Helt ny på GAS!!!

Post Reply
kungerik
Posts: 1
Joined: 2011-02-04, 12:56

Helt ny på GAS!!!

Post by kungerik »

Hej är helt ny på gas och även volvobilar. Funderar på en volvo 2,4t från 2001 med automatlåda.
Bilarna är ju perfekta för familjen med grym komfort och massor av utrymme. Min fråga är går dessa att gaskonvertera, skulle kännas bra för mitt gröna samvete om det gick? ungefär pris? hur mycket utrymme stjäl det, hur går det till? firma eller fixa själv osv?? Är det ens en bra ide?

Tacksam för svar//E
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Håkan »

Låter dyrt och krångligt.
Om inte motorstyrkan är väldigt viktigt så skulle jag satsa på en Bi-Fuel (V70N).
De börjar sjunka i pris och jag tror du har svårt att räkna hem en 2.4T och sedan konvertera den.

Vi har en från 2003 och det funkar med 140hk, visst det är ingen raket men den har ju lite bottendrag ändå. Bränsalekostnad ca 8kr/milen (I skåne)

Snart blir det dock uppgradering till en AFV :D

Trevlig helg /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Hewey »

Om du vill ha en gamlare Volvo med gas som har mera än 140 hk, du måste efterkonvertera. Kostar kanske 30000 kr? Vet inte om Sverige, in Finland en efterkonvertering kostar ca. 3000 eur.

Men när gastanken är i lastrumme, en V70 är inte längre en mycket bra lastbil, gastanken stjälar ungefär 1/2 av lastutrymme. Om det är möjligt för dig att leva med bara 140 hk och ~200 Nm, det är mycket klokare att köpa en fabrikmonterad Volvo Bi-Fuel, som har gastankena under bilen.

Om du verkligen tänker på miljön, en lågkraftig bil är en bättre val än en turbobil. Det är också enklare, billigare och har ofta en bättre livstid. 140 hk är inte så dålig slutligen, man kan leva med det.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by avozetta »

Välkommen till forumet!
Konvertera själv skall du nog inte ge dig in på om du inte har kunskap om gas och högtryckssystem. Vi tankar ju bilarna med 200 bar.

Som ovanstående redan varit inne på, Volvo byggde ju gasbilar i nästan 10 år så det finns ett stort utbud att välja på begagnat och du får behålla hela lastutrymmet. Dock får du klara dig utan turbo.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Fred »

Hej kungerik och välkommen till forumet!

Jag är tveksam till att någon har privatkonverterat en bil till CNG-utförande på grund av de krav som krävs. Gasolkonverteringar vet jag skulle kunna utföras i hemmagaraget eftersom man då talar mycket lägre tryck men detta är ju inte aktuellt i Sverige.

Det förbryllar lite att du är intresserad av en turbo med automat. För mig rimmar det illa att välja automat om man vill ha en "rejsig" motor...men det är ju bara jag... :mrgreen:

Jag tror tyvärr att du får välja mellan antingen miljövänligt eller "rejsigt", de går ännu så länge inte att kombinera. Det man kan säga om Bi-Fuel är att de inte är direkt kraftfulla men de är fullt tillräckliga! Jag kan ibland bli lite trött på mångas inställning att det måste vara sånt jädra drag i bilarna. För inte så många år sedan hade normala bilar kanske 80 hk och det gick utmärkt att köra med dem, till och med att göra omkörningar. Då var 140 hk jättemycket kraft som bara lyxbilar hade.

Ta inte detta som kritik nu kungerik, vill du ha en bli med lite drag i för att det är kul (för det är det! :D) så ska du givetvis skaffa en sådan men då får du nog nöja dig med att köra på bensin ett tag till.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Håkan »

Fred wrote: Det förbryllar lite att du är intresserad av en turbo med automat. För mig rimmar det illa att välja automat om man vill ha en "rejsig" motor...men det är ju bara jag... :mrgreen:

Jag tror tyvärr att du får välja mellan antingen miljövänligt eller "rejsigt", de går ännu så länge inte att kombinera.
Mvh
/Fred
Nja...
En ny AFV har väl lika många hästar som en 2.4T -01
231hk med bensin och strypt till 200Hk på biogas jämfört med 200Hk eller vad nu en 2.4T har...
Så visst går det att kombinera.

Sen kan det diskuteras om en miljöbil skall ha 200hk eller om någon framhjulsdriven bil behöver ha 200hk.
Det blir lite svårt att få ned kraften i backen...

Ha det /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Fred »

Har AFVn 231 hk?!! :shock: Verkar ju helt vansinnigt! Vad ska man med så många hästkrafter till?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Håkan »

Fred wrote:Har AFVn 231 hk?!! :shock: Verkar ju helt vansinnigt! Vad ska man med så många hästkrafter till?
Man tar en färdig 2.5FT och konverterar
(2.0F är väl en Fordmotor så den vill man inte röra.)

