Konvertering av Volvo 2.5FT i göteborg till gas

bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Konvertering av Volvo 2.5FT i göteborg till gas

Post by bi-fuel classic »

Citat
Volvo Personbilar Sveriges VD, Thomas Andersson
"Genom ett företag i Göteborg, som är specialiserat på gaskonvertering, kan erbjuda en mycket tillfredställande och lovande lösning för vår Volvo V70 2.5FT, har vi beslutat rekommendera detta företag för gaskonvertering till de V70-köpare som vill ha en säker och funktionell gasbil."

http://www.volvocars.com/se/tools/NewsE ... x?item=214
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Som jag förstår är detta alltså en annan V70 etanolbil som konvertera än den i Linköping. Stadspartner/Tekniska Verken meddelade ju i måndags att de konverterade V70 2.0 F, här handlar det om V70 2.5 FT (har en 200 hästars lättrycksturbomotor). I detta fall sker samarbetet med ett företag i Göteborg och garantierna på bilen är redan klara.

Är det bra eller dåligt att två olika V70:s konverteras och att det sker på olika ställen i Sverige?
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Nu reagerar äntligen media! DN och Göteborgs-Posten har t ex med nyheten. Man kan säga att just nu vore det lite tråkigt för oss gasvänner om Volvo går i konkurs! :wink:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... bil-1.7125 http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=465571
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Och DN:s Lasse Swärd är närmast lyrisk över beskedet om att Volvo ånyo tillverkar gasbilar!

Vi gasbilsvänner har all anledning att jubla! :lol:

http://www.alltommotor.se/artiklar/nyhe ... lvo-1.7147
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Kul på sätt och vis men visst hade det varit bättre om det var Volvo själva som byggde in tankarna från början. Konstigt att stackars Stadspartner får noll uppmärksamhet för sin satsning. Dom borde verkligen anlita en PR-byrå...

Ett urval av artiklar förutom de ovannämnda, alla handlar om AFVs release. Det visar att Volvos marknadsföringstrumma fungerar när dom väl har något att berätta. Svensk press verkar helt lyrisk.

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=5 ... gas%20igen

http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_2225891.svd

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13082

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... onid=Ettan

http://teknik360.idg.se/2.8229/1.202290

http://www.automotorsport.se/news/16582 ... A5-biogas/
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jaha, då är det bara att börja spara pengar och inventa begagnade tjänstebilar:) För mig som tycker den nya V70:n är toksnygg är detta strålande nyheter.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

men........ 30 mil. Det här kommer väl att cementera gasbilarnas rykte om kort räckvidd.

Hoppas inte intresset för Passaten försvinner - för den är ju den tekniskt mest spännande gasbilen som släppts.

Förövrigt, vilken skillnad i tongångarna det är nu jämfört med för något år sedan.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Johan wrote:men........ 30 mil. Det här kommer väl att cementera gasbilarnas rykte om kort räckvidd.

Hoppas inte intresset för Passaten försvinner - för den är ju den tekniskt mest spännande gasbilen som släppts.

Förövrigt, vilken skillnad i tongångarna det är nu jämfört med för något år sedan.
Inte då.. Min jobbarkompis har jag lyckats övertala, han har fått en offert från passat nu och om några dagar beställer han förmodligen bilen när han fått tillbaka alla papper osv..

Jag är fortfarande inne på att skaffa mig en passat när min S60 har gått sina mil (2000 mil till).

Bränsleförbrukningen verkar mycket bättre på passaten än på volvon och det är viktigt för mig också.. Samtigt som jag vill ha en kombi som jag kan dra släp med.

Får väl provköra kollegans bil när han får den (de sa att den kommer levereras i mars om han får iväg beställningen snart). Räckvidden för mig är rätt viktig då jag ofta kör långt i jobbet o vill slippa tanka flera gånger på en dag..

Jag hade gärna sett en lösning på en extra tank i bagaget också för en bit till, nackdelen är ju att tankarna väger en hel del som jag förstått det...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Detta med etanol och biogas i samma fordon var något som jag föreslog för redan 3 år sedan, skönt att det äntligen har kommit till.

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... highlight=
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Volvo V702,5 FT grundpris 302 800 sen tilkommer efterkonverteringskostnaden.

Nä jag skulle nog satsa på Passaten då den verkar tekniskt bättre, längre räckvidd och sist men inte minst billigare att köra.

Annars är det bra att det är Turbomotorn som konverteras.

Det bäddar för försäljningssucce för gasbilar nästa år med laguppställningen som den just nu ser ut.

Fiat Grande Punto
Mercedes B klasse
Opel Zafira Turbo
VW Touran
VW Passat 1.4 TSI
Volvo 2,0 Flexifuel efterkonverterad
Volvo 2,5 FT efterkonverterad

Tre st starka kort Volvo 2 st Och passaten dessa modeller är ju av hävd storsäljare i Sverige.

Sen finns det dessutom 2st starka jokrar Opel Zafira och Mercedes B klass dessa kan mycket väl bli försäljningssuccer.

Det kanske inte är omöjligt att nå 1 000 000 gasbilar till 2020 som Goldman hoppades.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven wrote:...Är det bra eller dåligt att två olika V70:s konverteras och att det sker på olika ställen i Sverige?
Det klart att det är bra med två olika varianter med så pass olika karaktär, då kommer den att kunna passa fler kundkategorier.
Hade gärna sett att den fanns i AWD utförande också.

Nu är frågan..., hur ska vi räkna in den i vår månatliga statistikuppföljning? Syns den som E85 bil när den lämnar fabriken eller som CNG-bil efter konverteringen i siffrorna från Bil-Sweden. :wink:
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Verkar vara bekant.

Post by Pka »

Mycket intressant och positivt. Nu börjar det äntligen hända saker på gasbilsfronten. Hur länge törs Volvo Personvagnar hålla sig undan?

För övrigt tycker jag att specifikationerna på denna bil verkar bekanta - 200 hk och möjlighet att köra på fem bränslen (E85, bensin, naturgas, biogas och hytan). Det stämmer ju på pricken med den konceptbil som Volvo visade 2006 - Volvo V70 Multi-Fuel http://car-reviews.automobile.com/Volvo ... type/2048/. Men det är kanske inte så konstigt, om det är f.d. Volvo-konstruktörer som ligger bakom konverteringen...

Synd att den inte kom lite tidigare - hoppas att det inte är för sent...
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Ett ljus i vintermörkret

Post by lary »

Det här beskedet känns positivt. Borde dock ha kommit tidigare. Passaten är ju nu också ett attraktivt alternativ.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag gissar att det är tekniker på Volvo som har tagit initiativ till Göteborgsvolvon. Ett sätt att gå bakom ryggen på Ford. Därav lovsången om den Göteborgska Volvon och tystnaden om den Linköpingska. Tekniska Verken har haft maximal otur när de satsat på det här projektet.

Disclaimer: Det här är rena spekulationer från min sida.
GasTechJohnny
Posts: 2
Joined: 2008-12-23, 08:59
Location: Johnny Brustuen
Contact:

Inside Information

Post by GasTechJohnny »

De som har utveklat Konverteringskittet till volvos nya V70 sitter i Italien och har utveklat konverteringskit till bilar i över 20 år.
(se deras hemsida http://www.brc.it)
Grunden till att AFV har lyckats är nog p.g.a kvaliteten på dom italienska gaskonverteringskitten. Vi har använt dessa i Norge sedan 2003 och har konverterat många tusen bilar av alla olika märken, och vi har inte haft några havarier, eller återköp. Derimot har vi haft små problemer med vissa bilar, (barnsjukdommar) men dessa har vi löst.

Vad gäller Tankar och körsträcka så jobbar vi vidare med detta och de bilar vi har monterat hittills går ca 30 mil på gas, men vi försöker hitta lösningar för att få in flera tankar.

Jag tycker det är klart att det är bra att det finns flera olika Volvo på gas, och ser fram imot att få vara med på vidareutveklingen av flera volvomodeller.
Har konverterat øver 2000 bilar till gasdrift.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Välkommen till forumet, Johnny! :)

Jag antar att reservhjulsutrymmet blir oåtkomligt efter installation av gastankarna. Går det att utnyttja detta på något sätt för en gastank eller blir det för dyrt med ett sådant ingrepp i karossen?
GasTechJohnny
Posts: 2
Joined: 2008-12-23, 08:59
Location: Johnny Brustuen
Contact:

Tack så mycket AndersH

Post by GasTechJohnny »

Jag har funderat lite på det tomma hålet som blir under tankarna(Reservhjulsbaljan). Det jag kollar nu är om man kan ha 2 små extra tankar där, men det vi måste tänka på är vikten också. Men om vi väljer komposit-tankar så borde det fungera.
Skall testa det efter jul. :)
Har konverterat øver 2000 bilar till gasdrift.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jättekul, GasTechJohnny, att du med din kunskap har hittat hit! :D

God Jul!
Last edited by Sven on 2008-12-25, 19:25, edited 1 time in total.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Tack så mycket AndersH

Post by Göran »

Hej och välkommen hit Gas tech Johnny
GasTechJohnny wrote:Jag har funderat lite på det tomma hålet som blir under tankarna(Reservhjulsbaljan). Det jag kollar nu är om man kan ha 2 små extra tankar där, men det vi måste tänka på är vikten också. Men om vi väljer komposit-tankar så borde det fungera.
Skall testa det efter jul. :)
Finns det komposittankar att köpa i dag för gasbilar? används de i några fordon idag?

Har själv en V70 Bifuel, går det inte att montera tankar i Kardantunneln på en sådan bil?
I och för sig sitter väl avgassystemet där idag men det borde väl finnas ett avgassystem med alternativ dragning för de fyrhjulsdrivna bilarna?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Tack så mycket AndersH

Post by Jonas »

Göran wrote:Finns det komposittankar att köpa i dag för gasbilar? används de i några fordon idag?
Visst finns det, jag har komposittankar (glasfiber) i min ena bil, det är standard i Golf variant, iaf årsmodell 2005 som jag har. Däremot har jag funderat mycket på om man skulle kunna formgjuta tankar i någon komposit eller om dom måste vara cylindriska.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Tack så mycket AndersH

Post by taz »

Jonas wrote:
Göran wrote:Finns det komposittankar att köpa i dag för gasbilar? används de i några fordon idag?
Visst finns det, jag har komposittankar (glasfiber) i min ena bil, det är standard i Golf variant, iaf årsmodell 2005 som jag har. Däremot har jag funderat mycket på om man skulle kunna formgjuta tankar i någon komposit eller om dom måste vara cylindriska.
cylindriska tankar gör väl behållaren mer hållbar va? Kanske inte går att ha fyrkantiga behållare som håller för tryck?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Tack så mycket AndersH

Post by Göran »

taz wrote: cylindriska tankar gör väl behållaren mer hållbar va? Kanske inte går att ha fyrkantiga behållare som håller för tryck?
På sätt och vis är det så.
Eftersom en sfär är det mest materialeffektiva sättet att innesluta en volym på, så blir det en mindre exponerad area gentemot gasen med övertryck.
Vilket medför att gasen vid ett givet tryck och volym orsakar mindre påkänningar på sfären än om gasen hade varit innesluten i en kub
(arean exponerad mot gasen x inre övertrycket=kraften som påverkar gasbehållaren).
Dessutom finns det mindre risk för "buckling" pga av att sfären har en välvd yta.
Den näst bästa geometrin är en cylinder med sfäriska gavlar såsom tryckkärl normalt är utformade.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
bi-fuel classic
Posts: 55
Joined: 2007-03-04, 11:40
Location: Kungälv

Volvo 2.5 FT med 40Nm tank efter årsskiftet?

Post by bi-fuel classic »

Var inne på Bilia i förrgår, där berättade försäljaren att Volvo 2.5 FT (231hk) går att beställa v35 med 30 Nm tank med efter årsskiftet med 40Nm tank.
Någon som vet mer? eller om detta stämmer?
_______________

Volvo V70 Bi-fuel Classic -07, numera passat ecofuel
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

30 respektive 40 Nm3 låter mycket men det skulle ju vara bra om det var sant. Tidigare har det ju talats om en räckvidd på 30 mil på gas. Jag antar att den inte kommer att dra 1 Nm3 per mil. Kan säljaren ha blandat ihop mil och kubikmeter?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Stålis wrote:30 respektive 40 Nm3 låter mycket men det skulle ju vara bra om det var sant. Tidigare har det ju talats om en räckvidd på 30 mil på gas. Jag antar att den inte kommer att dra 1 Nm3 per mil. Kan säljaren ha blandat ihop mil och kubikmeter?
Ooooooh, säg inte det du. Den motorn är notoriskt jättejättetörstig. Kan min Passat med en liten 1.4-litersmotor dra uppemot 0.7 Nm3 per mil så kan den där Volvon utan problem slurpa i sig 1 Nm3 per mil and then some.

Jag hade samma motor fast med 220 hästkrafter i en bra mycket mindre bil (S40N) och snittade ca 1.0 l bensin / mil.

Volvo säger själva att senaste iterationen av motorn ska vara mycket snålare, men jag vet inte jag...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply