V70 Varvar och tappar kraft. '*LÖST*

Post Reply
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

V70 Varvar och tappar kraft. '*LÖST*

Post by casper »

Hejsan nu har mitt första fel kommit på bilen lagom till semestern.
Allt började för ett par veckor sedan när min sambo körde i en stor vattenpöl. då kom texten "service erfordras" men bilen gick som vanligt.
Efter ett par dagar så hoppade farthållaren ur och bilen tappade kraft, den slog också över till bensin drift.
Men det var bara att starta om så gick den som vanligt igen.
Sedan började problem två när jag står på tomgång med växel i (D) , så kan den helt plötsligt börja varva upp till 3000.
Detta är inte kul när man står vid övergångsällen mm.
Jag trodde att felen hade med gasen att göra men nu har vi kört på bensin i en vecka och felen består.
Någon som känner igen felen?
Det är en 04a
Last edited by casper on 2010-11-19, 22:01, edited 1 time in total.
v70 bifuel
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by Hewey »

Hejsan,

Jag är dåligt med el, men det är ganska säkert at någonting är nu fel med elsystemet. Du kan testa om det hjälper om du tar lös elkablar och sprutar någon bra kontaktrenaren till dom och låt dom torka bra. Dom elkablar i motorrum som möjligt kan ha fel: gaspjällhus (den jättefina MagnetiMarelli : ) och gasfördelare stegmotorn (under insuget). Kanske också gaspedalgivaren i kupé kan ha fel, men om felet kom efter en vattenpöl, det är inte logisk att felen är då i gaspedalen. Men med tur kan det också vara gaspedalen. Felen kommer när dom vill ; )

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by Rushdie »

Lambdasond(erna) kan ha fått sig en rejäl dusch. Jag är inte insatt i hur bränslestyrsystemet fungerar på V70, men det kan ju tänkas att om den bakre (bredbands-)lambdasonden spökar så säger systemet bara 'service erfordras'. Om den främre också mår dåligt så försöker ju ECU:n reglera efter vad lambdasonden säger. Och är den då helt ute och cyklar, eller har dött fullständigt, så försöker ECU:n göra det bästa av situationen. Oftast tänds halva instrumentpanelen av varningslampor i samma veva :)

Men bilen bör ju ha någon form av OBD-uttag för att läsa felkoder. Dessa kanske kan ge lite bättre information om vad som strular?
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by Hewey »

Mycket logisk ide med lambdasonden: dom är ju mera öppen för vatten under bilen. Kan det vara så att när lambdasonderna är mycket varma, och då när dom svalnar sig snabbt när en stor mängd av vatten träffar dom, dom kan gå sönder?

Eller då finns det bara vatten i lambdasond elkabel kontakter. Värt att ta lös dom och rena kontakter. Dom finns inne i motorrum, men dom är i en lite hård plats att handla om (åtminstone i min gamla bil). Måste först ta lös några slanger osv.

Eller kanske lambdasonder kan gå smutsig och då fungerar dom inte? Från vad jag har lärt, utsidan av lambdasonden måste ha kontakt med luften i atmosfär. Om lambdasonden är så smutsig att den har ingen kontakt till luft, den kan inte fungera bra. Men man kan tänka att en stor mängd av vatten ska hellre rena lambdasonden än att smutsa den. I alla fall, det gör inte ont om man försoker att rena lambdasonder försiktigt från utsidan (alltså inte tar dom lös från avgassystemet). Naturligtvis när avgassystemet är kall.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by Fred »

Hur långt har din bil gått?

Felen du beskriver kan vara väldigt många saker. De som redan nämnts och även den ökända gasspjället. Bilen borde ha satt felkoder så en avläsning av dessa är på sin plats.

Om du ger dig på att lossa kontaktstycken för att göra rent, lossa först batteriets minuspol för guds skull!! Det MÅSTE man göra så fort något elektriskt kopplas ur!! Om man inte gör det får man garanterat ett helt gäng felkoder som kan göra att bilen inte ens startar.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by casper »

Tack så mycket skall åka in och kolla felkoder och se om det ger något.
Bilen ha nu gått 41500.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by Fred »

Om du menar kilometer är det lite tidigt för spjällhusbyte (även om det finns exempel på spjäll som givit upp väldigt tidigt) och menar du mil så är det otroligt att det är först nu problem uppstått om det är originalspjället!! :shock:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by casper »

Hehe jag menar mil men jag har bara ägt den i 3000
v70 bifuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by Fred »

Om bilen gått över 40000 mil så är det ett under om den fortfarande har originalspjället. Ta en spegel och titta vad det är för färg på etiketten under spjället. Om den är vit så har du gamla modellen, är etiketten gul så är det den uppdaterade modellen. Har du gamla så är det högst troligt att det kan vara orsaken till problemen. Har du nya kan det fortfarande vara orsaken men det är lite mindre troligt, dock kan det behöva rengöras.

Spjället sitter skruvat mot insuget frampå motorn med en stor räfflad slang till den stora svarta plastburken till höger i motorrummet (luftfilterboxen). Det är en fyrkantig metallåda med svarta plaständar på. På bilden är det grejen som de röda pilarna pekar ifrån.

Mvh
/Fred

Image
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by casper »

Hejsan
Jag hade det gamla med vit etikett. Jag åkte till en verkstad som kollade felkoderna och de handlade bara om spjället "går trögt" mm
Jag har nu gjort en rejäl regnöring och det har hjälpt men inte helt, så nu är min fråga kan man ta vilket begagnat spjäll som helst ? eller måste det va ett särskilt? måste spjället giftas med styrboxen eller är det bara att byta själv ?
Mvh
v70 bifuel
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by Martinmat »

Kolla på jagrullar.se forum. Gasspjället är inte specifikt för Bi-fuel utan är samma "skit" på alla v70.

Se länk med sökresultat, om jag inte missminner mig kan man inte bara ta vilket spjäll som helst och få det att funka....

http://www.jagrullar.se/forum/search.ph ... 8f9ef59ec0
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by Hewey »

Om man vill byta spjällhuset, en renoverade spjällhus är en bra alternativ. http://www.atech2.com/44_spjällhus.htm Dom bygger spjällhuset med sådana optiska komponenter som slitar inte mera.

Den ska vara den sista gången man behöver att byta spjällhuset. Jag har nu kört en år med en sådan spjällhus och är nöjd med den. Spjällhuset fungerade bra genast efter bytning, men för säkerhet jag gjorde senare en "ETM software reload" i Volvo verkstad. Då kom den sista mjukvaran till gasspjället. Man kan inte vara säkert hur gammal är mjukvaran i dessa renoverade spjällhuser.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by casper »

Tack för alla svar.
Efter att ha kört med ett taskigt spjällhus rätt länge nu så blev jag i dag tvungen att köpa ett annat,
Fick tag på ett på blocket för 800 och skall montera det i morgon, hoppas på att jag slipper åka in på volvo och synka.
v70 bifuel
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by casper »

Nu är det bytt. Och bilen går bra när jag kör men skit på tomgång. Den vill inte heller slå över på gas och farthållaren går inte att starta. Det betyder ju att den skickar ett felmedelande eller? För samma sak hände när det förra spjället strulade. (slog över på bensin och farthållaren slog av) men då va det bara att slå av täningen i farten, då gick gas igen och farthållaren funkade, men du går det inte.
Jag har för mig att jag har läst om detta i en annan tråd, just efter spjäll byte. Någon som känner igen de.
Antar att det inte borde hjälpa med att uppadatera mjukvaran för hade det varit fel så borde den inte gått alls eller?
v70 bifuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by Fred »

En uppdatering av mjukvaran kan mycket väl hjälpa. Det kan till och med vara nödvändigt eftersom det "nya" spjället inte är ingift i bilen.

Var det gul eller vit etikett på det du köpte?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by casper »

Tack Fred.
Det e det gamla med vit, annars hade det nästan varit för bra.
Men jag ringde till en kille som jag visste kunde detta och han sa att det kunde finnas upp till 10 olika, tror han kallade det tempar till de spjället.
Och i åtta av tio fallen var du tvungen att gifa om spjället, som du sa Fred.
Så jag ringde ner till Volvo och fick en tid direkt. Så jag blev glad och körde ner bilen och parkerade utanför, Gick in till killen som jag snacka med och gav honom nycken men när han skulle köra in så ville inte bettan. Men vi puttade in henne och gifte spjället och nu går hon som en klocka.
Kostade 800 att gifta.
v70 bifuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by Fred »

Skönt att det fixade sig med en omladdning! Och för endast 800 kr också! (Även om man kan tycka att det lite väl magstarkt för att bara plugga in datorn i bilen... :roll: )

Jag vill inte regna på din parad...men att byta ett strulande spjäll med vit etikett mot ett begagnat med vit etikett är en rejäl chanstagning. Det kan snabbt bli problem igen... :roll:

Jag håller tummarna för dig! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Re: V70 Varvar och tappar kraft.

Post by casper »

jo jag är medveten om det. Men det stod i mellan att köpa ett renoverat för 3800 + 800 eller köpa ett beg med vit 800 + 800.
Då sa min plånbok det senare, men visst de kan va 1600 i sjön.
v70 bifuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Varvar och tappar kraft. '*LÖST*

Post by Fred »

Det har jag full förståelse för, hade nog resonerat likadant om det gällde min bil. Hoppas du har många bekymmersfria mil framför dig! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Varvar och tappar kraft. '*LÖST*

Post by Hewey »

En uppdatering av spjällhusmjukvara kan hjälpa en sliten spjällhus för en tid. Kanske även dina gamla spjällhus kunde ha fungerad igen med en uppdatering. Men om den "nya" spjällhuset kommer inte från en långmilare, kanske den har fortfarande mera livstid kvar.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Re: V70 Varvar och tappar kraft. '*LÖST*

Post by casper »

jo det första spjället höll ju i ca 40 000 mil så man får hoppas
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Varvar och tappar kraft. '*LÖST*

Post by Fred »

Jag undrar om inte det är rekord... :mrgreen:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply