V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Tor »

Reservdelar till dessa CNG Necam vakumstyrd vore inte helt fel.
Jag kollade på alla tänkbara siter och fann att Kineserna har en mängd olika sorter tryckregulatorer till motorfordon.
Är dessa i bra prisklass så varför inte slopa Necam och ersätta med en Kines.
Jag menar Volvo är ju Kinesiskt så det är ju OK.
Dessa tryckregulatorer är vakum styrda vatten värmda och gjorda för CNG.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Idén är inte dum. Frågan är bara hur det funkar med typgodkännande och dylikt. Sverige är ju kända för att inte vara direkt smidiga när det gäller ändringar i motorkomponenter.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Tor »

Kan så vara Fred..att regelverket sätter käppar i hjulen.(det är tråkigt när det är så)
Men varför typa om?
Hur många på våra besiktningsställen har besiktat en gasbil ?
Yttreligare en fråga...vet besikningmannen att det sitter utbytta delar under huven genom att bara okulärt kika in ?
Det bästa med tryckregulatorn är att de har inte lyckats fucka upp den med en massa elektronik och på så sätt stoppa eventuell modifiering eller byte.

Sååå...utrymmesmässigt är då det enda som kan stoppa det hela.

Det här är bra :D
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Som jag alltid brukar säga: Det är stor skillnad på vad man FÅR göra och vad man KAN göra! :D

Angående besiktningsfolket, frågan är om det inte är totalt riskfritt att byta till en annan regulator. Mina erfarenheter av att besiktiga min BiFuel (två gånger) är att de inte har någon koll alls när det gäller gasbilar! Nu senast fick jag förklara att det inte var etanol jag körde på! :lol: Så en okulärkontroll är nog inget att oroa sig för. Min gissning är att det bara är en handfull besiktningsmän som ens vet var regulatorn sitter. Detta kommer nog förändras med tiden ju fler gasbilar som rullar in i besiktningssvängen.

En annan sak att betänka är ju hur kommande servicar ska utföras. Jag har svårt att tro att en auktoriserad volvoverkstad tar på sig att kolla gastrycket om det sitter en "ickevolvo"-regulator i bilen.

Jag känner nu att jag är lite negativa nisse här...det är inte min mening. Ingen skulle bli gladare än jag om ett billigare, och förhoppningsvis hållbarare, alternativ till originalregulatorn skulle dyka upp! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Tor »

De är roliga besiktningsmän.. :D
Jag har kollat priser på dessa regulatorer som jag pratade om....de ringa priset av 55usdollar/styck.
Det fanns möjligheter att köpa en styck och högsta pris var då 55$. Sen sjönk priset allt eftersom du ökade din beställning.
Jag skickar efter en !
Testing testing 8)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

$55?! Det är ju småpotatis!! 372 SEK i dagens kurs! Helt klart värt att testa! Om det funkar skulle man ju kunna göra BIG business av det! :mrgreen:

Du har inte någon länk att bjuda på? Nu börjar man ju bli lite sugen själv! ;)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Tor »

Kolla på det här.. :!:
:arrow: http://www.alibaba.com/trade/search?Sea ... Country=CN
Sedan är det en massa dektektiv arbete att hitta..
Men jag släpper dig lös..studera..och kom med förslag :idea:
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Hewey »

Mycket mycket intressant, utmärkt jobb! Den viktigtaste sak är at regulatorn ska fungera i 0,96 bar övertryck (den måste ha en undertryckanal till insug). Om jag förstår rätt, åtminstone den här regulatorn har en passlig övertryck justerings reserv:

http://www.alibaba.com/product-gs/21123 ... arded.html

"the constant output of positive pressures:0.6-1.5bar" -> ser ut att det skulle vara sådant som vi vill ha?

Som det ser ut, det finns en solenoidventil i regulatorn. Det finns ju inte en solenoidventil i den originella Necam regulator, men kanske det är bara bättre att ha en solenoid ventil också i regulatorn? Man måste bara göra någon typ av relä-system för att kunna öppna ventilen. Kanske man kan bygga en sådan system som vill fungera automatiskt när tankventilen öppnas?

