v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

Dum fråga kanske, men kan man köra bilen på bensin medans stegmotorn ligger på skrivbordet och torkar?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Fred »

pkrau wrote:Jag vet inte riktigt med vad ni kan lacka med - jag lackade med en skvätt Humiseal som blev över på jobbet (jobbar på kretskortsfabrik). Men det går nog att dra på lite vad som helst (klarlack eller silikon), bara det är lösningsmedelbaserat så att det inte har ledande vatten bundit i sig alltför länge. Se till att det hinner torka ordentligt innan den återansluts, min lack är angiven till 24h.
Kan man tänka sig att försegla med antingen epoxi eller smältlim? Epoxi är ju vanligt att kretskort gjuts in i men det har ju nackdelen att det sedan är omöjligt att ta bort igen ifall något behöver göras om. Smältlim har jag använt många gånger för att försäkra mig om att inte få kortis vid olika elektriska kopplingar. Det är lättare att avlägsna om det skulle behövas men det kanske inte lika säkert.

Mvh
Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

ribar wrote:Dum fråga kanske, men kan man köra bilen på bensin medans stegmotorn ligger på skrivbordet och torkar?
Du bör nog inte köra med motorn på sidan av. Öppet rakt ner i finmekaniken. Dock så kan du ha motorn monterad men inte aktivera gasdriften eller ännu hellre inte ansluta kabeln till stegmotorn.
Fred wrote:Kan man tänka sig att försegla med antingen epoxi eller smältlim?
Epoxi låter alltför farligt pga att man inte kan ångra sig. Smältlim däremot låter som en mycket bra idé. Det borde täta fint och säkert gå att få bort.

Mvh Pontus
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

Jag hade tänkt att meka i helgen, men fick kalla fötter när jag öppnade motorhuven och
insåg att jag faktiskt inte hade ngn aning om var stegmotorn sitter eller om
systemet måste vara gaslöst:-)
Jag hittade följande bild efter lite googlande.
Stämmer den?
Image


Är insexskruven du talade om den som ser ut att sitta nere till höger på stegmotorn(nr8)?

Är det "bara" insexskruven som håller allt på plats?

Måste jag tömma systemet på gas ?

Något tips på Svordomar som fungerade?

/Rickard
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Graner »

Systemet bör vara trycklöst!

Enklast är nog att rycka reläet som beskrivs i en annan tråd. Sen kan man dubbelkolla genom att lossa lite lätt på inkommande gasledning som går till regulatorn.


Stegmotorn sitter på gasfördelaren, och gasfördelaren sitter ganska dumt till där grenrören går ned. Om du ska lossa stegmotorn så tror jag du ska lossa hela gasfördelaren som sitter i ett fäste på motorns framsida.

Den här länken hjälpte mig en del! http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=2398
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

Tack för länken och tipsen, det klarnade lite nu.
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Men om man lossar hela regulatorn behövs kanske inga svordomar :)

Följ numreringen på reläet på bilden i tråden om regulatorrenovering, att ett annat relä på samma bild är blåmarkerat är bara för att förvirra. Dessutom går bilen en god stund även utan reläet, men det är också bara för att förvirra :)

Lycka till!
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Hej!

Någon mer som provat detta? Min har nu gått flera tusen mil utan att stanna en enda gång, så kallödningen var garanterat orsaken.

Mvh Pontus
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

I dag har jag äntligen samlat mod till mig för att testa. Min Volvo har i princip helt slutat gå på gas. De få gånger som man lyckats få den att gå över så har den dött igen efter någon minut.

Jag skruvade bort kylarfläkten för att få lite mer utrymme för att få loss stegmotorn. Jag vågade inte riktigt ge mig på att lossa gasslangarna för att ta bort hela gasfördelare utan nöjde mig att med tålamod och en 3mm insexnyckel lossa stegmotorns bägge skruvar.

Jag tog in stegmotorn och bände loss "locket" med en kniv.
Ganska snabbt kunde jag konstatera att mina lödningar såg minst lika illa (om inte ännu värre" ut som på bilden ovan. Jag lödde om de 8 stora och återmonterade sedan alltihop efter att jag tätat locken med lite liquisole.

Jag testade bilen i 30 minuter körning ungefär där bilen gick kontinuerligt på gas. Det var inga som helst problem med att slå över från gas till bensin eller något.
Det enda jag kan klaga på var att jag tyckte den rycker till lite på låga varv.

Slutsats:
Lödningarna var boven även hos mig.
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

ribar wrote: Slutsats:
Lödningarna var boven även hos mig.
Härligt, vad glad jag blir! Problem solved! Gratulerar!
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

Det kändes skönt!
För er andra som sitter med samma problem så har jag hittat en ny holländsk tråd med bilder
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=

/Rickard
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

40 mil senare kan jag konstatera att bilen bara gått på bensin i samband med att jag startar Bilen.
Jag önskar jag hade vågat tidigare :)
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

Still going strong. Jag, frugan och V70n tog färjan till Gdansk och åkte bilade runt i Polen en vecka på deras CNG (ca120kr för full tank). Tyvärr var antalet CNGmackar ganska få. LPG däremot fanns det mer av.
OneYet
Posts: 17
Joined: 2010-01-07, 11:47

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by OneYet »

Hmmm. Finns ju folk som åker till Tyskland för att köpa öl. Jag kanske skulle åka till Polen och köpa gas. :-)
Skönt att det löste sig för dig med.
De där lödningarna borde ju folk på Volvo verkligen känna till nu och löda om på nån slags goodwill kan jag ju tycka.
Leffe
Posts: 5
Joined: 2011-05-27, 16:25

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Leffe »

Hej,

Jag (eller bilen) lider av detta felsymtom så jag tänkte kolla stegmotorns lödningar.


En fråga dock, behöver systemet resettas eller återställas efter montering av fixad stegmotor?

Om man byter till annan stegmotor behöver någon reset då?

Hade också problem med ojämn tomgång, hackande 500 rpm eller 1500 rpm. Det försvann
med rengjort spjällhus.

Hälsningar

Leif
ribar
Posts: 35
Joined: 2011-07-23, 11:52

v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by ribar »

Jag tänkte resetta datorn efter reparationen. Men det fungerade ändå efter lite hackig körning den första kilometern.
magnusgunnarsson
Posts: 1
Joined: 2017-02-11, 12:12

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by magnusgunnarsson »

Här kommer en liten berättelse som kan vara till nytta för dig som mot allt förnuft lämnar in bilen på en stor märkesverkstad och inte åker till Bengt i Göteborg eller någon annan specialist i vårt avlånga land. jag har också postat på jagrullar.

Byte av stegmotor på Upplands motor i Kista

ade samma problem med min -06:a. Den har slumpvis dött på gas men sedan gått utmärkt på bensin. Ibland har det varit 30 mil mellan motorstoppen. Eftersom jag bor i Stockholm och inte hittade några mindre verkstäder hamnade jag hos Bilia och Upplands motor. Jag testade en liten verkstad i Bromma - de bytte fel bränslefilter och hittade inte till gasregulatorn. Därför gick jag till den stora verkstaden.

Det börjar med en offerten från Upplands motor
Priser inklusive moms
Stegmotor gasfördelare byte 1 181,25
Gastryck kontroll & justering 918,75
Stegmotor(VO 31216348) 5 764,50
Summa 7 864,50

Helst vill de inte göra jobbet direkt utan felsöka för 1500 kronor. Som jag förstår det kommer man inte hitta detta glapp i stegmotorn vid en felsökning. Jag förstår inte här att en av stockholms största verkstäder (som också sålt gasbilen till mig) inte har kunskap om detta fel? Fråga mig inte varför Volvo inte erkänner felet? Redan nu vill man också helt utan grund sälja på mig byte av gasregulatorn.

Gasregulator byte 1 443,75
Regulator, bytes(VO 36001494) 11 083,50
Summa 12 527,00

De accepterar dock att jag kan ta med mig stegmotorn själv (köpt från Bengt på Blocket. Fungerade perfekt) Men cirkusen börjar när de börjat skruva! Då ringer man och säger att man inte lyckas återskapa felet? Jag berättar - vilket jag även gjort tidigare - att felet är slummässigt och inte kommer att gå att hitta. Jag frågar om de får bilen att överhuvudtaget gå på gas efter att det bytt regulatorn? Det vet inte killen i telefon utan ber att få återkomma. Efter 20 minuter återkommer de och berättar att bilen inte går på gas med den nya regulatorn. De vill nu felsöka bilen. Jag accepterar det. Klockan är 16 och bilen kommer inte bli klar under dagen. Barnen får åka kommunalt hem från skidbacken. Jag sitter vid forum och läser. På verkstaden står bilen som fungerade på gas innan Upplands motor började skruva - och som de nu vill få mig att betala 1500 kronor för att hitta ett fel de själva åstadkommit!

