Ryckig gång V70 -07

Post Reply
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Ryckig gång V70 -07

Post by MartinF »

Vi har en V70 -07 som gått snart 10000 mil. Nyss fick vi byta gasregulator eftersom den lagt av. Det kvarstår dock ett problem som inte avhjälptes med regulatorn. Bilen småknycker lite, särskilt vid låg belastning. Jämn fart eller ännu värre, att man har lite medlut så man släpper ytterligare lite på gasen. Även i stan när man växlar ner och saktar in så kan den rycka en del. Detta sker uteslutande på gasdrift och jag tycker också att den är lite slö när jag kör på gas. Den har inte problem med tomgång eller att den dör när man frikopplar och sånt.

Vad kan vara fel? Dåliga tändstift? Skitigt spjällhus? Trasigt spjällhus? Något annat löjligt dyrt som borde ha hållt på en såpass ny bil?

Har ställt frågan på jagrullar.se också.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Ryckig gång V70 -07

Post by MartinF »

Jaha, desperat ryck med felsökning hos Volvo innan maskinskadeförsäkringen slutar gälla (passerar alldeles snart 10000). Han kollade på bilen och hittar inga uppenbara fel, kollat tändning på alla cylindrar etc. Det han säger är att symptomen stämmer med när gasfördelaren pajar. Det går dock inte att testa ifall det är så. Antingen får jag byta den med självrisk på 5000 eller chansa på att det inte är den och köra vidare med risk för att få byta den ändå, utan försäkring. Kostnad då 11-12000 kr.

Idag, när han skulle testa den så ryckte den inte särskilt mycket alls. Har märkt att den gått bättre senaste tanken. Jag tankade på EON i Värnamo och det är väl 50% naturgas? Och på bensin knycker den inte...

Vad tror ni? Är fördelaren på väg att ge sig = byte eller ska man chansa och köra ett tag till? 5000 är mycket pengar när man redan lagt lika mycket på byte av regulatorn, men 12000 är ännu mer...
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Ryckig gång V70 -07

Post by Hewey »

Om din bil har haft sina sista (och först) tändstiftbyte i 6000 mil service, och nu har tändstiftena rullat 4000 mil, det är klok att först försöka tändstiftbyte eftersom det är lätt och billigt. Om du vill satsa på goda tändstift, ta NGK Laserline LPG (iridium-platinum), det finns mera information här på forumet nånstans om du söker. Originella Volvostiftena är bra också, men dom har kanske kortare livstid.

Jag hade också ryckningar först, och har sedan byt 5 st. tändspolar (min bil hade ju rullat 20000 mil), NGK tändstifte, Atech2 renoverad luftspjällhus (slitar sig inte mera som en originaldel ska alltid göra) + ECM-mjukvara reload hos Volvoverkstad, och då har jag själv renoverad gastryckregulator och rensade gasfördelaren. Går fint nuförtiden.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Ryckig gång V70 -07

Post by MartinF »

Det blir nog ett byte av stift... är ju ändå dags för 10k-milaservice. Jag tror dessutom att 8000-servicen gjordes på en annan verkstad än Volvo så det kanske är sämre stift i den nu?

Edit: Aaaaaaah! Fick just reda på att NGK-stiften kostar 334 kr... styck!! Dessutom byts normalt inte stift vid 10000 mil så det kommer ovanpå kostnaden 4000 kr för underhållsservicen som Volvo gör. Tycker förresten 4000 låter mycket för att byta lite olja och filter.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Ryckig gång V70 -07

Post by Hewey »

Varför betala så mycket? Köpa stiften själv på förhand:

Kolla http://www.sparkplugs.co.uk/ och sök efter BKR6EIXLPG. Blir inte så dyrt. Och om dom vill ha mycket pengar för endast stiftbytearbete, byt dom själv eller använda någon annan firma. Det är ett standardjobb som även en självmekare gör inom en halv timme.

Ja, 4000 kr är för mycket.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Ryckig gång V70 -07

Post by Fred »

Kolla den här tråden! :)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Ryckig gång V70 -07

Post by MartinF »

Är det exakt de stiften jag ska ha i min V70 -07:a då? När jag ringt runt finns det olika typer och jag ska ha typ 1 tror jag.
Priset jag nämnde var ifall jag köper själv i förväg, på Bildelsgrossisten.

Har hittat 10000-milaservice på Mekonomen, samma verkstad jag alltid haft förut, för 3300 kr istället. Känns mer prisvärt. Då kan de få slänga i nya stift åt mig också.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Ryckig gång V70 -07

Post by Fred »

Hej Martin!

Stiften ska normalt sett inte bytas vi 10000-milaservicen, det ska göras vid 12000. Nu går ju din bil dåligt och du vet inte vilka stift som sitter i så det kanske kan vara värt att byta dem för att kunna utesluta dem som orsak. Om bilen går likadant efter bytet kan du ju spara de gamla stiften och sätta i dem när det är dags att byta de du sätter i nu, de gamla har ju 2000 mil kvar i sig om de inte är orsaken till driftstörningarna.

Alla dessa stora kostnader är väldigt ansträngande både för ekonomin och psyket, man börjar ju tvivla på om det ens är värt att äga bil ibland, men det finns saker man kan göra för att spara lite av pengarna. Dock måste man först ställa sig några frågor:

1. Är stämplarna i serviceboken viktiga för mig?

2. Har jag tummen väldigt centralt placerad och kan/vågar jag därför inte göra något själv med bilen?

3. Saknar jag någonstans att vara när jag ska fixa med bilen/har jag problem med att stå i en GDS-hall några timmar per år?

Om man svarar nej på dessa frågor så finns mycket pengar att spara. Det jag i första hand tänker på är att utföra större delen av servicen själv. I mitt förra inlägg i den här tråden länkade jag till min tråd om hur man kan spara pengar på att lämna in bilen endast för de gasspecifika grejerna. För din 10000-milsservice är det endast "Dränering av gasfiler" samt "Gastryck kontroll/justering" som är aktuellt. (Det senare måste ju vara gjort relativt nyligen eftersom gasregulatorn bytts). De övriga punkterna i protokollet är otroligt basic saker som är mycket enkla att göra själv, många av dem gör man dessutom varje gång man kör bilen. Några exempel:

"Yttre belysning: kontroll" Gå ett varv runt bilen och kolla så att alla lampor fungerar. *Katsching!*
"Parkeringsbroms: kontroll/justering" Ryck i kryckan och kolla att den inte tar för långt upp. Gör den det, lyft på damasken och skruva lite på justerskruven tills handtaget börjar ta emot efter 3-5 hack. *Katsching!*
"Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå" Kör en sväng när det regnar så märker du ju om torkarna fungerar. När spolarvätskan tar slut så säger ju bilen till! *Katsching!*
"Kylsystem köldbeständighet" Låna ett instrument på en mack för att kolla detta. De kan förklara hur det funkar, det är superenkelt. *Katsching!*

Ja, jag tror att du har fattat min poäng! :D Inte nog med att man sparar pengar på allt detta det ger en skön känsla i kroppen också. Dels för att man faktiskt gjort något själv men det känns också extra bra att man inte givit bort sina surt förvärvade pengar till någon firma för att göra skitsaker (ursäkta språket). ;)

Om du eller någon annan vill veta mer om hur man utför alla enkla punkter på protokollet så är det bara att skicka ett PM så kan jag förklara lite.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Ryckig gång V70 -07

Post by Hewey »

Fina råd igen, Fred! Man kan ju göra många många saker själv när man bara har lite tid och inspiration.
MartinF wrote:Är det exakt de stiften jag ska ha i min V70 -07:a då? När jag ringt runt finns det olika typer och jag ska ha typ 1 tror jag.
Priset jag nämnde var ifall jag köper själv i förväg, på Bildelsgrossisten.
Om jag kommer ihåg rätt, NGK användar en enkel namn system för gasbil tändstift. Dom har bara 7 olika tändstift typer som passar för gasbilar. Typ 1 gasbiltändstift är ju BKR6EIX-LPG. Typer 2...7 betyder något annat i NGK's egen namn system. Jag ringde till olika platser som säljer NGK innan jag fick säkert information att det är den samma produkten bara med två olika namn.

Mvh, Hewey

EDIT: Jag hade inte förstått rätt. Dom är ju två lite olika tändstift, BKR6EIX-LPG och LPG1. Sök med bara LPG1, och du hittar "Typ 1" tändstift. Men när man söker andra likadana tändstiftena med "X-ref" knappen, man får veta att både BKR6EIX-LPG och LPG1 kan användas i samma bil. Och vad är då skillnaden? BKR6EIX-LPG är ju en "Performance" klass tändstift, när LPG1 är bara "Enhanced" klass tändstift. Och när man tittar på priser, BKR6EIX-LPG är dessutom lite billigare än LPG1 !!!
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Ryckig gång V70 -07

Post by Rushdie »

Är gasfördelaren en utbytesdel? Är den inte det så begär att du ska få den gamla med dig. Den går ju givetvis att kränga, och med ett nypris på 12000kr är den säkerligen värd en del (lite beroende på vad som behövs för att renovera denna).

Det är aldrig 'värt' att äga en bil, den kommer alltid kosta pengar... 10000kr (med försäkring!) för att byta regulator och gasfördelare, det är rätt mycket bränsle. 4000kr för service och stift för 350kr styck är inga småpotatis heller efter ett tag.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Ryckig gång V70 -07

Post by MartinF »

KOmmer inte att byta fördelaren eftersom jag inte vet ifall det är nåt fel på den. Chansar lite.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Post Reply