Volvo 940 gasbil

Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Tjo

Har inte engagerat mig så mycket i just gasgrejerna faktiskt. Den går bra, det är bara tomgången som är lite ojämn ibland.

Men hur som helst, jag klämde på bränsleslangen mellan lågtrycksregulatorn och fördelaren. Har även köpt mig ett par meter av bränsleslang mellan fördelaren och 'spridarna'. Införskaffade även en renoveringssats för både tryckregulatorn och fördelaren. Kan bli mycket intressant och se hur den ser ut inuti efter femton år. :)

Också införskaffat en manometer (63mm) med skala på 0-1.6bar, med 50mbar indelning. Så det borde vara en baggis att ställa in rätt tryck med den.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Fred »

Rushdie,

Håll oss uppdaterade och fortsätt ta dina fina bilder! Speciellt regulatorn är högintressant då dessa bara verkar hålla i runt 15000 mil, åtminstone i V70N/S60 BiFuel. Du verkar ha en annan typ av regulator men tillverkaren är den samma så kanske går det att få tag i renoveringssatser även till de nyare motorerna. Det skulle vara grymt i så fall, då Volvo påstår att det inte går att renovera dem utan kräver kunden på 10000 spänn för en ny! :evil: Sen tillkommer arbetskostnaden!! :shock:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Hej,

Lycka till renovering, Rushdie! Kolla dock först, om det verkligen är gastrycket på tomgången som är inte stabil / på rätt nivå.

En sak som ser ut att lyckades inte för min regulator var den papperpackning i kylvätskakammaren. Det läcker lite kylvätska: man kan se en droppe under regulatorn, men lyckligt den inte lossnar sig. Kanske man kan använda någon typ av lim eller sådan till papperpackning, så det ska inte läcka en drop.

För framtidens säkerhet / för andra som har akuta problemer med sina regulator, har jag sökt för en billig regulator av den samma typ som finns i nyare Bi-fuel modeller. Det är mycket enkel när man har bara en apparat i stället av två (högtryck och lågtryck). Det ser ut att det finns många bra regulatorn på marknaden, men inte en sådan som har gastryck justering som passar till Volvo Bi-fuel som kräver bara 0,96 bar.

Det här är nu en intressant alternativ, som har gastryck justering åtminstone mycket nära (1 - 2,5 bar) till Volvo specs. http://www.tomasetto.com/a_ENG_97_1.html Jag har kört nu en halv år med 1 ~ 1,05 bar gastryck med ingen problem, det skulla vara värre om man hade för lite gastryck.

Här är en web-shop http://www.autogasetneo.be som säljer gasgrejer, dom har inte Tomasetto AT-12 i deras list, men när jag frågat, dom sa att dom kan beställa också en sådan, priset 295 €.

Mvh, Hewey
Last edited by Hewey on 2010-04-17, 13:51, edited 1 time in total.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Lite dumt att det är olika gängor i fördelare respektive tryckregulator. I fördelaren är det som jag skrev tidigare M6, medan tryckregulatorn är M5. Eftersom jag inte hade några M5-nipplar liggande så slog jag gängor på ett 5mm bromsrör. Fungerar bra, men det tål inte så mycket åtdragningsmoment (kopparnickel), så man får vara lite försiktig.
Image

Följande två är trycket från tryckregulatorn MED vacuumslangen ansluten, tomgång (cirka 900rpm). Här är då trycket som synes cirka 15.3-16 psi (1.05 - 1.1 bar).
Image
Image

Följande är trycket från tryckregulatorn UTAN vacuumslangen ansluten. Även här på tomgång. Här är då trycket 21.5 psi (1,48 bar). Så det är inget fel på trycket som sådant.
Image

En filmsnutt som visar hur trycket från tryckregulatorn varierar beroende på gaspådrag. Står och juckar på gasrullen, så använd ljudet. Är väl kanske 2500rpm vid 00:10.
http://www.youtube.com/watch?v=uFbqsyFPGg4

Hade även tänkt att mäta trycket vid fördelaren, men den sitter så kass till att jag inte orkade plocka loss insugsslangen för att komma åt och skruva ur pluggen. Tar det imorgon :)
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Ibland det kan ju vara hård att hitta nipplar för att mäta gastrycket :) Mycket fina PRO-klass bilder och en snyggt video, äkta pionjärandan :mrgreen:

När man mätar gastrycket från (den här gamla typen av) gasregulatorn, man mätar första steg gastrycket, som skulle vara 1,7 bar större än lufttryck i motor insug (MAP = Manifold Absolute Pressure). Åtminstone det säger 1,7 bar på dekalen i min regulator, vet inte om det kan vara lite annan i andra regulatorna.

Andra steg gastrycket mätar man från gasfördelaren, och det skulle vara 0,96 bar större än MAP. Igen, jag är inte säker att 0,96 bar skulle också användat i din bilen. Men när man tänker att också nyare Volvos har fortfarande den samma typ av gasfördelaren och användar den samma 0,96 bar, det påverkar att fördelaren är planerat för det där gastrycket.

Det ser ut att vacuumreglering fortfarande fungerar i din regulatorn, som är viktigt. Din första steg gastrycket är 1,48 bar högre än MAP, så det är kanske lite låg, men det spelar ingen roll, om andra steg gastrycket är ok. Det kan också vara så, att första steg gastryck i en gammal regulator behövs att vara justerad lite annars än specification, därför att när regulatorn slitas, det fungerar inte mera likadant som det gjort när det var ny.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Hewey wrote: Guess what? The bicycle tire valve did not match exactly to the threads, but another part from a bicycle did: the brake cable free-play adjuster :D Volvo rules!!!

Image
Ah, nu kom jag på det. Det är väl så att det sitter M6 fingänga på mycket wiredetaljer på tvåhjuliga farkoster, typ (motor)cyklar. Därför är gängan du pratar om således M6 fingängad (M6x0,75). Bättre sent än aldrig.

Mätte upp fördelaren idag. Dock inga bilder (inget roligt att titta på en manometer :)). Dum som jag var så hade jag vacuumslangen inkopplad. Men å andra sidan är det bara bra att jag fick dokumenterat trycket både med och utan vacuumstyrning. Iallafall, trycket i fördelaren är MED vacuumslangen (till tryckregulatorn) inkopplad:
Tomgång till en början: 8.8 - 12psi (0,6 - 1,21 bar)
Förhöjd tomgång (2000rpm?): 6psi (0,41 bar)
Stabil tomgång: 9.8 - 10.2psi (0,68 - 0,70 bar)
Avstängd: exakt 14.8psi (1,02 bar)
Jag fick aldrig riktigt grepp om varför trycket var så ostabilt i början. Manometernålen flög fram och tillbaka så att det verkade som den gick upp och ner varje gång en 'spridare' öppnade (dvs 1800 gånger på tomgång ((900rpm/2)*4cyl)). Efter lite gasande så stabiliserade den sig runt 0,7bar.
Hewey wrote: Det ser ut att vacuumreglering fortfarande fungerar i din regulatorn, som är viktigt. Din första steg gastrycket är 1,48 bar högre än MAP, så det är kanske lite låg, men det spelar ingen roll, om andra steg gastrycket är ok. Det kan också vara så, att första steg gastryck i en gammal regulator behövs att vara justerad lite annars än specification, därför att när regulatorn slitas, det fungerar inte mera likadant som det gjort när det var ny.
Hmmm... Trycket är 1,48bar i förhållande till atmosfärstryck (utan vacuumslangen ansluten). Vid tomgång ställs trycket ner i förhållande till vacummet ner till ~1.1bar. Med lite matematik så betyder det att insugstrycket är ~-0.4bar. Inte kalasbra, men det kan säkert ha sin förklaring i till exempel läckande vacuumklockor till ECC:n, dåliga pulsairslangar eller slitna ventilstyrningar.

Jag greppar dock inte riktigt varför gastrycket sjunker med vacuumet. Varför skall trycket sjunka vid gaspådrag? Borde det inte vara tvärt om, dvs att den höjer trycket på gasen när man trycker på gasen :D

Jaja, det löser sig. Skall snickra ihop någon mojäng så man man mäta vacuum, regulatortryck och fördelartryck.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Vet inte mycket om gängar, jag bara lyckade att hitta en passande nippel :)

Var motorn kalt när trycket var så ostabil? Det tar lite tid innan kylvätskan värmar upp regulatorn till arbetstemperaturen.

När du mätar vacuumet på dessa samma varvtal, du kan då kalkulera tryckskilnadena, som är ju dom som man är intresserad av.

Det ser ut att åtminstone på tomgång har du ganska bra gastrycket (om jag säger bara gastryck, jag menar andra steg tryckskilnaden, som är den viktigaste). Kanske lite hög (1,1 bar, om vacuumen är -0,4 bar) lik också i min bil.
Rushdie wrote: Hmmm... Trycket är 1,48bar i förhållande till atmosfärstryck (utan vacuumslangen ansluten). Vid tomgång ställs trycket ner i förhållande till vacummet ner till ~1.1bar. Med lite matematik så betyder det att insugstrycket är ~-0.4bar. Inte kalasbra, men det kan säkert ha sin förklaring i till exempel läckande vacuumklockor till ECC:n, dåliga pulsairslangar eller slitna ventilstyrningar.
Lita inte att vacuumreglering i regulator arbetar klockrent. Mäta vacuumen i stället. Vad tycker du att vacuumen ska vara i tomgång när bilen är i bra skick? Jag är så loj med min tryckskilnadmätaren att jag vet inte hur stor vacuumen är :mrgreen:

Om du vill justera gastrycket precis, starta med första steg, därför att justering den kan också verka till andra steget.

Jag vet inte precis varför måste gas-MAP-tryckskilnaden alltid vara den samma i alla varvtal, men kanske det är lättare då att få en önskad bränsle-luft-blandning när åtminstone en sak är stabil.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Hehe, men nu vet du att det är en M6x0,75. :)

Jupp, den var kall. Men jag höll på och pillade på gasrullen, och efter ett tag blev den stabil, för att återgå till 'vibrerande' läge lite senare. Jaja, det är nog inte av någon större betydelse, mer en observation.

Ja, jag skall mäta vacuum separat. Men jag hade inte nog med grejer för att göra det igår, men det kommer :)

Vacuumet i insuget bör vara någonstans mellan ~ 15 - 22 in.Hg. Vilket blir cirka 7.4 - 10.8 psi (0,5 - 0,75 bar). Så ett insugsvacuum på 0,7bar brukar anses som bra. Under 0,5bar visar på att något kanske inte riktigt är som det ska.
(Är jag jobbig med mina olika enheter? :p)

Image
Följande har landat. Renoveringssats för tryckregulator och fördelare.

Nu har jag inte ens några problem med gasdriften (förutom att den är trött då...). Nu pillar jag bara för pillandets skull.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Tack så mycket om information, kanske kan jag nu få alla mina skruver i ordning... 8)

Kanske din regulator fungerar ibland lite dålig när gastrycket vibrerar, och då tomgången är dåligt också? Kanske andra steg ventilen är smutsig, eller något likadan.

Aha, måste också kolla vacuumet, om där fortfarande finns läckning i vacuumslangar. Jag hittade några brottningar tidigare, men mätade inte vacuumen. You seem to fancy the imperial units.. :? By any chance, are you a Stonecutter? "...who controls the British Crown, who keeps the Metric system down? We do... We do..."

Förstås pillar man bara för pillandets skull :) Men där finns också chansen att du får mycket stabil tomgång och kanske lite mera effekt när gastrycket håller sig stabil på en korrekt nivå.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

"Who holds back the electric car?
Who makes Steve Guttenberg a star?
We do! We do!"
Äh, det har bara blivit så. Hatar egentligen tumsystemet, men jag försöker hålla mig till samma system i ett sammanhang och inte konvertera fram och tillbaka. CID, In.Hg, PSI etc. Har man lärt sig hur det hänger ihop med det metriska systemet blir det inte jättekrångligt. :)

Den är inte alls skitig innuti, var helt ren. En bild från tidigare i tråden: http://forumbilder.se/show.aspx?iid=982009121137A739c

Rotade runt lite och undersökte (och bytte vacuumslang till) MAP-sensorn.
Kontakt till MAP-sensorn:
Image
Själva MAP-sensorn:
Image
Sen så fick jag ett ryck och rev ner inredningen vid handskfacket, och hittade denna: Image
Som i sin tur är (bland annat) kopplad till tre relä:er av standardtyp: (baksida)
Image
(framsida)
Image
Vad gör dessa tre relä:er? Någon som vet?
Det vänstra relä:et är jordat med följande kabel (brun):
Image
Och denna går sedan genom torpeden ut och jordar i fästet till gasrullen (dvs nära gasfördelaren):
Image
De två andra reläernas punkt 85 (jord) är byglad mellan varandra :shock:. Ingen aning om hur det fungerar, eller vad reläerna gör. Kanske är själva styrningen som slår på gasdriften och av bensindriften?

Sen hittade jag dessa tre bastarder:
Image
Lösa kablar. vad är detta för tattarkoppling? Ryckte och slet, skruvade och sen stod jag med denna härva i näven:
Image
Jahaja, något hemmamixtrat larm som man bara klippt kablarna till. (säkringen var ju ryckt, men ändå). Ekonomitrim :)

Edit: Jag mätte vacuumet, och det var rätt dåligt. Cirka -0.2bar. Men jag har hittat mer vacuumläckor efter det. Har bytt 4meter(!) vacuumslang, och mer blir det. Det är ingen idé att skruva på gasgrejerna innan vacuumet är bra. Så därför blir det ett litet mätarbygge för att mäta allt samtidigt. Dock så sitter mina nipplar (och andra 'måste-ha') fast någonstans på kontinenten p.g.a. flygstoppet. Aja, det löser sig.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Oj, den förra ägaren måste ha varit en innovativ person. Men förstås, eftersom han/hon väljade gasbilen :)

När du har vacuum system i bra skick igen, kan vi se hur gastryckjustering går. Hoppas att din motor får tillbaka några smitande hästar.

Om du är mycket generös, kanske vi kan ha en foto om kommande inventionen för gastryck- och vacuummätning i samma tid. Människor med nyare Bi-Fuel bilar kan också använda samma principen, dom bara behöver/kan inte justera första steg gastrycket.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Tjo

Det är ingen avancerad grej, bara en serie mätare, lite slang, några kopplingar och en kulventil.
Image

Så skruvar man fast mätarna på lämpligt ställe så kan man tillse att de olika trycken är bra hela tiden, bara genom att öppna huven. Och nej, jag kommer INTE sätta mätarna inne i kupén. :lol: (dels av säkerhetsskäl, då det är CNG i slangen, onödigt att dra in det i kupén. Och dels så ser det tattigt ut)

Jag väntar bara på dom där förlupna nipplarna som sitter fast i england. Kommer nog inom kort.

Slang jag kom över, gjord för CNG:
Image
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Jag tycker att din tryckmätningssystem är en mycket avancerad system som vill hjälp att få mycket bra information om hur en gas bil fungerar. Utmärkt jobb!

Ska du också mäta bensintrycket ? BTR=Bensin Tryck Regulator? Vilken typ av mätaren kan man använda då? Är det den samma principen med bensin: bensintrycket regleras aktivt så att bensintrycket är alltid tex. 3 bar större än MAP?

Javisst, det är inte klok att leda gasen tillbaka i kupén. Det finns ju tillräckligt risk med gastanken inuti dessa gamlare kupéen.

Det är alltid så skön att ha nya slangar i motorrum. Känns som man har byggt hela systemet själv... :)
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Ja... jag tänkte det. Vet inte varför jag vill veta bränsletrycket, men det kan vara kul att ha koll på. Dock så är det ju så att bränsletrycksregulatorn ökar trycket till spridarna när MAP sjunker. Så vid 0bar så är den helt öppen (cirka 3bar på min). Det känns som det borde vara så på gassidan också... men bevisligen är det inte så. Jaja, det löser sig :)

Nippel in i fördelare (kass bild, fokus hamnade någonstans på månen):
Image

Nippel in i tryckregulator:
Image

UFO-mätaren. Tryck/vacuummätare och kulventil. Mätaren är lite dum, då den mäter (-1) - 10bar. Onödigt, då det bara är vacuum i insuget på en sugmotor. Men den verkar hyffsat stabil på runt (-0.40) - (-0.45)bar.
Image


Den här har jag inte riktigt greppat... är det tanktryck denna visar tro? För ibland kan den ligga på 220+bar, och nu är den nere och velar på 120bar:
Image

Tomgång, varm motor, vacuum borta (dvs allt som det skall vara när man mäter):
Image
Men så ibland blir den lite förvirrad och trycket sjunker:
Image

Lite högt kanske, men kan det verkligen spela så stor roll?:
Image

Va hände här då? Stängde av motorn, och mätarn till tryckregulatorn gick i botten, oklart vad trycket är egentligen... kan ju vara tio bar för allt jag vet.
Image

Och givetvis, en film som visar lite hur det hela hänger ihop, hur trycken rör sig etc:
http://www.youtube.com/watch?v=G6BmsQZoRCw
0:25 ser man att trycket fladdrar samtidigt som motorvarvet ändras något. Då vacuum:et är bortkopplat så är det INTE gastrycket som ändras på grund av varvtalet, utan varvtalet som ändras på grund av gastrycket. Och varför gastrycket fladdrar är svårt att förstå...
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Fin rapportering igen, "keep it coming, dude..." :D

Det är viktigt att veta att bränsletrycket är på rätt nivå. Annars ska bränslematningsystem inte fungera bra. Jag fortfarande tycker att BTR skulle fungera sådant som gastryckregulator (= GTR :) ), bara med skilnaden att bensintrycket regleras 3 bar högre än MAP. Kanske du kan fråga från Volvo om du inte tror på mig. :( Den där principen gör bränslematning enklare, tryckskilnaden är alltid den samma, och bränslemängd kan regleras med bara en parameter: i bensinsidan med spridareöppningstid, och i gassidan med gasfördelarens (= GFD :mrgreen: ) öppningsareal.

Det ser ut att du har en mätare för gastanktrycket, kul! Vet inte om gastrycket går linearisk med gasmängd i tanken (kg). Har du någon typ av gasmängdmätare i kupen?

I videon, när du öppnade ventilen (vacuum var ansluten igen), gastrycket i GFD var ~0,6 bar på tomgång. Och när vacuumen var ~ -0,45 bar, det gör en tryckskilnad av 1,05 bar, som är ganska bra, bara lite högt. Man kan också se att gastryckreglering fungerar ganska bra: gastrycket i GFD går ned när du gasade lite, eftersom vacuumet också ökar då, eller hur? Är det så att i mycket höga varv vacuumet minskar igen (gasspjället helt öppen -> luft flöder mycket fri)?

Gastrycket i GTR med vacuum ansluten var ~1,0 bar, och när vacuumen var ~ -0,45, det gör en tryckskilnad av 1,45 bar. Kanske lite lågt, men vet inte säkert. Säger det någonting i din regulator om vad ska den vara?

Jag vet inte vad hände där när du stoppade motorn och gastrycket gick upp. Måste tänka lite mera hur systemet fungerar när man stoppar motorn. Jag försöker att hitta tid/energi att mäta igen min gassystem, om det gör någonting likadant. Jag har haft tillräckligt jobb med bromsar i senaste tiden, och har inte så mycket energi kvar för att pilla mycket. :| Vad jag kommer ihåg just nu, tryckena var inte mycket olika när jag stoppade motorn.
Rushdie wrote:Då vacuum:et är bortkopplat så är det INTE gastrycket som ändras på grund av varvtalet, utan varvtalet som ändras på grund av gastrycket.
Det känns logisk. Det måste vara GTR som kan inte reglera gastrycket stabilt. Någonting fungerar nu inte bra i regulatorn, kan bara gissa om vad det kan vara. Hoppas att du lyckas att hitta någonting som är fel i regulatorn. Jag bara bytade membraner för att stoppa gasläckning, och kan säga ingenting mera än att några delarna såg ut ganska slitna, och kanske därför regulatorn fungerar inte mer perfekt.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Hewey: Om du ändrar något i ditt inlägg vore det kanon om du gjorde en notering om detta, till exempel "edit: ", eller liknande. Blir helt förvirrad av att ditt inlägg ändrar sig hela tiden :)
Hewey wrote: Jag fortfarande tycker att BTR skulle fungera sådant som gastryckregulator (= GTR :) ), bara med skilnaden att bensintrycket regleras 3 bar högre än MAP. Kanske du kan fråga från Volvo om du inte tror på mig. :( Den där principen gör bränslematning enklare, tryckskilnaden är alltid den samma, och bränslemängd kan regleras med bara en parameter: i bensinsidan med spridareöppningstid, och i gassidan med gasfördelarens (= GFD :mrgreen: ) öppningsareal.
Fast det det fungerar ju bevisligen inte på samma sätt när det gäller gas. För bränsletrycksregulatorn höjer bränsletrycket i fuelrailen i förhållande till insugsvacuum. Detta bland annat för att dimmbildningen skall bli rätt, är trycket för stort så kommer den träffa insidan av insuget. Mindre vacuum (p.g.a. högre varvtal) -> mer luftflöde genom insug -> högre bränsletryck. Men på gassidan är det ju lite tvärt om, då gastrycket i både GTR och gasfördelare sjunker när vacuumet sjunker.
Hewey wrote: Det ser ut att du har en mätare för gastanktrycket, kul! Vet inte om gastrycket går linearisk med gasmängd i tanken (kg). Har du någon typ av gasmängdmätare i kupen?
Den mäter tanktrycket, något annat kan det inte vara. Stod och titta på den när jag tankade, och den gick upp från cirka 120bar upp mot 220bar när tanken var full. Om trycket i en tank för komprimerad gas är linjärt med innehållet vet jag inte... borde vara det. Och då borde tanktrycket vara i princip noll när gasen är slut. Får kolla lite på det :)
Hewey wrote: I videon, när du öppnade ventilen (vacuum var ansluten igen), gastrycket i GFD var ~0,6 bar på tomgång. Och när vacuumen var ~ -0,45 bar, det gör en tryckskilnad av 1,05 bar, som är ganska bra, bara lite högt. Man kan också se att gastryckreglering fungerar ganska bra: gastrycket i GFD går ned när du gasade lite, eftersom vacuumet också ökar då, eller hur? Är det så att i mycket höga varv vacuumet minskar igen (gasspjället helt öppen -> luft flöder mycket fri)?

Gastrycket i GTR med vacuum ansluten var ~1,0 bar, och när vacuumen var ~ -0,45, det gör en tryckskilnad av 1,45 bar. Kanske lite lågt, men vet inte säkert. Säger det någonting i din regulator om vad ska den vara?
Istället för att räkna bort vacuum och sånt (som kan ge viss felmarginal, då vacuummätarn inte var direkt högupplöst :roll:) så kolla på den här bilden:
Image
Det är trycket på tomgång, med vacuumslangen BORTA, varm motor. Och det ser ju bra ut, ~0,08bar för mycket från gasfördelaren bara.

Ang. vacuum: Vacuumet är som störst vid tomgång. Så fort du gasar (dvs öppnar gasspjället på insuget) så kommer vacuumet minska eftersom flödet ökar. Du kan dock få högre vacuum om du håller hög rpm och släpper gasen helt, då kolvarna suger mer luft genom det i princip stängda gasspjället.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Förlåt, jag är en konstig person :oops: När jag skriver till forumen, jag "submit" mitt skrivning första gång så fort jag har skrivit allt från den där saken som jag har i min huvud. Då jag läser mitt skrivning och ofta jag ser nångting som jag vill göra bättre, när jag också läser tidigare skrivningar. Så, om du ser att jag har skrivit en ny skrivning inom en timme eller så, OCH jag är fortfarande online, det finns en hög chans att jag fortfarande funderar med saken, och kan fortfarande ändra någonting. Då när jag går offline, och senare läser skrivingar och ser nånting som jag ville ändra, jag alltid skriver EDIT: och berättar vad jag vill ändra.
Rushdie wrote:Dock så är det ju så att bränsletrycksregulatorn ökar trycket till spridarna när MAP sjunker. Så vid 0bar så är den helt öppen (cirka 3bar på min). Det känns som det borde vara så på gassidan också... men bevisligen är det inte så.
Det där i första frasen var bara någonting som var inte i fred med principen. Kanske du menade vacuum i stället av MAP, eftersom i andra frasen du säger saken helt rätt? (Kanske jag är för småpetig :oops: ) Varför det ser ut att gassidan inte fungerar likadant, kanske beror på vacuum i förhållande till rpm, som är fortfarande en lite frågetecken.
Rushdie wrote:Istället för att räkna bort vacuum och sånt (som kan ge viss felmarginal, då vacuummätarn inte var direkt högupplöst )...
Ja, det är inte lätt att få bra mätning med flera mätaren, men när man mätar med vacuumslangen borta, man litar att GTR fungerar perfekt. Därför jag värjar mätningsprincipen med vacuumslangen ansluten.
Rushdie wrote:Ang. vacuum: Vacuumet är som störst vid tomgång. Så fort du gasar (dvs öppnar gasspjället på insuget) så kommer vacuumet minska eftersom flödet ökar.
Strax efter när man har gasat på, och rpm har inte ökad ännu, vacuumet kan minska. Men när du igen kör med stabil hästighet, och rpm är högre (om vi talar tex. från 1500 -> 2000 rpm), vacuumet ska vara högre än förre. Åtminstone när jag gasade på gård en timme sen, vacuumen var ~-0,6 rpm på tomgång, och med stabil 2000 rpm det var ~-0,7 bar. Från vad jag kan tänka om vad händer, är att vacuumet ökar, när flödet ökar med högre rpm. Samma principen som händer i en gammal förgasare? = när flödet ökar i småa punkten av kanalen, också trycket går mindre (=vacuum ökar). Har du mätat din vacuum med olika rpm? Kanske du har fortfarande läckor?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

En packningssats för koltec necam mega:
Image

I den så finns det bland annat packningar för fördelaren:
Image

Vad skall vi med dessa tro? Renovera fördelaren!

Så vi börjar med att skruva loss stegmotorn:
Image

Och lyft bort stegmotorn:
Image

Lyft bort grunkan som sitter under:
Image

Lyft även ur fjädern.
Här ser man spåren som går till varje 'spridare' från fördelaren, notera att varje hål har formen av en..... ja, av ett V, helt enkelt :oops:
Image

Vänd på fördelaren och skruva loss botten:
Image

Lyft på botten:
Image

I botten finns det en liten packning runt ett hål, glöm inte den:
Image

Plocka bort fjädern och membranet:
Image

Som ser ut så här:
Image

Skruva ut skruven som används för att ställa in trycket, och byt packningen runt denna vid behov:
Image

Skruva ut den där prylen/nålventilen med en ensam gul kabel i:
Image

Och byt gummitutan i änden på nålventilen:
Image

Glöm inte att byta packningen till stegmotorn:
Image

Man kan även ge sig på att byta den där packningen som sitter i mitten av fördelaren. Men den sitter under en ring, som verkar vara presspassad ner i godset. Enda sättet är att pressa ur ringen, och det verkar överkurs.

Jag hade trott att den så kallade stegmotorn roterade och såg till, likt ett mekaniskt insprut / fördelare, att gasen flödade till en spridare / insugskanal varje gång. Så är ju inte fallet. Det enda stegmotorn gör är att ställa hur mycket gas som skall flöda. Den flödar således till alla cylindrar konstant. Så så vidare mycket sekventiellt vet jag inte om det är :)

Jag har inte monterat fördelaren än (jag har två, en i reserv, och det är den jag renoverat). Jag försökte dock ställa in gastrycket igår. Det gick rätt bra, men fick vrida kanske ~2 - 2½ varv på skruven för att få ner trycket från 1,05bar till 0,97bar. Sen så tog det tre minuter tills jag sköt sönder topplockspackningen :lol: En kylkanal blåste sönder packningen utåt :P
Men nu fick jag ju möjlighet att inspektera toppen ordentligt! Och det var rätt intressant... för det är vanliga hederliga ventiler, både till insug och avgas. Och dessa såg kanonbra ut i tallriken. Dessutom så var ventilsätena helt perfekta, inte det minsta lilla skadat från sticklågor eller gropar. Inga spikskador i kolvar eller topp, ingenting. Och då är inte den här motorn anpassad för att gå på gas ens, det finns ingen "valve lube", inga förbättrade ventiler etc. Bara gammel hederlig rödblock. Och den verkar ha klarat 30 000mil bra på gas. Jag har dock inte tagit några bilder än på toppen, glömde kameran hemma och var upptagen med att skruva. Men jag skall försöka plocka några bilder under morgondagen.

Som en side-note så kör jag tills vidare min andra 940... och, som ett ödets ironi... så sköt jag topplockspackningen på den med nu ikväll. Image Uppskattningsvis fyra liter vatten lär nog bo i vevhuset just nu... Creme Cappuccino i hela toppen. Är inte gamla bilar underbart så säg :D
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Wallander »

Jag älskar den här tråden mer och mer för varje dag! Härligt att det finns några som kan och vågar pilla isär grejerna! jag vet ju vem jag ska böna och be för när mina grejer klappar ihop :wink:
Tråkigt dock att BÅDA dina bilar kraschat ihop samtidigt, hoppas du får ihop dem snart!
Vad tror du om att plana toppen lite nu när du ändå har uppe den? Vågar man det?
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Toppen! ( :lol: )
Image

Cyl 1 & 2:
Image

Cyl 3 & 4 (numreringen går från höger till vänster btw)
Image

Röda pilarna markerar lite skador på ovansidan cylinderfodret. Sticklågor? Toppackningen hade inga sådana skador, men den kanske är i hårdare material. De gröna pilarna markerar lite bös som sitter i ventilsätet för insugsventilerna. Lite otippat, då avgassäterna är helt rena. Den läcker lite genom 1:a och 3:e, troligtvis då genom insugsventilerna där det är lite skräp. Cirka 1cl aceton / h rinner igenom, så det är inte mycket :) Verkar dock inte vara några kratrar, utan bara fastbränt bös.

På den andra ful-940:n då... Så här skall oljelocket inte se ut :D
Image
Och kammen skall inte heller vara beige:
Image
Image

Men det finns ingen tid att börja riva en topp till. Den får gå så, fyller den med spillolja så får det vara bra.

Är osäker på att plana mer än en riktplaning. Visst, lite går väl. Nackdelen som jag ser det är ju att planar man för mycket så pajar man ventilerna om kamremmen går. Som det är nu så går ju ventilerna fria med ett par mm (de når inte ner under toppen). Planar man för mycket så tappar man den fördelen med rödblocket. Bryr man sig inte om det så kan man ju plana för glatta livet. Du kan plana den tills du måste köpa en kamrem med färre kuggar :)
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Ojjoj, båda bilar i samma tid och samma fel... nästan otrolig... :shock: Jag önskar mycket positivt energi för dig, hoppas att efter renovering, båda motorar blir bättre än ny!

Vilken utmärkt förklaring för gasfördelare renovering! Jag också trodde först att det finns någon typ av roterande del inom gasfördelaren innan jag öppnade den... :)

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Då 'sa vi se...

Styr upp en fördelare, monterar alla banjokopplingar och ser till så det fungerar som det skall:
Image

Och då blir den fin igen:
Image

Fördelaren monterad på insuget, nya slangar och slangklammor*:
Image

Skruvade även ner högtrycksregulator och (låg)trycksregulator:
Image

Notera att det finns två utgångar från högtrycksregulatorn. Man kan således montera dubbla tryckregulatorer, eller varför inte en skärbrännare :D. Smutsig och äcklig var den också. Glykoldimman från den skjutna topplockspackningen la sig som en fet hinna överallt
Image

Isärskruvad gastrycksregulator... olja, överallt...
Image

Membranen jag hade i min renoveringssats stämmer så till vida att dessa har samma storlek och skruvhål. Men membranen saknar den utbuktningen som finns i mitten, och spåret som finns utskuret i membranet:
Image

Jag insåg att den dokumentationen jag har inte är en siffra rätt jämfört med min tryckregulator. Jag skruvade och pillade, och det sitter stålbleck, nån skum ventil i mitten och massa andra luriga påfund inuti. Var inte riktigt läge att börja fippla med det, då jag inte har packningar till just denna tryckregulator. Att handknacka en papperspackning är ingen match, att göra samma sak med ett trasigt gummimembran är inte lika enkelt. Så jag torkade rent allt (och det var mycket olja, säkert 7-8cl) och satte ihop det igen.

Dags att börja montera tillbaka allt då tänkte jag. Så efter att toppen planats 0,2mm (chicken shit... blev bara en riktplaning :P), jag hämtat den, så såg den ut så här:
Image

Slipar ventiler. Rätt medel på rätt ställe, annars blir det inte bra.
Image

Efter att ha svurit åt ventilfjäderbågen tio gånger och jagat ventilfjädrar över garagegolvet så började sakerna komma på plats...
Toppen, nu med återmonterade ventiler och tryckare och allt sånt krafs:
Image

Här gick jag sedan och funderade lite... Fick en fix idé om att jag skulle byta alla kylarslangar som går bakom motorn. Det hela blev så att säga lite allmän lagning. Så jag började skruva bort dessa, och det blev ett par:
(Volvo gillar slang. Många, korta, böjda och efter 15år, även jätterötna)
Image

Hål i en kylarslang:
Image

Där man får igenom ett finger(!):
Image

Det har nog läckt lite vatten där ur :D. Troligtvis det som gjort att vattennivån blivit för låg i blocket, det har börjat koka och ångan har tryckt sönder packningen.

Det gäller att rätt slang hamnar på rätt ställe... och rätt kontakt på rätt givare. Annars får man vatten i insuget och gas i vattnet :D
Image




*Antalet slangklammor jag hittils har avverkat uppnår till 34 stycken. 15st bara på insuget, 15st (cirka) för kylarslangar...

Edit: Satt och funderade på det där med komphöjning genom att plana toppen mer. Jag räknade lite på det, och fick rätt höga värden, och den infon jag sett på andra ställen är lite mer dämpad. Så jag publicerar deras data, inte min:
2mm planing ger en komphöjning från 9.8:1 till 11.1:1
3mm planing 12:0
4.7mm planing ger 14.7:1
Båda dessa planingar kräver en kortare kamrem (en kugg mindre). 3mm bör också kompletteras med ställbart kamdrev för att tändningen inte skall bli kocko. 4.7mm behöver dock inte detta.

3 - 3.5mm planing, kortare kamrem och ställbart drev ger ju rätt go extrakomp som säkerligen kommer märkas på effekten. Kan ju egentligen plana ner till 15:1 i komp, så länge avgasventilerna går fria i princip.
Vid dessa kompressionsförhållanden är det ju dock inte på tal om att köra på bensin längre... Får väl göra en bonnagrogg på metyl-tert-butyleter och xylen och ha i en dunk så man kan slå i tanken om man skall köra på bensin. :)
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Wallander »

Rushdie wrote: Edit: Satt och funderade på det där med komphöjning genom att plana toppen mer. Jag räknade lite på det, och fick rätt höga värden, och den infon jag sett på andra ställen är lite mer dämpad. Så jag publicerar deras data, inte min:
2mm planing ger en komphöjning från 9.8:1 till 11.1:1
3mm planing 12:0
4.7mm planing ger 14.7:1
Båda dessa planingar kräver en kortare kamrem (en kugg mindre). 3mm bör också kompletteras med ställbart kamdrev för att tändningen inte skall bli kocko. 4.7mm behöver dock inte detta.

3 - 3.5mm planing, kortare kamrem och ställbart drev ger ju rätt go extrakomp som säkerligen kommer märkas på effekten. Kan ju egentligen plana ner till 15:1 i komp, så länge avgasventilerna går fria i princip.
Vid dessa kompressionsförhållanden är det ju dock inte på tal om att köra på bensin längre... Får väl göra en bonnagrogg på metyl-tert-butyleter och xylen och ha i en dunk så man kan slå i tanken om man skall köra på bensin. :)
Härlig mekning, snygga bilder och fin extra info!
Plana toppen är jag aspirant på! Du har inte motsvarande värden för vitblockare? Skulle man inte kunna etanolkonvertera bensinsystemet när man höjt kompet. Eller har det också för lågt oktantal?
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Wallander wrote:
Rushdie wrote: Edit: Satt och funderade på det där med komphöjning genom att plana toppen mer. Jag räknade lite på det, och fick rätt höga värden, och den infon jag sett på andra ställen är lite mer dämpad. Så jag publicerar deras data, inte min:
2mm planing ger en komphöjning från 9.8:1 till 11.1:1
3mm planing 12:0
4.7mm planing ger 14.7:1
Båda dessa planingar kräver en kortare kamrem (en kugg mindre). 3mm bör också kompletteras med ställbart kamdrev för att tändningen inte skall bli kocko. 4.7mm behöver dock inte detta.

3 - 3.5mm planing, kortare kamrem och ställbart drev ger ju rätt go extrakomp som säkerligen kommer märkas på effekten. Kan ju egentligen plana ner till 15:1 i komp, så länge avgasventilerna går fria i princip.
Vid dessa kompressionsförhållanden är det ju dock inte på tal om att köra på bensin längre... Får väl göra en bonnagrogg på metyl-tert-butyleter och xylen och ha i en dunk så man kan slå i tanken om man skall köra på bensin. :)
Härlig mekning, snygga bilder och fin extra info!
Plana toppen är jag aspirant på! Du har inte motsvarande värden för vitblockare? Skulle man inte kunna etanolkonvertera bensinsystemet när man höjt kompet. Eller har det också för lågt oktantal?
Vitblockare är inte min kopp té. Även om den säkert är trevlig att jobba med, för jag antar att GB5252S har DOHC? Det finns ju helt klart en hel del att hämta ur den.

Du kan ju plana så mycket eller så lite som man själv vill... Men planar man max vad som går är det nog enbart metan och etanol som är knackningsbeständigt nog (båda har ungefär lika bra knackningsbeständighet, ~130oktan). Men då etanol är ganska svårt att få tag på, och mig veterligen dyrt, så är det inte så mycket nytta med detta. Dessutom tämligen svår att antända vid kallt väder :). Bensin med tillsatser, E85 och liknande brukar plana ut runt 105oktan. Men en moderat planing på 2-2.5mm (helt taget ur luften) ger ju bättre effekt på både gas och E85, och borde även kunna köras med bensin. Skall man dessutom köra på E85 får man räkna in 75/25-blandningen på vintern, och den kommer väl knappt över ~102oktan.

Hade man haft en bil med stor(a) gastank(ar) så kanske det kunde vara roligt att göra en rejäl planing, ställa om tändning och avnjuta effekten av den betydligt bättre kompressionen. Jag kommer 18mil på en bra dag, så det är inte läge att enbart köra på gas. Men en vettig planing så den utnyttjar E85 till max är säkert lagom. Då får du mer effekt på både E85 och gas (men ren bensin kanske inte kommer fungera längre).
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Wallander »

Ja jag får funderar på det där. kanske dumt att riva ner en motor som fungerar hyfsat fortfarande. Tror jag får köpa mig en snabb andrabil om jag nu nödvändigtvis måste elda framdäck.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Post Reply