231hk på bensin och strypt (lite) på biogas.
Det är inte politiskt korrekt att ha en miljöbil på över 200hk...

Förbrukning ca 0,85Nm3/mil

Vad man sen skall ha >200hk på en framhjulsdriven bil är en bra fråga :?:
Men bra bottendrag är det :mrgreen:

Mvh / H
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Fred »

Jeeeze!! :o Jag visste inte att det var en så stark motor i dem! Med tanke på det så är ju förbrukningen riktigt bra, speciellt som det är en stor och tung bil!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by AndersH »

Man stryper inte avsiktligt en motor när den går på metangas. Det är metangasens låga densitet som gör att det inte går att få in lika mycket luft och bränsle i rätt blandningsförhållande i cylindrarna som man kan göra vid bensindrift.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Fred »

Men P2 BiFuel har ju lika många hästar som den vanliga bensin 2,4an, 140 stycken. Det som skiljer är ju att krafttoppen ligger vid 4000 rpm i BiFuel istället för 3500 rpm för bensin om jag har förstått saken rätt. Detta gäller även samma bil så att säga, kör man en BiFuel på bensin så har man 140 hk vid 3500 rpm och med gas så får man varva till 4000 rpm.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by AndersH »

140-hästarsmotorn i en P2 är ju en strypt 170-hästare. Gasspjället öppnar inte fullt i en 140-hästare. Det har Volvo sannolikt utnyttjat genom att gå förbi strypningen (i programvaran) i en P2 Bi-Fuel när bilen går på gas. Fiffigt gjort. 8)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Fred »

Tror du? Det har jag aldrig hört talas om...men så kanske det är.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by AndersH »

Att en P2 med 140-hästars sugmotor är en strypt 170-hästare råder ingen tvekan om baserat på vad som skrivs om saken på jagrullar.se. Att de har tagit bort strypningen när en P2 Bi-fuel går på gas är enda rimliga förklaringen till att motorn inte tappar toppeffekt när den går på gas. Mercedes har i sin B180 NGT "löst" problemet åt "andra" hållet genom att slänga i en 2-litersmotor jämfört med den 1.7-litersmotor som sitter i den enbart bensindrivna B180 och sedan strypa den när den går på bensin (samma effekt, 116 hk, oavsett bränsle).

Vore kul om någon ville lossa luftslangen på sin P2 Bi-Fuel och stampa gasen i botten och sedan växla mellan bensin/gas och se om spjället ändrar läge. :lol:
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Fred »

Att en P2 med 140-hästars sugmotor är en strypt 170-hästare råder ingen tvekan om baserat på vad som skrivs om saken på jagrullar.se.
Oh nej, det finns det ingen tvekan om! Det är ju därför det fungerar så fint att chip-trimma 140orna till 170 hk. Det var inte det jag ställde mig tveksam till. Det var det med att just BiFuel skulle vara "trimmad" på något sätt som jag aldrig hört talas om...men bara för att jag inte hört talas om det betyder ju inte att det inte skulle stämma! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Håkan »

Fred wrote:Jeeeze!! :o Jag visste inte att det var en så stark motor i dem! Med tanke på det så är ju förbrukningen riktigt bra, speciellt som det är en stor och tung bil!
Japp, nu testade jag bara en bil där jag körde slut gastanken först för att sedan tanka i ca 24Nm3 gas och kunde då köra drygt 28 mil innan jag tankade igen. Tanken var inte helt tom men antagllgen näst intill. Lampan hade lyst rätt länge och jag fick in dryga 24Nm3 då jag tankade igen...

Bilen hade automat och vinterdäck och kördes ca 25% i stan och 75% i 120km/h på motorväg.

En AFV är nu beställd :D

Mvh / H
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Helt ny på GAS!!!

Post by Håkan »

Fred wrote:Men P2 BiFuel har ju lika många hästar som den vanliga bensin 2,4an, 140 stycken. Det som skiljer är ju att krafttoppen ligger vid 4000 rpm i BiFuel istället för 3500 rpm för bensin om jag har förstått saken rätt. Detta gäller även samma bil så att säga, kör man en BiFuel på bensin så har man 140 hk vid 3500 rpm och med gas så får man varva till 4000 rpm.
Stämmer verkligen det?
Jag tycker effekten kommer mycket senare på (bio)gas än bensin.
Enl länkar nedan så kommer 140hk först vid 5800rpm...
http://www.expressen.se/motor/tester/ov ... v70-bifuel
http://www.teknikensvarld.se/documents/ ... /index.xml

Hittar tyvärr ingen länk till någon officiel Volvosida men jag tycker uppgifterna stämmer....
Vid omkörningar med last är det stor skillnad om man kör på bensin eller gas.

Mvh /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Post Reply