v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Martinmat »

idag var bilen på felsök igen. Trasigt membran i regulatorn. Ny reg. Bestælld. Ska bytas demn 16 feb. Allt går på garantin, som tur är har hört att bytet är ganska dyrt
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Martinmat »

hämtade bilen i onsdags med ny regulator, än så länge har den startat fint. Får se hur det artar sig på lite längre sikt
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by Martinmat »

Ännu inga startproblem trots daglig användning i ur och skur, får väl betrakta problemet som löst :D
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by Fred »

Härligt att höra Martin! :D Det var en lång väg men nu är du i mål!

Har du svårt att sova på nätterna?! Såg tiden på ditt inlägg... :shock:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by Martinmat »

Haha, nej då inga sömnproblem, kliver dock upp kl 5 för löpning mån-fre så när jag kommer hem blir det alltid en koll på forumen innan man hoppar i duschen :D
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
danielo
Posts: 8
Joined: 2010-08-13, 21:37

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by danielo »

Tänkte återaktivera den här tråden, eftersom beskrivningen passar perfekt på mitt problem.

Rullade iväg med min nyinförskaffade V70 bi-fuel -06 från bilhandlaren från en och en halv vecka sedan. Har inte använt bilen särskilt mycket sedan dess, men reagerat på att den varit något mer svårstartad än den borde, något som enligt forumet här tyder på fel på gasregulatorn. Konstigt, eftersom en auktoriserad Volvohandlare "testat" gassystemet. :shock:

Efter att ha fått lite hjälp av Fred (på jagrullars forum, tack Fred!) så vågade jag bända loss slangen mellan regulator och insug från insuget, och mycket väl kom det små bubblor, typ 1/s. Tydligen märks inte detta läckage i Volvos gastest, eftersom de bara mäter läckage i bilens omgivning med en metansniffer. Detta läckage leds ju in i insuget. :?

Efter att ha gjort bubbeltestet ett par gånger, ska bilen in till verkstad för att bekräfta felet.

Vilken verkstad är bäst att lämna in den på? En sådan koll borde väl inte kosta för mycket, så man kanske skulle ta Bilia för att vara på den säkra sidan?
V70 bi-fuel 06
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by MartinF »

Kan nån lägga upp en bild på var den där slangen sitter som man ska dra loss.
Ska testet göras med motorn igång eller vad? Ja, jag är HELT okunnig om motorer :D
Har ännu inte hunnit få dessa problem (tror jag) men kan vara bra att veta.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
danielo
Posts: 8
Joined: 2010-08-13, 21:37

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by danielo »

det är ganska lätt att hitta. Jag har ingen bild, men kan ge en noggrann beskrivning, oss nybörjare emellan :D

Från där man står sett, finns gasregulatorn precis till höger om motorblocket, under ett par sladdar och slangar. Den är stor som en ölburk och har en necam-etikett på sig. Ett par decimeter framför den sitter spjället, en fyrkantig sak, som det står magneti marelli på (tydligen ett riktigt skitspjäll). Precis till vänster om spjället sitter en lillfingertjock slang kopplad till insuget, och går till gasregulatorn. lossa slangen från insuget genom att bända med ex en skruvmejsel.

Tänkte på en sak, vissa säger att felet kommer och går.... har det att göra med olika tryck i högtrycksdelen? antar att det trycket skiljer sig avsevärt mellan full och tom gastank,
V70 bi-fuel 06
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by MartinF »

Tack!

Då återstår frågan - ska testet göras med motorn igång? I så fall ska den startas innan man stoppar ner slang i glas eller efter?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
danielo
Posts: 8
Joined: 2010-08-13, 21:37

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by danielo »

Testet ska göras när motorn är kall och avstängd.

Om inte mitt fel hinner åtgärdas snabbt, hade jag tänkt se om bubbelsymptomet försvinner allteftersom trycket i tankarna minskar --> allteftersom jag kör slut på den gas jag tankat...
V70 bi-fuel 06
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by MartinF »

Tackar!

Tänker dock varken rycka loss några slangar eller stoppa saker i vattenglas innan bilen börjat krångla :mrgreen:
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by Fred »

Varsågod Danielo! :) Kul att man kunde hjälpa till! :D

Här är en bild. De röda pilarna visar var slangen kan tas loss och jag skulle säga att platsen den vänstra indikerar är klart bäst att jobba med. Motorn ska vara helt kall och skall inte startas/vara igång.

Image

Angående att felet kommer och går: för mig var det så att det var 100 % temperaturberoende. När temperaturen sjönk under 10 C° så blev bilen segstartad med kall motor, aldrig när motorn var varm. Efter regulatorbytet startar motorn alltid lika bra även om det så är -25 C°. Troligen har det med olika materials egenskaper att krympa/stelna vid lägre temperaturer.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by MartinF »

Men vad får felet för symptom mer än att man får dra några extra varv på startmotorn? Om det inte är nåt mer har jag svårt att se att det är motiverat med ett byte.
Golfen är alltid mycket mer svårstartad när man kört på gas innan man stängt av den.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by Fred »

I mitt fall märkte jag en väldigt stor skillnad på hur motorn gick generellt efter bytet. Jag skulle gissa att min läckande regulator "stal" runt 20-30 hk i effekt. Hur länge min regulator läckt vet jag inte och vad som hade hänt i förlängningen om jag kört vidare med den defekta vet jag inte heller men jag är övertygad om att förr eller senare skulle driftsproblemen öka i omfattning.

Min bil täcktes av KKL när jag lokaliserat felet vilket gjorde valet enkelt för mig: regulatorn byttes!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
danielo
Posts: 8
Joined: 2010-08-13, 21:37

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by danielo »

En bild säger mer än tusen ord :D
V70 bi-fuel 06
danielo
Posts: 8
Joined: 2010-08-13, 21:37

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by danielo »

Jag är en miljöbov.

Ringde Bilia för att fråga om de kunde göra en test för att bekräfta felet, men sparade de pengarna då mekanikern gav tipset att prova en sak till för att utesluta andra orsaker till den svårstartade motorn:

Direkt efter jag ställde bilen för dagen igår, drog jag loss slangen som Fred så snyggt illustrerar ett par inlägg ovan. Därmed släpps läckaget från regulatorn direkt ut i atmosfären :oops: och inte in i insuget. I morse, 06:40, satte jag dit slangen till insuget igen, försöker starta, och bilen går igång på det sätt en 4 år gammal bil ska göra, dvs direkt. Därmed är det uteslutet att startproblemet beror på något annat...
V70 bi-fuel 06
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by Fred »

Ajabaja!!! :wink:

Jag har faktiskt vid något tillfälle givit tipset att låta slangen vara lös över natten för att just utesluta andra startproblem men du är den första som redovisat att ha gjort det. Bubbeltestet visar dock samma sak så vad man väljer att göra är ju upp till var och en.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
danielo
Posts: 8
Joined: 2010-08-13, 21:37

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by danielo »

Reklamerade just bilen till bilhandlaren för läckande regulator och svor åt att jag köpt den såpass långt hemifrån (köpte den i Halmstad, bor i Lund)

All heder åt Söndrums Bil i Halmstad, som utan problem står för hela kalaset och fixade så jag kunde lämna in den på Bilia i Lund istället för att kludda med resor upp och ner, lånebilar och annat. (Han var med all förståelse lite sur på Volvoverkstaden, då den innan jag köpte den varit inne på servicekontroll av gassystemet, vilket innebär att de bara går ett varv runt bilen med en sniffer för att detektera yttre gasläckor och därmed inte hittar de här felen)

Bilen skall in för byte av gasregulator imorrn. 12000 kr :shock:
V70 bi-fuel 06
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by Fred »

Grattis Danielo!

Skönt med handlare som tar det ansvar som åligger dem utan att krångla för mycket! :D Hoppas nu att bilen kommer ge dig många bekymmersfria mil framöver!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by Martinmat »

danielo: Hur långt har din bil gått? Man börjar ju fundera på vad livslängden är på membranen. Min hade gått knappt 10 000 mil och var 3,5 år gammal när jag märkte problemen.
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
danielo
Posts: 8
Joined: 2010-08-13, 21:37

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by danielo »

Min bil är 4 och ett halvt år (som alla fyraåringar tycker är så viktigt att poängtera :P ). Mätaren står på 12800 mil. Undrar om det kommer bli dags för ett nytt byte om fyra år / vid 25000 mil igen? Då kommer det ju inte kännas lika motiverat att plöja ner 12000 på det igen.

Till er med bilar som har lite fler år/mil på nacken. Är det någon som har fått byta regulatorn mer än en gång?
V70 bi-fuel 06
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by Fred »

Min regulator byttes vid drygt 16000 mil och sex år. Mig veterligen är den inte bytt tidigare då det inte fanns någon dokumentation om det.

Jag hoppas verkligen att regulatorerna håller längre än 4 år! Om inte får man ju räkna med 3000 spänn ytterligare per år i driftskostnad för en BiFuel!! :shock:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply