gasläckage

Post Reply
Roadrunner
Posts: 9
Joined: 2011-08-10, 20:50

gasläckage

Post by Roadrunner »

Hej Har skaffat en V70 03:a FD taxi som är i sjukt bra skick för sina skrämmande 49K mil boken är stämplad upp till 46K mil.
MEN har som Många andra verkar ha lite strul med gas driften. Det ena är att den dör under körning lite spontant.
Den startar dock om jag trycker över till bensin.
Trycker jag tillbaka till gas innan bilen är avstängd och fått stå en stund så Låter det som en övertrycksventil eller liknande
öppnar och låter illa typ tjutande/vibrerande ljud. så det gör jag inge mer.
Sen idag efter att ha bytt tändstiften så provade jag bilen efteråt på både bensin och gas och det gick bra. men när jag stängt av bilen och skulle skruva tillbaka skyddskåporna så hörde jag ett svagt pysande ljud och mycket riktigt så började det strax lukta gas.
Jag lyckades härleda det till gastrycksregulatorn men dock inte var. klockan var mycket ,det började regna och jag hade ingen bubbelsprej till hands.
Tänkte bara kolla om det är så att det är själva regulatorn som läcker, om det är inom renoverings guiden som finns här. Eller om det är längre "in" på regulatorn.
(OM jag inte har sjuk tur att en slang är dålig).
Sen sist tänkte jag kolla om man kan och om det är svårt/dyrt att byta slangarna som går mellan själva insuget och den ventil som dom går till( inte hittat namnet ännu)
//Andreas
Roadrunner
Posts: 9
Joined: 2011-08-10, 20:50

Re: gasläkage

Post by Roadrunner »

Då har jag iaf lokaliserat läckaget till givaren som sitter på gastrycks regulatorn. Har lossat den och ska byta O-ringen.
Hoppas bara att det inte är själva givaren som läcker.
"edit" O-ringen bytt och läkaget är iaf borta :)


Men det är ingen som vet om det är svårt att byta slangarna till själva gasinjektorerna ??
eddy
Posts: 6
Joined: 2012-02-21, 20:21

Re: gasläkage

Post by eddy »

Hej roadrunner

Jag har precis samma symtom som du på min V70 04 (byggd 03 ) kan köra 3-6 mil sen dör den då är den svårstartad men startar på bensin, om ja försöker slå över till gas igen blir det samma ljud som du fick en övertrycks ventil var en bra beskrivning, vad tror du eller ni andra om detta ?

Tacksam för svar, vill ju köra på gas igen:)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: gasläkage

Post by avozetta »

Hej!
Jag hade liknade problem med att motorn dör på gas under färd och att den går bra på bensin. Efter någon timmes vila gick den på gas igen ett tag. Först byttes regulator utan effekt och därefter fördelare vilket löste problemet. Gasfördelaren var alltså orsaken till mina problem.

Tyvärr håller inte gassystemet samma kvalité som bensindelen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
eddy
Posts: 6
Joined: 2012-02-21, 20:21

Re: gasläkage

Post by eddy »

Hej

Ja jag köpte min V70 för ca en vecka sedan och nu är det alltså problem :? . Men tur att man inte är rädd för att skruva, det skall bli ganska intresant att ta sig an detta sålänge man kan komma undan Volvos ocker priser.

Ja jag var inne på din teori med avosetta, de symtomen du hade var det närmaste jag hittade tills jag läste denna tråden med det karakteristiska ljudet (övertrycksventil) vibrerande tjutande nästan som en gammal tuta och sedan luktar det gas, en gång provade jag att slå lätt på gasfördelaren och sen funkade gasen, det hjälpte dok inte idag :( då körde jag 3 mil på bensin och sen fungerade gasen igen.
eddy
Posts: 6
Joined: 2012-02-21, 20:21

Re: gasläkage

Post by eddy »

Nu har jag beställt renoveringssatsen till gasfördelaren :) , måste man nollställa stegmotorn på nått sätt efter man har haft loss den? Tänkte kolla lödningarna och täta fuktspärren när jag ändå har loss den.
MrSvensson
Posts: 1
Joined: 2012-03-06, 22:37

Re: gasläkage

Post by MrSvensson »

eddy wrote:Nu har jag beställt renoveringssatsen till gasfördelaren :) , måste man nollställa stegmotorn på nått sätt efter man har haft loss den? Tänkte kolla lödningarna och täta fuktspärren när jag ändå har loss den.
Tjenare! Jag undrar var du har beställt renoveringssatsen?
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: gasläkage

Post by pkrau »

Hej!

Bilia säljer renoveringssatser, dock är de inte kompletta.

Eddy och MrSvensson, välkommna till forumet och som gasbilsägare!
Eddy, trist att din bil strulade så fort, min höll iaf 10-14 dagar innan den dog första gången :) Jag ger mig f-n på att våra bilars tidigare ägare ringt verkstan å hört vad reparationerna skulle kosta (minst 10000kr) och då snabbt sålt bilarna i hopp om att de ska hinna iväg innan de börjar jävlas ofta, för tillta kommer det att göra.

Men det finns goda nyheter. Att bilen dör för att sedan vara svårstartad på gas och dessutom lukta gas verkade i mitt fall bero på en kallödning på stegmotorn på gasfördelaren. Reparationskostnaden blev blygsamma 0kr. Bara att meka bort den (akta, det hoppar ur fjäder mm när du öppnar), peta bort gukkan som ligger ovanpå kretskortet och löda om de stora lödningarna. Lacka sedan på med lämplig icke-ledande lack och täta locket med vulk-tape. Det svåra är faktiskt den bakre insex-skruven, tog mig en god stund att få i/ur den trots att kylfläktspaketet monterats bort. Sedan studsade bilen bara på gas ett par dagar, helt okörbar, så en god ide är nog att prata snällt med volvo-verstan och höra om de kan göra en återställning av motorn. I mitt fall begövde jag alltså inte riva själva fördelaren.

Lycka till!

Sedan är säkert din bil svårstartad så att det tar 5-6s ibland innan den tänder?
eddy
Posts: 6
Joined: 2012-02-21, 20:21

Re: gasläckage

Post by eddy »

Hej jag köpte min på volvo i falköping där jag förövrigt bor 8)

Ja de tidigare ägarna var garanterat medvetna om dett, det kanske låter lite idiotiskt men ja hade nästan räknat med nått problem och det blev detta tyckte ja fick bilen till bra pris å de är ju så de funkar.

tack för ditt svar detta är ovärderlig info då får jag ta å kolla lödningarna alltså, hade du det tjutande ljudet som vi nämner längre upp i tråden?
Min har tagit 5-6 sekunder att starta typ var tionde gång, då räknar ja inte med dom gångerna den har dött under körning och blivit svårstartad.

Mvh Edward
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: gasläckage

Post by pkrau »

Hej!
Ja, är priset rätt gör det ju mindre.
Kul att kunna hjälpa till, hoppas du har samma orsak till ditt problem.
Kan dock inte minnas något tjutande ljud, mer klonkande.

Angående att den ibland är svårstartad så har du nog även en läckande regulator. Gas småläcker in i insuget, vilket gör motorn "sur" när den stått ett tag. Enkelt att kolla, sök på Franks bubbeltest här på forumet. Sen finns det en utförlig renoveringstråd till regulatorn. Enkelt ingrepp såhär i efterhand. Man byter några o-ringar och lägger på packningsmassa pga av att membranet blivit tunnare med tiden.

Ta gärna bilder och lägg upp här efter vart.

Mvh Pontus
eddy
Posts: 6
Joined: 2012-02-21, 20:21

Re: gasläckage

Post by eddy »

Hmm

Förra helgen åkte jag till stockholm och tillbaka utan några problem (ca 80 mil) med gasen, detta måste tala för att det är gasfördelaren som krånglar då jag höll ett motorvarv på mellan 2000 och 3000 ( automat) det är bara när jag kör på motorvarv mellan 1000 och 2000 den krånglar.

Jag funderar på om gasfördelaren går trögt pga gammal olja från tankningen?
Post Reply