Renovera gasfördelaren

pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Renovera gasfördelaren

Post by pkrau »

Hej igen!

Nu har jag pratat med lite folk på Reijmes som misstänker att även min gasfördelare är döende (suck!). Så jag undrar om någon gett sig på att renovera den. Ska tydligen finnas en kolv inuti som kan beöva smörjas/göras rent. Har någon en sprängskiss? Eller ett skrotat övningsexemplar? Bilder på innanmätet?

I mitt fall hoppas jag det räcker att förbättra lödningarna på kortet till stegmotorn, men det vore ju för enkelt...

Mhv Pontus
Juze
Posts: 6
Joined: 2011-10-03, 17:28
Location: Finland

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Juze »

Hej,
Kolla den här link. Finns många bra bilder av en gasfördelare och hur ser det ut på innanmätet.
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 0&start=25

Sorry too difficult to write, have to use english :D
Scroll to the middle of that page in the link. That distributor in the pictures has a older style step engine which is not CAN bus compatible but otherwise the distributor is same. DFCO valve is other part that could malfunction or the rubber membrane in the bottom of distributor goes too inelastic or breaks. Fortunately spare parts and repair kits are available to the distributor. Only problem I found when opening the distributor is that those three screws in bottom are rusted and cannot be opened. The original screw heads have to be drilled away to open the bottom part and replace with new ones. For spare parts and new distributors check http://www.verdampere.nl

Mvh
Juze
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Renovera gasfördelaren

Post by pkrau »

Hej!

Perfekt, precis vad jag var ute efter. Vad kostade renoveringssatsen? Jag skickade en prisförfrågan till dem tidigare men fick inget svar.

Mvh Pontus
Juze
Posts: 6
Joined: 2011-10-03, 17:28
Location: Finland

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Juze »

pkrau wrote:Hej!

Perfekt, precis vad jag var ute efter. Vad kostade renoveringssatsen? Jag skickade en prisförfrågan till dem tidigare men fick inget svar.

Mvh Pontus
Renoveringssatsen kostade 12,50 eur+ frakt.

Kolla den här tråd:
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1334
Där finns bra instruktioner för att renovera gasfördelaren skrivit av Hewey.
Först man behöver ta bort kylarfläkten och sedan gasfördelaren. Tänk gärna på att skydda kylaren tex. med bit plywood för at inte skada den. Jag tog bort klämmarna i gasslangen och lyft bort gasfordelaren. Förnya klämmaren när monteras ihop.

Mvh
Juze
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Renovera gasfördelaren

Post by pkrau »

Hej!

Kanon, det var precis en sådan guide jag sökte.

Tyvärr får jag inget svar från det nederländska företaget. Har mailat 3ggr... Ni som har köpt ren.satser, har ni ringt eller mailat dem?

Mvh Pontus
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Renovera gasfördelaren

Post by pkrau »

Hej!

Fick tips i någon annan tråd att reparationssatser till gasfördelaren faktiskt säljs av volvo. 180kr eller något, innehöll ett membran och några o-ringar.

Tänkte bara få in den informationen i denna tråd.

Mvh Pontus
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Graner »

Stämmer, beställde en sats idag! 190kr kostade den!
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Fred »

Det här är riktigt bra! Dock skulle det vara ännu bättre med mer information...

Graner,

Kan du redovisa artikelnumret på satsen? Min erfarenhet av de som jobbar i kundtjänsten på Volvo är att de är klåpare och vet man inte exakt vad man vill ha och kan leda dem rätt så hittar de aldrig rätt grejer. Ett artikelnummer är det bästa, då slipper man diskussionen helt! :lol:

Sen skulle det vara grymt ifall du kan fota grejerna när du fått dem så vi kan se vad satsen innehåller. Det är ju nästan magiskt ifall satsen är allt man behöver för att fixa en strulande regulator...och för bara 190 kr dessutom!

Jag kommer köpa en sats bara för att ha som reserv ifall den verkar vara rätt!

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Graner »

Det stämmer Fred, tog en stund innan han hittade vad jag sökte! Jag skulle få grejjerna tills på fredag, återkommer med artikelnummer och foto då. Men denna är ju till gasfördelaren och inte regulatorn...? Jag har hittat renoverings kit på regulatorn på ebay, men vet inte exakt vad regulatorn heter i min 06a... Finns kit till KOLTEC VG392 & NECAM MEGA.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Fred »

Ah...det var slarvigt av mig att inte läsa bättre...nåja, alla renoveringssatser är ju bra! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Graner »

Hittade en polsk firma som har en hel del!

http://nagaz24.pl/koltec-vg-392-reducer ... ,p,en.html

Ska skicka ett par frågor till dom, sen återkommer jag!
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: Renovera gasfördelaren

Post by pkrau »

Hej!

Jag köpte renoveringssatsen till fördelaren inför mitt senaste ingrepp, men förvånades över hur lite som låg i påsen. Jag använde aldrig grejerna då jag enbart gick lös på lödningarna i stegmotorn, men tänkte spara satsen tills vidare. Tror t.ex inte satsen innehåller de 5 o-ringarna som sitter till utloppen.

Mvh Pontus
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Graner »

Satsen innehöll inte det 5 o-ringarna! Någon som vet måtten på dessa?
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Graner »

Här finns ytterligare en guide på renovering av fördelaren. Jag tänkte ge mig på min idag. Men saknar info om storleken på o-ringarna. Nån som kan tyda detta ur denna guide?

http://www.minivanchrysler.com/t20564-n ... buteur-gpl
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Fred »

Graner,

Den franska sidan avhandlar en LPG-fördelare. Är det samma som för CNG?

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Graner »

Enligt mina google talanger så är det samma fördelare...
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Fred »

Den ser väldigt lik ut, av det jag sett av min (den sitter ju inte direkt synligt). Det är i och för sig helt logiskt att det kan vara samma eftersom den sitter i lågtryckdelen. Dess uppgift är ju att fördela gas till insuget och vad det är för gas spelar ju inte så stor roll så länge trycket är ungefär det samma.

Fint med dessa guider!

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Graner »

Jag blev förvånad över hur enkelt detta ingrepp var! Hade tyvärr en hel del otur på vägen, en utav de 3 insex skruvarna hade satt sig ordenligt, och materialet som skruven är gjord utav var klenare än mina verktyg.
Det slutade med att jag fick snurra på hela locket för att få upp skruven, vilket förstörde fjädern. Men nytt renoveringskit som innehöll fjäder är beställt! Nya tag nästa helg!
esselius
Posts: 9
Joined: 2011-10-29, 13:03

Re: Renovera gasfördelaren

Post by esselius »

Hej!
Tänkte kolla om tråden kunde väckas med en liten snabb enkel fråga till er som (också) monterat packningsatsen, var gummituten med till "ventil VO 31216349" dvs. avstängningsventilen?
Jag lånar bild från forumet
Gummitut.jpg
Gummitut.jpg (46.29 KiB) Viewed 29595 times
För det verkar som den nyare ventilen har samma "tut"
ventil VO 31216349.jpg
ventil VO 31216349.jpg (10.24 KiB) Viewed 29595 times
På min bil saknas nämligen denna helt och test med en provisorisk krympslangstut har gett positiva resultat :)
Tack på förhand!
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Graner »

Menar du den som sitter på toppen, så NEJ
esselius
Posts: 9
Joined: 2011-10-29, 13:03

Re: Renovera gasfördelaren

Post by esselius »

Hallå!

Efter försök på Volvo och på skroten att få tag i bara gummitoppen får jag väl vädja till forumets medlemmar, vill någon välvillig sälja mig en överbliven gummitop, det verkar ju som den äldre modellen ser likadan ut dessutom :P
esselius
Posts: 9
Joined: 2011-10-29, 13:03

Re: Renovera gasfördelaren

Post by esselius »

Äntligen!!

Efter nästan 11 månader med klurande, irritation och besvär; byte av tändstift, demontering rengöring samt packningsbyte av både gasfördelare och gasregulator, så startar bilen nu på direkten, lösningen var en ny DFCO-ventil, där den gamla fungerade men som saknade gummiploppen på änden (!)

Enligt Volvoverkstaden byttes gasfördelaren 2006 undrar om problemet funnits ända sedan dess..

Det säger lite om det svåra med diognoser och felsökning (Volvo verkstadens "gaskille" sa just tändstift samt regulatorbyte som åtgärder på "varmstartproblem"). Att ånga på med byten, och sedan gå vidare med gasfördelarbyte efter det, hade förmodligen landat på runt 20' om jag lämnat in den.. Nu kostade packningar till fördelaren 177, till regulatorn 154 samt en ventil 567kr
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Renovera gasfördelaren

Post by Fred »

Härligt att det löste sig Stefan!

Kan du inte starta en egen tråd med redogörelse för hur du kom till rätta med just ditt varmstartproblem? Jag tror att det kan hjälpa andra som i framtiden råkar ut för samma problem.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: Renovera gasfördelaren

Post by OneYet »

Nu har även jag haft isär min gasfördelare.
Det var inte helt enkelt att komma åt.
Lödde om en av lödningarna (inte helt säker på om det behövdes men nu var den ju ändå isär) och gjorde rent den invändigt.
Något rätt måst jag ha gjort för nu tändes inte motorfelslampan när jag tankade gas igen.
Stort tack till alla hjältar som har skrivit i dessa guider som jag har nosat upp.
MKa
Posts: 3
Joined: 2013-12-26, 11:18
Location: Linköping

Re: Renovera gasfördelaren

Post by MKa »

Hej
jag står i valet och kvalet mellan att köpa renoveringssats (Volvos eller after market ?) alternativt ny gasfördelare (£230). Skroten tar 3375:- och då vet man ju inte skicket.

Var är bäst att köpa renoveringssats ?
Är detta rätt modell om man köper ny: http://www.autogasshop.co.uk/necam-egi- ... -202-p.asp
De skriver: This is used on the factory fit conversions using the Necam / Teleflex gas system.
Vehicles include factory LPG option Vauxhall, Ford , Saab, Mercedes, VW.
Volvo vehicles will require a different stepper motor metering head and these can be supplied separate


Tacksam för tips från er som gjort detta redan.
/Mattias
/Mattias
V70 BiFuel -06
9-5 2.0t -00
Post Reply