Hur kallt klarar era bilar?

Post Reply
Wanchai
Posts: 8
Joined: 2010-04-23, 19:11

Hur kallt klarar era bilar?

Post by Wanchai »

Jag har en S60 -04 som får problem med gasdriften när det är "kallt". Jag har fått motorstopp vid ett par tillfällen så nu vågar jag inte köra på gas om det är kallare än +5 grader. Min gamla V70 -98 klarade åtminstone -5 grader och den fick inte motorstopp utan hoppade tillbaka till bensindrift. Nog borde väl gasdriften klara kallare temperaturer än fem plusgrader? Om inte så kan jag ju inte köra miljövänligt en ganska stor del av året...
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by osh »

Opel Zafira. Gick felfritt hela förra vintern, även när termometern kröp ned till -20 ungefär.
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by Martinmat »

körde min V70 i -32 förra vintern och i år har vi haft en -10 utan några som helst problem
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Astra CNG
Posts: 91
Joined: 2008-05-07, 21:39

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by Astra CNG »

Hej,

Jag har haft mina gasbilar (Opel Astra och Zafira) i 3 - 4 vintrar och har haft som kallast kring -25.
Det har aldrig varit något problem. Går alltid på gas om gas finns.

Dock tror jag att vissa bilar speciellt har problem.
Läste en artikel i VIB där en MB B-klass inte går vid kallt väder, det skulle tydligen vara så enl tillverkaren.
Speciellt de med eftermarknads system går på bensin vid start i kallt väder.
Opel funkar utmärkt.

Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by MartinF »

Golf BiFuel, klarar under -20 i alla fall. Volvon vet jag inte än, eftersom den är rätt nyinförskaffad.
En konstig sak dock - Golfen är oftast rätt trögstartad när man kört på gas... startmotorn får dra runt i 5-6 sekunder innan nåt händer. Dock på senaste tiden när det varit några minusgrader så har den ibland startat ögonblickligen! Fattar inget...
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by Johan »

Min går bra på vintern (men är nästan alltid trögstartad). Jag har dock samma fenomen som MartinF, ibland startar bilen på ett kick. Jag tror inte den gått över till bensin i dessa lägen heller, för motorvarvet är lägre som vid gas och det luktar inte bensin.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by Hewey »

Går bra hela vinter. Wanchai, du måste ha något i din gassystem som fungerar inte när det är kallt. Tex. det finns många solenoidventiler i gaslinjen som kanske inte mera öppnar när det är kallt.

Mvh, Hewey

EDIT: Om en solenoidventil öppnar inte i gaslinjen, motorn ska inte alls gå med gas. Om motorn går med gas en tid och dör sedan, felet ligger inte i solenoidventiler.
Last edited by Hewey on 2010-11-19, 10:22, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by Fred »

Wanchai,

Är din bil lite mer trögstartad vid kall motor nu när det blivit lite kallare? I så fall kan det vara din regulator som givit upp. Sök på "bubbeltestet" så kan du läsa om hur du kan testa om så är fallet.

Min bil tjuvstannade ibland och var segstartad under +10°C tills regulatorn byttes. Sen dess har den startat och gått hur bra som helst, även om det varit -20°C!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by Martinmat »

Om jag inte missminner mig så är det tempen på kylarvattnet som avgör när volvos bi-fuel slår över till gas. De startar alltid på bensin men på sommaren slår de över inom några sekunder medans de på vintern går lite längre på bensin innan överslag till gas, dock kan ju detta skyndas på med motorvärmare
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by Fred »

Det stämmer utmärkt Martin. Jag tror jag skrev en tråd för ett tag sedan där jag frågade andra volvoägare just om hur lång tid det tog för deras motorer att slå över till gas. Dock tror jag att det handlade om hur lång tid det tog på sommaren eftersom jag tyckte att min bil slog över så fort! :D

På sommaren kan den slå över på bara några sekunder medan det kan ta flera hundra meters körning på vintern.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by casper »

Klarar av minus 30 utan problem, tar väl ca 1,30 min innan den slår över till gas när det e riktigt kallt.
v70 bifuel
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by Martinmat »

Det stämmer utmärkt Martin. Jag tror jag skrev en tråd för ett tag sedan där jag frågade andra volvoägare just om hur lång tid det tog för deras motorer att slå över till gas. Dock tror jag att det handlade om hur lång tid det tog på sommaren eftersom jag tyckte att min bil slog över så fort!

På sommaren kan den slå över på bara några sekunder medan det kan ta flera hundra meters körning på vintern.
Fred: Upplever att min slår över fortare på sommaren efter regulatorbytet än den gjorde innan, men vet inte om det finns någon logik i det. Bara min subjektiva upplevelse...
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Hur kallt klarar era bilar?

Post by Fred »

Martin,

Så kan det vara. Jag minns faktiskt inte hur min bil betedde sig första sommaren, innan regulatorn byttes, men jag vet att den växlade över väldigt snabbt i somras! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply