Tvetydig annons på V70 gasbil

Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Tvetydig annons på V70 gasbil

Post by avozetta »

Volvo byggde väl inga gasbilar med den nya karossen? Denna annons är lite tvetydig då det står Flexifuel i rubriken men drivmedlet är taggat med Bensin/Gas. kolla här http://www.bytbil.com/bilar/begagnade/v ... 9ABOpDoUAA!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Tvetydig annons på V70 gasbil

Post by Danni »

Det var en del 2.0F-bilar som konverterades i Linköping, men 2008-02 känns lite för tidigt för att vara en av dem. Mer info här: http://www.tekniskaverken.se/sb/om/pres ... /index.xml
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Tvetydig annons på V70 gasbil

Post by Stålis »

Taggningen av bränsle på bytbil har aldrig varit något vidare. Oftast är det tvärtom. Dvs att fordonsgasbilarna bara är märkta som bensinbilar.

Om man nu t.ex. söker på Volvo med fritextfältet "bi-fuel" får man 196 träffar. Om man i stället söker på Volvo och markerar bränsle bensin/gas får man bara 105 träffar.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Tvetydig annons på V70 gasbil

Post by avozetta »

A, Tekniska Verken i Linköping hade jag glömt bort :oops: . De gör ju också efterkonverteringar. Nu finns det ju ingen bild på bagageutrymmet men det kan ju mycket väl vara en "Linköpingsbil". En fabrikskonverterad gasbil från Volvo kan det väl knappast vara i varje fall.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tvetydig annons på V70 gasbil

Post by Fred »

Möjligen skulle det kunna vara en efterkonverterad bil som togs in som begagnad. Precis som redan sagts är inte troligt att den tillhör de nya gasbilarna som konverteras direkt efter fabrik, innan försäljning.

Mest troligt är dock att annonsen är feltaggad. Antingen av misstag eller så kanske de försöker sig på en luring iom att de sett efterfrågan på gasbilar...fast det kanske är lite väl långsökt... :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Tvetydig annons på V70 gasbil

Post by Humlan »

Enligt Bilregistret är FEE852 en miljöklassad bensin/etanol-bil.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Tvetydig annons på V70 gasbil

Post by torkel »

Jag tror inte det är helt ovanligt med säljare som inte kan skillnaden på biogas och etanol. I alla fall utanför de delar av Sverige där gasen är vanlig.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Tvetydig annons på V70 gasbil

Post by Fred »

Det tror jag du har helt rätt i Torkel, hur skrämmande det än är! Jag möter ofta folk som, när jag berättar att jag kör gasbil svarar: Ööööh...gasbil? Kör du på etanol då? :shock: Då får man ge dem en liten kemi/fysiklektion! 8)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply