Tråden om priser och artikelnummer för Volvo P2 BiFuel!

Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Tråden om priser och artikelnummer för Volvo P2 BiFuel!

Post by Fred »

Hallå alla P2-ägare!

Vi har ju en hel del spridd information angående priser och artikelnummer gällande våra bilars gassystem. Därför tyckte jag att det var dags att starta en separat tråd om detta där vi kan samla all sådan information som vi självmekare kan ha nytta av.

Jag var inne på Upplands Motor Akalla idag för att kolla vad specialverktyget för att lossa filterkoppen kostade och passade då på att fråga om lite andra priser och artikelnummer. Här är vad jag fick fram:

1. Specialverktyg Art. nr. VO 9997092 Pris 227.50:-
2. Filterinsats Art. nr. VO 8671216 Pris 617.50:- ( :shock: )
3. O-ringssats Art. nr. VO 8083161 Pris 222.00:- ( :shock: )

Eftersom jag nyligen fått filterbytet gjort i samband med 20.000 milaservicen så kan jag redovisa vad det kostar om man lämnar in bilen istället för att göra det själv. Det handlar om två jobb egentligen:

1. Filterbyte kostar 915:- och då ingår filterinsatsen. Dock ingår inte O-ringssatsen vilket är lite märkligt. På min arbetsorder finns inte O-ringssatsen med alls vilket kanske innebär att man inte behöver byta dem...? :roll:

2. Kontroll/justering av gastryck kostar 1227.50:- ( :shock: ) I detta ingår en ny plugg (den som skruvas loss för att ansluta manometern) VO 31216350 för 42:50:- samt O-ringssats VO 8683161 för 213.75:-. Bara arbetet kostar alltså 971.25:-! ( :shock: )

Slutsatsen jag drar av detta är först och främst att snålheten kanske bedrar visheten när det gäller att utföra filterbytet själv. Eftersom filterinsatsen är en så stor del av kostnaden så sparar man ju bara drygt 300 kr på att göra det. Om det skulle gå att hitta filtret billigare någonstans så vore det absolut vara idé att köpa specialverktyget för knappa 230 kr och köra själv! Förövrigt måste jag säga att jag tycker att det är rent ocker att ta 600 spänn för en filterinsats! Det handlar ju inte om något hightec-filter utan bara ett vanligt filter!

För det andra så känns det som att man kan spara väldigt mycket pengar på att inte köpa Volvos O-ringar!! När det gäller satsen för kontroll/justeringen så tror jag att det bara handlar om en O-ring! Det är dessutom en väldigt liten O-ring som antagligen går att få tag i för en tia!! Jag tror att måtten på den finns i tråden om att renovera regulatorerna.

Jag har också tipsat i någon annan tråd om att man sparar mycket pengar på att inte beställa en service för BiFuel! Många verkstäder har speciella priser på lite äldre bilar, Upplands Motor har till exempel "Nice Price"-service för bilar äldre än 6 år som kostar 1595:- och då ingår allt! Dock ingår inte BiFuel-specifika punkter (byte/dränering gasfilter och kontroll/justering av tryck) så det måste man lägga till arbetsordern. Vissa serviceintervall kräver bara justering av trycket och tar man då Nice Price och lägger till endast justeringen blir det 2823 kr. En BiFuel-service kostar knappt 4000 kr så en nätt besparing på 1100 kr alltså!

Fyll gärna på med mer prisuppgifter i den här tråden!

Friskrivning:

Ovanstående priser är vad jag fick fram på Upplands Motor Akalla detta datum och dessa kan skilja hos andra leverantörer. Artikelnumren kan innehålla fel och de kan också nummerändras med tiden. Dubbelkolla alltid mot ditt reg.nummer samt be alltid kundmottagaren att konfirmera via VIDA att det är rätt artikel du beställer.
(Denna friskrivning kan gälla för alla kommande inlägg i denna tråd så slipper varje skribent skriva den.)

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Tråden om priser och artikelnummer för Volvo P2 BiFuel!

Post by Iroc »

När jag kollade pris på en gasjustering skulle det kosta ca 500:-
Då skulle dom bara koppla in Vida/Vadis, vad det nu är dom använder, och sen kolla trycket som skickas via tryckgivaren på gasregulatorn och ställa det på 0-96 bar enligt datorn. Där behövdes inte nån extern tryckmätare.
Volvos inbyggda givare måste ju vara såpass exakt för att kunna rapportera rätt värden till styrboxen..

Gasfilter hittade jag på Autoexperten tror jag för 2-300:- sist jag kollade deras hemsida.. Mekonomen borde med ha.

För övrigt tycker jag man ska skaffa sig en egen Volvo Dice scanner och koppla in sig på sin bil och göra allt jobb själv..
Det är roligare :D
Ca 3000:- hemskickat till dörren är billigt.. I sverige säljs samma saker för över dubbla priset.
LÄNK:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-Vi ... veQ5fTools
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tråden om priser och artikelnummer för Volvo P2 BiFuel!

Post by Fred »

Iroc wrote:När jag kollade pris på en gasjustering skulle det kosta ca 500:-
Då skulle dom bara koppla in Vida/Vadis, vad det nu är dom använder, och sen kolla trycket som skickas via tryckgivaren på gasregulatorn och ställa det på 0-96 bar enligt datorn. Där behövdes inte nån extern tryckmätare.
Volvos inbyggda givare måste ju vara såpass exakt för att kunna rapportera rätt värden till styrboxen..
Det har jag aldrig hört att de kan göra. Var detta på en Bilia eller liknande stor volvoverkstad?
Gasfilter hittade jag på Autoexperten tror jag för 2-300:- sist jag kollade deras hemsida.. Mekonomen borde med ha.
Har du artikelnummer på det, hittar det inte själv... På Mekonomen kostar det 598:- vilket gör att det bara skiljer 19.50:-. Den skillnaden tycker jag inte gör det värt att ta risken att filtret kanske inte håller samma kvalité som original.
För övrigt tycker jag man ska skaffa sig en egen Volvo Dice scanner och koppla in sig på sin bil och göra allt jobb själv..
Det är roligare :D
Ca 3000:- hemskickat till dörren är billigt.. I sverige säljs samma saker för över dubbla priset.
LÄNK:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-Vi ... veQ5fTools
Har du skaffat en sån? I så fall undrar jag hur du gör med VIDA. Det är ju ett web-baserat program som kräver ett login, ett login som inte går att få tag i som privatperson.

Själv kör jag med PPC-felkodsläsare som läser ut alla felkoder som kan sättas av bilen och även kan radera dem. Med den kan jag även nollställa servicelampan. Tyvärr säljs dem inte längre utan har ersatts av en mer avancerad (och dyrare) produkt men PPC-läsare brukar gå att hitta begagnade på Blocket eller Tradera.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Tråden om priser och artikelnummer för Volvo P2 BiFuel!

Post by Iroc »

Fred wrote:
Iroc wrote:När jag kollade pris på en gasjustering skulle det kosta ca 500:-
Då skulle dom bara koppla in Vida/Vadis, vad det nu är dom använder, och sen kolla trycket som skickas via tryckgivaren på gasregulatorn och ställa det på 0-96 bar enligt datorn. Där behövdes inte nån extern tryckmätare.
Volvos inbyggda givare måste ju vara såpass exakt för att kunna rapportera rätt värden till styrboxen..
Det har jag aldrig hört att de kan göra. Var detta på en Bilia eller liknande stor volvoverkstad?

Jepp.... Det var på Volvo här i stan... Det går ju mycket fortare och ska ju vara minst lika pålitligt som med en extern mätare.

Gasfilter hittade jag på Autoexperten tror jag för 2-300:- sist jag kollade deras hemsida.. Mekonomen borde med ha.
Har du artikelnummer på det, hittar det inte själv... På Mekonomen kostar det 598:- vilket gör att det bara skiljer 19.50:-. Den skillnaden tycker jag inte gör det värt att ta risken att filtret kanske inte håller samma kvalité som original.

Nää, nu hittar jag inte den sidan igen vilken det nu var.. Det skiljde ju inte mycket då i pris..
Men fanns det inte en annan tråd med länkar till CNG delar ? Det kanske var där jag såg gasfilter billigt ?


För övrigt tycker jag man ska skaffa sig en egen Volvo Dice scanner och koppla in sig på sin bil och göra allt jobb själv..
Det är roligare :D
Ca 3000:- hemskickat till dörren är billigt.. I sverige säljs samma saker för över dubbla priset.
LÄNK:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Volvo-Vi ... veQ5fTools
Har du skaffat en sån? I så fall undrar jag hur du gör med VIDA. Det är ju ett web-baserat program som kräver ett login, ett login som inte går att få tag i som privatperson.

Själv kör jag med PPC-felkodsläsare som läser ut alla felkoder som kan sättas av bilen och även kan radera dem. Med den kan jag även nollställa servicelampan. Tyvärr säljs dem inte längre utan har ersatts av en mer avancerad (och dyrare) produkt men PPC-läsare brukar gå att hitta begagnade på Blocket eller Tradera.

Mvh
/Fred


Har inte hunnit/haft råd att köpa nån DICE än, men det kommer nog.
Priserna kommer nog sjunka snart med, när grejerna börja bli vanligare hos privatpersoner.
Har läst att dom skickar med nån annan variant av mjukvara, typ nåt dom kallar Cida där dom knäckt volvos login, men sånt ska man inte diskutera här :roll:


En sån där PPC läsare har jag letat efter länge, du har haft tur som hittat en till det billiga priset då.. Den kostade väl bara 1400:- ett tag. Synd att man missade den kampanjen.
Kan du läsa ut livedata med den ppc läsaren eller är det bara felkoder ?

Nu misslyckas jag med quotefunktionen som vanligt så jag gör min text mörkare.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
lochraceness
Posts: 1
Joined: 2019-07-29, 06:19

Re: Tråden om priser och artikelnummer för Volvo P2 BiFuel!

Post by lochraceness »

Hej allihopa. Hoppas det går bra att jag väcker till liv denna gamla (men nyttiga) tråd.

Jeg önskar att byta gasfilter på min nyinköpta 2003 Volvo V70n bi-fuel (cng). Vad jag vet, er bilen original, och ett filter och o-ringbyte skulle nog vara på sin plats. Dock önskar jag inte att betala 'full volvopris' för detta filter och o-ring sats, jobbet gör jag nog själv.

Undrar därför om någon har en link till ett billigare filter online, eventuellt kan berätta för mig vart någonstans detta kan köpas i affär eller nätbutik i Sverige till ett hyfsat pris.


Önskar alla en fortsatt fin sommar :-)



Mvh Lochraceness
Post Reply