V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post Reply
hamar
Posts: 3
Joined: 2009-12-29, 00:21

V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by hamar »

Hej
Vi har sedan några månader tillbaka en V70 Bi-Fuel som funkar bra förutom det jag just ska beskriva.
Under hela tiden har det luktat lite gas i garaget och jag upplever att det luktar mer ju lägre nivå det är på trycket.
I julhelgen var vi ute och reste och hade då bilen parkerad utomhus i kallt väder (-5 till -15) och då gick det att känna gaslukten tydligt även utomhus. I tillägg till detta var förbrukningen betydligt högre vid denna utflykt, efter 17 mil var gastanken tom....
Någon som har tips på var läckan kan vara och hur man detekterar den? Jag kör på Biogas.

Tacksam för kommentar!

Hälsningar,
Håkan
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Fred »

Hej håkan!

Grattis till gasbilen och välkommen till forumet! :D
Tråkigt att du upplever att din bil läcker men det går nog att fixa.

Enklaste sättet att hitta läckan är med en så kallad sniffer. Det är en liten apparat som har en svanhals med en sensor i änden. Denna sveper man runt med i alla skrymslen och vrån och den tjuter till så fort den känner av minsta lilla gasmolekyl. Bilprovningen gör denna kontroll nu för tiden så om det snart är dags för besiktning så kommer läckan säkert hittas då. Dock tror jag att det risk för körförbud så jag skulle råda dig att kolla med Bilia, eller kanske ännu hellre någon AC-verkstad som säkert kollar detta för lite kaffepengar istället för att du ska boka tid och betala en massa pengar!

Det är dock viktigt att du hittar läckan omgående då du nu är en riktig miljöbov som släpper ut ren metan i atmosfären! :roll:

Köpte du bilen privat eller av en handlare?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
hamar
Posts: 3
Joined: 2009-12-29, 00:21

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by hamar »

Tack Fred! Det låter inte så allvaligt, hoppas du har rätt. Ska boka tid hos ngn som har kompetens på området. Är det månne någon som har tips om verkstad i Västerås, förutom Bilia?
Jag köpte bilen på Kvarndammen.

/Håkan
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by AndersH »

När jag hade köpt min V70N så kände jag också gaslukt i garaget vilket löstes genom byte av gastryckregulator. Det gjordes på garantin (väldigt dyrt annars!) och väl hemma med bilen efter reparationen så visade det sig att mekanikern "glömt" att klämma åt slangklämman på lågtryckssidan av gastryckregulatorn så att det pyste ut några kubikmeter gas i garaget... :( Efter åtgärd av det har jag inte känt någon gaslukt i garaget.

Tanka inte upp bilen med gas innan du fått en tid hos en kompetent verkstad (inte bra att pysa ut metangas i atmosfären!) och se till att ventilera garaget väl om du måste ha bilen stående där.

Vilken årsmodell är det? Hur långt har den gått? Vilka garantier fick du vid köpet?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Fred »

Sök på AC-reparationer på hitta.se så kommer du säkert hitta någon som kan hjälpa dig!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by AndersH »

Fred, är du säker på att en AC-reparationsfirma har utrustning för att sniffa efter metangas?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Fred »

Jag är absolut inte säker...men jag har för mig att jag hört någonstans att såna där sniffers känner av alla möjliga typer av gaser och alltså inte är specifika för en gas...men det är inget jag kan ta gift på.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by anders »

Gasmätare är ofta kalibrerade för en sorts gas eller flera (flergasinstrument) och kan påvisa värden för andra gaser. Dessa värden blir då inte rätt utan ska mera ses som indikation på andra kolväten finns. Om den kan mäta brännbara gaser så ligger brännbarhetsområdet mellan 7-28% vol. i luft och ofta larmar dessa mätare på 10% av UEL alltså vid 0,7 vol % metan. Ju närmare läckkällan man kommer desto bättre.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Fred »

De sniffers jag har sett (bara två skall sägas) var inga mätare direkt...de var mer som metalldetektorer som indikerar med ljud, nu högre halt av gas desto ilsknare piper de.

Killen som gjorde läckagetestet på Bilprovningen sist tyckte det var lite trist att det inte pep något i min bil så han satte sniffern vid avgasröret varpå den tjöt till lite. Nu vet jag inte hur effektiv motorn är men om metanet förbrändes till 100% så reagerade den på något annat.

Den andra jag såg användas var när jag bytt kondensor för AC-systemet. Den såg precis likadan ut och lät likadant men jag vet inte om de var specifika för metan respektive AC-kylmediet, som jag inte minns namnet på.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by anders »

De har oftast olika detektorer, för olika gas.
Beroende på pris och utförande får man svaret i olika formar, de allra enklaste med ljus och ev en LED stapel till de lite dyrare med ett faktiskt värde

Denna för metan och propan: kostar ca 1300 +mvs, emballage och frakt
Image

Eller denna
Image
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Hewey »

Hej Håkan och alla,

Om du kan märka gaslukt ute, skulle du då också kunna märka läckan med din näsa, eftersom gaslukten svagar sig i luften med tid. Det påverkar som att ventilen på stora gastank läcker gas hela tiden till högtrycksgaslinjen (före gasregulatorn), och då finns det en läcka någonstans på högtryckslinjen, regulatorn, eller lågtryckslinjen efter regulatorn. Om du hittar fogen som är lös, du kan avpressa den försiktigt. Bara litet på en gång, och när läckan slutar, lite mera till. Om en rör eller slang har en brott då måste den delen bytas förstås. Inom regulatorn och gasdelarn finns också membraner som kan läcka. Då går gasen till insuget och när EVAP aktivkolbehållaren fyllas, resten av gasen går till atmosfären via luftrenaren. Membran i gasdelar är en billig del och relativ lätt att byta, membran(er) på regulatorn är ett litet hårdare problem.

Som sagt, det är värd att kolla först den tjocka slangen mellan regulatorn och gasdelarn. Fogar kan vara lös eller slangen kan ha en brott.

Mvh, Hewey

p.s. jag tycker att det finns inte så mycket gas kvar i gaslinjen efter den stora gastanken, så om läckan var stor och stoppade inte med tiden, kanske också din gastankventil läcker, AndersH.
Last edited by Hewey on 2010-01-13, 08:02, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by AndersH »

Hewey wrote:p.s. jag tycker att det finns inte så mycket gas kvar i gaslinjen efter den stora gastanken, så om läckan var stor och stoppade inte med tiden, kanske också din gastankventil läcker, AndersH.
Den tanken har slagit mig också. :? Jag kanske skulle dra säkringen som försörjer gastanksventilerna samtidigt som motorn går på gas och se om motorn stannar? Fortsätter den att gå så är ju fel på någon gastanksventil konstaterat.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Hewey »

Precis så. Om magnetventilen läcker mycket, den gasen kan kanske räcka till för motorn at gå på tomgång. Jag ska göra testet också. Jag har alltid före stängd gastanken med manuella skruvar, så jag vet inte heller om magnetventilen läcker i min bil. Motoren går inte lång efter dom skruvar är stängd. Om motoren ska gå flera minuter med gas, då måste läckan vara ganska stor.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by AndersH »

Idag provade jag att dra säkringen till gasventilerna i min bil för att se att de verkligen kan stängas. När bilen gått mer än två minuter på tomgång med dragen säkring började jag känna mig missmodig men strax därpå så stannade motorn till slut. :) Känns skönt att veta att grejerna är hela!

Hur gick det för trådskaparen (hamar)? Har bilen slutat läcka gas?
hamar
Posts: 3
Joined: 2009-12-29, 00:21

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by hamar »

Hej
Än har inte bilen slutat läcka, men jag har fått den undersökt på Volvo idag. Domen är att en ventil någonstans nära tanken måste bytas. Billigt värre! 10 000:- vill dom ha för det, försäkringens självrisken är på 5 000:-. Känns sådär som relativt nybliven Volvoägare.

/Håkan
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by AndersH »

Tråkiga besked. :(

Jag förstår dock inte hur ett fel på en av gastanksventilerna kan göra att bilen läcker ut gas. Från gastankarna leds gasen i en gasledning via ett gasfilter för oljeavskiljning och vidare fram till gastrycksregulatorns högtryckssida. Från gastrycksregulatorn lågtryckssida leds sedan gasen i en slang fram till gasfördelaren där det först sitter en DFCO-ventil (Deceleration Fuel Cut-Off valve) som till exempel ska strypa gastillförseln om motorn stannar. Gasfördelaren styr sedan till vilken cylinder gasen ska släppas fram.

DFCO-ventilen borde ensam kunna förhindra att det läcker gas från bilen. I annat fall borde alla fullt fungerande gasbilar stå och läcka en del gas efter varje avstängning eftersom gasledningen från gastankarna fram till gastryckregulatorn har fullt tryck även då gastanksventilerna har stängts. Den gas som finns kvar i gasledningen är inte helt obetydlig.

Jag har min bil parkerad i eget garage och har en känslig näsa och känner ingen gaslukt från bilen. Nu under vintern öppnar jag alltid huven för att underhållsladda batteriet och som sagt, ingen gaslukt kan kännas.

Från gastrycksregulatorn går det också en liten slang till insuget som ska ta hand om gas från en eventuellt internt läckande gastryckregulator. Bubbeltestet ni vet...

Kontentan av mitt svammel är att det borde inte läcka någon gas från bilen om det endast är en gastanksventil som inte stänger och allt annat fungerar som det ska, dvs det borde också finnas en gasläcka någonstans i trådskaparens bil. :(
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Fred »

Jag håller med Anders här. Ventilen som nämns kan vara den säkerhetsventil som sitter bak vid tankarna. Denna skall slå till om något läckage uppstår längre nedströms så att säga. Jag har själv bevittnat dennas funktion vid två tillfällen, ena gången fullt kontrollerat av en mekaniker och andra gången fullständigt okontrollerat av mig själv...:shock:...men det är en annan historia... :wink:

Om TS bil aldrig slutar läcka gas så är det troligen fel på denna säkerhetsventil men att byta ut denna ventil behöver inte åtgärda läckaget. Om ventilen läcker vid anslutningen före sig själv så att säga, alltså mellan gastankarna och själva ventilens funktion, då åtgärdas säkerligen läckan men om anslutningarna är täta så finns det nog en läcka någon annanstans längre bort i systemet. Det kan ju till exempel vara en gasledning som skadats där gasen läcker ut. Med en fungerande säkerhetsventil skulle gasen sluta läcka när trycket i systemet blivit tillräckligt lågt.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Oldfield »

hamar wrote:Hej
Än har inte bilen slutat läcka, men jag har fått den undersökt på Volvo idag. Domen är att en ventil någonstans nära tanken måste bytas. Billigt värre! 10 000:- vill dom ha för det, försäkringens självrisken är på 5 000:-. Känns sådär som relativt nybliven Volvoägare.

/Håkan
Helt sjukt att man ska behöva ta en sådan kostnad på en bil som knappt är fyra år gammal. Först betalar någon runt 300000:- för bilen, att bara ett fåtal år efter det behöva betala den summan för reparation är på intet sätt glädjande. Förutsatt att felet inte uppstått pga av vårdslöshet av bilen vill säga.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Fred »

Om Håkan köpt sin bil hos en handlare så skall detta inte kosta honom något att åtgärda. Jag vet, jag tjatar alltid om konsumentköplagen men det har också hjälpt några stycken att slippa betala 10-tusentals kronor. Om felet upptäcks, och påpekas till handlaren, inom 6 månader från köpet så anses alltid felet ha funnits vid köpet och ska åtgärdas utan kostnad för köparen! (Givetvis gäller det inte om det handlar om uppenbart handhavandefel.)

Nu vet vi ingenting om Håkans köp men det kanske vi kan få information om? :wink:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
bummer
Posts: 1
Joined: 2011-02-04, 17:10

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by bummer »

Min V70 BiFuel -06 verkade läcka gas (det lät som ett pysande ljud om man lyssna in under bilen vid dragkroken)och det var dags för 20000 milaservice, så jag anlitade en volvoverkstad för att utföra denna service. Tidigare har jag anlitat en Mekonomenverkstad för att serva den, men dom kontrollerade inte gassytemet visade det sig... När mekanikern ringde och berättade att bilen var klar frågade jag om gassystemet var kontrollerat och testat utan problem. Han verifierade att det var inget problem med detta. Dagen efter åkte jag till volvoverkstaden igen och fick med mig 2 st. mekaniker ut på parkeringen, då hörde dom ett pysande....
Nu har jag löst ut bilen på verkstaden och det var inloppsventil/överfylln.skydd. Jag var inne på verkstaden samtidigt som dom höll på att skruva ner skyddskåpan som sitter och skyddar tanken, det läckte runt den sladd som går in i inloppsventil/överfylln.skyddet.

Bara ventilen kostade nästan 11500:- ink moms. Hela reparationen gick på nästan 13700:- ink moms.

Slutsatsen av denna reparation blir:

1. Aldrig mer en volvo.
2. Ingen mer gasbil.

/Bummer
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Fred »

Tråkigt att du råkat ut för detta, Bummer. Ändå tråkigare är att du på grund av det som hänt känner att du aldrig mer vill ha en gasbil. Jag kan verkligen förstå att det känns så nu, precis när plånboken är tömd till förtvivlan, men det värsta är att denna typ av galet stora reparationskostander kan man råka ut för oberoende av vilket bränsle man kör på. Det är för d-vla dyrt att äga bil! :evil:

Jag håller helt med dig om "aldrig mer Volvo", så känner jag också. Min nästa bil blir med största säkerhet inte heller en Volvo med tanke på hur mycket strul det är med dem, samt de priser de sätter på reservdelar och arbete. Dock blir det garanterat en gasbil! För mig finns inget annat bränslealternativ helt enkelt. Det blir nog en Passat för mig skulle jag tro.

Hoppas att du kan finna glädje i din bil framöver, trots att den nu antagligen inte känns så kul.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bi-Fuel -06 Läcker gas

Post by Hewey »

"If you can't take the heat, stay out of the kitchen..." There must be other reasons than economy to drive a gas car in the long run. Bummer's experience of overprized gas-related components says it all. There is no real competition in the gaspart market. We gascar drivers need to do something about this. There must be atleast some car part selling companies that could take us seriously and start to sell also gas related parts.

Regards, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply