu, :x åhåhå...

Men här kommer mer text.. :lol:
Det där med magneten vet jag inte om det funkar så du kan ju vara försökskanin..
Vilket håll själva ventilen ska påverkas åt och sånt där, om magneten kommer åt osv..

Kolla om du har en givare på gasregulatorn, har du det så är det enkelt att kolla regulatorns funktion med VIDA innan du river nåt..
Rycker den så kan det nog hellre vara nåt med gasfördelaren/stegmotorn .. Men sånt går också att kolla med VIDA..

Fast då gäller det ju att tankventilen är hel så bilen går att köra på gas..
Så kolla vad det är för fel med ventilen och laga det, sen betalar du mig några kilo rent guld (kan nöja mig med ett kilo), så kan vi nog ordna med en avläsning med dice och testa lite stegmotorer osv.
Om det nu fanns på 02: or, inte säkert det var fullt utvecklat och programmerat i styrdonet då.

Åååh nä nu måste jag äta nåt.
Åter till studion !
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Nu är det lite klarare, tack för utredningen! Jag kommer köpa en lite bättre universalscanner för 80 bucks, den har flest knappar.. :)

Jag skickade efter VADIS igår kväll. Tror faktiskt att det redan har levererats... Blir kul att skumma runt där..
Bluetoothscannern verkar också ball. Kanske kan höja bilens värde lite om man annonserar rätt.. "V70 BiFuel, iPhone - kompatibel" 8)

Jag kunde inte hålla mig utan började igår med att ta ner skyddsplasten (den stora bakre). Har kollat lite på kablar men ser inga skador, stora felsökningen kommer dock i eftermiddag! Jag gjorde ett försök att locka ut ventilen med min megamagnet, det fungerade dock inte alls. Skulle gissa att den är i en icke magnetisk metall. En neodymmagnet är svinstark, med fältet ligger nära magneten vilket gör avståndet för stort in till den stackars ventilen.

Kollade snabbt igår och kunde tyvärr inte hitta någon port på min regulator.

Hoppas jag kan utesluta ventilfel idag, vill hellre ha kabelfel (eller vill jag...?) då det känns lite enklare(läs:billigare) att åtgärda i worst case scenario.

Jag får åka och dyka på något gammalt vrak med guldlast så löser vi felsökningen då!

Jag återkommer när vidare efterforskningar har blivit gjorda!
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Köpte precis scanner, det blev en sån här för 60 dollares med frakt. Fanns de som var betydligt billigare, men det känns som ett fall där man får vad man betalar för, hoppas jag i alla fall :)

http://www.ebay.com/itm/Automotive-ODB- ... 3cbaef8ad2
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by pkrau »

Intressant tråd det här. Jag ser fram emot fortsättningen.

Iroc, du skriver att man med VIDA kan kolla fördelare/stegmotor. Hur funkar det? Och på bilar som saknar givare på regulatorn (som min :( , finns det verkligen ingen annan givare för gastryck då?

Och trulle, jag håller tummarna för att du hittar ett kabelfel och inget annat. Passa gärna på att fota ALLT, det är bra med en fotobank.

Har detta forum stöd för att klistra trådar? I så fall kan vi alla skicka upp våra gas-relaterade foton till en ny klistrad tråd så blir det lätt att leta. Annars göms de lätt i olika trådar...

Mvh Pontus
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by Iroc »

Image
La upp några mätvärden och tog en snabb printscreen på dom...
En liten snabb förklaring följer här nedan:

Nummer 1 på bilden ovanifrån ska vara ca 32768 steps. Regleras det neråt kan det bero på för högt gastryck.. Regleras det uppåt kan det bero på dålig gaskvalite eller för lågt tryck
2. Normalt värde på gasfördelarens stegmotor är 7000-9000 steps på tomgång, 5000 vid motorbromsning..
Stegmotorn går även att provköra 25% öppning, 75% öppning eller så har den nåt reset mode där den kan nollställas om man grejat eller bytt den.
Här står det noll för bilen går på bensin när printscreen gjordes.
3. Samma som nummer1
4. Gastryck ska vara runt 0.930-1.030 hPa ... Här visas det för högt för gasen tog slut så den slog över till bensin..
5. Motortemp runt 90 grader
Och så vidare..

Viktigt att kolla är ju Lambda regleringen, längst ner, så den ligger på 1... Annars är det ju nåt fel om den behöver reglera mycket upp eller neråt och då får man ju kolla igenom alla värden och använda det lilla man har mellan öronen för att komma fram till en lösning på bekymret..
Dem flesta värden står under "Description" fliken...

Sen får man ju vara lite kritisk till allt som står på forum, vem som helst kan ju tänka lite fel eller mena nåt helt annat än vad man skriver när man är lite snurrig ibland.
Så skyll inget på mig, allt som skrivs är bara tips, inget "så här SKA du göra" liksom :D
Allt ansvar frånsäges, läsning sker på egen risk.

Har du ingen givare på regulatorn Pontus så är det enda nog att plugga in en mätare i gasfördelaren.
Köp eller ladda ner en version av VADIS, det programmet är lättare att få igång än VIDA som är väldigt resurskrävande, så kan du läsa lite där om var man mäter osv..

Själv använder jag Forumbilder.se för att klistra in bilder..
Det finns ju mycket samlad info i Renoveringsguide Necam Mega tråden, så den kanske man ska döpa om till nåt annat, typ Gaswiki eller nåt sånt och lägga in mer info där..
Eller så kan man ju fortsätta på denna tråd för den har ju vettig rubrik och lite läsvärt innehåll..
Vad vet jag..

Har jag missat att svara på nåt ? Ja, det har jag säkert.. åååh, orkar inte mer nu :lol:
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Gött att det blivit lite fart i tråden. Kommer försöka beskriva mina felsökningar så gott det går, är helt ny på gassystemet!

Rapport från dagens felsökningar:

Idag har jag försökt att lokalisera felet som gör att min säkring till gasventil (säkring 10 amp plats 13 i bagage) bränner så fort gasen kopplas in.

Plasten under bakre gastanken har plockats ner och på bilden nedan syns kontakter och kablage som går till gasventilen. Det går även en kabel till andra änden tanken, men det är till mätning av tryck och temp i flaskan. Det är mig veterligen det enda som ska vara på samma säkring. Snackade med en servicetekniker inriktad på volvo BiFuel i morse, och han menade att släpvagnskontakten ibland kan ligga på samma och då kortsluta kretsen genom att kontakten är ärjad. Enligt honom är det tre saker som normalt går efter 15000 mil och det är följande: Regulator, Stegmotor eller Selenoid (gasventil). Jag kopplade då in släpvagn för att testa. Vänster blinkers på kärran lös konstant. Provade att borsta av kontakten och götta in lite 5-56. Efter det lyser funkar lamporna som de ska och jag trodde såklart att problemet skulle vara löst.. men icke. Säkringen brände, och kärran lyser ändå = ligger förmodligen på annan krets. :?

Image

Här har jag delat på kontakten till gasventilen.

Efter att kontakten delats testade jag igen att köra på gas, och det lite märkliga är att säkringen flög till nangiala precis som innan, utan att ventilen har strömförsörjning.. hmmm... Utan säkring händer samma sak, alltså att bilen dör, bara det att jag slipper mörda ännu en säkring
Detta ledde mig in i tankebanorna om kabelfel, och det må jag väl säga var välkommet. Jag testade koppla ur kontakten på motsvarande sida, alltså trycksensor, men då lägger den aldrig i gasdriften då bilen tror att tanken är tom.
Jag kunde inte se några skador i kablaget ner till tanken.

Detta gav mig följande idé - säkringen i fråga driver en komponent till , vilken är okänt men det kanske går att mäta fram bakom säkringsboxen. Det går nämligen att komma åt baksidan då sätet sitter i reläboxen med två hakar (går inte att missa = ingen bild). Jag är dock ingen fena på el så jag sitter lite i skiten igen, dock upptäckte jag följande i VADIS:

Image

Man får nog zooma för att se ordentligt.. :roll:
Här ser det ju faktiskt ut som att det går någon form av elkontakt till ventilerna till de små flaskorna också. Om det nu skulle vara så (vilket jag hoppas) så är det kanske ett kontaktfel i en av de ventilerna eller på vägen dit. Detta kommer undersökas imorgon. Är det så att det inte finns några kul ventiler där måste jag försöka hitta vad det är som ligger på samma säkring! Återkommer då med en massa mer text och bilder på mitt åk.
Avslutar här med en bild på gasventilen som jag trodde felade..

Image
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by pkrau »

Spännande! Grattis till att åtminstone den ventilen var hel! Har inte instruktionsboken här, men borde det inte stå där om säkringer går till något mer än gassystemet? Tveksam till detta då det finns så många olika säkringar, men kan vara värt att kolla. På farsans austin a30 så finns det bara två säkringar i hela bilen varav den ena går till tutan. Det var enklare förr...

Mvh Pontus
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Tack för det. Skönt att utesluta den rackaren faktiskt! Jag hör att gasen flödar en kort stund när gasen kopplas in, precis innan säkringen bränner. Tycker mig kunna höra själva solenoiden i det ögonblicket och det låter som att det är bra "tjong" i den. Antar att den antingen funkar helt eller inte alls, hursomhelst, skönt att det inte är den som felar!

Ska strax kolla om jag kan se någon kontakt till de andra (mindre) flaskorna. Bilden i VADIS talar för med tanke på att det i den bilden jag lade upp ser likadant ut till alla flaskor (tankar). Dock känns det spontant som att det är helt onödigt att ha någon form av elkontakt till de små flaskorna då all gas passerar genom stora tanken. Men det kanske kan vara en jord till varje flaska och något som spökar där..?

Nä, tjänar inget till att sitta här o tänka högt, nu är det dags att kasta sig under skrothögen!

Någon som har nån uppfattning om diagnosverktyget jag köpte är nåt att ha??
http://www.ebay.com/itm/Automotive-ODB- ... 3cbaef8ad2

Dags för mek! :)
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by Iroc »

Gött att det går lite framåt..
Såg också igår i VADIS att dom små tankarna hade kablar framdragna, och artikelnumret var samma på båda ventiler..
Det borde vara elektriska ventiler där med ifall en brand uppstår och en ledning går av så det inte läcker.

Att Bifuel meken säger att släpvagnskontakten ibland är ihopkopplad med gasventilen låter mycket konstigt.
Finns inte en chans att volvo skulle göra nån sån konstruktion som skulle göra gassystemet strömlöst om nåt hände med släpkärran.

Har du nåt elschema till - 02 så lägg ut det så ser man ju vad som ligger på samma säkring..
På -03 går ju säkringen som sagt direkt till relät som sedan drar ventilerna.. Inget mer borde ligga på samma, men det är en gissning

Du kan testa ventilen genom att lägga 12V på den för att se vad som händer, men koppla in en säkring på 3 eller 5 A på kabeln så det inte händer nåt dumt, 3A borde vara perfekt, mer ström ska dom inte dra per styck...
Och var försiktig :D
Som i skolan för mååånga år sen när en kompis skulle laga en tv som sköt säkringar hela tiden... Hans lösning blev att ta bort säkringen och sätta en fet kabel emellan, så det som gjorde att säkringen brann upp började ju så klart ryka..
Ett snabbt sätt att hitta ett fel... :lol:

OBD scannern du beställt kommer funka fint, men den kommer ju som sagt inte kunna läsa volvos egna felkoder, tex dom om gassystemet utan bara dom som är standardiserade..
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Jag är helt med dig i bägge resonemang. Enligt volvomekanikern som var specialutbildad på gasbilarna sätter vissa andra (ej volvo) sina släpkontakter på samma säkring, det hade iaf hänt honom ett par gånger. Han sade i och för sig också att det bara finns en magnetventil, den som sitter på huvudtanken. Jag gick ju och trodde det till dess att jag såg bilden i VADIS som jag lade upp igår. Och....

Till min stora förtjusning sitter det likadana ventiler på alla tre tankar!

Jag ryckte kontakterna till bägge flaskor och behöll bara huvudflaskan inkopplad och testade igen med ny säkring.

SIMSALABIM! Bilen går utan att skjuta säkringen!

Jag testade en gång till med höger tank inkopplad och det funkade fint det med. Kopplade in vänster också och mycket riktigt bränner säkringen.

Nu ville jag veta om det är fel på ventilen eller på kabeln fram till ventilen och kopplade in vänster tank genom höger tanks kabel. Detta gjordes genom en tattig förlängning ni kan se på bilden nedan.

Image

Jag testade igen och säkringen bränner. Då hade jag alltså testat med kablar jag vet fungerar vilket ger mig en kass ventil på vänster lillflaska. Gött att jag äntligen vet vad det är som spökar!

Jag hoppas kunna stänga ute denna flaska från systemet genom att stänga den manuellt med insex.
Vad jag inte vet är om det kommer upp en felkod om den inte kontakten är i. Någon som vet något om detta? Iroc kanske sitter inne med en hypotes? :)

Om det nu skulle vara så att den ger en felkod (och lampan tänds) så borde man ju rent teoretiskt kunna sätta ett motstånd i kontakten och lura den att flaskan är kopplad och att allt är frid och fröjd?! Dock måste jag åka och göra en felsökning med ett volvoinstrument då mitt (som kommer om ett par veckor) inte kan läsa dessa koder (tack Iroc).
Har en gubbe här i krokarna som gör det för 200 kr och det får det väl vara värt.

Om någon här på forumet bor i mina krokar (Uddevalla med omnejd) och sitter inne med en sån där DICE kan jag tänka mig att betala en slant för att få hela systemet testat, alltså att mäta det som mätas kan på gassystemet. :D

Man kanske ska bygga ut systemet lite och utöka räckvidden på gas när man ändå är igång och grejar, har ju ändå lite flaskor som står... :lol:

Image
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by pkrau »

Grattis till funnet fel! Eftersom bilen nu går på gas, spelar det då dig någon roll hurvida en osynlig felkod sätts?

Det blir nog bra med några extra flaskor lagom till besiktningen, det borde de uppskatta, de brukar ju gilla lite kreativitet... :)

Mvh Pontus
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by Iroc »

Nu blir detta ett snabb svar för jag måste iväg till affären.

Gött att det löste sig..

Har inte sett nån felkod för ventilerna, så det är nog ingen fara..
Enda är ju hur gasen går i systemet då för den verkar ju gå genom en liten tank också..
Sen vet jag inte vad ett speciellt stort svensk bilföretag tycker om att deras bilder ligger ute på nätet så här, men denna bild hittade jag på ett annat forum :wink: inte här.. vet inte vem som lagt ut den.. heeelt oskyldig 8)

Image
Från vänstra tanken på bilden går ju gasen igenom till den högra och sen till den stora tanken..
Tar man bort den högra tanken då om det nu var den som var kass så borde ju inte gasen från andra tanken komma igenom ??

Sen dom där "specialutbildningarna" som dom kallas, det har man ju gått några själv på olika ställen, men vad lär man sig..
Inte mycket vettigt.. Man lär sig mer av praktiskt skruvande... :P

Dom små ventilerna har samma artikelnummer i vadis, den stora har ett annat så dom är nog inte riktigt samma ventiler..

Åååh, nä, nu måste jag iväg...
Men bra som sagt att du hittat felet.. :)

EDIT 1:
Ang. funderingarna om att byta till stor bensintank och ändå ha kvar dom små gastankarna.
Om man nu kollar denna bild så är frågan, går det att ta bort ljuddämparen och sätta dit en stor normal bensintank, eller ligger dom små 13 liters gastankarna och inkräktar på utrymmet...??
Image

Och så lite EDIT 2 nu igen nån timme senare.. För att svara på min egen fråga, så nej, det räcker inte att bygga om ljuddämparen för att ha en stor bensintank och samtidigt ha kvar gastankarna.
Kollade på en kompis bensinare nyss och ljuddämpare plus båda små gastankar måste bort..
Slut på edit 2

Och tillbaks till edit 1:
Har även funderat på en stor sån 70 liters original volvo gastank som ska fällas in där batteriet sitter, så får man ju flytta upp batteriet bakom höger bakljus, för där finns mycket ledig plats..
Plats finns ju för en till gastank som synes på bilden, lite smått kapande och svetsande så är det problemet löst :mrgreen:
Och dragkrok sitter ju på bilen så lite skyddat är det ju mot krock bakifrån..
Gäller bara att hitta en tank till salu och som har några års datummärkning kvar.

Jag ska nog till Feltema snart i Uddevalla och köpa lite polyester till att gjuta en bagagelucka, så då kanske man kan släpa med sig datorn och läsa lite felkoder i ditt gassystem om du inte får tag i nån annan som gör det..
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
trulle
Posts: 14
Joined: 2011-11-02, 00:17
Location: Uddevalla

Re: V70 -02 Skjuter säkring till Gasventil

Post by trulle »

Hallå igen!

En osynlig felkod stör mig inte, bara den inte tänder lampan så är det lugnt för min del! Om den nu skulle göra det får jag väl fästa ett motstånd i kontakten i fråga.

Tänkte på det där med tankarna när jag var under bilen och kunde inte hitta något lämpligt ställe att ha en ljuddämpare, så det får bli alternativ två i så fall, eller tanka oftare..

Lite OT, men får man några värden på tryck i reg och/eller andra värden med hjälp av en DICE?
Post Reply