Gasmätare V70

Post Reply
eegol
Posts: 9
Joined: 2009-08-01, 07:10
Location: Göteborg

Gasmätare V70

Post by eegol »

Har just köpt en Volvo V70 Bi-fuel -06. Bara tankat gas en gång och då stod mätaren på halvtank. Fyllde på men fick bara i 8 m3. Erfarenheter från er andra vad gäller mätarens exakthet?
mvh Måns
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Detta kan bero på många faktorer:

Faktorer utanför bilen:
*Hur högt tryck pumpen är inställd på, varierar en hel del i Sverige)
*Har någon tankat precis före dig eller samtidigt så får du i mindre i din tank (lägre tryck än tänkt)
*Avbröt du tankningen innan pumpen var klar (vissa pumpar bryter tvärt, andra segar en lång stund för sista 0,5-1 Nm3)
*Utetemperaturen styr hur mycket macken trycker i din bil


Faktorer i bilen:
*Ingen bränslemätare är 100% linjär. I min bil kan man köra någon mil innan mätaren rör sig, dvs en icke linjär.
*Gasmätaren visar inte gastrycket i tanken utan den beräknar ungefär hur mycket det finns kvar med hjälp av tryck och temperatur i tanken (tryckgivaren i bakre tanken innehåller en temperatursensor). Utan denna funktion hade mätaren inte varit värd mycket då trycket inte är något exakt mått på mängden gas i tanken. Temperaturen är en stor faktor för trycket.
*Tanken är att du skall kunna köra ca 5 mil med varningslampan tänd för låg nivå dvs det röda området skall motsvara ca 1/6 tank men det röda området är mindre än 1/6 av visarens totala väg att gå.
Den röda lampan tänds inte vid samma tryck varje gång eftersom den beräknar sin tändpunkt med hjälp av tryck- och temp-info. Det kan du märka om du parkerar och lampan är släckt. När du startar nästa gång så lyser lampan direkt trots att bilen inte har kopplat över till gas än (dvs samma mängd gas kvar men annan temperatur i tanken dvs lägre temperatur).
*Är gastankarna varma redan före tankning rymmer de mindre än om de är kalla, varm gas tar mer plats som skapar högre tryck. Det är trycket som avgör när macken slutar pumpa.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Bra förklarat av Micke77!

Se inte gasmätaren som en mätare utan bara som en indikation på den ungefärliga mängden gas i tanken. Den lever ganska ofta sitt eget lilla liv! :D

Förövrigt tycker jag att även bensinmätaren i min V70 också beter sig lite irrationellt men det är inte så noga med den heller, jag brukar ha ganska bra koll på hur mycket av varje bränsle jag har i bilen.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Gasmätare V70

Post by AndersH »

eegol wrote:Har just köpt en Volvo V70 Bi-fuel -06. Bara tankat gas en gång och då stod mätaren på halvtank. Fyllde på men fick bara i 8 m3. Erfarenheter från er andra vad gäller mätarens exakthet?
mvh Måns
Jag tycker det verkar vara ganska rimligt att du fick i 8 Nm3 i din V70 när du fyllde på då tankmätaren visade halv tank. När tankmätaren i min V70 passerar halv tank har jag i regel kört ungefär 12-13 mil och normalt har jag en biogasförbrukning på ca 0.7 Nm3/mil vilket betyder att jag då har förbrukat ca 8-9 Nm3.

När man tankat några gånger och ser till att nollställa trippmätaren varje gång så lär man sig snabbt hur tankmätaren beter sig.

Reservindikeringen i min bil lever sitt eget lilla liv, ofta tänds den när mätaren rör sig in i det röda fältet men ibland får den för sig att tändas när det är två streck kvar till det röda. Mysko, jag bryr mig inte om den alls... :)

För någon vecka sedan under resan till fjällen roade jag mig förresten med att utforska vad som händer när de sista "blocken" i bensinmätaren släcktes (gastanken var full). När näst sista "blocket" slocknade fick jag meddelandet "BENSIN LÅG NIVÅ" och jag hade då kört 30 mil. Vid 34 mil slocknade sista "blocket" och med spänning rullade jag vidare för att se hur långt det gick att köra på bensin. Nu fick jag dock inte känna av hur bilen betedde sig när bensinen tog slut då jag svängde in på en bensinmack med 40 mil på trippmätaren och fick i 29.01 lilter i bensintanken som rymmer 29 liter. :)
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Jag har kört slut på bensinen, med gas kvar. Motorn dör och du får snabbt slå om till gas varefter motorn vaknar till liv efter någon sekund (som kan kännas som en evighet) och nästa stopp är lämpligen en bensinmack för att undvika den tjuriga proceduren att starta på gas.
Undvik att köra om ifall du är i gränslandet för att köra slut på bensinen :wink:
Jag trodde tanken skulle rymma 27liter men fick i 30 när det var tomt
V70BiFuel2008
eegol
Posts: 9
Joined: 2009-08-01, 07:10
Location: Göteborg

Gasmätaren igen

Post by eegol »

Tack för fylliga svar. Om jag gräver lite djupare i ämnet så undrar jag följande:
Om jag har en viss mängd gas i tanken vid en given temperatur, förändras den möjliga körsträckan om jag förändrar temperaturen? Mängden gasmolekyler är ju densamma även om volymen förändras.
Micke77 skrev att varningslampan för lite kvarvarande gas kan börja lysa om temperaturen sjunker. Om den möjliga kvarvarande körsträckan är densamma oberoende av temperatur så fungerar ju egentligen inte systemet. Då borde den inte börja lysa även om temperaturen sjunker.

Vad säger du Micke77
mvh eegol :?
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Mätaren borde visa trycket, som sjunker om temperaturen sjunker och därmed kan mätaren teoretiskt hamna under nivån där lampan tänds utan att den faktiska körsträckan påverkas.
Däremot kan tankning påverkas beroende på temperaturen så att man får i olika mängder gas vid olika tillfällen. Å andra sidan får man aldrig i lika mycket från gång till gång beroende på skillnad i tryck...

Å tredje sidan slipper man de variationer som förekommer på bensinmätare beroende på hur bilen lutar när man parkerat 8)
V70BiFuel2008
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Gasmätaren igen

Post by Micke77 »

eegol wrote:Tack för fylliga svar. Om jag gräver lite djupare i ämnet så undrar jag följande:
Om jag har en viss mängd gas i tanken vid en given temperatur, förändras den möjliga körsträckan om jag förändrar temperaturen? Mängden gasmolekyler är ju densamma även om volymen förändras.
Micke77 skrev att varningslampan för lite kvarvarande gas kan börja lysa om temperaturen sjunker. Om den möjliga kvarvarande körsträckan är densamma oberoende av temperatur så fungerar ju egentligen inte systemet. Då borde den inte börja lysa även om temperaturen sjunker.

Vad säger du Micke77
mvh eegol :?
Om du har en viss mängd gas i tanken och förändrar temperaturen så kan du öka körsträckan. Det är inte mängden gas som styr när bilen bryter utan den bryter vid ett specifikt tryck. Detta tryck kan skapas av olika mängd gas eftersom eftersom temperaturen i kombination med den riktiga mängden gas bildar trycket. Lite gas + hög temperatur = samma tryck som mycket gas och låg temperatur.
Att medvetet värma en gastank är väl inget att rekommendera. Dessutom skulle det inte handla om fantastiskt långa körsträckor om man skulle värma tanken upp till max arbetstemperatur. Men definitivt mätbart.

Anledningen att man får längre körsträcka i en Volvo är inget trolleri, den gasen du lyckas pressa ur med värme är en del av den gasen som normalt aldrig går att få ur tanken. En tank i P2 bilarna (tex V70n) rymmer ca 23Nm3 men enbart 21Nm3 går att få ur (med standard fyllnadstryck 200bar). Normalt bryter bilen med 2Nm3 kvar i tanken, men med värme skulle du kunna snylta lite av de 2Nm3 som återstår. Det känns som att värma en tank för att få ut några kilometers extra körning känns dumdristigt.

Den kvarvarande körsträckan när lampan tänds är beroende av temperatur. Frågan är ganska komplex eftersom det finns så många fall som kan hända med bilen.
Det första som jag märkt är att tänds lampan så kan den aldrig slockna under färd, tänd lampa förblir tänd under samma körning.
Anta att alla variabler är samma under dina körningar, tex temperatur, typ av gas osv. Då stämmer varningen bra i Volvos bilar. Men nu är verkligheten aldrig perfekt utan allt varierar. Anta att du har en viss mängd gas i tanken och lampan tänds. Du fortsätter att köra och plötsligt slutar det regna. Solen skiner och det blir varmare ute. Då lär trycket i tanken öka en aning och du får ut mer av din gas innan bilen slår ifrån (vid ca 10bar). Detta är ett exempel hur svårt det är med en varningslampa som skall vara perfekt.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

Mange wrote:Mätaren borde visa trycket, som sjunker om temperaturen sjunker och därmed kan mätaren teoretiskt hamna under nivån där lampan tänds utan att den faktiska körsträckan påverkas.
Däremot kan tankning påverkas beroende på temperaturen så att man får i olika mängder gas vid olika tillfällen. Å andra sidan får man aldrig i lika mycket från gång till gång beroende på skillnad i tryck...

Å tredje sidan slipper man de variationer som förekommer på bensinmätare beroende på hur bilen lutar när man parkerat 8)
Din mätare visar "temperaturkompenserat tryck" enligt Volvos info. Den skall ses som en mätare på hur många procent gas du har kvar jämfört med full tank.
En annan sak som vi skall ha klart för oss med varningslampan är att Volvos bilar klarar inte av att mäta bränsleförbrukning/mil under gasdrift. Därför finns ingen färddator. Detta innebär att varningslampan som tänds är inställd på någon form av fast värde när det gäller återstående mängd gas som antas räcka ca 4 mil. Bilen har bara temp och tryckgivare i tanken. Det är detta kombinerade värde från tanken som ligger till grund för lampan. Därför tycker jag det är lustigt att det varierar ändå.

En annan kul detalj med gasbilar är att de teoretiskt skulle kunna köra upp och ner! I alla fall skulle motorn kunna få bränsle då en gastank inte bryr sig om läget alls. Nu finns det en mängd hinder för att prova detta...
Om bilen ligger upp och ner stänger bilen automatiskt motorn (minskar brandrisken), dessutom skulle det bli fel med oljan då den skulle lämna sumpen och hamna lite varstans i övre delen av motorn.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hehe...kul trivia där! Dock tror jag inte att våra stridsvagnar har tillräckligt bra aerodynamiskt marktryck för att kunna köras upp och ned. Det är ju inga F1-bilar direkt! :wink:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Hmm, ska försöka experimentera när vintern kommit. Köra så att "gaslampan" tänds och då slå över på bensin tills jag parkerat i garaget. Om vi då har runt minus 15 ute och ca 15 plusgrader inne borde det göra skaplig skillnad och därmed släcka lampan när jag startar bilen i varmt läge. Om det funkar kan jag köra bort sådär en 5km gas och göra om garagetestet och se hur stora svängningar man kan få...
V70BiFuel2008
Mikael
Posts: 3
Joined: 2006-02-25, 22:45
Location: Malmö

Post by Mikael »

Mange:
Det kommer att fungera för dig. Tänk bara på att låta bilen stå i ditt varma utrymme ganska länge då det tar en stund att värma en tank.
På en Volvo har tankarna följande material:
Bakre tank är en aluminiumtank klädd med kolfiber på utsidan.
De främre två tankarna (under baksätet) är gjorda av stål utan klädsel.
Hur andra märken har tillverkat sina tankar kan jag inte. Olika tankmaterial kan vara olika snabba på att suga upp värme. Troligen är en kolfibertank svårare att värma upp än ståltankarna.
Glöm inte att redovisa i vinter!
Volvo V70 -03 Bi-fuel aut
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Efter en natt utomhus, vid motorvärmaruttaget, kommer den att vara genomkyld. Efter 8-10h i garaget har den både tinat upp och blivit varm (ca +15 i garaget på vintern) så det borde funka.

Vad sägs om denna teori då:
Man startar bilen, med ganska lite i tanken, tidigt en morgon på senhösten. Kanske uppe i fjällen (Hemavan?) med säg -10 grader. Man sätter sig i bilen och kör slut på det sista i tanken redan vid Tärnaby och rullar vidare på bensinen. När man når Umeå 5-6 timmar senare (ja, man tar det lite lugnt och tar dessutom vägen längs Vindelälven för att få njuta extra mycket av färden) är temperaturen uppe i 10 kanske 15 plusgrader.

Vad händer?

1) Trycket ökar sakta i tankarna och med jämna mellanrum (vid var 5 grads höjning) slår den över till gas. Gasen räcker till ca 4-5km varje gång.

2) Gasen slår på först i höjd med Vännäs och räcker nästan till Umeå

3) Ingetdera. Berätta gärna din egen teori :roll:
V70BiFuel2008
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag tror på alternativ 3 då temperaturskillnaden mellan -10 grader C (263 K) och +10 grader C (283 K) är så liten (20 grader eller 7.6%) att trycket i den "tomma" tanken möjligen kan öka 1 bar under resan från Tärnaby till Umeå och så små variationer kan knappt vara mätbara.
eegol
Posts: 9
Joined: 2009-08-01, 07:10
Location: Göteborg

Bränsleåtgång vid AC?

Post by eegol »

Hur mycket mer gas drar bilen när man har AC på? Någon som kollat?
Volvo V70 Bi-fuel 2006, automat
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Borde väl vara som för övriga bränslen. Jag gissar 2-5% beroende på typ av aggregat och yttre omständigheter.
V70BiFuel2008
Post Reply