Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by avozetta »

Hur är det med däckslitaget på V70? Funderar på det inför morgondagens hjulbyte så ett snabbt svar är inte helt fel.

Bilen är ju framhjulsdriven men lite baktung med tanke på gastankarna så däckslitaget är kanske lika jämt och fint som på min tidigare 945:a (som jag inte behövde flytta runt däcken på alls) ?

Sommardäcken som nu skall på skiljer det inte mer än 1,5 mm mellan paren så jag har lite fritt val om man får tro senaste däckrönen från Råd & Rön där man påstår att en bil med antisladd kan kompensera för den skillnaden. Annars är ju rådet att alltid ha bästa däcken bak.

Jag vet att jag ger mig in på ett omdiskuterat ämne men fakta om däckslitaget har ni väl i varje fall?

PS! Missade tyvär och mäta upp vinterdäcken i höstats DS!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Fred »

Personligen tror jag inte att vi har större däcksslitage på våra BiFuel. Nu spekulerar jag lite här, men det faktum att vi har nivåreglering får mig att tro att hjulvinklarna bibehålls på ett bättre sätt än vad de gör i bilar med vanliga dämpare varför också slitaget borde bli jämnare.

Ska jag vara ärlig så uppfattade jag egentligen inte din fråga, Avorzetta... 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Göran »

På min slits framhjulen mest.
Jag brukar praktisera att lägga bästa däcken fram dels för att få ett jämnare slitage dels för att bästa däcken skall gå först vid nederbörd. Jag tror nämligen att de släpper först när det är risk för vattenplaning. Bakdäcken har ju ett lindrigare jobb eftersom de följer med i samma spår.
Det är även framhjulen som överför mest kraft till vägbanan vid inbromsning kurvtagning och acceleration.

Men som du själv nämnde så finns det många teorier om detta och vad som är bäst eller sämst vill inte jag ge mig in på.

Lycka till med däckbytet.
Ett tips ta och demontera bromsbeläggen och rengör samt kontrollera att de löper lätt så får du inga proplem med anliggande bromsar och förstörda bromsskivor.
Lite kopparpasta på navet (OBS den delen som sticker in i fälgen som styrning) alt på insidan av hålet i fälgen också så får du inga proplem fastrostade fälgar vid nästa byte.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Danni »

Göran wrote:På min slits framhjulen mest.
Jag brukar praktisera att lägga bästa däcken fram dels för att få ett jämnare slitage dels för att bästa däcken skall gå först vid nederbörd. Jag tror nämligen att de släpper först när det är risk för vattenplaning. Bakdäcken har ju ett lindrigare jobb eftersom de följer med i samma spår.
Det är även framhjulen som överför mest kraft till vägbanan vid inbromsning kurvtagning och acceleration.

Men som du själv nämnde så finns det många teorier om detta och vad som är bäst eller sämst vill inte jag ge mig in på.
Det går emot allt jag överhuvudtaget hört i frågan... Om det släpper fram plogar du lite, men om det släpper bak får du ställ och det kan gå riktigt illa... Det är även vad VTI och NTF säger, enligt deras hemsidor.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by avozetta »

Fred wrote:Personligen tror jag inte att vi har större däcksslitage på våra BiFuel. Nu spekulerar jag lite här, men det faktum att vi har nivåreglering får mig att tro att hjulvinklarna bibehålls på ett bättre sätt än vad de gör i bilar med vanliga dämpare varför också slitaget borde bli jämnare.

Ska jag vara ärlig så uppfattade jag egentligen inte din fråga, Avorzetta... 8)
Göran verkar ju ha fattat det :wink: . Nåväl, jag menar alltså om det är någon skillnad fram/bak.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Fred »

Göran wrote:Lite kopparpasta på navet (OBS den delen som sticker in i fälgen som styrning) alt på insidan av hålet i fälgen också så får du inga proplem fastrostade fälgar vid nästa byte.
Nu hamnar vi lite OT men kopparpasta ska helst inte användas om man har aluminiumfälgar. Galvaniska strömningar får aluminiumet att oxidera...bättre då med ett riktigt bra fett. Själv brukar jag använda något som heter "Tripple guard grease" från OMC (Evinrude/Johnson-utombordare) som är utvecklat för marint bruk.

Personligen föredrar jag bästa däcken fram. Jag resonerar så att det är bättre att ha bra grepp fram för att kunna styra ordentligt samt att bromsverkan är kraftigare fram än bak. Utöver det har jag alltid tyckt att en rejäl överstyrning är lättare att häva än en rejäl understyrning.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Fred »

avozetta wrote:...jag menar alltså om det är någon skillnad fram/bak.
Om bilen sliter mer på däcken fram eller bak alltså, inte om BiFuel sliter mer på däcken än vanliga bilar? Då är jag ganska säker på att det sliter mer fram! Du har drivning, styrning och, som sagt, ungefär 70% av bromsverkan fram. Bakhjulen frihjular ju bara med...så länge man inte rycker i kryckan hela tiden då... :wink: I det avseendet skiljer sig inte BiFuel från andra framhjulsdrivna bilar.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by avozetta »

OK, så det den högre vikten med gastankarna väger inte upp slitaget fram då med era erfarenheter verkar det som.

För övrigt så byter jag inte själv numera, man har ju blivit lat :D . Men några fastrostade fälgar har jag aldrig varit med om på mina två tidigare bilar som jag bytte själv på och det utan kopparpasta. Borde väl vara ett obefintligt bekymmer för oss som skiftar 2 gånger om året.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Fred »

Större problem då om man kör med Volvos låsbultar...det är rent ut sagt skräp!! :evil: Jag fick betala 1200 spänn för att få loss sommarhjulen förra hösten på grund av att låsbultarna fastnat...aldrig mer Volvos låsbultar för mig, det är billigare att riskera att någon snor fälgarna än att jag ska betala för att få bultarna bortsvetsade då och då!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by avozetta »

Det något bättre däcken hamnade fram så får vi ser hur det går med slitaget till hösten. Det blir ju kanske inte så mätbart i och med att jag kör så lite.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Göran »

Fred wrote:
Göran wrote:Lite kopparpasta på navet (OBS den delen som sticker in i fälgen som styrning) alt på insidan av hålet i fälgen också så får du inga proplem fastrostade fälgar vid nästa byte.
Nu hamnar vi lite OT men kopparpasta ska helst inte användas om man har aluminiumfälgar. Galvaniska strömningar får aluminiumet att oxidera...bättre då med ett riktigt bra fett. Själv brukar jag använda något som heter "Tripple guard grease" från OMC (Evinrude/Johnson-utombordare) som är utvecklat för marint bruk.
De galvaniska strömningarna får du väl mellan aluminium och stål också. Var för övrigt ute och mätte upp ledningsförmågan på kopparpasta och den var obefintlig och då var ändå mätspetsarna väldigt nära varandra. Har för övrigt inte märkt ngn. galvanisk korrosion på mina fälgar då har de även gått vintertid. Ursäkta för att vi glider iväg lite från ämnet.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Stålis »

Trots allt verkar det vara vedertaget att man inte ska använda kopparpasta till alu-fälgar. Min granne har tipsat mig om aluminiumpasta.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Fred »

Ja, jag kan inte utge mig för att vara metallurg...men jag har blivit avrådd av flera kunniga personer att kopparpasta inte bör användas till alu-fälgar på grund av korrosionsrisken. Om jag inte minns fel så fick självaste Bosse-Bildoktorn på skallen efter att han använt rikligt med kopparpasta till alu-fälgar och han erkände senare att han inte borde gjort det...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
joppe
Posts: 62
Joined: 2009-12-19, 15:51
Location: Tyresö / Stockholm

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by joppe »

Jag jobbade på OK däckservice i 8år under 90-talet och vi använde alltid kopparpasta på alla typer av fälgar, och hade aldrig några problem med korrosion.

Men kopparpastan kanske har ändrats på senare år :wink:
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Göran »

Fred wrote:Ja, jag kan inte utge mig för att vara metallurg...men jag har blivit avrådd av flera kunniga personer att kopparpasta inte bör användas till alu-fälgar på grund av korrosionsrisken. Om jag inte minns fel så fick självaste Bosse-Bildoktorn på skallen efter att han använt rikligt med kopparpasta till alu-fälgar och han erkände senare att han inte borde gjort det...
Det är riktigt att han fick lite ovett för det men det var inte specifikt kopparpastan (om jag kommer ihåg rätt) det handlade om utan att han la på "smörjmedlet på hela anläggningsytan för fälgen.
Det fungerar nämligen så att det inte är skruvarna i sig som överför kraften mellan fälg och nav utan friktionskraften som uppstår mellan fälgens anläggningsyta och navet när du drar åt skruvarna. Lägger du då på ett smörjmedel mellan de ytorna så minskar friktionen och därmed kraftensom kan överföras mellan nav och fälg. I värsta fall kan skruvana gå av eftersom som en skruv inte är gjord för att ta upp skjuvspänningar utan tar bäst upp dragspänningar. Det är därför man vill utnyttja friktionskraften mellan nav och fälg som skruvförbandet åstadkommer när man drar åt skruvarna.

Av resonemanget ovan följer att det är endast ytorna mellan hålet i fälgen och centrumtappen i navet som bör smörjas. Det är även mellan dem det kan kärva ibland om passningen är för tight.

När det gäller kopparpasta så vet jag inte hur stor risken för galvanisk korrosion är men helt klart är så kallad aluminium pasta eller ett fett som häftar är bra ett säkrare val i alla fall ur perspektivet galvanisk korrosion.

Men jag tror inte att kopparpastan innehåller så stora mängder koppar och ledningsförmågan är ju inte så bra heller i alla fall inte med min multimeter.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by DJ »

Jag har haft problem med extremt snedslitna bakdäck både på S60 och V70.

Bytte däck nu på V70n och de skulle lätt gått en sommar till om de inte vore så vansinning snedslitna. Ytterkanten var genom slitbanans första gummilager.

Även vinterdäcken är snedslitna, men mer sågtandsslitna på ytterkanten.

225/45-17 sommar och vinter.

Hjulinställning har inte hjälpt. Skitskumt. Sist var jag med på inställningen för att kolla toe-utvecklingen vid nedlastning osv.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Wallander »

Kasta bort nivåregleringen, ersätt med hårdare dämpare och fjädrar, ta det lugnt över farthinder etc. En lösning som kanske inte är helt optimal.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Hewey »

Kanske 225/45-serie däck är bara så hårda att dom är absolut inte elastiska när man kör på kurvor. Då kan dom slita mera på yttersidan. Hur stor tryck har du på däck? Om trycket är mycket stor, det skulle vara logisk att däcken är desto mera hårdare. EDIT: Bi-fuel bilar med tunga gastankar på bakdäckena, slitar kanske backdäckena snabbare än framdäckena, speciellt om man gillar att köra hård på kurvor?

Jag gillar så mycket mina 15" vinterdäck som är 185/65-serien (inga dubbar). Billigare och mjukare däck får man söka hård, och dom brukar att slita inte alls eftersom jag kör lite och som en gammal gubbe :mrgreen:

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by Hewey »

DJ, har du användat samma hjulinställare för båda bilar? Kanske dom är inte så bra, kollar dom också bakhjul? Min fruans S80 hade bakhjul inte i bra linje, och bakdäck var slitna på yttersidan. Hjulinställaren justerade bakhjul och vi ska se om nya däck slitar bättre i balans.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by DJ »

Hewey wrote:DJ, har du användat samma hjulinställare för båda bilar? Kanske dom är inte så bra, kollar dom också bakhjul? Min fruans S80 hade bakhjul inte i bra linje, och bakdäck var slitna på yttersidan. Hjulinställaren justerade bakhjul och vi ska se om nya däck slitar bättre i balans.
Både och, kan man säga. En av firmorna, den här nere i Wassennaar, har jag riktigt stort förtroende för. De håller på med däck och hjulinställningar för racing på heltid. Och sen tigger jag plats i deras agenda...
De har riktigt bra utrustning och är kunniga. Volvos verkstäder har jag, som väntat och efter erfarenhet, inget större förtroende för.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: Däckslitage V70 Bi-Fuel

Post by DJ »

Lite feedback i en gammal tråd.

Förra sommaren bytte jag däck på den lokala macken vid sommarstället i Sverige. Continental-däcken byttes mot Nordexx Stratus. Budgetdäck. Då försvann problemet. Nordexx är alltså mindre benägna att snedslita än Conti. Har kört c:a 2000 mil nu och vid det laget var contidäcken slut, som jämförelse. Man kan ana lite sågtandsslitage på yttersta klackarna på Nordexx-däcken men inget allvarligt.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Post Reply