Volvo 940 gasbil
Re: Volvo 940 gasbil
Det har börjat bli mycket 'mecka-gammel-volvo' över den här tråden numera... och då är det så. Kanske inte riktigt andan i detta forum (som mer är 'åka-V70II')...
Toppen redo:
Ventiler: (mer en minnesbild för min egen skull)
Slängt på toppen: (jepp, backjobb på remskivan )
Börjar ta sig:
Det gäller att man har en bra förlängare när man drar vevaxelbulten, 60Nm följt av 90°är lite hårt...
Styrde även upp kablarna mellan manometern, gasfördelaren, ventilen vid manometern etc:
Sen hade jag inte korrekta ventilshims liggande (då den 'renoverade' toppen nu har nya bussningar etc), så jag fick ta vad jag hade tills nya anländer. Efter lite mer pill så startade jag upp den och körde ett tag. Gick väl 'sådär'. Efter att ha funderat över en kopp kaffe så kollade jag stiften. Hade lyckats spräcka emaljen på två stycken... Så dessa byttes snabbt, och nu går den kalasbra igen. På gas är den dock fortfarande lite småtrött.
På andrabilen har jag också lyft toppen, så den blir nog duglig om ett par dagar den med.
Har numera en 531-topp med VX3-kam liggandes. Smider högkompressionsplaner med större avgasventiler som öde för den
Toppen redo:
Ventiler: (mer en minnesbild för min egen skull)
Slängt på toppen: (jepp, backjobb på remskivan )
Börjar ta sig:
Det gäller att man har en bra förlängare när man drar vevaxelbulten, 60Nm följt av 90°är lite hårt...
Styrde även upp kablarna mellan manometern, gasfördelaren, ventilen vid manometern etc:
Sen hade jag inte korrekta ventilshims liggande (då den 'renoverade' toppen nu har nya bussningar etc), så jag fick ta vad jag hade tills nya anländer. Efter lite mer pill så startade jag upp den och körde ett tag. Gick väl 'sådär'. Efter att ha funderat över en kopp kaffe så kollade jag stiften. Hade lyckats spräcka emaljen på två stycken... Så dessa byttes snabbt, och nu går den kalasbra igen. På gas är den dock fortfarande lite småtrött.
På andrabilen har jag också lyft toppen, så den blir nog duglig om ett par dagar den med.
Har numera en 531-topp med VX3-kam liggandes. Smider högkompressionsplaner med större avgasventiler som öde för den
Re: Volvo 940 gasbil
Vilken utmärkt "old-skool" meckning... Kan inte kommentera mera, har aldrig öppnat motoren själv. Tyvärr finns det nuförtiden inte många som kan göra sådana saker och desto mindre sådana som vill dela information, liksom du frivilligt gör. Tusen tack för det! Du har absolut en "overlord-mekaniker" status här, utan tvekan!
Har din bil varit alltid lite trött vid gas? Kanske i den där tiden när din bil var bygd, gas systemet var inte så optimiserad? Men om den har en separat gas datorn, kanske det går att programmera den igen? Om det finns sådana killar som kan, och gör det i bra pris.
Mvh, Hewey
EDIT: Kanske det är bara så att man kan inte ha lika god vridmoment från sugmotorer vid gas med dessa Necam 0,96 bar systemer än man har med bensin. I min bil det är inte en stor skilnad som känns vid låga och mellan varvtal, men man kan känna en skilnad. Naturligtvis om man har någon fel på gas system, (inte stabil gastryck eller någonting annan) blir det värre.
Har din bil varit alltid lite trött vid gas? Kanske i den där tiden när din bil var bygd, gas systemet var inte så optimiserad? Men om den har en separat gas datorn, kanske det går att programmera den igen? Om det finns sådana killar som kan, och gör det i bra pris.
Mvh, Hewey
EDIT: Kanske det är bara så att man kan inte ha lika god vridmoment från sugmotorer vid gas med dessa Necam 0,96 bar systemer än man har med bensin. I min bil det är inte en stor skilnad som känns vid låga och mellan varvtal, men man kan känna en skilnad. Naturligtvis om man har någon fel på gas system, (inte stabil gastryck eller någonting annan) blir det värre.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Re: Volvo 940 gasbil
kan inte annat än att hålla med! Mycket fint mekat!Hewey wrote:Vilken utmärkt "old-skool" meckning... Kan inte kommentera mera, har aldrig öppnat motoren själv. Tyvärr finns det nuförtiden inte många som kan göra sådana saker och desto mindre sådana som vill dela information, liksom du frivilligt gör. Tusen tack för det! Du har absolut en "overlord-mekaniker" status här, utan tvekan!
Re: Volvo 940 gasbil
Hehe, jag är bara en glad amatör med ett behov av att pilla på allt
Sorterade i garaget idag, och hittade en intetsägande vit låda. I lådan fanns denna:
Differentialtryckmätare, av Koltec t.o.m. Jackpot!
Skall bara finslipa min nederländska så är det nog en baggis. Kul pryl som mäter tryck ner till 0,001 bars skillnad. Så nu kan jag slänga ut mina analoga manometrar och koppla in denna istället
Sen skall jag, nån dag när jag är sugen, riva ur lite inredning och följa gasledningen från tanken till tryckregulatorn och se om jag hittar någon oljeavskiljare eller liknande.
Edit: Äh, jag kunde inte hålla mig. Jag pillade in mätaren och... skruvade till förbannelse på regulatorn. Skruvade högtryckssidan i botten (~1420mbar) och lågtryckssidan till ganska exakt 960mbar (+ 10mbar). Han blev lite orolig på tomgången, men gick bättre vid last. Även dellast gav bättre respons den här gången. Dock så blev den värre vid spjällöppning direkt från tomgång. Den har alltid varit lite lurig där, den tappar varv när spjället öppnar (~1-200rpm), för att sedan komma igång. Nu tappar den lite mer faktiskt, och jag lyckades få kärringstopp på vägen. Det är lite skillat att lyckas med det med en automat .
0-100km/h WOT kick-down på gas; 20s.
0-100km/h WOT kick-down på 95 bensin; 17s.
Kick-down hela vägen.
Dock så får man ta i beaktande att med kamaxeln (M) och konvertern (stallspeed på 2500) så händer det inte så mycket mer över cirka 4500rpm. Kan kanske gå att trycka ner tiderna lite om man leker med pedalen (trottelwire till lådan på dessa reliker). Men jag ville inte köra sönder något, så dom två reporna fick räcka för idag.
Sorterade i garaget idag, och hittade en intetsägande vit låda. I lådan fanns denna:
Differentialtryckmätare, av Koltec t.o.m. Jackpot!
Skall bara finslipa min nederländska så är det nog en baggis. Kul pryl som mäter tryck ner till 0,001 bars skillnad. Så nu kan jag slänga ut mina analoga manometrar och koppla in denna istället
Sen skall jag, nån dag när jag är sugen, riva ur lite inredning och följa gasledningen från tanken till tryckregulatorn och se om jag hittar någon oljeavskiljare eller liknande.
Edit: Äh, jag kunde inte hålla mig. Jag pillade in mätaren och... skruvade till förbannelse på regulatorn. Skruvade högtryckssidan i botten (~1420mbar) och lågtryckssidan till ganska exakt 960mbar (+ 10mbar). Han blev lite orolig på tomgången, men gick bättre vid last. Även dellast gav bättre respons den här gången. Dock så blev den värre vid spjällöppning direkt från tomgång. Den har alltid varit lite lurig där, den tappar varv när spjället öppnar (~1-200rpm), för att sedan komma igång. Nu tappar den lite mer faktiskt, och jag lyckades få kärringstopp på vägen. Det är lite skillat att lyckas med det med en automat .
0-100km/h WOT kick-down på gas; 20s.
0-100km/h WOT kick-down på 95 bensin; 17s.
Kick-down hela vägen.
Dock så får man ta i beaktande att med kamaxeln (M) och konvertern (stallspeed på 2500) så händer det inte så mycket mer över cirka 4500rpm. Kan kanske gå att trycka ner tiderna lite om man leker med pedalen (trottelwire till lådan på dessa reliker). Men jag ville inte köra sönder något, så dom två reporna fick räcka för idag.
Re: Volvo 940 gasbil
Hade du en Koltec-tryckskilnadsmätare hela tiden men vet inte det? Vilken lycka i alla fall att du nu har en. Du kan nu hjälpa många lyckliga gaskörare i Sverige. Jag skulle också gärna hjälpa andra, men här i Finland finns inte många gaskörare och nästan ingen diskussion omkring gasbilar
Det känns att din bil verkar att gå ganska bra också med gas nu? Säkert inte mycket skillnad fortfarande, jag tror att skilnaden är något likadant i min bil också.
Mvh, Hewey
Det känns att din bil verkar att gå ganska bra också med gas nu? Säkert inte mycket skillnad fortfarande, jag tror att skilnaden är något likadant i min bil också.
Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Re: Volvo 940 gasbil
Haha, visste att du skulle bli avundsjukHewey wrote:Hade du en Koltec-tryckskilnadsmätare hela tiden men vet inte det? Vilken lycka i alla fall att du nu har en. Du kan nu hjälpa många lyckliga gaskörare i Sverige. Jag skulle också gärna hjälpa andra, men här i Finland finns inte många gaskörare och nästan ingen diskussion omkring gasbilar
Det känns att din bil verkar att gå ganska bra också med gas nu? Säkert inte mycket skillnad fortfarande, jag tror att skilnaden är något likadant i min bil också.
Mvh, Hewey
Bitvis går den hyffsat, bitvis ganska halvkass. När man kör den är det oftast inget problem (förutom den lägre effekten då), men det är när den tjuvstannar som det blir lite jobbigt.
Hittade några fina bilder här. Denna bilden kommer från en nederländsk manual på felsökning med hjälp av felkoder. Bilden är inte helt komplett, men duger bra:
Den här bilden gillar jag starkt. Kommer ursprungligen från ett pressmeddelande Volvo skickade ut den tredje april 1996, vid lanseringen av 850 gas. Ett tiosidigt pressmeddelande som avslutas med denna bilden:
Grymt bra sprängskiss hur det sitter ihop. Det finns dock en ironisk del i hela bilden... Blockmonterad fördelare (märkt 'RPM signal'). Dessa fanns på... b230k / b230e och tidiga (-88 tror jag) b230f. Och 16 (20...)ventilstopp. Kan det vara så att man ritat bilden efter ett schema på någon testbil volvo haft tro? Eller modifierat en LPG Volvo 740 16V? Eller bara klippt ihop lite fräcka bilder? Jag lever i tron om att Volvo stuvat in en 740 16V GLT CNG (med halvskinn, taklucka, eluppvärmd ratt och AC i baksätet), i mint condition i ett bergrum...
Re: Volvo 940 gasbil
Visst är jag avundsjuk
Har du försökt att justera första steg gastrycket lite högre? I min bil det har även varit på 2 bar utan problemer. Nu har jag den på 1,7 bar som den ska, men nu är det jobbigt att ha andra steg gastryck tillräckligt låg. Jag funderar nu att kanske om jag justerar först steg gastrycket igen lite högre, det kan vara så att andra steg gastrycket är igen lättare att justera till precis som det ska vara. Kanske andra steg gastrycket är då också mera stabil i körning, när det finns justeringsreserv.
Fina bilder verkligen. Trots nyare systemer kanske har några skilnader, det finns mycket bra grunddata om gassystemet i dessa bildar. Ser ut att Volvo har användat den samma motorteckning som Necam, så kanske där finns inte en sådan drömbil kvar. Men du har ju redan en drömbil med bakdriv...
EDIT: Funderade lite mera om att finns det verkligen en relation med första och andra steg justerings reserv. Gjorde en enkel teckning om hur jag tror att lågtryckregulatorn fungerar. Hoppas att på någon dag vi kan förstå komplett hur system fungerar och hurdana är felen när den fungerar inte bra.
EDIT2: Några förbättringar till teckningen.
Har du försökt att justera första steg gastrycket lite högre? I min bil det har även varit på 2 bar utan problemer. Nu har jag den på 1,7 bar som den ska, men nu är det jobbigt att ha andra steg gastryck tillräckligt låg. Jag funderar nu att kanske om jag justerar först steg gastrycket igen lite högre, det kan vara så att andra steg gastrycket är igen lättare att justera till precis som det ska vara. Kanske andra steg gastrycket är då också mera stabil i körning, när det finns justeringsreserv.
Fina bilder verkligen. Trots nyare systemer kanske har några skilnader, det finns mycket bra grunddata om gassystemet i dessa bildar. Ser ut att Volvo har användat den samma motorteckning som Necam, så kanske där finns inte en sådan drömbil kvar. Men du har ju redan en drömbil med bakdriv...
EDIT: Funderade lite mera om att finns det verkligen en relation med första och andra steg justerings reserv. Gjorde en enkel teckning om hur jag tror att lågtryckregulatorn fungerar. Hoppas att på någon dag vi kan förstå komplett hur system fungerar och hurdana är felen när den fungerar inte bra.
EDIT2: Några förbättringar till teckningen.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Re: Volvo 940 gasbil
Men du har väl inget vatten i din (lågtrycks)regulator? http://forumbilder.se/show.aspx?iid=1852009105825e967
Vattnet går väl bara in och vänder i högtrycksregulatorn vad jag kan se på den bilden?
Går det vacuumreglering till 1:a steget också? Jag har ingen nippel etc iallafall, men det kanske är en kanal fräst i godset.
Just gasdelarna är ju lite svart magi just nu. Mycket kulventiler, fjädrar, membran och diverse tryckskillnader. Lite som en förgasare. Mekanisk magi.
Vattnet går väl bara in och vänder i högtrycksregulatorn vad jag kan se på den bilden?
Går det vacuumreglering till 1:a steget också? Jag har ingen nippel etc iallafall, men det kanske är en kanal fräst i godset.
Just gasdelarna är ju lite svart magi just nu. Mycket kulventiler, fjädrar, membran och diverse tryckskillnader. Lite som en förgasare. Mekanisk magi.
Re: Volvo 940 gasbil
Den där teckningen är ju en någon typ av "freestyler" princip-teckning Vacuum kanalet till 1 steg går inom regulatorn (via en lilla kanal), men jag tyckte att det ska vara lättare att förstå principen så där.
Här kan man se bättre kylvätskaslangor, dom ser inte bra ut från uppe:
Så vatten går till båda tryckregulatorn i serie. Jag vet inte hurdan den högtryckregulatorn är inne, så jag kunde inte göra en teckning om det.
Javisst känns den som magi, men lyckligt alla delar är tillräckligt stora så att man kan pilla med dom. Det skulle bli mycket värre om regulator innehållde finmekanik...
Här kan man se bättre kylvätskaslangor, dom ser inte bra ut från uppe:
Så vatten går till båda tryckregulatorn i serie. Jag vet inte hurdan den högtryckregulatorn är inne, så jag kunde inte göra en teckning om det.
Javisst känns den som magi, men lyckligt alla delar är tillräckligt stora så att man kan pilla med dom. Det skulle bli mycket värre om regulator innehållde finmekanik...
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Re: Volvo 940 gasbil
Helt klart är ju att man laborerat lite med olika delar genom åren. 95-97 verkar det ha suttit en tryckmätare+solenoid med manometer i direkt anslutning till tryckregulatorn i motorrummet. Någon gång efter 95 så gick man över till större tryckmätningsnippel i fördelaren, från m5 till m6-gänga. Även högtrycksregulatorn blev svart någon gång då. 98 så försvann tryckmätaren från motorrummet. En tryckmätare(?)/vattentempgivare tillkom direkt in i tryckregulatorn. Efter 98 (någon gång mellan 98 och 2000) så försvann filtret mellan tryckregulator och fördelare. En oljeavskiljare tillkom i motorummet. I samma veva blev även (låg)trycksregulatorn vattenvärmd.
Skulle behöva komma över bilder från en Bi-fuel 99:a, och om det finns, 96.
1995: Vit högtrycksregulator. Tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter.
1997: Svart högtrycksregulator. Tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter.
1998: Svart högtrycksregulator. Ingen tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter. givare i lågtrycksregulatorn.
2000: Svart högtrycksregulator. Ingen tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. Inget in-line filter. Oklart om givare. Oljeavskiljare i anslutning till högtrycksregulatorn. Ny steppermotor till fördelaren. Vattenvärmning även av lågtrycksregulatorn.
Nog om detta. Jag började bli lite irriterad på att AC:n strulade. Eftersom jag tätat och mixtrat* med denna förra året, så borde den fungera. Nu var det mest en halvdan bris som kom genom alla spjäll. Dvs alla spjäll var öppna. Detta gör ju att den blandar varmt och kallt, och blåser allt överallt. Det fungerar hyffsat ändå, men inte kalasbra. Så jag rev ner inredningen för att bråka lite med vacuummotorerna. Smörjade upp fläkten när jag ändå höll på. Efter en timme av rivandes så la jag ner, kunde inte fatta varför den inte fungerade. Sen så slog det mig... backventilerna i motorrummet kanske sitter åt fel håll? (den styr spjällen med vacuum från insuget.) Och givetvis, jag hade satt dom åt fel håll när jag bytte slangarna. Så efter det så var det arktisk kyla i bilen Men allt jobb var inte ogjort, ty jag hittade ECU:n till koltec-necam-systemet!
På etiketten står det: SERV. NO. 01228547 940 AT eNg
866599S04321147
*46700L104914321*
(eNg skall nog snarare vara CNG, fast med mekanikerkråkfötter)
Den var gömd bakom lite kabelhärvor, skruvad precis vid solenoidbryggan för AC:n. Syns även på denna bild längst ner i botten, silvrig låda (bara en del av lådan med på bild):
*Jag har en förkärlek för att skruva på allt 'som man inte får'. Dvs gas och AC. Sånt som kräver flera års utbildning, certifikat och specialverktyg.
Skulle behöva komma över bilder från en Bi-fuel 99:a, och om det finns, 96.
1995: Vit högtrycksregulator. Tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter.
1997: Svart högtrycksregulator. Tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter.
1998: Svart högtrycksregulator. Ingen tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter. givare i lågtrycksregulatorn.
2000: Svart högtrycksregulator. Ingen tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. Inget in-line filter. Oklart om givare. Oljeavskiljare i anslutning till högtrycksregulatorn. Ny steppermotor till fördelaren. Vattenvärmning även av lågtrycksregulatorn.
Nog om detta. Jag började bli lite irriterad på att AC:n strulade. Eftersom jag tätat och mixtrat* med denna förra året, så borde den fungera. Nu var det mest en halvdan bris som kom genom alla spjäll. Dvs alla spjäll var öppna. Detta gör ju att den blandar varmt och kallt, och blåser allt överallt. Det fungerar hyffsat ändå, men inte kalasbra. Så jag rev ner inredningen för att bråka lite med vacuummotorerna. Smörjade upp fläkten när jag ändå höll på. Efter en timme av rivandes så la jag ner, kunde inte fatta varför den inte fungerade. Sen så slog det mig... backventilerna i motorrummet kanske sitter åt fel håll? (den styr spjällen med vacuum från insuget.) Och givetvis, jag hade satt dom åt fel håll när jag bytte slangarna. Så efter det så var det arktisk kyla i bilen Men allt jobb var inte ogjort, ty jag hittade ECU:n till koltec-necam-systemet!
På etiketten står det: SERV. NO. 01228547 940 AT eNg
866599S04321147
*46700L104914321*
(eNg skall nog snarare vara CNG, fast med mekanikerkråkfötter)
Den var gömd bakom lite kabelhärvor, skruvad precis vid solenoidbryggan för AC:n. Syns även på denna bild längst ner i botten, silvrig låda (bara en del av lådan med på bild):
*Jag har en förkärlek för att skruva på allt 'som man inte får'. Dvs gas och AC. Sånt som kräver flera års utbildning, certifikat och specialverktyg.
Re: Volvo 940 gasbil
Du är ett föredöme Rushdie!
Jag var som du tidigare men nu har sjukdom satt stopp för allt som kräver energi och koncentration...
Det enda jag skulle önska vore att du gav dig på P2-bilarnas BiFuel-system... Det skulle vara mer relevant för mig!
Keep up the good job!
Mvh
/Fred
Jag var som du tidigare men nu har sjukdom satt stopp för allt som kräver energi och koncentration...
Det enda jag skulle önska vore att du gav dig på P2-bilarnas BiFuel-system... Det skulle vara mer relevant för mig!
Keep up the good job!
Mvh
/Fred
Re: Volvo 940 gasbil
Skicka över lite bilder på grejerna så skall man nog kunna klura ut det.
Kompletterar listan som börjar bli bättre och bättre. 96:ans 850 med gas kan nog vara svår att få tag på. Men rent praktiskt så tillverkade Volvo fler sådana än 940. Dock så rullade dessa främst i New York (city). Kanske går att rota rätt på en skrot i New Jersey som kanske har nån gammal häck ståendes...
1995: Vit högtrycksregulator. Tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter.
ECM:n märkt "SERV. NO. 01228547"
1996: Oklart angående färg på högtrycksregulator. Tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. Oklart angående filter, ECM etc.
1997: Svart högtrycksregulator. Tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter.
1998: Svart högtrycksregulator. Ingen tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter. Givare i lågtrycksregulatorn.
ECM märkt "SERV. NO. 16206304" "ECM: VOLVO S70/V70 CNG GB5252S VOLVO_F3.S19 Typesp.nr: 183970016" "VOLVO 9445332" (Necam-märkt ECM).
1999: Svart högtrycksregulator. Oklart om mätare / filter / givare. Vattenvärmning även av lågtrycksregulatorn.
ECM märkt "SERV. NO. 16206304" "ECM: VOLVO S70/V70 CNG GB5252S VOLVO_F3.S19 Typesp.nr: 183970016" "VOLVO 9445332" (Necam-märkt ECM).
2000: Svart högtrycksregulator. Ingen tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. Inget in-line filter. Oklart om givare. Oljeavskiljare i anslutning till högtrycksregulatorn. Ny steppermotor till fördelaren. Vattenvärmning även av lågtrycksregulatorn.
Edit: äh, snackar jag. Finns visst i Sverige från 96:
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_855_S ... ?ca=15&w=3
Vit 855:a... 61k mil på mätaren. Som ny.
Eller denna: http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=7 ... ok=michell
En till, med 13k på mätaren. Friskt skruvat, hälften rasat . Nä, men det miltalet verkar lite skumt. Då får den verkligen vara i mint condition i inredningen.
Kompletterar listan som börjar bli bättre och bättre. 96:ans 850 med gas kan nog vara svår att få tag på. Men rent praktiskt så tillverkade Volvo fler sådana än 940. Dock så rullade dessa främst i New York (city). Kanske går att rota rätt på en skrot i New Jersey som kanske har nån gammal häck ståendes...
1995: Vit högtrycksregulator. Tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter.
ECM:n märkt "SERV. NO. 01228547"
1996: Oklart angående färg på högtrycksregulator. Tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. Oklart angående filter, ECM etc.
1997: Svart högtrycksregulator. Tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter.
1998: Svart högtrycksregulator. Ingen tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. in-line filter. Givare i lågtrycksregulatorn.
ECM märkt "SERV. NO. 16206304" "ECM: VOLVO S70/V70 CNG GB5252S VOLVO_F3.S19 Typesp.nr: 183970016" "VOLVO 9445332" (Necam-märkt ECM).
1999: Svart högtrycksregulator. Oklart om mätare / filter / givare. Vattenvärmning även av lågtrycksregulatorn.
ECM märkt "SERV. NO. 16206304" "ECM: VOLVO S70/V70 CNG GB5252S VOLVO_F3.S19 Typesp.nr: 183970016" "VOLVO 9445332" (Necam-märkt ECM).
2000: Svart högtrycksregulator. Ingen tryckmätare+solenoid i anslutning till högtryckregulator. Inget in-line filter. Oklart om givare. Oljeavskiljare i anslutning till högtrycksregulatorn. Ny steppermotor till fördelaren. Vattenvärmning även av lågtrycksregulatorn.
Edit: äh, snackar jag. Finns visst i Sverige från 96:
http://www.blocket.se/malmo/Volvo_855_S ... ?ca=15&w=3
Vit 855:a... 61k mil på mätaren. Som ny.
Eller denna: http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?id=7 ... ok=michell
En till, med 13k på mätaren. Friskt skruvat, hälften rasat . Nä, men det miltalet verkar lite skumt. Då får den verkligen vara i mint condition i inredningen.
Re: Volvo 940 gasbil
Rotade runt lite runt LH 2.4-boxen (bränslestyrningsboxen för den oinsatte) och delade kontaktstycket.
Hmm. Löda och eltejp. Det fungerar ju, men det är lite tattigt. Verkar vara lambda-signal, temp och dylikt till necam-styrenheten.
Den gröna här är alltså lambda-kabeln från lambdan:
Detta är en skärmad kabel (typ som koaxial). Exakt hur det ser ut under eltejpen vet jag inte ännu, men det ser ju sådär halvseriöst ut. Jaja.
Kopplade in oscilloskopet till spridarjorden, och den såg väl... lite skum ut:
Ställde om lite och dubbelkollade kopplingen, och bam:
Jaha?! Fräsch signal... inga störningar eller så
Letade vidare, och efter ett hjärnsläpp kom jag ju på att pulserna ligger på cirkus 7,5Hz vid tomgång. Då hittade jag det jag letade efter:
Såg ju bra ut, och ökade med varvtalet som det skall.
Här man man börja fråga sig vad jag pysslar med... men det säger jag inte. Så jag köpte på mig lite blandat skräp. MATE-N-LOK är en mycket trevlig serie kontaktstycken...
Krimpa kontakter är så mycket mer seriöst än att hålla på och löda direkt. Dessutom är det mer modulärt och enklare att koppla in och ur:
Så, vad håller jag på med, nån som kan gissa?
En låda? Med två knappar och tre lysdioder? Ja... vad KAN det vara?
Kontaktstycket i bakkant på lådan:
Och slutligen:
Vad är nu detta för något påhitt? En låda och lite kablar? (ok, det är rätt mycket kablar. 24m för att vara exakt, även om allt inte gått åt än) Denna skall kopplas ihop med en annan låda, som i sin tur skall kopplas ihop med LH 2.4-boxen. Någon som kan gissa?
Hmm. Löda och eltejp. Det fungerar ju, men det är lite tattigt. Verkar vara lambda-signal, temp och dylikt till necam-styrenheten.
Den gröna här är alltså lambda-kabeln från lambdan:
Detta är en skärmad kabel (typ som koaxial). Exakt hur det ser ut under eltejpen vet jag inte ännu, men det ser ju sådär halvseriöst ut. Jaja.
Kopplade in oscilloskopet till spridarjorden, och den såg väl... lite skum ut:
Ställde om lite och dubbelkollade kopplingen, och bam:
Jaha?! Fräsch signal... inga störningar eller så
Letade vidare, och efter ett hjärnsläpp kom jag ju på att pulserna ligger på cirkus 7,5Hz vid tomgång. Då hittade jag det jag letade efter:
Såg ju bra ut, och ökade med varvtalet som det skall.
Här man man börja fråga sig vad jag pysslar med... men det säger jag inte. Så jag köpte på mig lite blandat skräp. MATE-N-LOK är en mycket trevlig serie kontaktstycken...
Krimpa kontakter är så mycket mer seriöst än att hålla på och löda direkt. Dessutom är det mer modulärt och enklare att koppla in och ur:
Så, vad håller jag på med, nån som kan gissa?
En låda? Med två knappar och tre lysdioder? Ja... vad KAN det vara?
Kontaktstycket i bakkant på lådan:
Och slutligen:
Vad är nu detta för något påhitt? En låda och lite kablar? (ok, det är rätt mycket kablar. 24m för att vara exakt, även om allt inte gått åt än) Denna skall kopplas ihop med en annan låda, som i sin tur skall kopplas ihop med LH 2.4-boxen. Någon som kan gissa?
Re: Volvo 940 gasbil
Nej.
Eller... hm. Jo, till slut så blir det nog en del extraeffekt. Men det är inte det primära
Gjorde även ett landsvägstest idag, mestadels 90-120km/h, med några kortare sträckor UNDER ( ) detta... Kom fantastiska 19mil på ännu mer fantastiska 13Nm^3 ('full tank'). Detta resulterar i extremt fantastiska 8,95kr / mil (0,94€ / 100km). Extrapolerar man detta värde över kostnaden för blyfri 95 så skulle jag vara tvungen att komma under 0,69l / mil (6.9L / 100km) för att gasen skulle tappa sin lönsamhet. Och det, mina damer och herrar, kan man fetglömma med en 1.8tons 940. Om man istället extrapolerar värdet för gasen på bensin, så skulle det resultera i en förbrukning på 0,86l / mil (8.6l / 100km). Då min hemmamack för benzin för närvarande kräver 12,97kr / l, så blir det en kostnad på 11,1kr / milen (11,6€ / 100km). Jag sparar alltså 2,15kr per mil genom att köra på gas. Kör man 1500mil per år, är det en besparing på cirka 3200kr (335€) per år.
Tidigare förbrukningsmätningar jag har gjort har visat cirka 18-18,5 mil per tank. Så huruvida denna information är statistiskt säkerställd... vet jag inte.
Vid ett senare tillfälle fick jag i 14Nm^3 i tanken, och denna pump hade ett tryck på cirka 210bar. Den pumpen som gav mig 13Nm^3 var av en annan typ, och matade faktiskt mer är 220bar. Så tryck och mängd verkar inte riktigt gå ihop i den här verkligheten.
Eller... hm. Jo, till slut så blir det nog en del extraeffekt. Men det är inte det primära
Gjorde även ett landsvägstest idag, mestadels 90-120km/h, med några kortare sträckor UNDER ( ) detta... Kom fantastiska 19mil på ännu mer fantastiska 13Nm^3 ('full tank'). Detta resulterar i extremt fantastiska 8,95kr / mil (0,94€ / 100km). Extrapolerar man detta värde över kostnaden för blyfri 95 så skulle jag vara tvungen att komma under 0,69l / mil (6.9L / 100km) för att gasen skulle tappa sin lönsamhet. Och det, mina damer och herrar, kan man fetglömma med en 1.8tons 940. Om man istället extrapolerar värdet för gasen på bensin, så skulle det resultera i en förbrukning på 0,86l / mil (8.6l / 100km). Då min hemmamack för benzin för närvarande kräver 12,97kr / l, så blir det en kostnad på 11,1kr / milen (11,6€ / 100km). Jag sparar alltså 2,15kr per mil genom att köra på gas. Kör man 1500mil per år, är det en besparing på cirka 3200kr (335€) per år.
Tidigare förbrukningsmätningar jag har gjort har visat cirka 18-18,5 mil per tank. Så huruvida denna information är statistiskt säkerställd... vet jag inte.
Vid ett senare tillfälle fick jag i 14Nm^3 i tanken, och denna pump hade ett tryck på cirka 210bar. Den pumpen som gav mig 13Nm^3 var av en annan typ, och matade faktiskt mer är 220bar. Så tryck och mängd verkar inte riktigt gå ihop i den här verkligheten.
Re: Volvo 940 gasbil
Ok, jag kan inte så värst mycket om det här men ger mig in i leken ändå. Det verkar som om du ska modda bränslestyrningen på något sätt. 7,5 hz = 450 per minut -> halva tomgångsvarvtalet: Dosering av bränsle för en cylinder?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Volvo 940 gasbil
Kan du vara snälla och berätta lite mera om den där mystisk mirakel lådan? Jag vill inte vänta mera...
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Re: Volvo 940 gasbil
Moddning av bränslesystemet stämmer bra det Jag levde i världen att den sköt spridarna en gång per cykel (dvs 450 gånger per minut vid tomgång på 900rpm = 7,5Hz), men har sedan forskat vidare och det kan vara så att den skjuter spridarna två gånger per cykel, dvs en gång vid varje varv på vevaxeln. Jag tyckte klickandet från spridarna stämde väl överens med vad oscilloskopet visade dock. Men det spelar ingen roll i sammanhanget, det är mest en teknikalitetStålis wrote:Ok, jag kan inte så värst mycket om det här men ger mig in i leken ändå. Det verkar som om du ska modda bränslestyrningen på något sätt. 7,5 hz = 450 per minut -> halva tomgångsvarvtalet: Dosering av bränsle för en cylinder?
Det går inte att dosera bränsle till bara en cylinder. Systemet är så designat att den skjuter alla spridare samtidigt. Simultan multipoint-insprutning. Moderna grejer
Den mystiska lådan är inte så mystisk. Det kommer byggas en större, betydligt mer avancerad låda under nästa vecka. Den mystiska lådan är bara en manöverpanel för vad som komma skall. En liten bild kanske kan bringa ljus över vad som är på gångHewey wrote:Kan du vara snälla och berätta lite mera om den där mystisk mirakel lådan? Jag vill inte vänta mera...
Re: Volvo 940 gasbil
Aha, en liten Tri-Fuel-konvertering, etanol/gas/bensin!
Re: Volvo 940 gasbil
Stämmer bra detta. Nu saknas det bara en LPG-konvertering . Fast å andra sidan, tillgången på LPG är dålig i Göteborg, en mack på fel sida stan. Inte så värdefullt direkt.AndersH wrote:Aha, en liten Tri-Fuel-konvertering, etanol/gas/bensin!
Hur som helst, behövde en inkapslingslåda. Elfa har mycket grejer, men ingen låda som passade. Rotade runt, hittade en gammal DVD-rom som fick sätta livet till:
Detta skall således kombineras till en enhet:
Kablarna på sin plats:
Här blir det att trimma plåten något så kontaktstyckena passar ordentligt:
Klart:
3-4 kablar att klippa till ECU:n, thats it. Färdiga kontaktstycken är så mycket smidigare än att sitta inne under instrumentpanelen och vela med massa fullödningar. Ser ju betydligt prydligare ut än vad man kan förvänta sig med dessa två kopplingscheman som grund
Re: Volvo 940 gasbil
"Class 1 Laser Product" står det på lådan. Laserstyrd bränsleinsprutning i en bakhjulsdriven Volvo, här möts gammal och ultramodern teknik minsann!
Re: Volvo 940 gasbil
Fixade några gavlar:
Och mixtrade ihop alltsammans...
Den här är fysisk huvudvärk i koncentrat. När man monterade in gasen så har det skarvats friskt. Givetvis skarvar jag in mig på dessa också . Även om gasinstallationen får betyget G-, så är det inte mer än så. Skarvarna är förvisso krimpade / lödade, men isolerade med tejp... Så jag styrde upp dessa med riktiga kontaktstycken.
Sen så blev jag akut nyfiken på att testa om sakerna fungerade... så jag hoppade över lödkolven tills vidare, och tog fram kanske den sämsta attiraljen någonsin: strömtjuven! Klämde på ett par (som senare skall ersättas med lödade skarvar). Friskt kopplat, hälften brunnet
"oooh, shiny lights".
Så jag pillade runt lite och åkte och tankade (två gånger). Blandningen blev 75% E85 och 25% bensin, gick fint med cirka 25-31% förlängning av spridartiden. Jag ställde även in kallstartsknappen ('boosten' ) på 25% extra bränsle, och sen bar det ut på motorvägen. Såg bra ut. Märkte även en förändring i gången om man fetade på blandningen med kallstarten, men jag vet inte riktigt om det var till det bättre eller bara om gången förändrades något.
Testade även om jag kunde få spridarna att bottna ('timeout', dvs de står öppna hela tiden) på grund av det högre flödet. Höjde förlängningen på spridartiden till 50%, och satte kallstarten till 3x förlängningen. Så med kallstarten på så skulle den egentligen höja flödet hela tre gånger (till exempel från 100ms till 300ms öppning per sekund). Inte heller då fick jag spridarna att bottna, vilket är lite underligt. Å andra sidan så går bilen bra sommartid med 50% E85 utan spridartidsförlägning, så det finns en del marginaler i systemet.
Kallstartsknappen är inte tänkt att användas alls vid normal drift, då jag har en tempsensor som skall reglera hur mycket extra bränsle som skall föras in vid kallstart. Men jag var så sugen på att testa om grejerna fungerade, att jag aldrig kopplade in den idag. Även lambdasignalen skall kopplas in. (boxen reglerar inte på lambda i nuläget, det sköter ECU:n. Lambdasignalen är bara till för att tända lysdioden som signalerar att lambdan växlar).
Nu blir det att köra slut på den här tanken fullständigt och sen fylla enbart E85. Men först skall det monteras tempsensor och kablar styras upp ordentligt.
Och mixtrade ihop alltsammans...
Den här är fysisk huvudvärk i koncentrat. När man monterade in gasen så har det skarvats friskt. Givetvis skarvar jag in mig på dessa också . Även om gasinstallationen får betyget G-, så är det inte mer än så. Skarvarna är förvisso krimpade / lödade, men isolerade med tejp... Så jag styrde upp dessa med riktiga kontaktstycken.
Sen så blev jag akut nyfiken på att testa om sakerna fungerade... så jag hoppade över lödkolven tills vidare, och tog fram kanske den sämsta attiraljen någonsin: strömtjuven! Klämde på ett par (som senare skall ersättas med lödade skarvar). Friskt kopplat, hälften brunnet
"oooh, shiny lights".
Så jag pillade runt lite och åkte och tankade (två gånger). Blandningen blev 75% E85 och 25% bensin, gick fint med cirka 25-31% förlängning av spridartiden. Jag ställde även in kallstartsknappen ('boosten' ) på 25% extra bränsle, och sen bar det ut på motorvägen. Såg bra ut. Märkte även en förändring i gången om man fetade på blandningen med kallstarten, men jag vet inte riktigt om det var till det bättre eller bara om gången förändrades något.
Testade även om jag kunde få spridarna att bottna ('timeout', dvs de står öppna hela tiden) på grund av det högre flödet. Höjde förlängningen på spridartiden till 50%, och satte kallstarten till 3x förlängningen. Så med kallstarten på så skulle den egentligen höja flödet hela tre gånger (till exempel från 100ms till 300ms öppning per sekund). Inte heller då fick jag spridarna att bottna, vilket är lite underligt. Å andra sidan så går bilen bra sommartid med 50% E85 utan spridartidsförlägning, så det finns en del marginaler i systemet.
Kallstartsknappen är inte tänkt att användas alls vid normal drift, då jag har en tempsensor som skall reglera hur mycket extra bränsle som skall föras in vid kallstart. Men jag var så sugen på att testa om grejerna fungerade, att jag aldrig kopplade in den idag. Även lambdasignalen skall kopplas in. (boxen reglerar inte på lambda i nuläget, det sköter ECU:n. Lambdasignalen är bara till för att tända lysdioden som signalerar att lambdan växlar).
Nu blir det att köra slut på den här tanken fullständigt och sen fylla enbart E85. Men först skall det monteras tempsensor och kablar styras upp ordentligt.
Re: Volvo 940 gasbil
Det ser ut att man kan göra nästan vad som helst när man är tillräcklig kunnig...
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Re: Volvo 940 gasbil
Och kan man inte så fungerar "hellre än bra".
Etanoltjofräsen är klar sen ett tag tillbaka. Kör numera på 100% E85 i vätsketanken. Manöverpanelen / lysdiodgrunkorna bor i handskfacket:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0e02010115301de28
Och där får den bo tills vidare. Har ju egentligen ingen användning av att komma åt den, men det kan vara lite kul att se när lambdasonden reglerar eller när den kopplar in och ur den temperaturstyrda kallstartsanrikningen. (lite kul... det gäller att vara lättroad)
Även mätt upp förbrukningen med 70% E85 (vilket blir typ E60). Dock så lyckades jag med bravaden att inte nollställa trippen, så en full tank med gas gick åt. Men drar man bort medelförbrukningen på gas så hamnade genomsnittsförbrukningen på 1,18l (70% E85) / mil. Blir cirka 10,50kr / milen. Har dock piskat den ganska hårt det senaste för att testa huruvida spridarna bottnar (vilket de inte gör...). Skall bli väldigt intressant att se förbrukningen på ren E85 nu och normalt körmönster.
Tjipp.
Edit:
Såg nu i posten ovan att jag körde på 75% E85. Då blir det väl typ E64 jag kört på då. Oviktigt.
Etanoltjofräsen är klar sen ett tag tillbaka. Kör numera på 100% E85 i vätsketanken. Manöverpanelen / lysdiodgrunkorna bor i handskfacket:
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=0e02010115301de28
Och där får den bo tills vidare. Har ju egentligen ingen användning av att komma åt den, men det kan vara lite kul att se när lambdasonden reglerar eller när den kopplar in och ur den temperaturstyrda kallstartsanrikningen. (lite kul... det gäller att vara lättroad)
Även mätt upp förbrukningen med 70% E85 (vilket blir typ E60). Dock så lyckades jag med bravaden att inte nollställa trippen, så en full tank med gas gick åt. Men drar man bort medelförbrukningen på gas så hamnade genomsnittsförbrukningen på 1,18l (70% E85) / mil. Blir cirka 10,50kr / milen. Har dock piskat den ganska hårt det senaste för att testa huruvida spridarna bottnar (vilket de inte gör...). Skall bli väldigt intressant att se förbrukningen på ren E85 nu och normalt körmönster.
Tjipp.
Edit:
Såg nu i posten ovan att jag körde på 75% E85. Då blir det väl typ E64 jag kört på då. Oviktigt.