Morgonen efter ringer jag direkt till verkstaden och säger att de inte ska felsöka utan återmontera stegmotorn. Jag blir då kontaktad av verkstadschefen. Han säger att de inte kan ta något ansvar då jag hade med mig en egen reservdel - stegmotorn. Han ifrågasätter om det är rätt del. Jag får återigen berätta att det är rätt del och att det är volvo orginal. Till slut säger jag att jag vill prata med en tekniker. En tekniker ringer upp. Han berättar att han tror det läckt kylarvätska in i regulatorn och att hela paketet måste bytas för ca 30000 kronor. Jo för han kan få bilen att gå på gas på 4000 varv/m och det stärker verkstadens tes.

Jag berättar att det finns en risk för att det kommer in föroreningar som låser kolven i stegmotorn när man monterat den. Det händer kanske fem gånger på hundra när man byter. Därför ska man aldrig montera tillbaka kylpaketet innan man kalibrerat (slagit på tändningen och stängt av) stegmotorn och testat att bilen går på gas. Om inte bilen går på gas får man montera bort stegmotorn och rengöra ordentligt och sedan återmontera, kanske två gånger till och med. Jag blir nu misstänkliggjord för att jag har läst på forum som detta och jag rullar? Till syvende och sist går teknikern med på att testa att återmontera stegmotorn. Efter lunch blir jag uppringd. Man är uppriktigt förvånad över att bilen faktiskt går på gas utan problem. Efter andra försöket fungerade visst stegmotorn.

När jag hämtar bilen får jag ingen ursäkt eller rabatt. Jag kan tyvärr inte rekommendera Upplands motor. Jag tycker detta speglar taskiga kvalitetsrutiner - vågar jag byta bromsar där?? Man är inte ödmjuk inför kundens kunskap utan vill helst sälja på hela färdiga (dyra) reparationspaket. Kan man inte reparera gasbilar ska man inte ta in dom i verkstaden.

Jag vill samtidigt tacka er på forumet och Bengt i Göteborg för stöd under denna resa. Efter att ha skrivit motsvarande ovanstående direkt till Upplands Motors VD fick jag svar med vändande mail.

Hej Magnus,
 
Som du säkert vet så tror vi på riktigt bra service för både dig och din bil. Denna gång har vi uppenbarligen inte lyckats och det är bara att be om ursäkt för det.
 
Jag tar förstås till mig av dina synpunkter kring våra rutiner och tar upp detta med verkstadschefen efter helgen. Finns det något annat vi kan göra för att vi skall få möjligheten att i framtiden bevisa att vi i normala fall levererar en mycket högre kvalité än vad vi gjorde vid ditt besök nedan?
 
Med vänlig hälsning
 
Kent Jonsson, VD


Vad betyder det? Vad skulle de kunna göra? Vad tycker du? Jag hoppas min berättels kan vara ett stöd i din kontakt med verkstaden. Stå på dig. Kräv att de återmonterar stegmotorn och inte ger upp.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Fred »

Lyfter den här gamla tråden med mina erfarenheter.

För ett par månader sedan dog plötsligt bilen när jag körde på gas. Min första tanke var att något gått knas vid tankningen en stund innan, kanske är gasfiltret fullt med olja eftersom det inte är bytt på länge, :oops:, och att tankningen tryckt fram olja till komponenterna i motorrummet.

Det var omöjligt att starta bilen igen, men någonstans i bakhuvudet fanns ett minne att jag läst den här (eller kanske någon annan liknande) tråd och att knepet var att slå över manuellt till bensindrift. Jag gjorde så och bilen startade så snällt och gick fint. Efter några minuter var jag nära hemmet nog för att våga testa att slå över till gas igen. Inga som helst problem! Sen dess har jag kört bilen precis som vanligt, tills igår. Då dog bilen igen helt plötsligt (eller det hände precis samtidigt som jag drog på AC:n på max, men det har jag svårt att tro skulle vara annat än en tillfällighet). Symptomen var identiska så jag körde hem på bensin.

Idag rev jag därför stegmotorn. Mitt kretskort var indränkt i något som bara kan liknas vid segt "slime". Det var lite bökigt att få undan, men det gick med lite tålamod. Jag lödde på alla de stora lödningarna, där en såg exakt likadan ut som på en av bilderna tidigare i tråden...kanske var det ett fel på lödapparaten som gjorde alla dessa lödningar.

Jag smälte på lite smältlim, som jag nämnde tidigare i tråden, och limmade även locket med samma. För säkerhets skull drog jag några varv med vulktejp också.

Återmontering gick bra, och till min stora glädje startade bilen och gick självmant över till gas efter en liten stund. Tjoho, tänkte jag och gav mig ut på en provrunda. Efter 50 meter såg jag att bilen slagit över till bensin självmant, och det gick inte att skifta tillbaka. "Petrol"-knappen reagerade inte när jag tryckte på den. Stängde av och vred på tändningen; fast sken men nu reagerade knappen och började blinka. Startade och bilen slog över till gas...men sen tillbaka till bensin igen efter någon minut.

Nu lyste också motorlampan! Hem igen och kopplade in VIDA. Där kunde jag läsa ut felkoden ECM4400. Denna felkod har rubriken "Gassystem - Stegmotor, felaktig signal". Felorsakerna anges vara:

Avbrott på ledningar
Signalledning kortsluten till jord
Skadad bränslefördelare


Det märkliga i det här är ju att bilen ju går på gas...en stund. Om det var någon av dessa tre felorsaker borde ju inte bilen gå alls på gas tycker jag, så vida det inte är glapp någonstans...men varför skulle det blivit det genom att jag lött om stegmotorn. Det är också märkligt att bilen inte beter sig på samma sätt som innan jag lödde. Då tvärdog den på gas, medan den nu alltså slår om till bensin helt utan att man märker av det...lite som när gasen tar slut i tankarna normalt sett.

Jag har läst att bilen kan bete sig lite märkligt efter att stegmotorn lötts om, så jag ske ge det lite tid, men jag sitter i en lite knepig sits. Dels vet jag inte om jag vill tanka upp fullt med gas (mätaren lyser rött just nu) om det nu ändå inte kommer gå att köra på gas. Dels har bilens tankar bara tre år kvar innan de måste pluggas, så jag är inte så sugen på att lägga en massa tusenlappar på att felsöka/byta grejer i gassystemet. Då är det kanske bättre att plugga systemet redan nu, om det nu går och inte är helt ekonomiskt oförsvarbart.

Det känns lite surt just nu...jag verkligen älskar min bil, men ser framför mig att det kommer sluta med att jag får skrota den innan 30:e november så sista besiktningsdag infaller. :cry:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Fred »

Uppdaterar med vad som skett nu efter tio dagar. Även om kanske ingen läser tråden just nu, kanske någon i framtiden är intresserad av som kan hända med omlödning av stegmotorn.

Jag behövde inte använda bilen på några dagar, så den fick stå orörd. När jag behövde den igen tänkte jag att jag gör inget alls, utan behandlar den som om inget hade hänt. Startade den som vanligt, petrollampan blinkade och bilen slog över till gas fullt normalt. Jag körde sedan precis som vanligt ett par dagar och bilen betedde sig precis som den ska tills gasen tog slut i tankarna och den slog över till bensin. Detta gav mig mod att tanka upp fullt och ta bilen på en liten resa.

Nu har jag kört bilen nästan 60 mil, både landsväg och stadstrafik, utan några som helst problem! :D Det enda som finns att anmärka på är att den kanske går lite ryckigt ibland, men det kan vara AC-kompressorn som ju får jobba rätt hårt i den här värmen, samt att det luktat gas vid två tillfällen. Det senare är omöjligt att veta ifall det var min bil, eller något annat som luktade...man kör ju förbi grejer som kan lukta alla möjliga saker när man ligger och blåser på motorväg.

Summeringen av mina erfarenheter av detta får bli att man kan förvänta sig att bilen beter sig mycket märkligt och oberäkneligt direkt efter att man lött om stegmotorn...men ett den så att säga kan fixa sig själv, utan att man gör något alls.

Nu ska jag boka tid för att byta gasfiltret och få trycket justerat. Sen känner jag att det är värt att byta kamrem, som är en bra bit över 10 år gammal...men det tänkte jag försöka mig på att göra själv.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Hej Fred,

Kul att se att du också fortfarande rullar på gas! Min -03 som nu gått modiga 36000 mil har som jag skrivit om haft de flesta problem som verkar finnas med denna modell: läckande o-ringar och otätt kring membranet, kallödningar på stegmotorn (verkar vara dags att löda den igen för nu dör den på nytt under körning) mm. Men ett problem jag aldrig lyckats lösa - vilket stör mig - är att den hackar iblan och att den hostar när man på lågvarv ger full gas. Den har sedan jag köpte den -11 alltid varit så men har jag aldrig varit I närheten av en verkstad för service (förutom att en avgasventil blev sugen på att anta kantarellform, men det är en annan historia, man kan köra länge på 4 cylindrar och tro att det bara är nån j-a lambdasond igen). Hur som helst, jag undrar om din justering av gastrycket påverkade den ryckiga gången?

Mvh Pontus
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Fred »

Hej Pontus!

Ja, min bil har efter lite initiala problem (som jag också skrivit om på forumet) rullat i det närmaste felfritt. Helt sjuk bra bil när man tänker efter!

Det blev aldrig att jag bytte filtret och därigenom inte heller att gastrycket ställdes in. Utan att veta tror jag dock att dina problem med ryckighet mycket väl skulle kunna minska med en justering av gastrycket. När jag fått det gjort tidigare har jag märkt att bilen känns lite piggare på gas och att den gått jämnare. Så det kan kanske vara värt för dig att lämna in den för kontroll/justering...det kostar ju inte så jättemycket även om jag tycker att det är dyrt för vad de gör.

Förövrigt kan jag meddela att jag fått höra av en kille att han lyckats plugga gassystemet och fått bilen omregistrerad till endast bensin! Han finns här på forumet, och jag uppmanade honom att starta en tråd här om processen...men jag har inte sett att han gjort det ännu.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
pkrau
Posts: 87
Joined: 2011-08-29, 19:37
Location: Köping

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by pkrau »

Hej Fred!

Ok, då vet jag, men I dagsläget blir det nog tyvärr bensin de sista milen... Konvertering lät högst intressant, jag startar nu en tråd om tankskick efter att jag hade ner kåporna idag. Såg helt livsfarligt ut...

https://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=2885

Mvh Pontus
Meragas
Posts: 1
Joined: 2020-01-28, 15:32

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by Meragas »

Finns det någon i Stockholm som kan hjälpa mig att löda om min 02a?
M-G
Posts: 111
Joined: 2011-10-06, 07:49
Location: Ockelbo

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by M-G »

Meragas wrote: 2020-01-28, 15:39 Finns det någon i Stockholm som kan hjälpa mig att löda om min 02a?
Hej!

Jag kan hjälpa dig byta stegmotorn mot en renoverad om det är av intresse. Dock någon timma norröver :)
Auktoriserad Gasbilsverkstad i Ockelbo www.sustainabil.se
Frågor om Volvo Bi-fuel? Bara att höra av dig!
Provtryckning av äldre ståltankar.
Godkänd enligt TSFS:2018:46
mdjurfeldt
Posts: 2
Joined: 2020-09-30, 21:53

Re: v 70 som dör flera gånger per dag när jag kör på gas!

Post by mdjurfeldt »

Tack, alla, för denna tråd!

Eftersom min V70 2003 intermittent stannat på gas och VIDA indikerat fel i stegmotorn misstänkte jag lödningarna.

Jag tog bort fläkten (tips: man behöver inte koppla ur röret för automatväxeloljan, som Haynes säger, om man lossar på röret för oljestickan; då kan man nämligen pressa röret för servooljan bakåt för att ge plats åt fläktens styrenhet så att man kan rotera fläktenheten och dra den rakt upp).
PSX_20201021_214841.jpg
PSX_20201021_214841.jpg (155.86 KiB) Viewed 12524 times
Därefter skruvade jag loss gasfördelaren genom att lossa på de två muttrar som sitter under varandra bakom oljestickan (tack Bengt Jalnäs!). Då kunde jag ta loss och luta gasfördelaren utåt så att det gick att komma åt den bakre stegmotorskruven. Man får, som andra påpekat, hålla emot så att fjädern och annat inte hoppar ur fördelaren, och försiktigt lossa stegmotorn.
PSX_20201021_215010.jpg
PSX_20201021_215010.jpg (118.39 KiB) Viewed 12524 times
PSX_20201021_215122.jpg
PSX_20201021_215122.jpg (119.05 KiB) Viewed 12524 times
Jag tog in stegmotorn, skar uppifrån runt locket c:a 1mm in från kanten med skalpell, och kunde sedan bända upp det. Kretskortet var täckt med en gel. Jag rensade mekaniskt runt de 8 stora lödningarna med en pincett (bilden visar dem innan rensning) och lödde om dem. Jag sprayade sedan över lödningarna med lacken Plastik 70 och tejpade fast locket med vävtejpen Tesa Extra Power Perfect.

Bilen slog direkt om till gas och gick utan problem. Jag får väl rapportera efter en tid om den fortfarande stoppar på gas eller om problemet är löst.
Post Reply