Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Jörgen
Posts: 8
Joined: 2009-05-04, 09:29

Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Jörgen »

Ville bara berätta den trevliga nyheten att sedan förra Tisdagen lämnar mellan 5 & 10 Volvo 2,5FT AFV bilar den nya anläggningen i anslutning till Volvo Cars fabrik i Torslanda varje dag.
Jag hade förmånen att besöka dem idag och se hur det ser ut. 10 Arbetsplatser för att bygga om bilarna.
Måste säga att jag är imponerad av vad jag sett hittills. Ska återkomma när jag fått en längre provkörning. Men här är lite info.
Numera är det normalt serviceintervall dvs 3000 mil. Ett lyft.
Man har bytt insprutningsteknik från Bosch till den som sitter i Honda Civic. Hög driftsäkerhet
Grundpriset kommer att ligga på 319.900:-
Runt 30 mil kommer man på en tank gas och det är full bensintank. Så räkna en total räckvidd på 120 mil.
Bagaget ser bättre ut än väntat, bra finnish och det inkräktar ca 15 cm med tankarna.
Sammantaget är det mer än välkommet med Volvons återkomst i gas segmentet nu med en betydligt trevligare motor.
Fick även den helt nya foldern på bilen. Verkar inte gå att bifoga men pm:a mig så mailar jag den.
Är själv inne på min tredje gasbil 2 volvo V70 bi-fuel (med 20000 mil i varje) och sen i slutet av april en Passat ecofuel.
VW Passat Ecofuel DSG 09 Svart
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Wallander »

Härligt att det händer saker för gasvolvon! Du har PM förresten. :)
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Oldfield »

Vågar man tro på en repris från Volvos sida?

Volvo 850 började ju på samma sätt. Gastank i bagageutrymmet som var väldigt skrymmande, sedan utvecklades tekniken och blev riktigt bra (utrymmesmässigt) till V70N. Tror ni vi kan hoppas på liknande utveckling för nya V70? När Volvo sålt massvis med konverterade bilar kanske det finns lite mer intresse att utveckla bilen likt förra generationens V70. Med bibehållet bagageutrymme, mindre bensintank och längre räckvidd med gas, i klass VW Passat.

Bara spekulationer och önsketänkande från mig. För jag vill väldigt gärna ha en sådan bil.
Nolltrefem
Posts: 4
Joined: 2010-01-14, 23:48

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Nolltrefem »

Har precis beställt ny tjänstebil enligt nedan.

Volvo V70 II AFV Bi-Fuel Momentum

●Automat
●Silver Metallic
●Vittinge Mörkgrå Textil/Läder
●Herrgårdsvagnpaket 2
●Teknikpaket 1 High Performance
●Textilmattor 4 st i kupén
●Panelinlägg Dark Fineline
●Elektriskt barnsäkerhetslås
●Blåtands handsfree
●Nyckelavstängning krockkudde passagerare
●Aluminiumfälgar Naos 16 tum
●Glasögonhållare förarsida
●Elinfällbara backspeglar
●Drag fast
●Bagage/Lastrumsmatta vändbar/vikbar Offblack
●Skålade gummimattor Offblack
●Paket Lastutrymme (komplett sats)

Leveranstid 2 månader + 3 veckor för gas konvertering

Ska bli kul och intressant med en gasbil som tjänstevagn. :)

//Nolltrefem
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by torkel »

Nolltrefem: Vi ser fram mot en recension av gaskonverteringen. Hoppas att den känns ordentligt integrerad i bilen och inte blir någon uppenbar efterkonstruktionskludd.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Danni »

Låter som en förträffligt trevlig bil det där :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Hewey »

Gratulation för din ny bil! En turbo Volvo (+200 häster!!!) som går med gas, har en komplett bensintank, som har lastutrymme också för långa varor... kan en människa önska för mera? :D

Om garantien också innehåller gasapparaten, vad kan gå fel?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Nolltrefem
Posts: 4
Joined: 2010-01-14, 23:48

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Nolltrefem »

Jag lovar att återkomma med en rapport efter leverans.

//Nolltrefem
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Sven »

Jörgen wrote:Ville bara berätta den trevliga nyheten att sedan förra Tisdagen lämnar mellan 5 & 10 Volvo 2,5FT AFV bilar den nya anläggningen i anslutning till Volvo Cars fabrik i Torslanda varje dag.
Om detta står sig, 5-10 nya bilar/dag, så blir det 150-300 bilar/månad och 1 800-3 600 nya gasvolvobilar på ett år. Det vore inte fy skam! :D
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Stålis »

Sven wrote:Om detta står sig, 5-10 nya bilar/dag, så blir det 150-300 bilar/månad och 1 800-3 600 nya gasvolvobilar på ett år. Det vore inte fy skam! :D
Jobbar dom sju dar i veckan?? Nåja det blir rätt bra om man räknar på fem dar i veckan också.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by torkel »

Men bilarna ska väl räcka även utanför Sverige?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Stålis »

torkel wrote:Men bilarna ska väl räcka även utanför Sverige?
Nån som vet hur det är med det egentligen? Hela projektet har ofta beskrivits som ett samarbete med återförsäljarna med Volvos samtycke.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Jörgen
Posts: 8
Joined: 2009-05-04, 09:29

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Jörgen »

Enligt AFV är bilen i dagsläget enbart till salu i Sverige. Men så fort någon importör hör av sig så kan man börja leverera till det landet. Inom EU är det heller inga problem då bilen är godkänd i Sverige och därmed är godkänd i övriga EU.
AFV
Posts: 5
Joined: 2010-01-27, 10:16

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by AFV »

Stålis wrote:
torkel wrote:Men bilarna ska väl räcka även utanför Sverige?
Nån som vet hur det är med det egentligen? Hela projektet har ofta beskrivits som ett samarbete med återförsäljarna med Volvos samtycke.
AFV samarbetar med Volvo när det gäller utveckling och produktion av biogasfordon. AFV´s biogasbilar är helt integrerade i Volvo återförsäljarnas produktportfölj.
Garantier, försäkringar och finansiering sköts genom Volvohandelns ordinarie kanaler.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Danni »

AFV wrote:AFV samarbetar med Volvo när det gäller utveckling och produktion av biogasfordon. AFV´s biogasbilar är helt integrerade i Volvo återförsäljarnas produktportfölj.
Garantier, försäkringar och finansiering sköts genom Volvohandelns ordinarie kanaler.
Men innebär det att den säljs utomlands också, eller är det bara återförsäljarna i Sverige som är med på det här?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
AFV
Posts: 5
Joined: 2010-01-27, 10:16

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by AFV »

I nuläget finns V70 AFV Bi Fuel att köpa på den svenska marknaden, men i framtiden kommer förmodligen bilen att erbjudas även utomlands.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Stålis »

Hej AFV!

Välkommen hit. Vet du hur det kommer sig att det inte syns några AFV Bi-fuel i Bil Swedens månadsstatistik än?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
AFV
Posts: 5
Joined: 2010-01-27, 10:16

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by AFV »

Tack!

Nej, vet faktiskt inte varför de inte syns, men skall försöka ta reda på det och återkomma med svar.
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Husbonden »

AFV wrote:Tack!

Nej, vet faktiskt inte varför de inte syns, men skall försöka ta reda på det och återkomma med svar.
Hur går det med svaret. Fortfarande syns inga Volvobilar till i februari statistiken.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
AFV
Posts: 5
Joined: 2010-01-27, 10:16

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by AFV »

Statistiken är missvisande eftersom bilarna olyckligt nog rapporteras som 2.5FT, vi skall försöka åtgärda detta.

Jag kan dock informera om att över 250 st V70 AFV Bi Fuel levererats till kund under Jan och Feb månad.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Danni »

Jag åkte med två olika bilar från Taxi Göteborg igår som var 2.5FT BiFuel. Passade på att prata med den ena av chaufförerna om bilen.

Han var frrrrrrruktansvärt missnöjd. Dels hävdar han att de blivit lovade att lastgolvet skulle vara höjt med 10 cm, men att han mätt och att det på hans bil var höjt med 18 cm. Hur mycket sanning det ligger i något av dessa två påståenden är förstås omöjligt för mig att avgöra, men jag kikade bak och lastutrymmet såg ganska tragiskt ut.

Men framförallt var han missnöjd med bränsleförbrukningen. Han sa att han snålkörde så mycket han nånsin kunde, men absolut inte kunde snitta under 1,1 (antar att han menade Nm3 per mil) och att en genomsnittlig gastank räcker honom 26 mil. Nu kör han säkert främst i stadstrafik, men det låter ändå ganska hemskt, särskilt med tanke på att det är högenergisk fordonsgas vi tankar här, inte ren biogas. Både de höga bränslekostnaderna och de frekventa tankningarna upprörde honom.

Tråkiga nyheter överlag, men jag fick i alla fall bli glad över att jag inte väntade på en Volvo istället för att köpa Passaten.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Oldfield »

Är det någon som vet om man kan få dessa bilar med R-design? Min nästa bil blir förmodligen en sådan här och då vill jag ha en med lite stil på :)

Taxiförarens uppgifter oroar mig något, men jag hoppas på vidareutveckling av bilen. Jag ska inte inhandla någon förrän om tidigast ett år och då kanske lite av DRIVe-egenskaperna har hamnat i 2,5FT också.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by Danni »

Min erfarenhet av Volvos femmor (har haft en S40 T5 och pappa har en S80 D5 och en S60 2.4) är att de känns lite sävliga även om de egentligen har ganska bra klös, och framförallt att de drar så mycket soppa att man hisnar. Automatlådorna känns också lite uråldriga. Om du har lite tur så kanske Powershift-lådan (Volvos dubbelkopplingslåda) lyckas leta sig upp i dessa modeller till det blir dags för dig att köpa. Den lådan är just nu främst aktuell för de mindre bilarna och snåldieslarna. Det kan tänkas att de inte har en version som klarar ett högre vridmoment.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
AFV
Posts: 5
Joined: 2010-01-27, 10:16

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by AFV »

Volvo V70 AFV Bi Fuel finns att beställa med R-design.

När det gäller lastutrymmet kan jag bekräfta att det är 15 cm förhöjt. Detta är för vissa användare en nackdel vid transport av skrymmande last, dock är det ett faktum att de allra flesta har i praktiken inga problem med det. Många kunder säger att det ser vid första anblick värre ut än vad det är, efter ett tags användande inser man att det i själva verket inte är så stor nackdel, men vi uppmanar var och en att bilda sig sin egen uppfattning.

Förbrukningen är med manuell växellåda 8,3 Nm3/100km, blandad körning.
Körsträcka varierar kraftigt beroende på gaskvalitet, tryck i tankstation, körstil etc.
De flesta kunder på västkusten kommer 30-35 mil blandad körning, men ofta över 40 mil på landsväg, i Stockholm komer man inte lika långt.
För de som har erfarenheter från förra Volvo V70 Bi Fuel är körsträckan nu ca 20% längre vid samma körstil.

Vi har haft fall där logiken i nivåvisningen har missuppfattats. De olika nivåerna visas via gröna lampor, men den sista lampan vid låg gasnivå är röd. Detta för att likna den standard för nivåvisning som finns t.ex. bensin och diesel, där en orange eller röd lampa tänds vid låg bränslevolym. Det finns fall där denna lampa uppfattas som att gasen är slut, vilket samtidigt betyder att den uppfattade körsträckan är avsevärt kortare än den i själva verket är, skillnaden kan vara 5-7 mil. Gasen är slut först när den röda lampan släcks, eftersom det kan vara svårt att upptäcka detta piper det samtidigt tre gånger.

Möjligen är detta en orsak till den upplevt korta körsträckan för taxixhauffören som det skrevs om tidigare.

AFV
svensson
Posts: 1
Joined: 2010-04-27, 13:28

Re: Nu rullar den ut volvo V70 2,5FT Bifuel

Post by svensson »

Jag har själv en volvo AFV och tycker inte att det finns några som helst problem med bagaget. Har haft bilen lastad med mycket och upplever inte att bagageutrymmet skulle vara nått problem, allt beror ju på hur man packar.
Post Reply