Motorvärmare till en v70 bi-fuel 07

Post Reply
J_Plupp
Posts: 3
Joined: 2010-09-21, 10:11

Motorvärmare till en v70 bi-fuel 07

Post by J_Plupp »

Hej!
Jag vill montera in en motorvärmare i vår v70, men Bilia i Västerås hittar inte något artikelnummer i Volvos tillbehörskatalog...

Finns det någon här som vet bättre?

/ Johan
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: Motorvärmare till en v70 bi-fuel 07

Post by Mange »

Utan att veta, visst är det väl ändå samma värmare som till en vanlig V70 140???
V70BiFuel2008
User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

Re: Motorvärmare till en v70 bi-fuel 07

Post by Tor »

Hej J_Plupp!
Volvo.... om de har motorvärmare i lager, det är mer än vad jag vet.
Mekonomen har motorvärmare till din bil. Defa är ett system och Kalix det andra, Defa har kontaktvärmare medan Kalix slangvärmare.
Båda funkar väldigt bra.
(ad-bildelar har också motorvärmare)
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Motorvärmare till en v70 bi-fuel 07

Post by MartinF »

Såna värmare som Mekonomen har - kan man montera såna själv om man inte är bilmek eller är det bökigt? Med bökigt menar jag ungefär i klass med att byta halvljuslampa i en VW Golf :mrgreen:
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Motorvärmare till en v70 bi-fuel 07

Post by Göran »

Det är inte så svårt eftersom det är en blockvärmare som skall monteras på V70 (om det är volvos/calix i alla fall) denna sitter monterad utvändigt mot blocket med pasta emmelan för bättre kontakt.
Volvo har säkert men skall du montera själv köp på mekonomen eller från någon annan bildelsfirma de har i nio fall av tio lägre pris och köper du calix systemet så får du i stort sett samma detaljer som i Volvos sats (Volvo systemet är ett calix system) dock kan det skilja på vissa montage detaljer te.x. vid intaget (i alla fall på tidiga årsmodeller som 2003). Hur det är på de senare vet jag inte eftersom de bilarna redan haft denna utrustning när jag köpt dem.

Den största svårigheten är att montera dit värmar enheten mot blocket eftersom den sitter på den sidan av motorblocket som är vänd mot torpedväggen.

Du får med andra ord pilla upp den mellan block och grenrör och det är trångt det går knappt att få upp värmaren och när den väl är på plats skall den fästas med en skruv som man inte kan se var den skall sitta utan man får känna sig fram till rätt placering.

Skall du göra det själv rekommenderas ngn typ av lyft så att du slipper ligga under bilen.

I övrigt är det enkelt och lättåtkomligt bra skrivna montageanvisningar och har du bilen upphissad enkelt att dra kablage och klamma det samma.

För övrigt rekommenderas att sätta dit en kupevärmar kontakt samtidigt. Isfria rutor och varm kupe är härligt kalla vintermorgnar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Motorvärmare till en v70 bi-fuel 07

Post by Fred »

Jag har läst en hel del om de två olika typerna av värmare. Det verkar som att slangvärmare är bra mycket effektivare än kontaktvärmare. Det är ju också ganska logiskt eftersom en "doppvärmare" i kylvätskan ger en mer direkt uppvärming och får vätskan att börja cirkulera runt i motorn snabbt. Jag har också för mig att slangvärmaren har större effekt...men det är jag osäker på.

Sen har jag också läst att slangvärmare faktiskt är lättare att montera än vad kontaktvärmaren är. Som Göran skriver är det mycket trångt att montera originalversionen och bilen måste vara lyft. Med slangvärmaren handlar det bara om att dela en slang och montera värmardelen emellan (möjligen ingår två slangändar i satsen så man helt enkelt bara byter ut en av kylslangarna).

Original kontakt för elen sitter på vänster sida av kofångaren fram vilket inte är en så bra placering. Dels är den väldigt utsatt för om något stöter emot den och om man råkar glömma att ta ur sladden när man backar ut från strömkällan kan man slita upp stora skador i plasten. En bättre placering är i undre grillen vilket ickeoriginalvärmarmanualer (wow vilket långt ord! :D) rekommenderar.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply