Trimma en gasvolvo med elektronisk gasspjällhus?

Post Reply
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Trimma en gasvolvo med elektronisk gasspjällhus?

Post by Hewey »

Hej,

Vi vet att det är bara en programgräns som vill inte öppna gasspjället helt öppen när man gasar hård -> man har bara 140 hk, när en likadan motor med helt öppen gasspjäll ger 170 hk. Vad om man gör en annan slang från luftrenaren till insuget som passerar gasspjället? Det ska man öppna med ventil bara när man gasar hård. Naturligtvis motorn behöver också mera gas då, hur kan man ha lite mera gas? Men vad är den som sitter i gasfördelaren? En blockerad gasutgång som man användar bara i bilar med sex cylinder motor. En slang från där till insuget, och en ventil som öppnar det bara när man gasar hård.

Naturligtvis måste man utväckla systemet så att bränsle/luft proportion är bra, men i teori jag tror att det kan lyckas. Man sällan behöver mycket kraft ut från motorn, och jag tror att när man ibland gasar hård med en sådan system, även med lite osäkert bränsle/luft proportion, det kanske inte slår sönder motorn.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Trimma en gasvolvo med elektronisk gasspjällhus?

Post by Rushdie »

Låter lite vanskligt, men å andra sidan... bilen går ju i open loop (dvs utan lambdareglering) vid vidöppet spjäll, så det kanske går ändå.

Två magnetventiler, en till den överblivna gasslangen och en för luften. Esska teknik har mycket bra grejer, kanske lite dyra, men det får man ta om det inte ska vara epa-kvalité. Till exempel:
http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/m ... ll-g-.html
http://www.esska-teknik.se/esska_se_s/m ... alumi.html
För gasen är det ju tämligen enkelt. En banjoskruv med nippel och slang från gasfördelaren, till magnetventilen, och sen till insuget. För luften blir det lite mer komplicerat, då du vill ha en stökiometrisk blandning. Då fördelaren ser till att du kommer få 16,6% extra gas. Den stökiometriska blandningen mellan metan och luft är, om jag inte minns fel, typ 9.5. (jämfört med 14,7 för bensin). Så du vill mata in cirka tio gånger så mycket luft som gas, eller 16,6% mer luft jämfört med originalspjället. Antingen så mäter du upp flödet genom gasspjället, eller så mäter du mängden gas som flödar ur fördelaren. Eller så kör du mitt trick: Guesstimate! Jag säger att ett hål rakt in i insuget med 12mm diameter kommer flöda lagom. (bevisa motsatsen :P )

Ser dock nu att en magnetventil med detta flöde är rätt dyr. Alternativet är att du stryper gasen och kan ha mindre ventil för luften. Men då blir ju vinsten (om det ens blir någon) mindre. Du kan ju för att spara tid göra luftstyrningen mekanisk på något sätt. Dvs ett extra gasspjäll på någon slang, som du öppnar på lämpligt sätt. Men då blir det massa mekanik som kan strula. En magnetventil är ju pålitlig och smidig att jobba med.

Edit: Eller en tomgångsmotor kanske går att använda? Dom gamla klassiska från äldre volvo går ju att få tag på för inga pengar alls. Dock så stänger dessa inte fullt i bottenläge. Eller de kanske stänger om dessa vrids till max... minns inte riktigt. Men det kan ju vara en betydligt enklare lösning. :?:
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Trimma en gasvolvo med elektronisk gasspjällhus?

Post by Hewey »

Tackar för råden. Om jag ska försöka trimming, jag ska använda något begagnad eller gratis. Liksom en gammal förgasare eller sådan. Den behöver bara sådant modifiering att ingen luft vill gå genom när spjället är stängd. Får fundera mera med tid, ingen brottom. En bra del för att använda med gassidan är DFCO-magnetventilen från gasfördelaren. Om man hittar en fungerande begagnad. Sökte från Internet om stökiometrisk blandning, och hittade 17,2 för CNG, och 15,6 för LPG. Om man bara kan se lambda mätning (från OBD) när man testar, man kan söka bra diameter för luft- och gasöppningar. Man måste bara rätta till lambdamätningen med CNG Wobbe index om bildatorn inte gör det själv. Men jag har ingen OBD-läsare, och kanske jag måste bara guesstimate... :)
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply