Volvo 940 gasbil

User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Volvo 940 gasbil

Post by AndersH »

Kom igen, berätta vad du håller på med för hyss! :)
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

hehe, ett litet projekt som inte är klart än...

Iallafall, var på väg från Skövde till Stockholm förra helgen. Fulltankad, fullastad och glad. Kommer till Västerås där topplockspackningen går sönder, mitt på motorvägen. Som tur är har jag eftermonterat kylvätskeflottör med varningslampa i instrumentpanelen, så jag han reagera innan den kokade. Bärgade bilen från motorvägen till Bilias parkering. Så vi gjorde den enkla lösningen: köpte en ny 940 i Västerås :D Åkte till Stockholm och hade det bra, och plockade ner toppen på vägen hem. Skramlade ihop lite grejer,och åkte upp dagen efter och fixade bilen. Rätt många äldre herrar som kom förbi på Bilias parkering där jag stod och bytte topplockspackning :) Gick på 2½h att byta topplockspackning. Kostade 335kr för en ny topplockspackning+insug/avgas.

Lite surt att lyfta av toppen och sen sätta på den igen (istället för det nya projektet), men det var lite tidspress.


Iaf, det nya projektet är Volvos trimtopp, 531. Ger 15hk extra med annan kamaxel. Den är planad 2mm för att ge högre komp och bättre effekt, och skall kompletteras med ett ställbart kamdrev. Utöver det är alla ventilsäten frästa och ventilerna slipade. Tanken är att komphöja från 9.3:1 (som är original med 531-toppen) till 11.1:1. Original på min motor är 9.8:1. Så det borde ge lite extra effekt. Funderade ett tag på att ta ännu mer, typ 3-4mm, men vet inte om den är körbar på bensin alls då.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Vad händer här då?

Kört ett tag med den nya toppen (531), lätt portad, planad 2mm för betydligt högre kompressionsförhållande. Även en betydligt vassare kamaxel med justerbart kamdrev. Dessutom ökat förtändningen med 6grader till totalt 18graders förtändning på tomgång.

Detta gjorde sjukt mycket för prestandan. Det blev en helt ny bil, helt klart. Det intressanta är att den inte spikar på vanlig 95-oktan, trots 2mm planing och 6 graders ökad förtänding. Den går bättre både på bensin och gas, men den största skillnaden är på bensin. Den vassare kamaxeln gör att istället för att dö efter 3500rpm som tidigare, vaknar den verkligen till liv då och drar utan problem till 6500rpm.

Måste dock verkligen göra något åt min lågtrycksregulator nu. Den mår inte alls bra, ojämt tryck och svajig tomgång på gas. Funderar starkt på att köpa en 'fabriksny' koltec VG392 'över disk', för det verkar svårt att få tag på packning till min. Har man en VG392 finns det ju hur många butiker som helst som säljer packningssatser...
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
dickan
Posts: 9
Joined: 2014-10-05, 21:50

Re: Volvo 940 gasbil

Post by dickan »

hejsan.

nån i malmö/skåne som kan renovera min gasfördelare? alternativs sälja en billigt till mig? min funkar inte. gasen går fram till den har ja konstaterat. men så fort orange petrol lampa slocknar dör motorn. och ja får starta på bensin igen.. behöver besiktiga bilen så börjar bli akut :S

skicka mig gärna ett mail på

dickan@me.com

MVh
Post Reply