Vad kostar fordonsskatten (V70)

Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Pka »

På sistone har jag börjat fundera på om fordonsskatten för min bil verkligen är korrekt, och av alla inlägg i denna tråd (och även andra) att döma verkar det ju vara minst sagt rörigt. Så det är kanske dags att gå till botten med detta.

För min bil (S60 Bi-Fuel aut 2004) får jag fram dessa uppgifter från vägverket:

Drivmedel 1: NATURGAS
Motoreffekt, kw: 103,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 205,0
Ljudnivå DB, vid körning: 74
Ljudnivå DB, stillastående: 83
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,6 M3/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 231,0 G/KM

Fordonsskatten blir 1670 kr/år, beräknat på 231,0 G/KM.

231 g - Jösses :!:
Det är ju en högre siffra än för en ny Volvo S80 2.5T aut (229 g/km)!!!
http://www.brabil.se/documents/pdf/bros ... 10/s80.pdf

Detta kan väl ändå inte stämma??? :?
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by AndersH »

Nej, dina uppgifter stämmer inte alls. Uppgiften för CO2 på 231 g/km är helt orimlig för naturgas. För min V70N 2003 (manuell) finns följande uppgifter registrerade:

Drivmedel 1: BENSIN
Motoreffekt, kw: 103,0
Effektnorm: EG
Max hastighet, km/h: 205,0
Ljudnivå DB, vid körning: 74
Ljudnivå DB, stillastående: 83
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,6 L/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 219,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,5 L/100KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 13,3 L/100KM
Kolmonoxid, CO: 0,4380 G/KM
Kväveoxider, NOX: 0,0170 G/KM
Kolväten och totala kolväten, HC/THC: 0,0640 G/KM

Drivmedel 2: NATURGAS
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,6 M3/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 171,0 G/KM

Jag betalar 1070 kr/år i fordonsskatt (360 + (171-100) * 10).

Jag ser nu att jag har felaktig uppgift registrerad om bensinförbrukningen. Den borde vara ca 9,1 l/100 km om det ska stämma med CO2-utsläppet på 219 g/km. Nu spelar inte det någon roll för min fordonsskatt men hur svårt kan det vara att sköta ett sketet dataregister??? :?
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Micke77 »

Jag hade detta fel med fordonsskatten när jag köpte min V70 bi-fuel -03 och drog igång en större kampanj här som ledde till att många bilar ändrades hos dåvarande Vägverket.
Jag upptäckte under resans gång att det var omöjligt att skaffa fram bevis för vem som gjort fel.

Dock har jag en idé. Eftersom det är en myndighet är allt offentliga uppgifter. Har man inte rätt att få ut dokumentation om hur inregistreringen har gjorts? Det är väl bara att skriva ihop ett brev där man ber att få ut samtliga underlag som ligger till grund för registreringen. Ser man då utsläppsvärden för gasdrift kan man skicka tillbaka allt med uppmaningen: gör om - gör rätt!
Vad tror ni?
Hittar ni felaktigheter i den ursprungliga registreringen kan det mycket väl hända att hela proceduren måste göras om med reg-besiktning, men då får den felande parten ta på sig ansvaret.

En annan fråga om trådskaparens bil: Har du köpt bilen på bilfirma? Räknas inte detta som ett "ursprungligt fel" som faller under konsumentköplagen? Då är det bara att reklamera till bilfirman och låta dem ta den ekonomiska smällen!
Som jag ser det har inte felet uppkommit under din tid som bilägare, och du har köpt en bil som uppfyller kraven för skatt enligt MK2005 och CO2 baserad skatt med alla dess fördelar.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Mats »

Micke77 wrote:Jag hade detta fel med fordonsskatten när jag köpte min V70 bi-fuel -03 och drog igång en större kampanj här som ledde till att många bilar ändrades hos dåvarande Vägverket.
Jag upptäckte under resans gång att det var omöjligt att skaffa fram bevis för vem som gjort fel.
Ja, efter många kontakter och bollande fram och tillbaka, fick även jag ändrat skatt på min dåvarande bil. Och som du säger Micke77,
det var inte helt enkelt att reda ut vem som gjort vad.
Felaktig fordonsskatt på Bi-fuel -03 och nedåt
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Micke77 »

Jag läste att visa undrar hur Vägverket, nuvarande Transportstyrelsen sköter sina register. Vi ska alla komma ihåg att landets regbevis är fulla av fel. Ett lysande exempel är mitt regbevis för bi-fuelen. Efter ändring till CO2 för gasdrift så lyckades dåvarande Vägverket skriva in samma utsläppsvärde på bensindrift för min bil. Det är också en tokig sak att göra. Men jag förstår om Vägverket hade det tufft i förra vändan när delar av detta forumet låg på som iglar för att få ner skatten. :D
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Oldfield »

Det är ju uppenbarligen fler än jag som har det här problemet.

Mitt mail till Transportstyrelsen har dock inte besvarats ännu, så jag ska ta och påminna dem lite om ärendet. Återkommer så fort jag hör något.

Tusen tack för alla tips och idéer om lösningar ni kommer med.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Oldfield »

Så här mycket bryr sig transportstyrelsen angående topic.

"Hej!

Det enda som skedde var att vi gjorde en namnändring. Det har inte skett
någon konvertering.

Med vänlig hälsning

Niklas Vikström
Handläggare

Trafikregistret

Transportstyrelsen   
701 81 Örebro  
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503
Fax: 019-26 26 12

Var vänlig och redigera inte texten vid svar eller ytterligare frågor, så blir
det lättare för oss att följa ditt ärende.

Du kan själv snabbt sköta ärenden som rör fordon på vår webbplats och på vår
servicetelefon 0771-25 25 25.
_______________________________________________________________
Fordon

Kategori:  Skatter och avgifter

Fråga:  Hej

Jag har tidigare kontaktat er i följande ärende, men då ni väljer att inte svara
mig provar jag igen tills ni ger med er helt enkelt. Det här är alltså en
fortsättning på Ä20100313-00022

Jag har alltså en Volvo V70 bi fuel som körs på biogas. Avgasvärden för den här
bilen saknas för naturgasdriften varpå jag får betala skatt för bilen som om den
enbart gick på bensin. Jag accepterar inte detta felaktiga beteende från er och söker
svar för en ändring.

Jag har läst på internet att det i er konvertering från Vägverket till
Transportstyrelsen skedde massvis med felaktigheter i dataregistren varpå Volvos V70 bi fuel
är en av de värst drabbade bilarna. Jag är långt ifrån ensam om det här problemet
att få betala för mycket skatt för min bil. Vissa har lyckats få problemet löst, andra
vet inte om det och några orkar inte kämpa längre.

Jag vill att ni läser följande två trådar i forumet Forumgas.se

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1751

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=139

Båda dessa trådar handlar om fordonskatten för
miljöbilar, då främst Volvo V70. Det finns massvis med referenser och citat från
mailkonversationer med Transportstyrelsen här i. Jag vill att ni läser igenom dessa inlägg
(inte avskräckande många) sen vill jag ha en fullt begriplig och acceptabel
förklaring på varför min bil ska straffas på det sätt som den gör och varför det ska vara
så enormt svårt att rätta till ett misstag. Jag ska betala 1070:- i skatt och jag
vill som sagt var ha tillbaka de pengar jag har betalat för mycket sedan jag köpte bilen.

Då ni är en myndighet borde ni falla under offentlighetsprincipen. Jag vill
därför begära ut uppgifter om mitt fordon, vem som har lämnat uppgifterna till er och
vad det stod i dem vid tillfället då de hamnade hos er.

Inväntar svar från er inom kort.

Thomas

Registreringsnummer:  xty120

Kontaktas via: E-post

Namn: Thomas Höög
Gatudress: Larmgatan 6
Postadress: 39232 Kalmar
Telefonnummer:  0767762211
E-post:  thomas punkt hoog snabela bredband punkt net
"
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Fred »

Är det första svaret från TS på det som du skrivit längre ned?!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Oldfield »

Ja, det är första svaret. Förra mailet (som var ett svar från mig på deras svar till mig) :shock: svarade de aldrig på.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Fred »

Sorry Thomas, jag borde varit tydligare i min fråga:

Det jag undrade var ifall detta:
Oldfield wrote:"Hej!

Det enda som skedde var att vi gjorde en namnändring. Det har inte skett
någon konvertering.

Med vänlig hälsning

Niklas Vikström
Handläggare
var svar på detta:
Hej

Jag har tidigare kontaktat er i följande ärende, men då ni väljer att inte svara
mig provar jag igen tills ni ger med er helt enkelt. Det här är alltså en
fortsättning på Ä20100313-00022...

...Inväntar svar från er inom kort.
Jag kortade ned texten lite...

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Oldfield »

Du har uppfattat det helt korrekt. Den korta raden var ett svar på mitt långa mail med flera frågor i. Vilka de inte ens verkar ha brytt sig om att läsa. :evil:
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Fred »

Då var det som jag befarade...fullständig skandal!! :evil: Att en handläggare på en stor statlig mundighet besvarar ett så välformulerat mail, med tydliga frågor, på ett sådant sätt är helt oacceptabelt!

Om jag var du skulle jag ringa till dem, be om Niklas Vikströms chefs mailadress och sedan maila tillbaka till Niklas och be honom svara på frågorna. En tydlig CC till chefen brukar ta skruv! :twisted:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Pka »

Nu har jag varit i kontakt med Transportstyrelsen, om min höga fordonsskatt (se mitt tidigare inlägg i tråden). De hänvisade till Volvo. Ringde till kundsupporten på Volvo, och fick beskedet att det inte går att uppdatera uppgifterna! Att bilen registrerats med CO2-värden för bensindrift berodde enligt Volvo på att Vägverket vid tidpunkten för registreringen inte kunde hantera uppgifter för andra bränslen. Suck! Det börjar kännas som att det inte är lönt att försöka bråka mer om detta.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by AndersH »

Men de måste väl kunna korrigera att de matat in CO2-värdet för bensin i stället för CO2-värdet för naturgas? Min V70 från 2003 hade rätt CO2-värde för naturgas från början (antar jag). I mitt första registreringsbevis för min bil daterat 2004-12-03 står det i alla fall 171 g/km under miljöfakta för CO2. 2006-01-24 kom det ett nytt registreringbevis där någon ändrat till 219 g/km (bensinvärdet) vilket sedan korrigerades 2006-08-25.

Om du kan hitta en bil som har samma typgodkännandenummer som din egen och den har lägre fordonsskatt så borde det räcka som underlag för att rätta dina uppgifter.

Ge inte upp!
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Oldfield »

Här kom helt apropå ett nytt svar från Transportstyrelsen. Tyvärr inga glädjebesked.

"Hej Thomas

Anledningen varför XTY120 är beskattat efter sitt utsläpp av bensin är kort och
gott att vi inte har något utsläppsvärde för naturgasen. Detta fordon är registrerat
av Volvo via fil till Transportstyrelsen. Vilket att Transportstyrelsen haft något
att göra med vilka uppgifter som XTY120 är registrerad med. Eftersom det var mer än
ett år sedan kan inte Transportstyrelsen rätta upp detta enligt 6§ 18 kap (SFS
2001:650) FVTR. Vänligen kontakta Bilprvningen för att pröva ärendet via en
registreringsbesiktning. Om en eventuell korrigering görs, går det iväg en fellista till
skatteverket som brukar rätta till skatten.

Om ni har några frågor angående detta kan ni kontakta mig via
Transportstyrelsens växel, 0771-503 503.

Med vänlig hälsning

Albin Alexis
Handläggare

Trafikregistret

Transportstyrelsen
701 81 Örebro "
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Göran »

Jag tycker du borde blanda in media i detta ärende det är tydligt att transportstyrelsen / Volvo inte vill rätta till eventuella misstag de begått och att de sitter i en sandlåda och kastar skit på varandra. Nu när du försökt den trevliga vägen. Så är det dags att blanda in Sverker Olofsson kanske kalla fakta och några biltidningar som tex Teknikens Värld Auto motor & sport eller varför inte DN, välj själv.

Det viktiga är att myndigheterna rättar till uppgifterna på ditt fordon, och betalar tillbaka den del av skatten som du betalat in för mycket. De mjölkar oss bilägare fullt tillräckligt redan. Skall vi sen dessutom betala in "förhöjda" skatter som beror på felinmatningar i systemet (som man vägrar rätta till) tycker jag är lite magstarkt.

länk till teknikens värld: http://www.teknikensvarld.se/om_teknike ... daktionen/
Det var Mikael Stjerna som rev i problemen med direkt importerde begagnade gasbilar. Länk: http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 ... /index.xml
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by AndersH »

Oldfield wrote:Eftersom det var mer än ett år sedan kan inte Transportstyrelsen rätta upp detta enligt 6§ 18 kap (SFS
2001:650) FVTR.
Gah! Det finns alltså en lagparagraf att gömma sig bakom. Då är det väl inte mycket man kan göra åt saken. :(
Omprövning av beslut

6 § Beslutsmyndigheten får efter omprövning ändra ett beslut som avses i 5 §. En begäran om omprövning skall ha kommit in till beslutsmyndigheten inom ett år från dagen för beslutet. Ett beslut som avses i 5 § får också omprövas på initiativ av beslutsmyndigheten inom två månader från dagen för beslutet. Förordning (2005:1229).
Post Reply