Gasregulator på V70, nu var det min tur...

User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by MartinF »

Jaha, glädjen över ny bil blev inte så jättelångvarig. Börjar bli svår att starta på morgonen och visst tusan bubblar det när jag testar...

Har bokat en tid på Nybergs bil i Jönköping för att få det bekräftat, så får vi hoppas att Blockets försäkring alternativt maskinskadeförsäkringen täcker det.

Jag tycker att bilen småknycker lite lätt i vissa situationer också, men det borde väl inte vara regulatorn? Dåliga stift?

Och nej, bilen är inte köpt på bilfirma och ja, jag vet att det är bra att köpa på firma. Då hade vi dock fått betala 20000 mer för bilen. Minst. Alla handlarbilar jag såg med samma årtal och mil kostade såpass mycket mer och var ändå i sämre skick.

Bilen är en -07 med mindre än 10000 mil på mätaren.
Last edited by MartinF on 2010-12-01, 12:02, edited 2 times in total.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasspjäll på V70, nu var det min tur...

Post by Hewey »

Hej,

Troligtvis menar du gastryckregulatorn som läcker i din bil? Jag hoppar bara att människor vill inte blanda ihop två vanliga feler:

Spjällhusfel: Den elektroniska Magneti-Marelli spjällhuset vill slita sig med tiden -> motorstyrningsystem får fel information om luftspjäll öppning -> felaktig luft-bränsle blandning. Felet är aktiv alltid, oavsett vilken bränsle man kör med (bensin eller gas). Den här felen gäller alla Volvo bilar med Magneti-Marelli spjällhus, inte bara Bi-Fuel bilar.

Gastryckregulatorfel: Regulatorn läcker gas till insuget (det här felet man hittar med Fred's bubbeltest) -> hård att starta. (och/eller) Regulatorn fungerar inte optimalisk i alla situationer: gastrycket är inte stabil -> felaktig luft-bränsle blandning. Dessa feler är aktiva bara när man användar gas som bränsle.

Det är naturligt för motorn att rycka om luft-bränsle blandningen är inte optimalisk. Om tändstiftena är också i dåliga skick, motorn rycker ännu värre. Om man bara byter tändstift -> motorn rycker fortfarande lite -> det finns ju en annan (eller kanske mera) fel kvar som man skulle reparera strax.

Jag har aldrig köpt en bil från en firma, det är bara för säkert -> fånig. Det finns mera utmaning när man köper bilen utan servicehistori från en okänd, utländsk människa... :mrgreen:

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by MartinF »

Visst fasen, hjärnan var inte riktigt vaken än :D
Tack för påpekandet, jag har ändrat i rubriken nu.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by MartinF »

Motorn rycker främst i situationer när man i jämn hastighet ger väldigt lite gas (t.ex svagt medlut), eller när man växlat ner till 2:an, 3:an inför en korsning eller så.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Hewey »

Så du har båda feler i regulatorn, det läcker och kan inte mera stabilera gastrycket i alla situationer. Nya regulatorn skulle hjälpa dig för ett par år minst.

Men vi MÅSTE ha information för hur att reparera dessa nya typ av regulatorna. Någon som har köpt en nyt regulator, och har en extra gammal/trasig regulator och vill inte försöka att reparera det, jag vill försöka det, men har inte mycket pengar för att köpa en sådan. Naturligtvis ska jag sriva en reparation instruktion med bilder.

No offence, but I just wonder why won't someone help me to help you guys...? Been there, done that for the old type of regulator. Just need one freaking working sample of the newer type, but will not pay something like 4000 kr that they ask for them in http://www.bildelsbasen.se. If there's someone with enough balls to donate one piece of junk laying on their garage floor, please private mail me asap. I will pay the for the mail fee atleast. I'm done with this stupidity when nobody does nothing about the fact that a company with monopoly rips off people cold blooded.

Hewey out.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Fred »

Hewey,

Jag håller med dig till 100%! Det är helt otroligt att det inte går att få tag i rep.satser till dessa regulatorer! :evil: Det måste ju rulla väldigt många fler bilar med denna typ av regulator än med den äldre varianten som du fått ordning på så det går inte att dra någon annan slutsats än att det beror på vinstintresse från Volvos sida.

Jag har kvar min gamla, defekta, regulator och har också skruvat isär den. Tror att jag publicerat bilderna jag tog i någon tråd. Kruxet är att om (när?) min nuvarande regulator ger upp så hoppas jag att det löst sig med rep.satser så jag kan renovera den gamla innan jag lyfter ur den som sitter i bilen. Hade jag haft två trasiga hade du givetvis fått en av dem!

Vi kanske kan komma överens om någon lösning där du får "låna" min och kolla vad du kan göra...? :roll:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by MartinF »

Behöver du en fungerande? Eller skulle det duga med min när de bytt till en ny? I så fall kan jag ju be dem spara den defekta åt mig.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Hewey »

MartinF: Precis, om du ska byta en ny regulator, vara snälla och spara den gamla. Jag kan då försöka att reparera den.

Fred: Jag förstår komplett att man vill ha sin gamla regulator kvar när man vill reparera den själv. Så ville jag också. Jag är säkert att det finns någon annan som vill inte reparera sin trasig regulator, och hoppar att han/hon vill sälja den billigt till mig. Då ska jag göra allt som jag kan för att kunna reparera den, och i samma tid ta bilder och skriva en instruktion hur att göra reparering. Jag är säkert att många gasbilkörare kan reparera regulatorna billigt i framtiden och då hjälpa andra gasbilkörare som kan inte reparera sina regulatorna.

Sorry about the attitude, no offence to anyone! I'm just tired of the current situation when almost everybody is having trouble with the same freaking simple mechanic device. Actually I think it would be best to make an overhaul to the regulator every 5000..7500 mil anyway, to avoid problems in advance. And it should not cost very much, only a few inexpensive O-rings/membrane/etc.. and xx hours of work, depending on the available service equipment and knowhow. Not impossible for sure.

Regards, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by MartinF »

Jag kommer att byta inom kort (verkstadstid för felsökning den 10 dec) och lovar att fixa en regulator åt dig om det är den som spökar och om de sparar den åt mig. Även jag tycker att det är helt sjukt vilka priser de tar ut men framförallt att de kan ha så undermåliga komponenter i bilarna! Sedan avskyr jag principen att man måste byta en hel avancerad del istället för att byta ett litet membran!
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Hewey »

Tusen tack! Så väntar vi lite till och hoppar att din bil går bra efter bytet. Jag är säkert att den vill.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Wanchai
Posts: 8
Joined: 2010-04-23, 19:11

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Wanchai »

Hewey wrote:Så du har båda feler i regulatorn, det läcker och kan inte mera stabilera gastrycket i alla situationer.
Jag tror att jag också har båda felen men att den inte kan stabilisera gastrycket drabbar mig väldigt sällan så jag funderar på att vänta med att byte gasregulatorn eftersom det är så dyrt. Kan du inte meddela vad kostnaden blir? Jag förstår att det inte är så kul men det skulle vara intressant att veta.

Nu kommer en dum fråga: Jag har som sagt mest problem med läckaget och undrar om det inte skulle fungera att jag "tvingade" bilen att köra på bensin den sista sträckan precis innan jag parkerar bilen? När jag kommer från jobbet och svänger in på min gata har jag 300-400 meter fram till där jag bor. Om jag kör på bensin den biten borde det väl inte finnas kvar någon gas i insuget och bilen borde starta lättare på morgonen? Eller läcker det liksom lite hela tiden (om det finns gas i tanken), även när bilen är still?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Fred »

Tyvärr kommer det nog inte fungera. Det är alltid tryck i systemet, även om man så har kört "helt slut" på gas, och detta tryck kommer fylla insuget under natten.

Jag tror dock inte att det är farligt på något sätt att dra runt motorn lite längre så känner du att du inte har möjlighet att byta regulator just nu så kan du troligen lugnt köra vidare, du får bara ha lite tålamod på morgnarna. :)

Vad som händer längre fram med regulatorn när felet blir värre vet jag inte, men jag skulle gissa att fler och fler driftsproblem uppkommer ju längre man kör.

Ett normalt byte av regulator kostar runt femton tusen beroende vem som utför jobbet, bara regulatorn kostar tio tusen. Helt galet...speciellt med tanke på att det mycket väl skulle kunna gå att renovera dem med nya gummidetaljer för kanske några hundralappar. :evil:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by MartinF »

Fred, jag är inte så säker på att det inte funkar om man kört helt slut. Jag har märkt det på min Volvo nu när den krånglar att om man kört tomt så startar den bättre. Däremot funkar det inte med att bara slå över till bensin sista biten innan man stannar eftersom det då som du säger fortfarande finns gas som kan läcka.

