V70 -98 vill inte slå över till gas

Post Reply
Longshanks
Posts: 3
Joined: 2010-06-15, 13:23

V70 -98 vill inte slå över till gas

Post by Longshanks »

Hej!

Jag har en Volvo V70 Bi-fuel från 1998. Bilen startar ju på bensin, men ska sedan gå över till gas. Detta kan ibland ta väldigt lång tid, det kan handla om flera kilometers körning. Ibland slår den av och på gasen när man kör. Det är tråkigt då det går åt en massa dyr bensin fastän man har gas i tanken...

Är det någon som vet vad detta kan bero på, och hur man löser det?

m.v.h

David
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 -98 vill inte slå över till gas

Post by Fred »

Hej Longshanks och välkommen till forumet!

Nu kan jag ingenting om de lite äldre Volvo men en sak du kan kolla upp är tempgivaren för gassystemet. Om den ger felaktiga värden ska just dina symptom uppstå. Eftersom omkopplingen till gas är beroende av motortemperaturen så ger en strulande givare ECU:n felaktig information. Givaren kanske säger att motortempen plötsligt är 12°, trots att den ligger på normala 80-90° och då slår ju naturligtvis motorn om till bensin.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -98 vill inte slå över till gas

Post by Hewey »

Hej Longshanks,

När bilen slår från gas till bensin sig själv, rycker motorn innan det? Om det rycker inte / motorn går fint alltid med gas, det är ännu mera säkert att felen ligger på tempgivaren.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Longshanks
Posts: 3
Joined: 2010-06-15, 13:23

Re: V70 -98 vill inte slå över till gas

Post by Longshanks »

Hej och tack för era svar!

Det blir till att göra något åt tempgivaren låter det som. Är det en särskild tempgivare för just gasfordon, och är det något man kan byta själv?
Motorn "hostar" lite då och då när den går på tomgång. Men det kanske inte har med detta att göra?

/David
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -98 vill inte slå över till gas

Post by Hewey »

Fred veter bättre om tempgivareproblemet, men jag trot att det finns bara en motortempgivare från närheten av termostaten. Det går fint att byta det själv, om du först tappar lite (tex. 3 liter) kylvätska (till en ren behållare) ut från kylaren, så kylvätskanivån sjunker under tempgivaren. Efter du har bytat tempgivaren, komma ihåg att fälla kylvätskan tillbaka till kylvätskasystemet.

Om du bytar tempgivaren, det kanske är också en bra ide att byta också termostaten i samma tid för att ha maximum säkerhet att kylvätskasystemet fungerar optimalt. Termostaten kostar inte så mycket, och i samma tid du får en ny packning -> mera säkert att kylvätskasystemet läcker inte. En original termostat med packning kostar inte så mycket, och säkert fungerar bra. Det är lätt att rengöra termostathuset om du ställer en propp från diskbassäng till hålet, så att smuts går inte till kylvätskasystemet. Då kan du ta lös smutsen från gamla packningen med en skruvmejsel och dammsuga smutsen bort.

Ostabilitet till tomgång kan komma från smuts i gasspjället. Mycket lätt att göra, bara ta lös den stora gummislangen (som ledar luft från luftrenaren) från gasspjällhuset, och rena gasspjället med fuktig lump.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
rmc
Posts: 2
Joined: 2010-12-04, 22:43
Location: Stockholm

Re: V70 -98 vill inte slå över till gas

Post by rmc »

Köpte en V70 -98 i Gbg i fredags, som gått ca 34 t.km. Körde hem den till Sthlm på en gång. Före avfärd tankade jag fullt med bensin och gas, då båda mätarna stod nära tomt eller helt tomt. Fick bara in gas för 45 kr, men mätaren fortsatte att stå på tom. Provade på olika pumpar och mackar. På den sista macken sa en annan gasåkare att tanken är full, därför får jag inte in mer gas, att mätaren troligen är trasig.. Höll mig till den teorin och satte fart med gasknappen intryckt. Den blinkade grönt, så trodde jag körde med gas.. Efter några mil upptäckte jag att så inte var fallet, bilen körde bara på bensin. 44 liter blev det.

Ska kolla tempgivaren..
Volvo V70 bi-fuel 1998
Longshanks
Posts: 3
Joined: 2010-06-15, 13:23

Re: V70 -98 vill inte slå över till gas

Post by Longshanks »

Hej!

Jag har inte gjort något åt tempgivaren, men däremot bytt tändstift och tändkablar eftersom de var dåliga. Nu går den mycket bättre, men den kan fortfarande vara lite motvillig med att köra på gas ibland. "Hostandet" försvann däremot helt och hållet.

m.v.h.

David
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 -98 vill inte slå över till gas

Post by Hewey »

rmc: Efter du tankade för 45 kr, vad visar gasmätaren? Om det visar helt tomt, bilen tror att det finns ingen gas i tanken -> vill inte försöka att gå med gas -> gasknappen blinkar grönt när det är aktiverad. När gassystemen fungerar och man kör med gas, gasknappen blinkar inte: då är gröna ljuset aktiv hela tiden. Kanske du bara har en fel i gastank tryckmätning? El-kabel/kontakt fel eller en sönder tryckmätare. (finns på köraresidan av gastanken)

EDIT: försöka inte själv att ta isär tryckmätaren från gastank. Det måste tömmas på något sätt först! Om man bara kunde veta hur tryckmätaren fungerar, kunde man kanske göra en så kallad "alltid-fullt-trimning" -> även när tryckmätaren själv är sönder, bildatorn får "full tank" information från tex. passande resistor (eller något annat, beroende av hur tryckmätaren fungerar) som är fästat till mätarkablarna i stället av mätaren som är sönder. /EDIT

Longshanks: Klokt att börja med tändningsystem. Om tex. gastryckregulator stabilerar inte alltid gastrycket optimalisk -> felaktig bränsle/luft blandning ibland -> dåligt tändningssystem gör hackningar ännu värre.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
rmc
Posts: 2
Joined: 2010-12-04, 22:43
Location: Stockholm

Re: V70 -98 vill inte slå över till gas

Post by rmc »

tack för tips, ska kolla lite säkringar och ledningar kring från gastanken..
Volvo V70 bi-fuel 1998
Post Reply