Och slutligen den där regulatorn har en ECE-R110 certificate. Någon vet om det passar här i norden också?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Tor
Posts: 11
Joined: 2010-09-10, 07:25

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Tor »

Här drabbar vi samman igen..Hewey :D
Det var inte otippat att du fann den jag lutade åt.
Dessutom får den ju plats utan några större modifikationer... 8)
Solenoiden kan man ta som extra säkerhet och ansluta på samma strömmutgång som tankventilen..bara en tanke.
Certificate.... :?
Den hade tempratur skalan för vårt klimat mätt, från -40ºC och upp till +120ºC.
Det måste vi kolla.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Hewey »

Ja det finns ju att vara en bra alternativ. Om man har en egen säkring och relä för regulatorn, som bara får styrningsströmmen från tankventilen, systemet skulle fungera.

Det skulle vara mycket intressant att höra om resultater, om du ska testa en sådan. Om den fungerar också i vintertid, den är den pärlan som vi har väntat för.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by casper »

Läste nu igenom denna tråden med spänning. Men inte ett inlägg på över en månad, vad händer? , hur går det?
v70 bifuel
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Iroc »

Bra info ni hittat. Men inaktiv tråd så nu tjatar jag här med :D

Jag letar också efter alternativ till ny regulator.. Hittade denna sida men vet inte om det är till gamla eller nya regulatorn.
Det står Volvo varunummer 9.458.840 om nån vet om det kan passa till en -03 regulator..
Eller är det jättegammalt skräp ? förångare låter ju fel, men det kanske är översättningsproblem ?

http://www.drive-and-save.com/index.php ... ts_id=1649

Google översättning:
Reparationssats förångare Necam Mega CNG
Pris inte tillgänglig
Reparationskit för förångare Necam (dagens tillverkare Teleflex GFI) Mega CNG för Volvo (inklusive Volvo V70 CNG jag Bifuel, Volvo varunummer 9.458.840 - specialanpassade på begäran av presentationen - leveranstid 3-5 veckor
• Modell: RepsatzNecamMega
Logga in för pris
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Jag drog iväg ett chansmail till ovanstående företag. Dock var jag tvungen att skriva på engelska då min tyska är i klass med min 4-åriga brorsdotters mattekunskaper. :D

Detta är mailet:
Best sirs,

I hope its OK that I write to you in English, I´m afraid my German in non existent.

We are a few guys on a CNG forum in Sweden that are frantically searching for a way to refurbish the gas regulators on Volvo BiFuel (V70 and S60) spanning the years 2002-2008, also called P2.

One of us found your product "Rep.-Satz Verdampfer NECAM Mega CNG" but we are unsure that it is the right one. The "Volvo Teilenummer 9458840" is not what we have found for the regulator. According to VADIS (the old Volvo diagnostic system) the part number is either 8687954 or 30622038. These two numbers could be old though.

The information I have on my regulator is from a green plate stating that it is a "necam TYPE: MEGA". Some pictures of it can be seen here: http://www.mephisto.nu/gallery/v/Andras ... Gassystem/

Do you have a "Rep.-Satz" for this kind of regulator and if so, how much is it? We are a few guys that need it badly! :)

Yours truly
Fred
(from Sweden)
Vi får se vad svaret blir...om det blir något... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

OJ! Det gick snabbt att få ett svar! :D
Hello,

we think its this reducer: Image

The price for a new one without VAT is 851 €.
Repairsets for this reducer we do not have at the moment. But we can let them be procuced it we get a broken sample of the diaphragma and sealing parts from somebody. So for eaxmple if You would like to send us a sample of the parts You need we can let 20, 30 or 50 be produced for You. About the price we have to discuss. Only 1 part costs 150 €. The more You order the lower the price for one repair set will be. What do You think?
Mit freundliche Grüßen/Best regards
Met vriendelijke groeten/Mes salutations

Kurt Schneider
-Geschäftsführer-
När han skriver: "Only 1 part costs 150 €" undrar man ju ifall det handlar om ett set eller om varje enskild del i setet kostar 150 €.

Ja, frågan är ju egentligen ifall man kan få ekonomi i att göra en beställning av X antal sets och kan man i så fall lita på att grejerna håller... :roll:

Nu vet vi dock att produkten som Iroc länkade till inte finns för tillfället och därför inte går att köpa. Den går att få tillverkad om man gör en beställning samtidigt som man skickar in grejer de kan kopiera.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Iroc »

Bra bra, några steg framåt :D

Jag fick med ett svar på min fråga om dom hade regulatorer till V70 -03..
Han skickade med en bild på en likadan som jag har, och en av dom äldre modellerna..
Har precis svarat att jag är på jakt efter den med grön etikett, så vi får se vad han svarar.
Återkommer om det..

Vanliga rep satser till andra regulatorer verkar kosta runt 200:- med O-ringar och membran, så beställer man många borde man komma ner i dom priserna..
Men gummimembran kan väl dom flesta gummiverkstäderna göra här i sverige..? Finns ju många som håller på att vulka och gjuta damasker och annat vad det nu är..
Ska se om man hittar nåt om det sen, internet krånglar massa nu..

Det borde ju finnas några kronor att tjäna för rätt firma om dom gör några satser, för problemet verkar ju vara ganska stort, och folk slutar ju inte köra med sina biogasbilar än på några år så det lär ju gå sönder några till...

Du hade en regulator lös va Fred ? Perfekt tillfället för dig att mäta alla O-ringar för dom är lätta att köpa på Momentum eller liknande maskinaffärer, sen är det bara membran som ska gjutas =D
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Iroc wrote:Du hade en regulator lös va Fred ? Perfekt tillfället för dig att mäta alla O-ringar för dom är lätta att köpa på Momentum eller liknande maskinaffärer, sen är det bara membran som ska gjutas =D
Stämmer bra. Har du sett bilderna jag lagt ut på min isärplockade regulator? Om inte, kan du använda länken i mailet till Kurt. När jag tittade på dem nu igen så ser det ut som att det inte är vanliga O-ringar med runt tvärsnitt utan de ser ut att vara platta. Det kanske bara är att de varit ihoptryckta men jag är osäker. Jag får plocka isär regulatorn igen och kolla.
Det borde ju finnas några kronor att tjäna för rätt firma om dom gör några satser, för problemet verkar ju vara ganska stort, och folk slutar ju inte köra med sina biogasbilar än på några år så det lär ju gå sönder några till...
Problemet som jag ser det är att det är relativt få privatägda P2-BiFuel i Sverige. Företagsägda bilar lämnas bara in till Bilia, Rejmes eller någon annan stor firma och får regulatorerna bytta. De ifrågasätter inte kostnaderna eftersom stillastående bilar är dyrare. Jag är övertygad om att Bilia inte är intresserade av att börja laga regulatorer (de är ju inte intresserade av att laga delar alls! De byter bara rakt av.) och knappast de andra stora heller. Nej, det är nog vi privatägare som skulle ge oss på att renovera regulatorer och av oss är det kanske max 10% som skulle "våga" utföra operationen. Då är vi nere på ganska få potentiella köpare av detta rep.kit. :(

Det som förvånar mig så mycket är ju att Volvo måste ha sålt många tusen av dessa bilar välden över och ändå finns inte rep.kittet att köpa någonstans. Regulatorerna går ju bevisligen sönder ganska regelbundet. Dessutom sitter säkert Necamsystemet även i andra fordon. Det finns ju rep.kit till andra typer av regulatorer... :roll:

Skojigt att du också mailat Kurt! Han måste undra vad som är på gång när han plötsligt får två mail från Sverige som frågar om samma sak!! :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
larsa
Posts: 17
Joined: 2009-04-09, 10:51
Location: Göteborg

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by larsa »

Ojojoj, det här börjar ju verkligen likna något!!!

