Volvo V70 liten gastank

Post Reply
Babbsan
Posts: 3
Joined: 2009-01-27, 18:30

Volvo V70 liten gastank

Post by Babbsan »

[

Hej,
Jag har då blivit ägare till en V70 -98. Jag har kört nya volvogasbilar och har då för mig att tanken rymde betydligt mer än de 20 (enheter ???) som min har. Är det någon som vet om det går att sätta in en större tank? Som det är nu får jag tanka var tredje dag)
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Post by Micke77 »

En V70n Bi-fuel rymmer 21Nm3 gas när tanken är tom, dvs efter att bilen själv slagit över på bensindrift. Egentligen rymmer tanken 23Nm3 men de sista 2 Nm3 utgör en reserv för att garantera flödet och rätt tryck genom tryckregulatorerna. Dessa värden är från instruktionsboken, i verkligheten kan man tanka både mindre och mer beroende på tryck och temperatur.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Micke77 svarade på det mesta :)

Gällande extra gastank så har jag varit inne på liknande planer med min bil. I tyskland finns folk som har gjort det i sina bilar men jag vet ingen i sverige än.

I tyskland åker man in och besiktigar sin bil igen för att kolla att monteringen av tanken gått rätt till.

I sverige vet jag inte riktigt hur man går till väga. Men det är mycket möjligt att man måste typ-besiktiga om bilen igen i och med att bränslemängden som bilen kan ta med sig ökar, det kanske blir andra taxor hos försäkringsbolag osv.. Det hade ju varit kul om nån i sverige hade blivit den första att montera en extratank i sin volvo :)

Jag har pratat med tekniska verken i linköping om detta men det finns ju fler företag i sverige som kan göra sånt här. Speciellt nu när man kan efterkonvera bilar till gasdrift i sverige också...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Jag vet en som installerade en extra gastank på sin V70 i Sverige. Den extra tanken monterades i lådan där batteriet sitter, så batteriet flyttades upp i en liten egen plastlåda (typ som i en båt) i bagaget.

Det står ju inte i reg-papprena eller i CoC hur tankarna monterats, så frågan är om SBP kan säga nåt över huvud taget.
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

DJ wrote:Jag vet en som installerade en extra gastank på sin V70 i Sverige. Den extra tanken monterades i lådan där batteriet sitter, så batteriet flyttades upp i en liten egen plastlåda (typ som i en båt) i bagaget.

Det står ju inte i reg-papprena eller i CoC hur tankarna monterats, så frågan är om SBP kan säga nåt över huvud taget.
Det där låter ju väldigt intressant!! :D Du har inte möjlighet att be denna "en" att regga sig här och berätta lite mer?! Han behöver ju inte avslöja sin identitet! 8)

För min det kanske det blir lite knepigt att få till då jag fyllt utrymmet med ett slutsteg och lite andra grejer...fast det är klart, lite längre räckvidd skulle kanske kunna förmå mig att stuva om lite! :wink:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply