Serva en gasbil

Post Reply
sccarber
Posts: 2
Joined: 2011-02-07, 13:12

Serva en gasbil

Post by sccarber »

Jag har en 945 med gastank, 22 tusen på mätaren. Har bytt olja, olje/luftfilter och stift, men är det så att man borde lämna in den för service på gassystemet? Har försökt läsa mig till vad som görs här på forumet. Pratas om nåt filter och att ställa trycket.

Jag kommer 88 km på en gastank, ca 12kbm, vilket jag tycker låter mycket, å andra sidan tar den 1.6 l soppa/mil. Det är stadskörning ca 6 km till jobbet och hem igen. Motorvärmare på morgnarna, varmgarage dagtid.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Serva en gasbil

Post by Hewey »

Hej,

Kanske du har redan kollat den här: http://forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1345

Det skulle vara bäst om Rushdie ger dig råd eftersom han har utmärkt kunskaper med bilar och vet allt om 940 Volvo!

Om din bil går fint (rycker inte, utsläppena är inte stora osv.), du har ingen hast just nu. Men om du gillar att pilla med bildelar, du kan börja att rensa gasdelar, kolla/justera gastrycket osv. När man ofta byter bra olja och oljafilter, man kanske gör den bästa som man kan. Man ska alltid byta motoroljan tillräckligt ofta (max. 2000 mil) också med gaskörning, även om gaskörning smutsar inte oljan så mycket än bensinkörning. Oljan slitar internt (polymerkedjor brytar sig), oavsett bränslet & mängd smuts i oljan.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
sccarber
Posts: 2
Joined: 2011-02-07, 13:12

Re: Serva en gasbil

Post by sccarber »

Tack! Nej det där hade jag missat, fanns en hel del att läsa!

Jag är väl ingen supermeck det var länge sen jag höll på, och just när det är gas inblandat känns det mindre roligt! Men vissa av tipsen där kan man ju kolla.

Funderade mer på om det är regelbundet underhåll som bör göras av en märkesverkstad (el.likn), gällande gasinstallationen. Bilen är nybes ua, gissar att de där kollar igenom ev läckor i systemet.

Men bilen går ju som den ska i övrigt, trött är den men det är ju en gammal Volvo. Stiften såg ok ut, samma färg på alla, dock tyckte jag att den ena tändhatten var lite väl lättlossad från stiftet. Kostar 700 kr med nya på Mekonomen, nån som vet om skruvat.se el biltema har ok tändkablar?
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Serva en gasbil

Post by Rushdie »

Regnummer HGG4**? :)

Med tanke på de emissionsrelaterade undantag dessa bilar är belönade med så kommer man inte se något på bilprovningen som kan relatera till hög förbrukning, om det nu är något fel från början dvs. Hög förbrukning kan till exempel bero på läckor vid insug, grenrör, fel på bränsletrycksregulator, luftmassemätare / MAP-sensor (dessa har ju båda två, MAP:en används för gasdriften), tempgivare, lambdasond etc etc.
Allt går att mäta fram, det mesta med en multimeter. Mycket information går även att få ut vid emissionskontrollen hos bilprovningen. Även om det inte står på pappret, så lägg ett öga på displayen eller be besiktningsgubben skriva ner värdena. Även styrenheternas inbyggda diagnostik (framför allt bränslestyrenheten) kan ge information om vad som kan tänkas vara fel (inte gasstyrenheten dock, den är rätt efterbliven). Görs på samma sätt som med en vanlig bensinare (här är ett tips: http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p ... 24&t=15030 )

Själv brukar jag ligga runt 15-15.5mil per tank (ca 13Nm^3), har dock lyckats toppa 19mil. Eftersom du kör många korta sträckor är det av största vikt att motortempen kommer upp så fort som möjligt. Det kan vara svårt, men kör motorvärmaren så länge det är möjligt, tillse att förvärmningsslangen som går från grenrör till luftburken är hel (och existerar öht :P). Även att spjället som sitter i luftburken leder in varmluften när motorn är kall, för att sedan växla läge. (Sitter den fast i kallt läge så tar det längre tid för motorn att komma upp i temp, sitter den fast i varmt läge går tråden i luftmassemätaren sönder).

Lämna in den för åtgärder på gasdriften skulle jag direkt avråda ifrån... 'glöm det', snarare. Delarna som sitter i är femton år gamla, sitter bara i ett tjugotal bilar i sverige, monterade av en firma som inte längre existerar. Det finns förvisso stora likheter med tidiga 850 gasbilar, men även dessa kan bara repareras i begränsad omfattning. Det vanligaste felet på en gasbil är att membranen i tryckregulatorn blir dålig, med läckage till följd. Symptom är svårstartad kall / extremt lättstartad i vissa fall, gaslukt och ojämn tomgång på gas. Och det renoveras inga tryckregulatorer, utan dessa byts (fråga V70-folket, de älskar att basha Bilia för de 15-20000kr dom tar för en ny :P). Och det finns inga (ut)bytesregulatorer till dessa äldre bilar att få tag på.

1500mils service är det som gäller på dessa bilar (inget annat), 750mil vid hård belastning eller ogynnsamma förhållanden. 6km-vändor dagligen skulle jag nog klassa som det senare.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
Post Reply