Bytte min regulator i våras precis innan 10.000mil (gick på maskinskadeförsäkringen, dock med saftig självrisk). Ångrar bittert att jag inte krävde att få den gamla med mig!

Tror nog att vid det här laget så är de flesta bilarna privatägda så det borde finnas ett ganska bra marknadsunderlag för den verkstad/firma som kan erbjuda renovering av regulatorn.

Bra jobbat!

/Lars
V70 Bi-fuel -06 -SÅLD-
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Iroc »

Nu är jag dålig på att svara med citera funktionen för det blir massa quote överallt och en enda röra om jag skriver, så därför gör jag inte det :?

Men jag fick samma svar som dig Fred att dom kunde göra X antal membran.. Och även att jag skulle kontakta dig för du hade mailat samma fråga :)

Problemet är att man som privatperson inte har nån vidare lust att slänga ut säg 50 000:- på massa membran och sen sälja vidare, men det kanske vore en affärside.
Som du säger Fred så är det många företagsbilar som det bara byts på utan att bry sig om kostnaderna, men nu börjar ju dessa taxi och företagsbilar komma ut på privatmarknaden via Blocket och Kvd, så nåt gas företag/bilfirma borde ju vara intresserad av att börja sälja delar. Fast då kanske Volvo stämmer dom eftersom dom har ensamrätt på dessa regulatorer verkar det ju som..

Jag ska bara köra slut på den mesta gasen i tanken och sen börja riva lite och forska mera i denna fråga på hemmaplan.

Men en regulator funkar väl så enkelt som att det kommer in flytande metan med 200 bars tryck via ett gasfilter, sen in i gasregulatorn där det värms upp av glykolen och förångas till gasform, sen regleras trycket ner till 0.96 bar och släpps vidare till gasfördelaren.. Ingen raketforskning om jag fattat rätt..
Men om det nu är oljan från kompressorerna som förstör gummit måste man ju kunna bygga dit en extra oljeavskiljare ?
Nää, nu är jag trött och ska fundera vidare på detta i helgen.. Just nu ger jag upp.
Läggdags.. :lol:
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Gasen inte flytande i systemet, det krävs en temperatur på -162° C för att få metan att övergå i flytande form. Detta gör att det blir än mindre raketforskning i våra bilar! :lol:

Om du ska ge dig på att skruva i bilen så tänk på att du aldrig kan köra helt slut på gasen i bilen. Motorn slår över när det fortfarande är ganska högt tryck så systemet måste göras trycklöst innan man skruvar loss något.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Fick precis ett spontant mail från vår nye vän Kurt på "Drive And Save" i Tyskland:
Hello,
we decided to repair broken reducers of this type and will charge for this service 275 € incl. all parts excl. VAT excl. shipping. So if You and other interested party like to You can send Your reducers to us and we will send them back repaired. This might take 3-5 weeks.
Mit freundliche Grüßen/Best regards
Met vriendelijke groeten/Mes salutations

Kurt
Kanske har vi bidragit till en diskussion på företaget som lett till att de valt att starta en ny tjänst! :D
275 € plus moms och frakt kanske hamnar på runt 4000 SEK vilket inte är helt fel speciellt om "Drive And Save" kan garantera funktionen på regulatorn och lämnar någon slags garanti.

Om de får snurr på tjänsten kanske de även börjar sälja rep.satser! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
papu
Posts: 3
Joined: 2009-07-05, 20:10

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by papu »

Hej,

Jag öppnade och rengörade regulatoren, det var kanske smutsig. Om man vill öppna högtrycksidan, man behövs verkstadt med pressen. C-ringen som håller högtrycksidan ihop är lätt att ta bort från undersidan genom liten hål.

Jag bytte alla O-ringer från båda sidor och behövde följande:

X-ring 32,92x3,53
O-ring 64,6x2,4
O-ring 42,52x2,62
O-ring 58,42x2,62
O-ring 4,7x1,42
O-ring 14,0x1,25
O-ring 40,0x2,0

Material var NBR70 eller NBR, jag köpte dem från vanlig hydraylic affär. Det kostnade cirka 10€.

Före rengöring hafte jag vanliga problemer men efter rengöringen har regulatoren fungerat bra för fem tankar hittils. I finska forumet berettade någon att han har gjort samma och har körat halvt år med succé.
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Hej Papu och varmt välkommen till forumet!

Den information du nu lämnar är rent sprängstoff för oss!! :D

Informationen väcker lite frågor:

1. Vad har du för bil?
2. Vilka symptom hade din bil innan du gjorde rengöringen?
3. Krävs det att man öppnar högtryckssidan? Om så är fallet, vad händer när man gör det? Flyger det delar om man är oförsiktig? Vilken typ av press krävs för att få ihop den igen?
4. Vad är en X-ring?

Detta är som sagt mycket, mycket, intressant information!

Tack för att du letade dig hit och delade med dig av dina erfarenheter!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
papu
Posts: 3
Joined: 2009-07-05, 20:10

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by papu »

Jag har en manuell V70 -02 med cirka 20 000 mil.

Regulatoren inte kunde ge tillräckligt gas om motoren behövde mycket och gastrycket var låg. Motoren var kraftlös och någonstans det lysade motorfeljus. Högtryckssidan var smutsigare än lågtryckssidan, och jag gissar at det var den problem.

Högtryckssidan är lätt att öppna om man kan använda tillräckligt kraft. Jag hade likadan präss: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... ss-10-ton/

Man kunde använda andra typ, det behöver ~2 ton att prässa regulatoren öppna och få den ihop igen.

X-ring är liksom O-ring, men bred, om man hade några O-ring ovanpå varandra.
1. Vad har du för bil?
2. Vilka symptom hade din bil innan du gjorde rengöringen?
3. Krävs det att man öppnar högtryckssidan? Om så är fallet, vad händer när man gör det? Flyger det delar om man är oförsiktig? Vilken typ av press krävs för att få ihop den igen?
4. Vad är en X-ring?
Iroc
Posts: 111
Joined: 2010-12-13, 20:15
Location: Lidköping

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Iroc »

Mycket bra information Papu..
Jag håller på med samma sak, beställde O ringar igår och dom kommer nästa vecka.
Jag hade massa sot i min regulator, eller nånting svart som gjorde att en liten ventil som membranet sitter i kärvade, och även plattan som membranet ligger på... Så rengöring är viktigt.

Tack för bra info i alla fall. Det finns hopp för att få grejerna att funka för billiga pengar :D
Jag återkommer med mitt resultat när jag kollat tankventiler och dränerat hela systemet och bytt gasfilter osv när jag ända har isär grejerna.
Last edited by Iroc on 2017-03-16, 23:13, edited 1 time in total.
Miljöbilsservice Lavad, verkstad främst för miljöbilar.
0704-811145
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Lysande information! :D

Jag ska ge mig på min under helgerna tror jag (om jag får ledigt från "regeringen") och ämnar försöka ta en massa bra bilder under arbetet arbetet.

I mitt fall är det ju inget att förlora eftersom jag har en fungerande regulator i min bil, så det går åt skogen är det bara att lämna in den för metallåtervinning. Ett problem som jag ser det är dock hur jag ska kunna testa om rekonditioneringen varit lyckad eller inte. Jag är inte så sugen på att skruva loss min fungerande regulator för att testa den gamla. "If it aint broke, don´t fix it!" :wink:

Förövrigt kollade jag en lokal firmas hemsida för tillgång och pris på de O-ringar papu listade. Jag fick ihop det till runt 60 SEK för O-ringarna! :lol: (X-ringen hade de, men inget pris var satt.) Det framgick inte om det var ink. eller ex. moms men papus prisuppgift på runt 10€ verkar stämma även här i Sverige!

När det gäller rengöring, vad rekommenderar ni för medel? Bromsrengöring, T-sprit, fotogen...? Bör delarna smörjas in vid montering och i så fall med vad?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply