Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

korven
Posts: 7
Joined: 2010-04-27, 13:39

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by korven »

Hej

Har haft min Volvo AFV i ca två månader och är jätte nöjd, har kommit 45 mil på gas vilket jag är väldigt nöjd med :D

Skulle verkligen rekomendera folk att köpa en AFV bil då den fortfarande har alla dom goda egenskaperna som en volvo V70 faktist har, att den dessutom går på gas ser jag som ett väldigt stort plus.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Håkan »

Hur mycket gas får du in som mest?

Mvh / Håkan
korven
Posts: 7
Joined: 2010-04-27, 13:39

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by korven »

Vet faktist inte riktigt hur mycket gas det har gått i som mest, oftast frugan som tankar :D Återkommer med svar på den frågan!!

Vet däremot att det är stor skillnad på vart man tankar, bor i Göteborg och där kommer man mycket längre på gasen en vad man gör om man tankar i Stockholm..
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Sven »

korven wrote:Hej

Har haft min Volvo AFV i ca två månader och är jätte nöjd, har kommit 45 mil på gas vilket jag är väldigt nöjd med :D
Det var inte dåligt! :D Jag trodde inte den nya Volvon kunde ha en så bra räckvidd.
Opel Zafira CNG -08
korven
Posts: 7
Joined: 2010-04-27, 13:39

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by korven »

Riktigt nöjd med de :D Sen har man ju kvar hela bensin tanken med!!
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Håkan »

Finns det mer erfarenheter ang gasvolym, förbrukning och räckvidd.
Skall inom snar framtid välja tjänstebil.

Hur funkar övergång gas=>bensin? Sker det automatiskt eller måste man slå över själv?

Mvh /Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by MartinF »

korven wrote:Skulle verkligen rekomendera folk att köpa en AFV bil då den fortfarande har alla dom goda egenskaperna som en volvo V70 faktist har, att den dessutom går på gas ser jag som ett väldigt stort plus.
Nja, jag skulle säga att den saknar en av de allra viktigaste goda egenskaperna en V70 har - lastutrymmet!!
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Håkan »

Har nu en AFV för test ett par dagar.
Tyvärr var tanken halvfull så jag får köra lsut på den först och sedan se hur mycket jag får in.
Annars en trevlig bil framförallt Driver alert var lite roligt

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Fred »

Är det någon som vet vad det sitter för gaskomponenter i den här nya modellen? Är det samma som i "gamla" BiFuel eller är det någon ny typ? Kanske någon som kör en har möjlighet att ta ett litet foto i motorrummet? :D

Det skulle vara intressant att veta ifall de hållit kvar vid gamla Koltec Necam, som ju visat sig ha lite dålig hållbarhet, eller om de hittat något alternativ.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
krax
Posts: 6
Joined: 2011-01-04, 01:02

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by krax »

När jag var nere på bilia för att kolla mitt gasfel pratade gaskillarna om den nya
gaskonverteringen. Vad jag minns sa han att det var ett helt nytt modernt
styrsystem och andra komponenter, vad det nu innebär.
Kanske det tom kan generera felkoder :?
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Håkan »

Nu har jag bestämt mig för en svart AFV med Driver alert paket.
Farthållare med radar var riktigt bra, kamera på backspeglar och varning om du kör över linjer också bra.
Att farthållaren anpassar farten till övrig trafik är riktigt bra, säkert och bekvämt.

Data för den nyfikna:
Jag tankade 23,41Nm3 biogas för 254,93kr och kom då 281,2km
Bilen hade automat och dubbfria vinterdäck.
Bilen hade inte slagit över till bensin ännu men det kan inte varit mycket kvar då jag vid nästa tankning fick i 24,11Nm
Jag körde 75% motorväg (100-120km/h) och övrigt i stan med kringvägar.

Så vid just denna körning var:
Förbrukning: 0.83Nm3/mil
Kostnad: 9,07kr/mil

Förbrukningen är något högre än vår befintliga Bi-Fuel från 2003 men helt OK.
Tanken är dock något större än vår befintliga så det går väl jämnt upp?
Sen sjunker väl förbrukningen något iom manuell låda och sommardäck.
Tyvärr är det en bit kvar till Passatens räckvidd men det fick jag inte beställa tyvärr...

Så nu är det bara att beställa och invänta leverans...

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Patrik N »

Har en V70 2,5 AFV som jag hämtade 28 april 2010. Nu har den gått 4000 mil, de flesta i taxitrafik i Stockholm.
Är nöjd med bilen och han ännu inte haft problem med det mindre bagageutrymmet. Visst blir jag orolig varje gång kunderna beställt en kombi men har tom klarat av fyra amerikaner med varsin stooooor resvästa samt varsin ryggsäck till ett av kryssningsfartygen i somras.
Serviceintervall är varje 3000 mil samt en gång emellan för kontroll av gasdriften.
Som mest har jag fått in 26 kubikmeter gas i tanken.
Normalt i Stockholm är ca. 20 kubikmeter vilket räcker nästan en dag (20 mil i taxitrafik)
Har som längst kört 35 mil landsvägskörning på en tank gas.

Har haft några mindre fel/problem med gasdriften.

Tankmunstycket läckte gas. Bilia bytte det omgående.

Bilen hackar ibland på lägre hastigheter. När jag gasar upp i ca. 15 km/tim och släpper gasen stannar motorn men startar omgående. Detta gör att bilen hoppar till lite och alla lampor tänds i en sekund. Enligt Bilia är detta ett programfel.
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Fred »

Patrik,

Skulle inte du kunna se om du kan ta en bild på gasregulatorn nästa gång du lyfter på huven på din Taxi? Det skulle vara spännande att se vad det är för märke och modell på den!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Patrik N »

Fred.

Enligt försäljaren på Bilia är "gasgrejjorna" samma typ som Volksvagen använder, dvs. svensktillverkat (har jag för mig att han sa). Det slulle väl i så falla vara samma som i de bilarna som Volvo själva byggde tidigare fast lite uppgraderade.

Eftersom Volvon är efterkonverterad sitter allt utanpå motorn istället för lite varstans i motorrummet. Detta gör att det är lättare att se vad som är fel och lättare att byta den felaktiga delen, om något går sönder dvs. :)
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Fred »

Nja, de grejer som sitter i BiFuel P2, alltså förra generationen, är från Holland och heter Koltec Necam. Det finns lite bilder på forumet på dem, t ex i tråden som handlar om renoveringsförsök av regulatorn. Även i denna generations bilar har gassystemet satts "utanpå" den vanliga 2,4 liters femman, dvs ett sk "piggyback-system". Den stora begränsningen i systemet, bortsett från tillförlitlighetsproblemen, är ju att gassystemet inte är integrerat i bilens inbyggda diagnossystem vilket gör det i princip omöjligt att felsöka (åtminstone för volvomekar! :lol: ). Sa säljaren på Bilia något om hur det är med den saken på nya modellen?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Patrik N »

Han kanske inte sa svensktillverkat utan svenkt patent. Kommer inte riktigt ihåg. Var ju nästan ett år sedan jag beställde bilen.
Kan ta med mig kameran imorgon och försöka komma ihåg att ta lite bilder.

/Patrik
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Fred »

Eller så sa han bara något för att det skulle låta bra! :mrgreen: (Ja, det stämmer att jag har ganska lågt förtroende för både bilsäljare och mekaniker inom volvokoncernen! :wink: )

Toppen, bilder gör alltid trådar mer intressanta! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Patrik N »

Fred wrote:Eller så sa han bara något för att det skulle låta bra! :mrgreen:
Det är möjligt. Problemet för honom som taxisäljare är att vi byter bilarna efter 3-4 år. Ljuger han för mycket så kanske jag väljer ett annat bilmärke på nästa bil. :D
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Håkan »

Patrik N wrote:Har en V70 2,5 AFV som jag hämtade 28 april 2010. Nu har den gått 4000 mil, de flesta i taxitrafik i Stockholm.
Är nöjd med bilen och han ännu inte haft problem med det mindre bagageutrymmet. Visst blir jag orolig varje gång kunderna beställt en kombi men har tom klarat av fyra amerikaner med varsin stooooor resvästa samt varsin ryggsäck till ett av kryssningsfartygen i somras.
Serviceintervall är varje 3000 mil samt en gång emellan för kontroll av gasdriften.
Som mest har jag fått in 26 kubikmeter gas i tanken.
Normalt i Stockholm är ca. 20 kubikmeter vilket räcker nästan en dag (20 mil i taxitrafik)
Har som längst kört 35 mil landsvägskörning på en tank gas.

Har haft några mindre fel/problem med gasdriften.

Tankmunstycket läckte gas. Bilia bytte det omgående.

Bilen hackar ibland på lägre hastigheter. När jag gasar upp i ca. 15 km/tim och släpper gasen stannar motorn men startar omgående. Detta gör att bilen hoppar till lite och alla lampor tänds i en sekund. Enligt Bilia är detta ett programfel.
Kul att du är nöjd med bilen.
Varför valde du en V70 och inte en Passat?
Vad blir det för bil nästa gång?

Själv hade jag tänkt mig en Passat men företaget har bara svarta V70 så det var inte så mycket att välja på...
Som gasbil är Passaten överlägsen men komforten är bättre i V70.

Mvh / H
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Patrik N »

Hej Håkan

Största orsaken att jag valde Volvon var komforten. Ska ju sitta i bilen rätt många timmar så komforten är viktig. I taxibilarna ska vi ha skinnsäten och sätena i passaten är hårdare än i Volvon och har dessutom en ganska hög kant på båda sidorna. Jag som är lång lägger oftast mitt högerben åt sidan och det går inte i Passaten.

En annan orsak till valet av Volvon var motorstyrkan. Volvon har 2,5 liters medan Passaten har 1,4. Fungerar verkligen 1,4 liters motor i taxitrafik?

Tänkte även på vad vi haft för bilar inom taxi de senaste 30-40 åren. De som haft bäst hållbarhet och klarat av taxitrafik är Volvo och Merceders. Passater har funnits några men de har aldrig tidigare hållt på samma sätt som Volvo och Mercerders.

När det gäller serviceorganisationerna så är även här Volvo och Merceders överlägsna för taxiåkare. Merceders har nog Stockholms bästa taxiverkstad på Regeringsgatan medan Volvo har speciella taxiverkstäder på Varvsgatan, i Kista, Täby och Nacka. Volkswagen hade, när jag beställde bilen, inga taxiverkstäder. Nu har de en i Bromma.

När jag pratade med de förare och åkare som körde Passaten och nya Gas-Volvon hörde jag att det mindre bagageutrymmet i Volvon var en nackdel. Passaten hade problem med vattenpumpen, som man fick byta efter ca. 3-4000 mil och växellådan, som man fick byta efter ca. 6000 mil.

Sen kan jag ju också säga att det kändes rätt bra att beställa en "Svensk" bil, ihopsatt i Göteborg när vi hade en nergång i svensk ekonomi för ett år sedan. :)

Merceders fanns också som ett alternativ men den enda gasbilen är ju B-klassen och jag tycker inte riktigt att det är en taxi.

En fördel med Passaten är att det går snabbare på Arlanda, där de har ett poängsystem för bilarna baserat på koldioxidutsäppet på bensin. Värdet reduceras med 65% för etanol och 85% för gas.
Det betyder att miljöpoängen är:
98 för Passat Gas.
97 för Touran Gas (tror jag, kan också vara 96).
94 för Mercerders B-klass Gas.
92 för Mercerdes E-klass Gas.
86 för Volvo V70 AFV Gas.
85 för Volvo Bifuel (gamla gasbilen).
36 för Volvo V70 2,5 FT Etanol.
34 för Saab 2,3 etanol
31 för Saab 2,0 etanol
29 för Toyota Prius III

Man får även ett poäng om man har kund med sig till flygplatsen samt ett poäng för varje minut som man väntar.
Så med min V70 AFV får jag stå i 12 minuter innan jag är uppe i samma poäng som Passaten. Alla som kommer in med högre poäng än mig hamnar före mig i kön tills jag har kommit upp i samma poäng som de får när de kommer in. Så en Prius måste stå i 69 minuter för att vara säker på att ingen kommer in framför i kön. Den som har högst poäng för tillfället blir först nerkallad till någon av terminalerna. Krångligt men det är detta system som bidragit mest till gasbristen i Stockholm. ALLA taxiåkare köper gasbil!

/Patrik

Till Fred.
Hann inte ta bilder idag. Ska försöka hinna med det imorgon.
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Håkan »

Hej Patrik och tack för info och en inblick i er värld...

Jag är lite kluven över att jag "tvingas" välja en V70 istället för en Passat.

Det positiva är så klart:
Komfort
Motorstyrka (även om den känns lite väl stark...)
Svensk (Har jobbat åt Volvo och bla programmerat delar av V70/S80-linjen för 10 år sedan)

Det negativa är ungefär lika solklart:
Sämre baggage
Förbrukning
Räckvidd

Privat hade jag nog aldrig köpt en AFV då jag tror kapitalkostnaden (värdeminskningen) blir hög.
Nu (tom feb) pendlar jag 14 mil/dag och får då tanka en V70 varannan dag men en Passat bara var tredje dag vilket är stor skillnad för en stressad familjefar...
Nu skall jag byta jobb och det blir en tjänstebil, avståndet till jobb ca 7km vilket gör att jag inte behöver tanka så ofta.
Blir det kundbesök så blir tankning förhoppningsvis ett skönt avbrott och inget stressmoment som idag...

Ang service (gasbilar) tycker jag SAAB/Opel funkar bäst här nere, Volvo OK men ingen är väl nöjd med VW? :wink:

Ha det /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by avozetta »

Patrik N wrote: ... En annan orsak till valet av Volvon var motorstyrkan. Volvon har 2,5 liters medan Passaten har 1,4. Fungerar verkligen 1,4 liters motor i taxitrafik? ...
Hej Patrik, trevligt med en taxiförare på forumet!
Intressant info. om miljösystemet på Arlanda och mycket intressant att Priusen hamnar sist om man bara ser till koldioxidutsläpp, hur bra miljöbil är det i verkligheten? Att Passaten hamnar i topp var ingen överraskning, den har nog den bäst optimerade gasmotorn idag, möjligtvis tillsammans med Opel Safira, har du några "Arlandapoäng" på den? Kanske ingen som kör den som Taxi?

Att du valde Volvon för komfortens skull kan jag köpa men du nämner den eventuellt klena motorstyrkan på Passaten, på vilka grunder då? Visst är volymen betydligt mindre med 1,4 liter men där sitter också en kompressor för att hjälpa till på låga varvtal och en turbo för högre vilket gör att VW klämmer ur 150HK ur den lilla motorn. Med kompressorn försvinner även den högvarviga effekten helt som jag har på min Volvo. Jag tyckte att Passaten var helt underbar när jag provkörde den, dessutom med DSG-lådan.

Tillbaka till AFVn, sitter det dubbelturbo i den tro, en för låga varv och en för höga? Åkte med taxi från Arlanda här om veckan och han märkte inte av något högvarvigt med sin AFV.

Nu blev det mycket, hoppas du orkar svara :)
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Patrik N »

Hej Anders

Har tyvärr inte någon uppgift om miljöpoängen på Opel Safira.
När de räknar ut poängen tar de, precis som jag skrev, koldioxidutsläppet på fossilt bränsle och reducerar värdet med 65% för etanol och 85% för gas. Enligt Transportstyrelsen är en miljöbil en bil som släpper ut högst 120 g koldoixid/km. Man har på Arlanda tagit en lista 1-121 och en likadan och vänt på den. Det gör att en bil som släpper ut 121 g/km får 0 poäng och en som släpper ut 0 gram/km får 121 poäng.
Min V70 AFV släpper enligt registreringsbeviset ut 232 gram/km. Reducerat med 85% blir det 34,8 =35 gram/km. Miljöpoängen blir då 86.
Enligt samma beräkning släpper Passaten ut 24 gram/km (23,7) och MB B170/B180 27 gram/km (27,15)

När det gäller AFV:n är det ju egentligen en V70 2,5 FT (etanolbilen) som är ombyggd.

Det jag tänkte på när jag skrev att det kunde vara problem med den mindre motorn i Passaten var just taxitrafik. Många taxiförare (även jag ibland :D ) kör ganska hårt med bilarna. Bilarna slits mycket mer i taxi än hos privatpersoner och i Stockholm är det mycket körning i stadstrafik med start och stopp.
Har fått lite olika förklaringar från åkare med Passaten varför växellådan bara håller i 6000 mil. De flesta är inne på den hårda belastningen från framförallt nattförarna som kör lite för offensivt. En åkare sa att, när man vänder, så måste man stanna innan man lägger i backen (eller drivern). Många har lite för bråttom och lägger i backen(eller drivern) innan bilen stå helt stilla och det klarar inte DSG-lådan av.

Körde ett tag tidigare den gamla V70:n Bi-fuel-05. Den var ju mycket svagare på gas än vad den var på bensin. Hade jag fyra passagerare med varsin resväska skiftade jag oftast till bensin i branta uppförsbackar samt vid omkörningar i motlut.

/Patrik
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Patrik N
Posts: 33
Joined: 2011-01-31, 11:01
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Patrik N »

Tog några bilder i motorrummet idag, den smutsigaste dagen hittills iår.

Image

Image

Image

/Patrik
Vovo V70 AFV Summum -10, Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Fred »

Tack Patrik!

Där syns det ju tydligt att det är ett helt annat märke på systemet, ett Japanskt minsann! Jag har aldrig hört att japanerna skulle ha mycket gasbilar men de brukar ju vara mycket duktiga på teknik.

En slutsats man skulle kunna dra är ju att Volvo insåg att Necam-systemet inte höll måttet och därför letade upp en annan tillverkare när de skulle rätta till sitt misstag att lägga ned gasbilsproduktionen. Det ska bli mycket intressant att se hur de nya bilarnas gaskomponenter håller och om det finns större möjligheter att reparera dem, om de går sönder, än vad det gjort för det gamla systemet.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply