V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post Reply
User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post by Tor »

Jag har i min ägo en V70 -05 Bifuel automat 42000mil som har vissa problem under tillslag gas.
Den kan fungera prickfritt i flera starter men kommer till ett skede då det är besynnerligt svårt att få den att fungera.
Lägger också av vid tomgång, inte ofta men det händer.
Om jag nu provocerar gasdrift under körning när den inte vill så uppkommer ett "onk" ljud från tryckregulatorn eller gasfördelaren och gas lukt känns, vilket är föbryllande.
Stannar jag istället stänger av bilen vrider nyckeln till tändläge trycker knappen fuel tills dioden börjar blinka och strartar igen.
Då fungerar allt som det ska, väntar jag nu tills varvtalet har stabilicerats till 700-750rpm så är det bar å åk.
Kan också bråka under detta förfarandet.

Var ligger felet ?

Rådet jag har fått är att byta stegmotorn/gasfördelaren.
Visseligen har jag inte gjort något åt spjällhuset.
User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

Re: V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post by Tor »

Jag fortsätter...
Nu tänker jag byta både tryckregulator och gasfördelare inget billigt men jag måste ha ordning på grejorna innan vintern.
Om vi kunde hitta ett bra general svar på dessa fel med bifuelen på ForumGas.
Var ute precis innan jag skrev detta och den går 5 till 8 minuter eller milen på gas och sedan lägger den av.
Kopplar inte över automatiskt till bensin utan bara dör.
Naä nu byter jag tryckreg. och gasför. under veckan får vi se vad som händer.
Jag tänkte att jag ska lära mig detta med BiFuel.
Förr eller senare måste den blinda hönan hitta rätt.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post by avozetta »

Hej Tor och välkommen till forumet!
Du ser ut att ha fått liknande problem som jag, läs vidare i denna tråd, http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=1968

Den korta versionen är att mina problem minskade radikalt efter att jag kört bilen på bensin ett tag och jag har blivit rekommenderad (av volvoverkstad) att gör det ett tag till för att se om jag kan bli av med problemet helt innan verkstadsbesök.

PS! Tråden borde flyttas till "Teknik & Driftsproblem" DS!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

Re: V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post by Tor »

Tack avozetta.!
Jag läste tråden mm bra.
Men varför göra en konvetering som inte fungerar undrar jag då "retoriskt" hur tänkte dessa.

Om man nu ska köra den på bensin då och då.
I mitt fall så måste jag köra en stor del bensin eftersom gasmacken ligger 4mil från hemmet, glömmer jag tanka..ni förstår.

En bra förklaring i tråden var att gastrycket var för lågt efter regulatorn och fördelaren som i sin tur ger upphov till stopp.
Det är en bra föklaring..
Jag kan börja där..
Vad ska trycket ligga på vid fördelaren bar/psi....10-20bar?

Informationenär väldigt sparsam när det gäller BiFuelen eller så har jag letat på fel ställe.
Vet man trycket så är det bara att sätta en logger eller tryckmätare, då ser man -nu går det åt fanders för nu är trycket nere i osv.

Om nu vill säga att det är så enkelt...?
Det är ju inte ofta det är det.

Tråden ligger helt fel..jag vet men min iver att få skriva var så stor så att det blev fel.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post by Hewey »

Hej och välkommen Tor,

Innan du köper nya delar med mycket pengar, kolla några saker först, så du kan kanske spara mycket pengar. Din bil är ju en långmilare, men det är inte 100 % säkert att hela gasregulatorn eller gasfördelaren är helt sönder.

Om du kan lukta gas när du kör bilen, det måste vara en ganska stor läcka. Försöka att hitta läckandet.

Lukta motorrummet för att eliminera de mesta troliga feler först. Man kan lokalisera en stor läcka med näsan ganska lätt. Kolla gastryckregulator: tjocka slangen som går till gasfördelaren kan ha brottningar eller en slapp klämmare. Om regulatorn läcker gas från övertrycksventilen (en liten brun utskjutnad på höger sidan), det kan betyda inre felen på regulatorn, eller då övertrycksventilen själv är felaktigt och läcker.

Om läckan finns inte från närheten av gastryckregulatorn, de andra möjligheterna är inte så lätta att lukta eftersom på dessa nyare modeller (2001->) gasfördelaren ligger under insuget och alla högtryckskomponenter före gastryckregulatorn ligger under bilen. Man kan alltid ta isär gasfördelaren och byta nya O-ringar osv. Men troligare än en inre O-ring läcka på gasfördelaren är att det finns en slapp klämmare (eller en brottning) på den tjocka slangen som leder gasen till gasfördelaren. Kanske det kan också vara samma feler på någon av de fem lilla slangar som leder gasen från gasfördelaren till insuget, men läckan skulle då inte vara så stor, och motorn skulle fortfarande fungera: bara gå lite illa eftersom en av cylindrar har inte tillräckligt bränsle.

Gastryckregulatorn justerar gastrycket till gasfördelaren på så sätt att gastrycket på gasfördelaren ska alltid vara 0,96 bar större än lufttrycket på insuget. Gastryck-insuglufttryck-skillnad måste vara stabil alltid, oavsett hur mycket motorn behöver gas i olika förhållander. Lufttrycket på insuget är mindre än i atmosfären = undertryck, och undertrycket också varierar beroende gasspjäll öppning och rpm. Därför finns det en undertryckslang som går från insuget till gastryckregulatorn. Från den slangen får regulatorn alltid information om undertrycket på insuget, och då kan den justera gastrycket i gasfördelaren precis 0,96 bar större. Tex. om undertrycket är -0,65 bar (jämfört till lufttrycket på atmosfären), då måste regulatorn justera gastrycket till 0,31 bar (jämfört till lufttrycket på atmosfären). Då är tryckskillnaden som den ska.

Nu när vi förstår hur systemet ska fungera, det är lättare att förstå hur ska man mäta upp gastrycket på rätt sätt. Det finns olika tryckmätarna, billiga mätarna har bara en kanal som man fästar till någon plats och mätaren berättar hur mycket det finns tryckskillnad från den där plats till atmosfären. När vi har två olika platser (lik som insuget och gasfördelare) som har olika trycker än atmosfären, och vi vill mäta tryckskillnaden mellan dom, vi måste använda två enkla tryckmätarna, en för att veta hur mycket plats 1 har skillnad till atmosfären, och andra för att veta hur mycket plats 2 har skillnad till atmosfären, och nyss vi kan kalkulera hur mycket dessa två platser har tryckskillnad mellan dom.

Det finns också dyrare tryckmätarna, så kallade tryckskillnadsmätarna, som har två kanaler. En för undertrycket och andra för övertrycket. Med en sådan mätare är det mycket lätt att mäta tryckskillnaden. Man bara kopplar undertryckkanalen till insuget och övertryckkanalen till gasfördelaren.

Om man har bara en enkel tryckmätare och vill inte investera lite för en andra, och säkert inte för en tryckskillnadmätare, man kan göra så här. Det är inte säkert om mätningen är pålitlig, men det är bättre än ingen mätning alls. Mäta övertrycket från gasfördelaren med en enkel tryckmätare, som visar tex. 0,31 bar. Göra loss undertryckslangen från gastryckregulatorn, och stänga slangen med en finger för att insuget ska inte ha en läcka. Nu ska motorn rycka en liten tid, eftersom gastryckregulatorn tror att det finns ingen undertryck i insuget, och försöker att justera gastrycket till 0,96 bar större än atmosfären. Motorn vill adaptera sig inom en halv minut eller så (om det dör inte) och man kan se om gastryckregulatorn justerar gastrycket som den ska, dvs. 0,96 bar över referenstrycket, som nu är atmosfären.

Förstås man ska alltid fästa mätarna till motorn innan man startar motorn... :) När man öppnar mätningsskruvet i gasfördelaren (en M6 skruv som öppnas med en liten sexkanthål nyckel, mellan tjocka gasslangen och DFCO-ventilen som har en elkabel), lite gas ska komma ut, så vara försiktigt. Ventilera om du är en stängd plats. Röka inte i närheten :) Man behöver en M6-anpassare för att fästa mätarslangen till M6-skruvhålet. Jag gjorde en sådan från en cykelbromsvajers spänningsjusteringskruv. Men det säkert finns sådana anpassarna någonstans. För att mäta undertrycket i insuget man kan använda tex. en T-anpassare i undertryckslangen från insuget till gastryckregulatorn.

Ok, när man slutligen har någon typ av mätningsystem byggd och man kan se mätningen, låt motorn gå en liten tid, för att gastryckregulatorn får tid att värma upp till arbetstemperatur. Gastryckmätning skulle vara stabil, dvs. om det varierar mycket, regulatorn fungerar inte bra. Om gastrycket är stabil, men gastrycket är lite för låg / hög, man kan justera gastryckregulatorns lågtrycksskruv (en stor sexkanthålskruv i center av lågtryckssidan, som visar till framsidan av bilen). Skruven belastar en fjäder som belastar lågtrycksventilen -> påverkar ventilöppningen. Testa att skruva försiktigt till båda sidor (tills du går till rätt riktning), och försöka att få en stabil 0,96 bar tryckskilnad mellan gastryck och insuglufttryck.

En sak som kan påverka till mätningsresultatet är om man har för lite gas i gastank. Bättre om man har en fylld tank, eller i alla falle över en halv tank gas kvar. Men om man har en tom gastank och fyller det, det är bättre att väntar till nästa dag innan man mätar gastrycket, för att låta gastemperaturen i gastank stabilisera. EDIT: Begränsningen för över halv gas tank som jag har hört om, är kanske därför att ju mera gas det finns i tanken, desto komplicerad är gastryckregulators job. Så, om man mätar gastrycket med mycket lite gas kvar i tanken, det är så lätt för gastryckregulatorn, att även en sönder gastryckregulator kan fungera bra. /EDIT

Förlåt för en lång skriv, men jag tror att det finns ännu ingen detaljerad förklaring för att hur man gör gastryckmätning, så det är redan dags att ha en sådan. Till precisering måste jag fortsätta att det här förklaring gäller nyare modeller av BiFuel bilar (2001->). Gamlare BiFuel-bilar har en lite annan typ av gastryckregulator, och människor med dessa bilar skulle kolla den här skrivning för att få mera information hur den gamla regulator fungerar.

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1345

Det är inte så mycket olik, det finns bara möjligheten att justera (låg)gastrycket med två steg. Man gör ingenting fel om man justerar bara den sista tryckstegen liksom man gör med dessa nyare modeller, men om den förra steg trycket är mycket fel, man har kanske inte tillräckligt mycket justeringsreserv kvar i sista steget.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

Re: V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post by Tor »

Tack Hewey
Å stort tack till förklaringen som du har gett.
Jag har bytt lite grejer sen sist jag skrev och har upptäckt att felet låg i både tryckregulator och gasfördelare, slangar.
Gasfördelarens fel var att stegmotorn stannade lite då och då...men det gör den inte nu.
Tryckregulatorn läckte i den del där den gröna ettiketen sitter och vid trycksensorn, oringen var otät.
Nytt problem :!:
Den tryckregulatorn jag har fått tag på är tät och bra på alla sätt men den tutar hela tiden. Ett håååå ljud... Ni som svetsar vet att ibland kan regulatorer uppföra sig på det här sättet vid kyla eller väderomslag.
Men inte bilen..inte 20mil oljud...nae..mycke irriterande. Jag trodde tryckregulatorn var för kall så det var det som var felet, men så var det inte.
Vad gör jag nu...?
Va lee ja blir...! :evil:


Om tryckregulatorerna inte vore så dyra skulle jag investera i en ny.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post by Hewey »

Glad att hjälpa, vi sitter ju i den samma båten... Bra att du hittade läckor, men tyvärr finns det ofta också inre problemer i gasdelar. Troligt finns det mycket smuts inne i regulatorn, slitande O-ringar/packningar osv. som kan orsaka inre problemer. Det skulle vara bra om man hade två regulatorna, en som man kör med, och en annan som man kan reparera med tid :mrgreen:

Vad kan jag säga, man har tre alternativer: reparera gammal regulator (hård...omöjlig), köpa en ny original regulator (härlig dyrt), eller kanske hitta en ny alternativregulator (mycket intressant).

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

Re: V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post by Tor »

Jaa då är jag tillbaks igen..! :D
Glädje....mmmmh.
Tryckregulatorn som funkade men lät som en trombon har jag tagit bort och ersatt.
Tack till AllBildelar AB Huddinge för en väl fungerande tryckregulator med sensor.
Nog om detta..
Renovera tryckregulatorerna, en bra idé eftersom många sitter med dessa i sina bilar.
Jag tänker i två led, ena ledet renovera.
Andra ledet köpa annat koncept från Kina.
CNG regulatorer i Kina ligger på 350- 750SKr styck visserligen tillkommer frakt men vi uppnår inte 11 000SKr.
Eller om vi alla här på forumet med våra kontaktnät kunde få fram nitrilmenbran som passade så vore det mycket vunnet.
Å vad är det som säger det att vi inte skulle lyckas med det.
Skapa en liten tillverknings industri för detta.
(En tanke....common rail...skulle det inte kunna gå bygga systemet till detta istället för stegmotorn)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post by Hewey »

Grattis om din bil går fint igen!

Om man har lycka, det går att renovera regulatorn, men det är inte värd tiden om man kan köpa en ny med 1000 kr eller så. Jag renoverade den gamla typ regulator och bytte också membranen. Men den nyare typ regulatorn kan till och med inte behöva en ny membran, åtminstone jag vet en kille som inte bytte membranet (eftersom den var fint), bara O-ringar osv. EDIT: Det finns någon typ av kolv och kolvringar (gummi?) i högtrycksidan, som kan fastna när dom smutsar sig med tid. Ordentlig rengöring av alla delar i tex. ultraljudrenare & lite smörjning kan ju vara alla som behövs./EDIT

Den gassystem som Volvo har användat, är en gammal typ som leder gasen hela tiden till insug via gasfördelaren. Nästan alla andra gasbilar har en cyklisk gasdelningsystem likadant som bensininsprutningsystem.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
hasse_A
Posts: 9
Joined: 2018-03-20, 20:10

Re: V70 BiFuel med intermittent gång med gas

Post by hasse_A »

Hewey wrote: 2010-09-14, 11:28 Gastryckregulatorn justerar gastrycket till gasfördelaren på så sätt att gastrycket på gasfördelaren ska alltid vara 0,96 bar större än lufttrycket på insuget. Gastryck-insuglufttryck-skillnad måste vara stabil alltid, oavsett hur mycket motorn behöver gas i olika förhållander. Lufttrycket på insuget är mindre än i atmosfären = undertryck, och undertrycket också varierar beroende gasspjäll öppning och rpm. Därför finns det en undertryckslang som går från insuget till gastryckregulatorn. Från den slangen får regulatorn alltid information om undertrycket på insuget, och då kan den justera gastrycket i gasfördelaren precis 0,96 bar större. Tex. om undertrycket är -0,65 bar (jämfört till lufttrycket på atmosfären), då måste regulatorn justera gastrycket till 0,31 bar (jämfört till lufttrycket på atmosfären). Då är tryckskillnaden som den ska.
Mvh, Hewey
Jag funderar på att skaffa en differentialtryckmätare :
Jag har tittat på denna http://www.omniinstruments.co.uk/handhe ... meter.html
Frågan är då vilken modell som är lämplig om man vill kunna ställa in gasregulatorns tryck.
Hewey snackar om att skillnadstrycket skall ställas in till 0,96 bar.

En av modellerna som jag länkat till har max 1,034 bar och en annan det dubbla.
Den med lägre tryck get ju bättre precision vid det önskade mätvärdet men 0,3 % noggrannhet kanske räcker gott även
om man väljer den med större mätområde.
Vad tror ni ?

Priset är £80 motsvarande lite över 900 Kr. Inte så farligt om man slipper betala en verkstad för jobbet.

/Hasse
Post Reply