Har idag fått bilen felsökt och mycket riktigt är det gasregulatorn som är kass. Ny regulator = 12000 plus felsökning plus montering etc. Hoppas verkligen att Blocketförsäkringen tar detta fel! Annars hoppas jag att åtminstone min maskinskadeförsäkring kickar in eftersom bilen bara gått 9800 mil.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by MartinF »

Blankt nej hos IF (Blocket försäkringen), nu återstår att hoppas på min maskinskadeförsäkring :(
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Martinmat »

fult av if att utesluta andra drivmedel än bensin och diesel.... :x


3 år 80000 km 8 år 100000 km 10 år 120000 km 10 år 150000 km 15 år 205000 km
Självrisk:vid skadetillfället 500 kr * 1000 kr * 1500 kr ** 1500 kr ** 2000 kr ***


Bränslesystem
Bensinpump Ja Ja Ja Ja Ja
Tankarmatur Ja Ja Ja Ja Nej
Insprutningspump (Diesel), Spridare för dieselmotor Ja Ja Ja Nej Nej
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by MartinF »

Ja, riktigt fult. Dessutom har jag hört från andra att de fått ersättning för saker som inte uttryckligen står på listan så jag vet inte... jag orkar helt enkelt inte bråka och strida då vi redan haft ett 9 månader långt krig med ett annat försäkringsbolag i ett helt annat ärende.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Hewey »

Hur går det med din bil MartinF? Har du redan en ny regulator? Jag tror att ni behöver inte mera mitt hjälp med nya typ regulator renovering: det ser ut att det finns ju redan många experter som ska säkert klara den. Jag bara hoppar att alla er med nyare typ av regulator ska snart ha ingen behov att betala massa pengar för nya regulatorna, eftersom det går att renovera dom billigt.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by MartinF »

Hej!

Bilen skulle lagas i fredags men de hade inte fått delarna. Nu ringde de i alla fall från Nybergs och meddelade att bilen är klar. Tyvärr fick jag inte behålla den trasiga regulatorn eftersom Volvo tydligen har ett inbytessystem för dem! :o
Enligt min mekaniker renoveras regulatorerna och om Volvo inte hade detta system skulle det vara ÄNNU dyrare att byta regulator!
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Fred »

MartinF wrote:Enligt min mekaniker renoveras regulatorerna och om Volvo inte hade detta system skulle det vara ÄNNU dyrare att byta regulator!
Om det verkligen stämmer så är det rent ocker!! 12000 kr för en renoverad del är inte på något sätt rimligt!! Ny, ja visst...men inte en begagnad som de bara bytt lite gummidelar på! Va f*n, det är ju inte diamanter eller guld som slitits ut!! :evil: Lägg sedan till att regulatorerna inte verkar hålla mycket mer än 15000 mil så blir ju saken bara än värre.

Jag har skrivit tidigare i någon tråd att det ju sedan länge funnits ett utbytesprogram för bromsok. Därför har vi något att jämföra med, även om jämförelsen haltar lite: Ett renoverat bromsok kostar mellan 1000 och 1500 kr. Det som byts ut skiljer inte mycket från det som byts i regulatorerna (vad vi har kommit fram till så här långt), några gummidetaljer och kanske lite rengöring av metalldelar och polering av glidytor. Nu vet jag faktiskt inte vad ett nytt bromsok kostar, har inte kunnat hitta den uppgiften, men jag gissar att det kanske rör sig om 5000 kr. Om vi ponerar att det stämmer så kostar ett renoverat ok runt 1/5-del av nypriset. Om vi sedan överför det till regulatorerna så skulle alltså en ny regulator kosta 60000 kr!! :shock: Vad kostade BiFuel som nya? Är det någon som tror att regulatorerna verkligen kostar så stor del av nybilspriset?

Nu ska man inte glömma att programmet för att renovera bromsok är mycket större, och större volymer ger lägre priser, men frågan är om man inte skulle få rätt om man anmälde Volvo för att ta ut ockerpriser på renoverade regulatorer... :roll:

Vi har ju några trådar om regulatorerna nu, och jag hoppas att någon av dem leder till att Volvo får på skallen i denna fråga. Vi är blommorna som strävar genom asfalten som snart spricker och för många av oss är målet att kunna renovera regulatorn själv till en liten penning. Jag tycker dock inte vi ska stanna där. Om vi kommer fram till att renoveringen är en relativt enkel operation så bör vi försöka göra media medvetna om Volvos sätt att göra stora pengar de kunder som aktivt gör något för miljön. Det är otroligt kontraproduktivt i strävan mot ett hållbarare samhälle.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Iroc »

Fred wrote: Vi har ju några trådar om regulatorerna nu, och jag hoppas att någon av dem leder till att Volvo får på skallen i denna fråga. Vi är blommorna som strävar genom asfalten som snart spricker och för många av oss är målet att kunna renovera regulatorn själv till en liten penning. Jag tycker dock inte vi ska stanna där. Om vi kommer fram till att renoveringen är en relativt enkel operation så bör vi försöka göra media medvetna om Volvos sätt att göra stora pengar de kunder som aktivt gör något för miljön. Det är otroligt kontraproduktivt i strävan mot ett hållbarare samhälle.

Amen.... :D
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Hewey »

Right said Fred, amen!
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by MartinF »

Håller också med!! Jag kör gasbil enbart av miljöskäl men man har ju inte lust att offra hur mycket pengar som helst av ideologiska skäl. Sådant här gör det lite halvsvårt att propagera för gasbilar bland kollegor och vänner... :evil:
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by Martinmat »

slutar väl med att man får pruta ner en bil med 12 000 om regulatorn ej är bytt, verkar ju förr eller senare gå åt skogen med dom....
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
krax
Posts: 6
Joined: 2011-01-04, 01:02

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by krax »

Hej Fred
Även fast det är en tråkig anledning att jag dyker upp igen
är det kul att återse(läsa) gamla bekanta. :D

edit: flyttade hit detta inlägg till mer passande plats.

Som du minns hade jag en V70 -02 med olja i tankarna
trasig fördelare mm och fick efter biliabesök punga ut
med 23.000:- för att allt skulle funka. Upptäckte senare
att termostaten och möjligen tempgivaren krånglade
när bilen omotiverat bytte till bensin fast det fanns gott
om gas i tanken. Bytte de själv och bilen gick perfekt.
Frid och fröjd allt gick bra och bilen bara rullade och inga
problem med gas, drog 0,7 på långkörning och en gång i
smällkalla vintern från Östersund med Sveriges billigaste
gas lyckades jag få i 22 nkm köra 32 mil. :o

En kanonbil, ända tills det tråkiga hände att en MOPPE :roll:
körde in i sidan och MOSADE bilen, Bäst att säga att
killen som hade trimmat klarade sig med skrubbsår
och minnesbeta. Summan blev som ofta att försäkrings-
bolaget (Volvia) inte ville laga bilen då den ansågs vara
värd så lite, trots att jag lagt ner allt detta på att fixa bilen.
Den var dessutom fullutrustad med elmanövrerad förarstol,
helläder som knappt var slitet osv osv. Jag hade precis
besiktigat den efter STORA 32.000 milaservicen som kostade
10.000:-. Det slutade med att de gav mig efter månader av tjat
59.000 i ersättning. :x :evil:

Eftresom jag gillar gasbilar (näst efter elbilar) så köpte jag en
beg V70 -06 20.000mil i augusti. Jag kan säga att jag var väldigt
mån om att kolla gasdelen och provköra innan. Allt verkade
funka bra till en början men efter någon månad började
bilen tjuvstanna vid tomgång typ vid rödljus, och var sen
väldigt svårstartad det luktade ofta gasmök vid dessa tillfällen.
Det kunde gå en vecka innan det hände igen men min fru slutade
att köra på gas efetr att ha blivit uttutad i en korsning efter ett stopp.
Precis före jul hände det med bara några minuters mellanrum
när jag var inne i en affär för att hämta något, att man hörde hur det
pös ut gas vid regulatorn, kanske vid säkerhetsventilen, jag kollade
slangen till insuget men där kom ingen gas. Det slutade efter någon
minut antar att det tömde vad som fanns i rör och regulator.
Kör man långkörning går det att använda gas. Efter att ha läst
här om att det finns en vakuumreglering förstår jag varför
det bara händer på tomgång men inte riktigt hur än.
Jag skall lämna bilen på 20.000 milaservice den 17 och då
har jag begärt felsökning för att se var felet ligger, men det
verkar ju helt klart vara regulatorn som krånglar.
Jag köpte bilen på en bilfirma så jag hoppas konsumentköplagen
kan ge mig stöd, men man vet ju aldrig med småfirmor.

Om jag inte kan få ersättning för reparationen tror jag att
jag försöker byta själv den här gången. Hur min egen regulator
ser ut inuti vet jag ju inte än.

Usch - långt inlägg men nu har jag skrivit av mig. :oops:
Tack om du läst så långt. :wink:
krax
Posts: 6
Joined: 2011-01-04, 01:02

Re: Gasregulator på V70, nu var det min tur...

Post by krax »

Nu har bilen varit på bilia Täby i 2 dagar för koll av möjligt/troligt regulatorfel.
Tror ni att de hittade något fel? NEJ så klart funkade bilen trots 2 dagars tester
och försök att tvinga fram gasfel som dom sa. I förra veckan åkte jag förbi
bilia när den krånglade extra mycket, jag fick den att tjuvstanna 2 ggr på
parkeringen utanför, visade även en biliaanställd som råkade vara i närheten
men han sa att han endast jobbade med försäljning eller reservdelar. Jag
åkte då runt till verkstadsdelen och bad gasexperten att komma ut och titta,
Då funkade allt igen och det var omöjligt att få den att stanna och "släppa sig"

Testerna visade att gastrycket var bra samt att det var helt torrt i gasfiltret
tom ovanligt torrt tyckte gasexperten. Det var trots allt ett glädjande besked
efter mina tidigare erfarenheter med olja i tankarna. Däremot var han tveksam
till om någon tidigare testat gastrycket på rätt sätt med manometer och inte
bara elektroniskt, eftersom skruven i fördelaren var rostig och svår att tom
få in sexkantsnyckeln i.

Vi kom överens om att jag skulle hämta bilen igår och återkomma när det
blivit lite kallare igen, det verkar som det lättare uppstår då. Kom några
minuter innan verkstan stängde kl 5, fick nyckeln och gick för att hämta bilen.
Det första jag märker är att knappen för Gas/bensin inte lyser eller blinkar
när jag startar bilen. Tempmätaren står på kallt så den borde blinka innan
rätt temp uppnåtts alt ha fast sken om den var ställd på bensin när den stoppats.
Jag åkte en kort bit och testade att växla mellan gas/bensin, bilen är fortfarande
kall och det rycker betänkligt när jag kopplar in gas. Jag vänder direkt och åker
tillbaks till Bilia, tänker att de glömt återställa något eller missat någon sladd.
Oturligt nog har alla på verkstan gått hem för någon minut sen men jag påpekar
i kassan för den person som gett mig nyckeln att bilen uppför sig konstigt och
jag misstänker att någon glömt att återställa efter felsökning.
Vad blir svaret tror ni? "Jag kan inte tänka mig att någon gjort fel här" men du
får komma tillbaks imorgon och prata med verkstadskillarna.

På kvällen igår när det blivit kallt och bilen stått ett par timmar går jag ut
för att kolla om det fortfarande är fel. Samma sak ingen lampa nu heller
Bilen försöker starta direkt på gas, konstigt nog går det nästan att få igång
den men det rycker rejält och när den stannar pyser det ut gas igen från regulatorn.

Så idag på morgonen åker jag tillbaks till Bilia Täby för att prata med de ansvariga.
Samma sak, vi har inte gjort något som kan orsaka detta vi har bara..............
Blir man inte såååå trött på detta, varför inte säga att det kan ju vara något vi
gjort eller glömt låt oss titta på den så ska vi se vad vi kan göra, det låter ju
faktiskt som det hänt när vi har haft den för du har väl inte märkt detta förut.

Nej jag har aldrig märkt det förut, den har gått hur bra som helst på gas förutom
när man stannar då den går på tomgång, aldrig vid långkörningar. Den har aldrig
visat upp detta beteende att starta på eller växla till gas innnan den blivit varm.

Nu har dom bilen igen få se vad som händer. Om de hittar ett nytt fel som har
med det senaste uppkomna att göra undrar jag vem som får stå för fiolerna.

edit onsdag: Jag har varit nere på Bilia, inget fel på något nu, suck! Tänk att man
önskar att det skall vara fel på bilen. Verkstadskillarna är jättetrevliga
och tar sig tid att prata med mig om vad som kan vara fel. Vi bestämmer
att de får ha kvar bilen över natten och kolla när den är riktigt kall imorgon.
fortsättning följer.

Edit2 torsdag: Jag åkte ner till bilia vid 9-tiden så att jag kunde vara med
när dom kollade bilen. Det var några minusgrader så nu borde det funka
förlåt ej funka. Bilen uppför sig exemplariskt, den startar på bensin som
den ska och växlar till gas efter några minuter. Sen är det omöjligt att
få den att krångla. Jag är tvungen att ta bilen för en tur och lovar att testa
att köra på gas för att se om den felar. Inga problem uppstår så klart, men
jag passar på att fylla den full med gas och åker sen tillbaks till bilia så
att dom kan göra ett sista försök att få fram fel. För en liten stund sen
ringde verkstan och meddelade att när han skulle ställa in bilen på inhängnat
område över natten tjuvstannade den och han lyckades "se" var gasen pyste ut.
Det var från de tre hålen på konen med den gröna etiketten på regulatorn.

Kollade om det gick att köpa regulator och det fanns nu bara som utbytesdel
9.828:- :shock: (nr 36001494) hutlöst för en utbytes tycker jag.
Vad kostade nya förut 10.000 eller mindre?

Imorgon får jag se vad kalaset kostade :(
Post Reply