V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by dr_blue »

Hej vänner av gas!

Har spenderat senaste månaderna att läsa in mej på allt jag hittar om V70 Bi-Fuel sedan jag fått problem med min gasregulator i min V70 Bi-Fuel -04 och gjort Fred's eminenta bubbeltest. Har läst mycket på JagRullar och snart allt om V70 här på ForumGas :D Håller på att sammanställa en WIKI med allt jag fått reda på och lärt mej, men en sak får jag inte rätt på som jag hoppas någon som har stenkoll kan hjälpa mej med!

Gassystemet i Volvos Bi-Fuel-bilar är av typen Necam MEGA, men det jag inte får rätt på är om det är samma som (Necam?) Koltec VG392 eller om det är LPG-versionen av samma system (LPG går ju på betydligt lägre tryck?).

Hoppas på att själv kunna rep. min gasregulator, har hittat en firma i UK som säljer ett repair-kit för £40 och en helt ny regulator för £400 men jag måste vara helt säker på att jag får rätt modell :)

Vänliga gashälsningar
Johan
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Hewey »

Hej dr_blue!

Nyare Volvo Bi-Fuel CNG/CBG bilar (2001->) har bara en (kombi)gasregulator, som sänkar gastrycket från 200 -> 0,96 bar och justerar/reglerar gastrycket med insug vakuum.

Gamlare Volvo Bi-Fuel CNG/CBG bilar har först en högtryckgassänkare som sänkar gastrycket från 200 -> 8 bar, och då en lågtryckgasregulator, som sänkar gastrycket från 8 -> 0,96 bar och justerar/reglerar gastrycket med insug vakuum.

Dessa gamlare lågtryckgasregulatorer man också kan använda i LPG systemer (utan en högtryckgassänkare), därför att gastrycket från LPG-tank är bara runt 10 bar eller kanske max. 20 bar. Dessa gamla lågtryckgasregulatorer finns i många många bilar tillverkad av olika firmor och man kan hitta nya membraner för dom mycket lätt. Koltec VG392 är en gammal lågtryckregulator, och i gamla Volvo Bi-Fuel CNG/CBG bilar finns en likadan lågtryckregulator som heter Necam Mega. Dom kan man fixa själv, om man har mycket fritid och inspiration : )

Vad gör saken lätt att göra misförstånd, är att i nyare Volvo Bi-Fuel bilar den kombiregulatorn heter också Necam Mega. Jag vet inte om det finns ingenting mera information om delen, kanske en typnummer eller någonting? Det är säkert att Necam var den tillverkare av delen, och Mega är kanske deras produktionnamn för hela gassystemet, som fördelar gasen till insug fortgående (Volvo fortfarande användat den här gamla systemet till 2007 eller så). Nyare gassystemer har magnetventiler som fungerar likadan som moderna bensininsprutningsystemer. Men om man frågar mig, jag tycker att den gamla systemen är helt ok. Man kan bara fråga hur dessa nyare systemer fungerar efter tio år eller mer. Den gammal fungerar helt bra :D Alla systemer har slitande delar, och gummimembraner går att byta själv om man bara hittar nya membraner någonstans.

Om du ger den linken varifrån ska du köpa en repair-kit, vi kan se om det är för gamlare eller nyare gastryckregulator. Tyvärr jag tror att det är för en gamlare typ. Men hoppas att jag är fel och du har hittat en "jackpot" :D

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by dr_blue »

Hej Hewey!

Så Koltec VG392 är en lågtrycksregulator som är likadan som Necam MEGA's lågtrycksregulator som sitter i gamla Bi-Fuel bilar? Och det Necam MEGA-system jag har i min -04:a är en kombinerad hög+lågtrycksregulator?

Jag frågade specifikt efter ett "repair kit" till en "Volvo V70 Bi-Fuel -04 (CNG)", och dom svarade
Hi Johan,
yes we can supply you just the rebuild & membrane service kit at £89 + tax + post. But you would be better changing the whole unit for new for £339 + vat + post. This way you avoid having to recalibrate the regulator after rebuilding. And you can be sure of getting another 6 years (if not more) of service from it.
Alll the best
James Joyce
AAG
0044 (0)1903 715 715
Har skickat en kompletterande fråga om det gällde för Necam MEGA-systemet körandes på CNG och inte LPG, har inte fått svar än men jag skickade det igår kväll :) De har ingen riktig sajt men jag hittade en länk till någon sida hos dem och mejlade dem sen, du kan kika på http://arunautogas.co.uk/ men där står enbart om LPG vad jag hittat.
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Hewey »

dr_blue wrote:Så Koltec VG392 är en lågtrycksregulator som är likadan som Necam MEGA's lågtrycksregulator som sitter i gamla Bi-Fuel bilar? Och det Necam MEGA-system jag har i min -04:a är en kombinerad hög+lågtrycksregulator?
Ja, det stämmer. Om man tittar kombiregulatorn, man kan se metallisk högtryckgaslinjen som kommer till regulatorn (max. 200 bar), och då en tjock gummislang (lågtryckgaslinjen, ~ 1 bar) som går från kombiregulatorn till gasfördelaren. Bara en stor del.
dr_blue wrote:Har skickat en kompletterande fråga om det gällde för Necam MEGA-systemet körandes på CNG och inte LPG, har inte fått svar än men jag skickade det igår kväll :) De har ingen riktig sajt men jag hittade en länk till någon sida hos dem och mejlade dem sen, du kan kika på http://arunautogas.co.uk/ men där står enbart om LPG vad jag hittat.
Det är bättre om du väntar om bättre information före du köp någonting. Om dom skulle ha foto av en hel ny regulator (£ 339 är mycket billigt), och det är riktigt en likadan kombiregulator som du har, köp hellre den hela regulatorn om du har pengar för det. Det är mycket jobbigt att renovera regulatorn.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

339 pund (drygt 3800 SEK i dagsläget) är riktigt bra för en helt ny regulator!! Om man sen kan byta själv så tillkommer bara gastrycksjusteringen vilket kanske hamnar på max en tusing. Då hamnar vi på 4800 spänn istället för 10000 som Volvo vill ha! :twisted:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by dr_blue »

Tjena Fred & Hewey! Jag avvaktar svar från UK fortfarande, tänker ju inte beställa något som jag kollat minst tre gånger om det verkligen passar eller inte! :)
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Rushdie »

dr_blue wrote:
James Joyce wrote:This way you avoid having to recalibrate the regulator after rebuilding.
Vad är det för logik? Gastrycket skall ändå kalibreras med jämna mellanrum. Och det lär behövas, även om regulatorn är helt ny. Klart de vill sälja en regulator för 4600kr istället för en repsats för en femhundring. Men då får man allt ljuga bättre än så.

Har du nån bild på din regulator?
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by dr_blue »

På den jag har nu? Det är en standard Necam MEGA med grön etikett, har ingen bild :?
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Rushdie »

Som den här då?

Image

De membranen jag sett som 'flutit' omkring på nätet lär nog inte passa denna. Den har inbyggd högtrycksreglering och skiljer sig fundamentalt från de 'vanliga' Necam Mega / VG392:orna. Om du kan be säljaren att skicka en bild på repsatsen så kan du säkerligen utröna om membranerna stämmer.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by dr_blue »

Jepp precis en sådan! Jag ska be dem skicka all info på regulatorn de säljer och posta här så ni riktiga proffs kan verifiera innan jag handlar något! :D

Har ni koll på vad enbart gasregulatorn kostar om man köper den från Volvo och byter själv?

EDIT: Såg att jag fått det specat från min kära Volvo-verkstad, i samband med att jag frågade att byta regulatorn samtidigt som jag gör en 18 000-mila service:
Service: Arbete. 3263kr material: 2375kr
Gasregulator: Arbete: 1196kr material:8293kr

Total kostnad för reparation av bilen: 15 127kr
1196 kr för att byta regulatorn verkar ju annars rätt "fair & square" så slipper man själv tappa systemet på tryck, även om det verkar ofantligt mycket roligare :P
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
margu
Posts: 6
Joined: 2010-07-31, 18:00
Location: Göteborg

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by margu »

Hej, Har du fått någon mer info om de har en regulator som passar för din bil ännu? Har själv trubbel med min regulator....
Volvo V70 Bi-fuel 2007
Volvo V70 Bi-fuel 2016
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by dr_blue »

Nope, inte ett ljud :(

EDIT: Har skickat ett nytt mejl och stött på dem om ett svar. Hoppas på att höra av dem i början av veckan som kommer!
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by dr_blue »

Still nothin'. Har mejlat igen men det verkar ju inte sådär hoppfullt precis. Blir väl Volvo-verkstaden nästa.. :/
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Nu börjar konspirationsteoretikern i mig vakna lite här... :twisted: Är det så att Volvo tvingat leverantören att inte tillhandahålla repsatser till dessa regulatorer...? Visste de från början att de inte skulle hålla speciellt länge och ville tjäna rejält med pengar på kunderna, och då privatbilisterna i synnerhet?

Faktum kvarstår att det är fullt möjligt, och dessutom mycket enkelt, att skruva isär regulatorerna. De innehåller inga speciellt känsliga delar och de delar som orsakar läckagen är mycket lätta att byta ut.

Mycket märkligt att det inte finns något rep-kit till dem...

Johan, ge inte upp! Hittar du något passande kit så är det "den heliga graal" för oss med P2 BiFuel! Finns det inget telefonnummer till firman i UK? Mail kan ofta falla mellan stolarna medan ett telefonsamtal är svårt att ignorera. Dessutom är det ju så att det inte är bara här i Sverige som vi har semestertider just nu! :D

Mvh
/Fred

EDIT:

Förövrigt tycker jag att följande uttalande är helt sjukt:
This way you avoid having to recalibrate the regulator after rebuilding. And you can be sure of getting another 6 years (if not more) of service from it.
6 år?!! Ska inte en så pass viktig (och dyr) motorkomponent hålla längre än sex år?! Tänk om till exempel ECM bara skulle hålla sex år i volvobilar...vilket ramaskri det skulle bli i pressen! :shock: Volvo skulle få återkalla alla bilar/stå för alla kostnader. Ibland känns det som att Volvo haft mycket sämre kvalitetssäkring när det gäller gassystemen. Tänkte de att de som köper gasbil är människor som står ut med lite extra strul och kostnader eftersom de ändå bara väljer bil efter "den goda sakens skull"...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by dr_blue »

Haha jag håller med dej Fred, det är jävligt skumt. Det är ju inte bara i Sverige det är en stor marknad för CNG-bilar, grabbarna i Tyskland borde ju vaknat för länge sedan och fixat fram rep-satser tycker man.. gasbilister håller ju gärna på och pillar lite extra så det verkar visst skumt!

Du får gärna slå James en signal om du känner för det, du som är lite mer insatt än mej :) Du når han på 0044 (0)1903 715 715!
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Hehe...min motivation att gräva i detta mysterium är ganska låg då jag har en regulator som "bara" är två år så den har ju två tredjedelar kvar av sin förväntade livstid! :lol: Dessutom känns det liksom lite konstigt att ringa någon för att fråga om reservdelar som man inte avser att köpa... :roll:

Jag skruvade isär min gamla regulator för att inspektera den samtidigt som jag tog lite bilder om du är intresserad. Regulatorn ligger i en låda här hemma om det är något du vill att jag ska kolla lite extra på.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Hewey »

Här är en link till en finska forum, var finns några bilder av den nya regulator:

http://www.volvolandia.com/SVF/index.ph ... msg1319666

Vi har funderat Bi-fuel problemer i den där forumen, men har inte ännu förstått bra hur den nya kombi-regulatorn fungerar :( Men hoppas att förståelsen ska höjas snabbt!

Men vad har vi redan funderat på felen med den där regulatorn, är att det finns en massa av vit smuts inom regulatorn. Kanske det är från kylvätskan som har läckat till gasrum. Och då kanske smutsen har blockad lite gasventiler eller något likadant. Membranen ser ut att vara bra, men regulatorn hade läcka i bubbeltestet. Kanske det kan läcka också via O-ringar?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Det är vid sådana här tillfällen som man blir lite ledsen på kära mamma att hon inte pratade finska med mig (och brorsan) när vi små! :( Det hade varit mycket intressant att kunna läsa diskussionen! Jag försökte köra Google Translator på sidan men det blev inte mycket begripligare än före översättningen! :lol:

Min regulator hade ingen vit smörja inuti och membranet såg bra ut (vad jag kunde avgöra med blotta ögat och min begränsade kunskap om hur det ska se ut). Dock var mina O-ringar inte fina. Det var små kratrar i dem som mycket väl kunde släppt igenom gas. Jag lyckades/orkade aldrig sätta mig in i hur regulatorn fungerar rent tekniskt så jag kan inte avgöra om kratrarna var boven men jag tog som sagt bilder på den när den var isärplockad. Jag kan dock säga att bilderna i den finska tråden visar O-ringar som inte är i närheten av så dåliga som mina!

För den som är intresserad finns bilderna här. Klicka på resp. thumbnail, och sedan på själva bilden så kommer de upp i stort format.

Jag lyckades aldrig ta loss "klockan", alltså den del som den gröna etiketten sitter på. Den sitter fast med någon typ av låsring och jag ville inte riskera att en massa bitar flög iväg åt olika håll om det sitter under fjäderbelastning.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Hewey »

Vilka fina bilder, tusen tack! Nu kan jag förstå mycket mera. Klockan under är den högtrycksidan, och dessa stora, dåliga O-ringar skiljer inre gasrummet från yttre kylvätskarummet. Om dessa O-ringar läcker, kylvätskan kan läcka ut från regulatorn, eller till gasrum, om det finns ingen gastryck när man kör med bensin.

Lågtryckssidan är den övre sidan i dina bilder, med den stora membranen. Gasläckan till vakuumsidan kan gå via membranen, eller via lågtryckventilaxelgänga i centrum av membran. Man kan inte se (inte heller i finska forumet) om det finns en O-ring i axeln, under membran. Kanske membranen kan läcka från microhåler, även om man kan inte se brottningar eller andra skador i membranet med sina ögor.

Vad kan jag inte förstå, är att hur ska kylvätskan cirkulera bra genom högtryckssidan, om båda kylvätskakanalerna går till en gemensam ringlig kylvätskarum... :shock: Flödet ska hellre gå från kortare kanal (ringen) än via en längre kanal via högtrycks"klockan". Men kanske ringkanalen är så tunn, och kanaler inom klockan är stora -> huvuddelen av kylvätskaflödet går via klockan. Då ringkanalen är mera som en säkerhetskanal, om kanaler inom klockan skulle blocka sig.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Om jag uppfattade saken rätt så diskuterade ni lite på det finska forumet ifall membranet var limmat eller inte. Vad jag kunde se var mitt membran inte limmat. Jag kunde inte se något tecken alls på lim och membranet lossnade utan att något våld behövdes. Dock var passformen så bra att jag fick ta en skalpell för att kunna lyfta upp lite av kanten så jag kunde få grepp. På bilden som heter "Membranet loss" syns inga limrester, dock är det en svart ring hela vägen runt men det tror jag bara är membranets gummi som skavts av lite.

Nu när jag tittar på mina bilder igen så ser jag att de dåliga O-ringarna inte kan vara direkta orsaken till läckaget. Gasen måste passera membranet för att kunna läcka ut i den slang som går till insuget.

Det känns som att det är dags att plocka fram regulatorn snart och skruva isär den igen för att försöka förstå lite mer om den! :D Jag måste klura ut hur gasen leds runt och regleras samt hur kylvätskan cirkulerar.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Hewey »

Tack för info, jag ska informera att membranen är inte limmad och kan lossnas med en skalpell.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Fred »

Åh, jag tar inget ansvar för eventuella skador som kan uppstå... :oops: Jag kan bara redogöra för hur min satt...:)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by Hewey »

Hehe, ingen fara, killen som pillar med den där regulator, har en ny regulator i sin bil :)
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by MartinF »

HUr gick det med importen av regulator från UK? Funkade det att byta till en sån?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
dr_blue
Posts: 16
Joined: 2010-07-13, 11:52
Location: Lund
Contact:

Re: V70 gassystem, Necam Mega == (Necam?) Koltec VG392?

Post by dr_blue »

Inte fått något svar från dem trots en massa påstötningar så jag har gett upp. Får bli Volvo/Bilia ändå :roll:
Volvo V70N Bi-Fuel -04, ~19 000 mil
Post Reply