Nya bensinmotorer i V70

Post Reply
Leffe
Posts: 5
Joined: 2011-05-27, 16:25

Nya bensinmotorer i V70

Post by Leffe »

Hej,

Ser att Volvo är på gång med nya bensinmotorer. Flexifuel är en turbo-4:a på 1,6 liter och 180 hk.

Kommer AFV att gaskonvertera denna tro?

Hälsningar

Leif
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Nya bensinmotorer i V70

Post by AndersH »

Hej och välkommen till forumet! :)

Enligt besked från AFV (se en bit ner i tråden http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=2171) har vi fått veta att "En ny gasmotor med mindre volym är under utveckling".

Så det verkar lovande!
Leffe
Posts: 5
Joined: 2011-05-27, 16:25

Re: Nya bensinmotorer i V70

Post by Leffe »

Hej och tack för hjälpen med infon. skall gå till Cafét lite oftare;)

Med gaskonvertering av T4 kommer man ju lite närmre passaten i förbrukning.

Förstår dock inte vad som är förstärkt i femman-motorn vid gasdrift som AFV påstår.

/ Leif
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nya bensinmotorer i V70

Post by avozetta »

I senaste numret av Energigas listas dagens utbud av gasbilar i Sverige och Volvo V70 nämns här som Bi-Fuel med kommentaren:
Gas-Volvon har fått 6 cm lägre lastgolv som ökar bagagevolymen men även lucköppningens höjd som nu är 63cm, därmed överskrids den önskade vitvaru- och köksskåpsgränsen. Bilen har inte längre E85/etanol som möjligt bränsle.
Motoreffekten är dock fortfarande 231 hk så det är en så länge samma motor. Räckvidd på gas 250 km och på bensin 770 km. Bagageutrymme 460 liter.

Ovanstående kombination med en snålare motor vore ju riktig trevligt :D . Ännu bättre om man minskar bensintanken till förmån för mer gas.

Kan varmt rekommendera en gratis prenumeration på Energigas som i detta nummer även innehåller "Fordonsgas Special", http://www.energigas.se/sv-SE/Publikati ... gigas.aspx
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nya bensinmotorer i V70

Post by Fred »

Leffe wrote:Förstår dock inte vad som är förstärkt i femman-motorn vid gasdrift som AFV påstår.
Utan att ha läst någonting om detta så kan jag tänka mig att det är ventilsätena som är förstärkta. Detta är en svag punkt på BiFuel, tydligen på grund av lite högre förbränningstemperatur. Det är därför man ska undvika att köpa en BiFuel som gått som taxi. Dessa åker på toppbyte/renovering förr eller senare eftersom de står på tomgång så mycket under sin livstid.

OT: Man tänker sällan på att taxibilars motorer går MÅNGA fler timmar än vad privatbilar gör, speciellt i storstäderna. Utan att ha några som helst fakta kan jag tänka mig att en taxi med 20000 mil på mätaren har tre gånger fler motortimmar än vad en privatbil har som rullat lika långt. Värt att tänka på om man är spekulant på en gasbil då utbudet är stort på gamla taxibilar... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Bothner
Posts: 10
Joined: 2010-12-26, 20:13

Re: Nya bensinmotorer i V70

Post by Bothner »

Fred wrote:
Leffe wrote:Förstår dock inte vad som är förstärkt i femman-motorn vid gasdrift som AFV påstår.
Utan att ha läst någonting om detta så kan jag tänka mig att det är ventilsätena som är förstärkta. Detta är en svag punkt på BiFuel, tydligen på grund av lite högre förbränningstemperatur. Det är därför man ska undvika att köpa en BiFuel som gått som taxi. Dessa åker på toppbyte/renovering förr eller senare eftersom de står på tomgång så mycket under sin livstid.

OT: Man tänker sällan på att taxibilars motorer går MÅNGA fler timmar än vad privatbilar gör, speciellt i storstäderna. Utan att ha några som helst fakta kan jag tänka mig att en taxi med 20000 mil på mätaren har tre gånger fler motortimmar än vad en privatbil har som rullat lika långt. Värt att tänka på om man är spekulant på en gasbil då utbudet är stort på gamla taxibilar... :roll:
Nu har jag ingen gasbil, men min taxi har haft en snittfart enligt färddatorn på ca 34 km/h och på fyra år har den gått 35000 mil. Vilket ger ca 10000 timmar motorgång.
Post Reply