Byta från S80 2,9 -02 till V70 Bi-fuel -06

Post Reply
Jungmar
Posts: 1
Joined: 2010-10-17, 12:23

Byta från S80 2,9 -02 till V70 Bi-fuel -06

Post by Jungmar »

Jag kör idag en Volvo S80 2,9 automat som jag är mycket nöjd med, men som studerande är den lite dyr att köra med sin förbrukning på runt 1,2 liter milen.
Image
Så nu ska den bytas ut, kraven jag har är Volvo P2, helskinn och automat
Har letat runt en hel del, och en bi-fuel hade inte varit helt fel. Många säger att jag inte kommer bli nöjd på grund av att den är slö, men det var inget som störde mig när jag för 3,5år sen körde min pappas v70 2,4 140hk medan min dåvarande V40 T4 renoverades. Jag är ung (22år) och älskar att köra bil, men har inget behov av att köra hårt och snabbt utan njuter hellre av lugn och avslappnad körning.
Innan min S80 så hade jag en V70 2,4T -01 så jag vet att jag kommer vara nöjd med en V70. Dock har jag lite funderingar, hur stora är frambromsarna, är det 305mm bromsar som på turbomodellerna (vilket gör att det inte går att montera 15" hjul) eller sitter det dom mindre bromsarna som sitter på 2,4 modellen? Bifogar en bild på min gamla V70 också.
Image
Är det något särskilt man bör se upp med när det gäller biogas bilarna? Har en bil jag troligen ska byta mot, en V70 -06 bi-fuel med 44800 mil, en gammal taxi. Min S80 har gått 20930 mil i skrivande stund.
Last edited by Jungmar on 2010-10-21, 21:06, edited 1 time in total.
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Byta från S80 2,9 -02 till V70 Bi-fuel -06

Post by Martinmat »

volvo säger minst 16 tum på fälgarna men jag vet flera som skrivit att de kör 15 tum på vinterdäcken. Så jag antar att den har de mindre bromsarna. Vet ej vad skälet är till att volvo säger att det ska vara 16. . . Att kolla på bi fuel är väl så att den slår om mellan gas och bensin som den ska samt att regulatorn inte läcker. Brukar visa sig genom att bilen är svårstartad the kall motor och temperaturer under 10c . Sök på bubbeltest så får du mer info. Jag är supernöjdmed våran bi fuel. Men ngn racerbil är det ju inte :)
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Byta från S80 2,9 -02 till V70 Bi-fuel -06

Post by Fred »

Välkommen till forumet Jungmar!

Jag har skrivit ganska mycket om köpråd när det gäller BiFuel både på detta forum och på http://www.jagrullar.se så jag orkar faktiskt inte göra det igen...hoppas du inte tar illa upp... :oops: Gör en sökning på båda forumet så kommer du nog hitta många bra råd! :D Martins tips är bra men det finns en hel del mer att säga.

Till exempel kan jag säga att jag skulle vara tveksam till en långmila-taxi. Det finns många exempel på BiFuel-taxi som fått byta topplock på grund av att ventilsätena brunnit vilket är en väldigt dyr historia.

Man köper inte en BiFuel om man vill busköra, vill man det så får man kika på en helt annan kategori av bilar. En BiFuel ger en annan typ av tillfredsställelse: gott miljösamvete, komfort och säkerhet! Min V70 är otroligt skön att köra, lastar fantastiskt och känns mycket trygg. Det känns också mycket bra att veta att jag inte bidrar speciellt mycket till den globala uppvärmningen, ibland minskar jag den till och med! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Byta från S80 2,9 -02 till V70 Bi-fuel -06

Post by Hewey »

Hej och välkommen,

En långmilare kan ha styrservoläcka från servoaxeln -> smutsar motorrum -> styrservoremmen kan också skadas från oljan. Om du har möjligheten, provköra bilen så at du startar bilen första gång i morgon i kalla väder -> man ser om bilen startar bra och hur den växlar till gas med en kall motor. Det är också bra att fylla gastanken -> lukta om det finns en läcka någonstans när bilen går tomgång på gas. Tankningsnippeln är den första delen att kolla efter tankning -> man också hör om det läcker. När gastrycket går ned efter körning med gas, läckan kan sluta. Läckningar i andra platser av gassystem är inte bra heller, men man kan oftast göra någonting, tex. spänna en slapp fogning. Det finns inte så mycket som man kan göra med en läckande tankningsnippeln.

Det är bra om bilen är nybesiktad och har utsläppsmätnings resultater som är fina. Man kan alltid göra en utsläppstest (med båda bränslena naturligtvis) med lite pengar -> man ser att katalysatorn fungerar. Om säljaren låter frivilligt att kolla tändstiftena, det är bra att kolla om alla tändstift ser ut likadana och bra. Om någon av tändstift ser ut dålig -> tändspolen av den där cylinder mår kanske inte bra -> eller då finns det någon annan problem med den där cylinder -> gasdelar öppning för den där cylinder blockad eller något sådant.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply