Vad kostar fordonsskatten (V70)

User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Vad kostar fordonsskatten (V70)

Post by Oldfield »

Jag har precis köpt en ny (begagnad) V70 Bi Fuel. Det är en årsmodell 2006 och nu börjar jag få funderingar kring fordonsskatten på denna bilen.

Fick igår ett brev från Transportstyrelsen där de vill ha omkring 480:- i vägskatt, 50:- var påställningsavgift, resterande belopp är väl återstoden av skatteåret på bilen? Jag tyckte beloppet var lite högt, mitt regnr slutar på en 0:a vilket borde betyda att skatten ska vara betald i mars eller har jag fel?

Sen läser jag på Transportstyerelsens hemsida om olika skattesatser. Bilar tillverkade frånter 2006 omfattas av koldioxidbeskattning vilket alltså min bil faller under.
Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.
Sedan läser jag på nyhetssidor om att skatten på miljöbilar slopas från och med 2010 och även gäller retroaktivt. Men det är om jag förstår det rätt för att ersätta den borttagna miljöbilspremien och gäller bara för bilar sålda efter 1 juli 2009.

Min förra V70 (2004) kostade mig om jag minns rätt 1006:- om året i vägskatt. Är det annorlunda nu när man har en bil som är tillverkad 2006 och om jag tolkat informationen rätt så är det 5:- dyrare att släppa ut CO2 idag än 2009.

Ni som har V70 -06 och framåt, vad betalar ni?

Pappa har till råga på allt fått tillbaka 2500:- i vägskatt från Transportstyrelsen för sin 19 år gamla 960 med automat och rak 6-cylindring motor i. En CO2-maskin väl i klass med min XC90 jag hade tidigare. Han är inte hemma just nu, så har inte kunnat fråga honom om denna återbetalning.
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Martinmat »

Hej!

Om jag inte missminner mig betalar jag 1140 per år för min 06:a Bi Fuel. En bensinare 2.4 går på ca 2200 kr
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by avozetta »

Dryga tusenlappen för min kärra.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Oldfield »

Då är det alltså ungefär samma pengar nu som för min förra V70.

Pappas återbetalning berodde på att han betalat skatten två ggr :)
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Micke77 »

Har du regnummer som slutar på 0 så är det i mars månad som du skall betala för ett nytt år.
V70n har bara 2 olika storlekar på skatten, det som skiljer är om det är manuell låda eller automat. Automat släpper ut lite mer CO2 enligt certifieringen, därmed högre skatt. Alla V70n är i MK2005 och kvalar in till den rabatterade utsläppsskatten.
Skatten är antingen 1070kr (man) eller 1220kr (aut), dessa belopp är utan registerhållningsavgiften. Alla årsmodeller är certifierade på samma utsläpp.
Kom också ihåg att har man en skatt på under 3600kr så betalar man för hela kalendermånader även om man ställer på bilen den 31 i månaden.
Det enklaste är att du tittar in på transportstyrelsens hemsida:
https://www21.vv.se/minasidor/logon/log ... anguage=sv
logga in med tex BankID så kan du se mycket info om just din bil, tex skatt, besiktning osv. Här får du svaret på hur stor skatten är för just din bil.

Kan det vara så här?
480kr - 50kr påställning = 430kr
430kr - 65kr registeravgift = 365kr fordonsskatt
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Oldfield »

Tusen tack för en tydlig utläggning Micke77.

Du har helt rätt, påställningsavgift på 50:- resterande belopp var co2-baserad fordonskatt på 377:- för perioden jan till mars 2010.

Loggar jag in på transportstyrelsens hemsida står det att årsskatten på min bil är 1510:-
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Oldfield »

Nu återkommer jag om fordonskatten på min V70 bi fuel 06 igen.

Fakturan som är på ca 1500:- och gäller för 1/4-10 till 31/3-11. Min förra V70 kostade som sagt var 1070:- om året. Jag har gjort några testslagningar på transportstyrelsens hemsida på andra V70 bi fuel av årsmodell 2006 som jag hittat på bytbil.com. Samtliga dessa bilar kostar 1070:- i skatt. Varför kostar då min över 1500:- ?

Jag mailade givetvis transportstyrelsen angående detta och svaret jag fick var följande:

"Hej!

UMW436 har en fordonsskatt som är räknad på utsläpp av naturgas 171 gram / km
XTY120 har en fordonsskatt som är räknad på utsläpp av bensinutsläpp 215 gram / km


Med vänlig hälsning

Marianne Laestander"

UMW436 är min förra V70 som jag sålde för ett tag sedan.

Någon som har någon idée om varför det är så här? Jag ska också ringa till transportstyrelsen i morgon.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Göran »

Hej Oldfield
Roligt att du hittat "hem" igen. Jag betalar totalt 1115 kr/ år (1050 kr fordonsskatt, 65 kr registerhållningsavgift) för min V70 2007 momentum paket manuelllåda, tjänstevikt 1640 kg
På transportstyrelsens fordonsuppgifter står följande när det gäller gasförbrukning.
Drivmedel 2: NATURGAS
Bränsleförbrukning, blandad körning: 9,4 M3/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 169,0 G/KM
Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 7,3 M3/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 131,0 G/KM
Bränsleförbrukning, stadskörning: 13,1 M3/100KM
Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 233,0 G/KM

Vill du gräva ytterliggare finns mer att hämta på: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/

Bla kan tydligen hemkommun och tjänstevikt påverka.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Stålis »

Av någon anledning är CO2-utsläppet för naturgas inte redovisat för din nya bil. Förmodligen är det därför som skatten har blivit beräknad på bensin i stället.

Se https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Martinmat »

Måste ju ha blivit ngt tok hos transportstyrelsen. Skriv gärna hur det gick efter samtalet med transportstyrelsen, *nyfiken* :P
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Oldfield »

Stålis wrote:Av någon anledning är CO2-utsläppet för naturgas inte redovisat för din nya bil. Förmodligen är det därför som skatten har blivit beräknad på bensin i stället.

Se https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP ... ordon.aspx
Jag har idag pratat med transportstyrelsen och det visar sig att det är som Stålis säger. Volvo har inte registrerat bilen med avgasvärden för naturgas, så ägaren som haft den innan mig har i tre års tid betalat 500:- för mycket i skatt om året. Min förra V70 var enligt Transportstyrelsen efterregistrerad med de nya avgasvärdena. Det hade gjorts omkring ett år efter att bilen tillverkades, så därav den lägre skatten på min gamla V70.

Jag får nu börja med att prata med Volvo-verkstaden för att få de korrekta avgasvärdena registrerade på min bil. Hoppas bara att detta inte ska kosta mig några pengar, när sedan detta är gjort uppdateras fordonets egenskaper automatiskt hos transportstyrelsen och jag kan därmed få den lägre skatten på 1070:-/år.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Oldfield »

Är det någon som vet hur man går tillväga för att få värdena för naturgas inrapporterade till transportstyrelsen. Jag har nu pratat med min lokala Volvo-verkstad, de skickade mig till Bilprovningen. Bilprovningen i sin tur hänvisade mig till biltillverkaren. Jag pratade med kundsupport på Volvo som lovade ringa upp mig på fre vilket de inte gjorde. Som det ser ut nu kommer jag fortsatt att få betala 1570:- i skatt på bilen vilket oxå föregående ägare gjort sedan bilen levererades.


Vad ska jag göra? Ingen förstår problemet eller vet vad de ska ta sig till när jag ställer frågan.
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Selis »

Jag hade exakt samma problem när jag köpte min beg.V70 bi-fuel 06. Min hade en årsskatt på 1760 tror jag det var (automat lite högre skatt)
Det verkar vara just -06 orna som har trillat igenom systemet på ngt sätt,har hört om flera liknande fall...
Men det löste sig till slut. Det var mycket frågetecken både på transportstyrelsen och vägverket,dom fattade inte riktigt vad som var problemet
,precis som du säger. Jag fick kontakta återförsäljaren som sålde bilen som ny, i det här fallet Rejmes i Linköping. Dom fixade fram ett nytt avgasintyg från tillverkaren med kompletta utsläpps siffror både på bensin och gasdrift. Min bil hade inte heller några värden uppgivna på gasdrift
på det ursprungliga reg.beviset,därav den höga skatten. Helskumt. Sen behövde jag göra en ny registreringsbesiktning på bilprovningen för att få
ett nytt korrekt reg.bevis.. Det positiva är att transportstyrelsen betalade besiktningen så det här kostade mig ingenting,så nu har jag rätt årsskatt
på 1190 per år inkl registerhållningsavgift eller vad det heter.

Så det går att fixa!! :P Lycka till!
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Oldfield »

Selis wrote:Jag hade exakt samma problem när jag köpte min beg.V70 bi-fuel 06. Min hade en årsskatt på 1760 tror jag det var (automat lite högre skatt)
Det verkar vara just -06 orna som har trillat igenom systemet på ngt sätt,har hört om flera liknande fall...
Men det löste sig till slut. Det var mycket frågetecken både på transportstyrelsen och vägverket,dom fattade inte riktigt vad som var problemet
,precis som du säger. Jag fick kontakta återförsäljaren som sålde bilen som ny, i det här fallet Rejmes i Linköping. Dom fixade fram ett nytt avgasintyg från tillverkaren med kompletta utsläpps siffror både på bensin och gasdrift. Min bil hade inte heller några värden uppgivna på gasdrift
på det ursprungliga reg.beviset,därav den höga skatten. Helskumt. Sen behövde jag göra en ny registreringsbesiktning på bilprovningen för att få
ett nytt korrekt reg.bevis.. Det positiva är att transportstyrelsen betalade besiktningen så det här kostade mig ingenting,så nu har jag rätt årsskatt
på 1190 per år inkl registerhållningsavgift eller vad det heter.

Så det går att fixa!! :P Lycka till!
Tusen tack för den informationen Selis. Det där var guld värt. Min bil råkar faktiskt också vara såld av Rejmes fast i Norrköping tror jag (hur tar man reda på det? Bilen är i alla fall konstant servad på Rejmes i NRK.) Minns du vem på Rejmes du pratade med? Kanske lättare att få det här ordnat om man pratar med någon som gjort det vid tidigare tillfällen och kommer ihåg vad det handlar om.
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Selis »

Här är killen jag pratade med,det var visst i Norrköping det också,jag mindes fel..
Fredrik Sebö
Verkstadscoach
Last edited by Selis on 2010-03-21, 18:45, edited 1 time in total.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Fred »

Aj aj...inte lämna ut mailadresser på forum...stackars Fredrik riskerar att få sin mailbox översvämmad med spam! Bättre att göra sådant via PM eller åtminstone maskera mailadressen på något sätt, typ fredrik punkt sebo snabel-a rejmes punkt se

(Johan-webbis, det verkar inte som om kursiv stil fungerar!)
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Selis
Posts: 15
Joined: 2009-09-20, 16:43

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Selis »

Fred wrote:Aj aj...inte lämna ut mailadresser på forum...stackars Fredrik riskerar att få sin mailbox översvämmad med spam! Bättre att göra sådant via PM eller åtminstone maskera mailadressen på något sätt, typ fredrik punkt sebo snabel-a rejmes punkt se

(Johan-webbis, det verkar inte som om kursiv stil fungerar!)
Noterat Fred... Jag är nybörjare på sånt här,har tagit bort mailadressen nu. Du har helt rätt
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Fred »

Alla är vi nybörjare i början! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Johan »

(Johan-webbis, det verkar inte som om kursiv stil fungerar!)

Hur menar du, det fungerar för mig?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Fred »

testar

Ovan ser ut så här: [ i]testar[/i] utan mellanslaget efter första klammern...kanske är min browser som strular till saken...Opera 10.10 under OS X Tiger.

Sorry för OT. Om det funkar för er andra så får jag leva med det! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Oldfield »

Fred wrote:testar

Ovan ser ut så här: [ i]testar[/i] utan mellanslaget efter första klammern...kanske är min browser som strular till saken...Opera 10.10 under OS X Tiger.

Sorry för OT. Om det funkar för er andra så får jag leva med det! :D
Vi mac-ägare klarar av sådana små bagateller. Själv kör jag Snow Leopard, dock ej testat kursivfunktionen.

Till topic igen då.

Det verkar vara svårare än jag trodde att fixa det här problemet. Fredrik på Rejmes i Norrköping var väldigt hjälpsam men han stötte på patrull. Det han hjälpte Selis med (han kom mycket väl ihåg den händelsen) gick inte längre att göra och skulle enligt Transportstyrelsen heller inte ha gått att genomföra. Så grattis Selis till att du klarade av det. Fredrik på Rejmes sa att jag kan köpa en ny coc av Volvo för ca 1000:- och därefter ordna med en ny registreringsbesiktning. Alltså en totalkostnad på vad årsskatten för min bil är idag. Får jag igenom detta tar det mig alltså tre års skattebetalning för att få igen investeringen och först därefter sparar jag in pengar på fordonsskatt. Så länge kommer jag inte att behålla bilen så får jag ingen mer hjälp av Transportstyrelsen eller Volvo struntat jag helt enkelt i att försöka mer. Det känns iaf jävligt tråkigt att köra på världens renaste bränsle och betala skatt som om jag körde på fossilt smutsbränsle. Ett sakligt men mycket kritiskt mail har returnerats till Transportstyrelsen angående detta.

Fler idéer någon? Jag begriper inte hur det kan vara så enormt byråkratiskt svårt? Alla Volvo-bilar (V70 bi fuel) har ju samma egenskaper. Varför ska jag behöva köpa en ny coc för att få korrekta värden? Det måste väl gå att ta vilken som helst och läsa av siffrorna?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by AndersH »

Hösten 2006 uppdagades det att massor av Volvos Bi-Fuel-bilar hade felaktiga uppgifter om avgasutsläpp i bilregistret men det löste sig till slut (se http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=2&t=139).

Helt obegripligt att samma misstag har begåtts efter detta!
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Stålis »

Om inte brevet till TS ger något vettigt resultat är det kanske dags att kontakta någon motorjournalist.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Fred »

...eller Sverker...innan det är för sent, han slutar ju snart... :(
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Vad kostar fordonskatten (V70)

Post by Göran »

Oldfield wrote: Så länge kommer jag inte att behålla bilen så får jag ingen mer hjälp av Transportstyrelsen eller Volvo struntat jag helt enkelt i att försöka mer. Det känns iaf jävligt tråkigt att köra på världens renaste bränsle och betala skatt som om jag körde på fossilt smutsbränsle. Ett sakligt men mycket kritiskt mail har returnerats till Transportstyrelsen angående detta.

Fler idéer någon? Jag begriper inte hur det kan vara så enormt byråkratiskt svårt? Alla Volvo-bilar (V70 bi fuel) har ju samma egenskaper. Varför ska jag behöva köpa en ny coc för att få korrekta värden? Det måste väl gå att ta vilken som helst och läsa av siffrorna?
Det är ju helt vansinnigt att vi som fordonsägare skall behöva betala för misstag som görs av andra när de registrerar in bilen (transportstyrelsen / återförsäljaren / Volvo eller vem det nu har varit).
Jag tycker att det vore självklart att de berörda myndigheterna eller/och företagen på ngt sätt rättar till sitt misstag. Lite media uppmärksamhet kanske hjälper dem på traven, tex finns det teknikens värld. Som har tagit upp en del liknande fall där återfösäjare inte velat ta sitt ansvar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply