V70 Bi-fuel -98, Läcker vid högt tryck?

Post Reply
Dagalufh
Posts: 9
Joined: 2010-08-21, 17:22
Location: Skövde

V70 Bi-fuel -98, Läcker vid högt tryck?

Post by Dagalufh »

Tjenare!

Nu är jag tillbaka med en fråga igen :)
Det hela kan röra sig om en viss smula inbillning men tänkte att jag skulle kolla iallafall då ni här på forumet verkar ha väldigt stor kunskap gällande gasfordon :)

När jag tankat fullt med gas så går mätaren upp i topp och allt är frid och fröjd. Men så fort man gasar på lite, så känns det som att det tar orimligt mycket gas... Till exempel så kan det ta cirka en tredjedel av tanken på 2 mil medan det på totalt körda 5 mil kan ha gått halva tanken, sedan räcker sista halvan nästan 15-17 mil, alltså det räcker längre ju längre ner nålen når på tryckmätaren.. Lite jobbigt om den läcker, känns nästan ibland som när man gasar på lite mer vid full tank så kan man änna se nålen röra sig neråt...

Någon som har en teori eller ännubättre, ett svar? :)

Tack på förhand
V70 Bi-Fuel -98, Automat
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: V70 Bi-fuel -98, Läcker vid högt tryck?

Post by Johan »

Min mätare på Opel Zafira fungerar likadant. Förstra tredjedelen försvinner väldigt snabbt, men jag har förväntad räckvidd. På biogas går väl V70 lite drygt 20 mil så det verkar stämma för dig också.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Dagalufh
Posts: 9
Joined: 2010-08-21, 17:22
Location: Skövde

Re: V70 Bi-fuel -98, Läcker vid högt tryck?

Post by Dagalufh »

Tack för snabbt svar :)

Skönt att höra att någon annan har samma fenomen :) Ja, mitt rekord på en tank ligger just nu på 24,7 mil, sen stanna ja o tanka men det var inte tomt i tanken. Känns som att de var bättre tryck i Skara än i Skövde.

(Det rekordet togs i Söndags genom att åka från Skara till Landvetter och sedan tillbaka, nästan konstant 100km/h med väldigt små förändringar. Flöt på bra)

Men vanligen går det till 21 mil ungefär när jag tankat i Skövde.
V70 Bi-Fuel -98, Automat
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 Bi-fuel -98, Läcker vid högt tryck?

Post by MartinF »

Golfen är lite åt samma håll fast inte riktigt lika illa. Första "pluppen" räcker 8-12 km, andra cirka 25 km och de övriga ungefär 35km vardera.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: V70 Bi-fuel -98, Läcker vid högt tryck?

Post by avozetta »

Mitt rekord är nu drygt 28 mil. Bra tryck i pumpen och en hel del naturgas (Munkedal) var förutsättningen för det rekordet.

Tanknålens beteende påverkas mycket av hur mycket gas du lyckas få i tanken och vilken kvalit'e det är på gasen (biogas naturgas). Tankade i Eskilstuna för att sedan ta mig till Karlstad 20 mil. Det tog 5 mil innan nålen rörde på sig och när vi var framme i Karlstad så står nålen bara på halv tank. I motsatt riktning förra året så var det på håret att vi tog oss de 20 milen på gas, nålen stod under det röda märket.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: V70 Bi-fuel -98, Läcker vid högt tryck?

Post by cpalm »

Mercedes likadant. Har funderat lite på vad det kan bero på... Det är ju en lite irriterande egenskap, och det beror ju knappast på att bilen faktiskt drar mer gas de första milen efter tankning.

För att räkna ut gasmängden i systemet behöver mätaren veta tryck och temperatur. Trycket är inte någon konstighet att mäta med god noggrannhet, så förmodligen har det med temperaturen att göra. Antagligen är det inte så sofistikerat att gasens faktiska temperatur mäts, utan mätaren använder helt enkelt utetemperaturgivaren.

Fenomenet skulle då kunna förklaras av att gasen är varm (varmare än utetemperaturen) när man tankar. Vartefter den svalnar till yttertemperaturen sjunker trycket vilket mätaren tolkar som att gasmängden minskar. Det skulle alltså innebära att mätaren sjunker efter tankning oavsett om man kör eller inte, vilket jag själv tycker mig uppleva när man t.ex. tankat fullt precis innan man ställer in bilen för natten. Har även sett att någon postat om detta fenomen på forumet.

Uppvärmningen sker säkert i kompressorn. När jag har spankulerat runt i väntan på min tur att tanka så har jag noterat att det sitter en fet kylfläkt på "stationshuset" som brukar blåsa på ordentligt när det är många som tankar. Om denna teori stämmer så skulle alltså fenomenet endast uppstå när det är hög belastning på pumpen och kompressorn jobbar konstant. Inte när man tankar "sval" färdigkomprimerad gas från mellantanken.

Man kan ju hoppas att gaspumparnas volymmätning inte har motsvarande egenskap, för då skulle man ju bli blåst på ett antal procent.

Ja, det är ju en teori iallafall :wink:
Dagalufh
Posts: 9
Joined: 2010-08-21, 17:22
Location: Skövde

Re: V70 Bi-fuel -98, Läcker vid högt tryck?

Post by Dagalufh »

Det där med temperaturen kan nog vara nåt. Skönt o höra att fler upplevt detta :)
V70 Bi-Fuel -98, Automat
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Re: V70 Bi-fuel -98, Läcker vid högt tryck?

Post by Mange »

avozetta wrote:Tankade i Eskilstuna för att sedan ta mig till Karlstad 20 mil. Det tog 5 mil innan nålen rörde på sig och när vi var framme i Karlstad så står nålen bara på halv tank. I motsatt riktning förra året så var det på håret att vi tog oss de 20 milen på gas, nålen stod under det röda märket.
Detta bekräftar min teori att det brukar vara bra tryck i Eskilstuna :D
V70BiFuel2008
Post Reply