Förbrukning Volvo Bi-Fuel, spritmonitor.de

User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Förbrukning Volvo Bi-Fuel, spritmonitor.de

Post by Fred »

Hej alla glada Bi-Fuelförare!

Det finns ju några trådar här om förbrukning men jag tänkte starta en ny samlingstråd om detta för oss som kör just Volvo Bi-Fuel. Jag skulle tro att de flesta av oss som kör gasbilar för lite statistik om förbrukningen på olika sätt och jag är lite nyfiken på vad ni kommer fram till! :)

Själv använder jag den utmärkta siten Spritmonitor och har kommit fram till att jag har en förbrukning på 6,29 Nm3/mil. (Se gärna min statistiksida.)

Jag skulle vilja uppmana alla er som gillar att föra förbrukningsstatistik att använda denna sida! Den ger en mycket bra bild av alla bilkostnader man samlar på sig, speciellt om man är duktig och för in allt man köper till bilen (vilket jag inte gjort...ännu... 8) ).

Det är också genom denna sida som jag har ikonen och förbrukningssiffran nederst i mina inlägg. (Tack ni som hjälpte mig att få till det! :D )

Så kolla in Spritmonitor och dela med er av er förbrukning! Kanske kan någon få hjälp att upptäcka att något är fel på bilen om denna har väldigt hög förbrukning.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Förbrukning Volvo Bi-Fuel, spritmonitor.de

Post by Stålis »

Ett utmärkt initiativ!
Fred wrote:Hej alla glada Bi-Fuelförare!
Själv använder jag den utmärkta siten Spritmonitor och har kommit fram till att jag har en förbrukning på 6,29 Nm3/mil. (Se gärna min statistiksida.)
Har du inte glömt att räkna om förbrukningen från kg till Nm3 nu? Om jag förstår rätt borde det vara 6,29 / 0,8 = 7,86 Nm3 per 100 km (en normalkubikmeter gas brukar sägas väga 0,8 kg).
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Vad kul att du tycker det, Stålis! :D

När jag loggar mina tankningar så multiplicerar jag alltid mängden gas med 0,8 för att få Kg innan jag skriver in dem i Spritmonitor, så jag tror att det ska stämma. Men nu när du säger det så borde min förbrukning i Nm3 vara just 6,29 dividerat med 0,8 alltså 7,86... :roll:

En av anledningarna till att jag är så nyfiken på andras förbrukning är att jag hittade en kille på Spritmonitor som har 5,71 Kg/100 km med en likadan bil som jag har. Jag kontaktade honom för att kolla hur han kunde ha så låg förbrukning och han svarade med en undring varför jag hade så hög...! :shock:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Jag håller koll på min förbrukning med ett Excel-blad och utslaget på mina hittills 3000 körda gasmil med min V70 så ligger snittförbrukningen på 0,7 Nm3 biogas per mil eller 5,0 kg per 100 km om man vill se det så.

Densiteten för ren metangas är 0,717 kg/Nm3 enligt Wikipedia.

Densiteten för naturgas är 0,83 kg/Nm3 enligt Swedegas.se.
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Mmmm, jag tycker nog du ligger lite högt också... Min flickvän kör på 5.7 kg / 100 km. Volvo S60 Automat (02:a) 13500 mil
(Omräknat med 0,8 förstås)
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

En förklaring till de olika värdena på gasförbrukningen som man ser på spritmonitor skulle kunna finnas i att olika användare kör olika mycket på bensin.

Enligt den tyska hjälpsidan, slår spritmonitors beräkningsalgoritm ut varje bränsleslag man tankat över alla mil man kört. En spritmonitoranvändare som kört lite mer på bensin får alltså en lägre siffra för den genomsnittliga gasförbrukningen eftersom det för en del av körsträckan inte gick åt någon gas alls!

När jag klickar på Freds länk ser jag att förbrukningen i genomsnitt är 6,29 kg gas + 0,58 liter bensin per 100 km. Om man då räknar om gasförbrukningen till Nm3 och dessutom översätter bensinförbrukning till biogasförbrukning (1 Nm3 biogas = 1,1 liter bensin) får man en uppskattad totalförbrukning som motsvarar 6,29 / 0,8 + 0,58 / 1,1 = 8,39 Nm3 biogas per 100 km.

Hur tycker ni andra att man ska redovisa förbrukningen? Ska man ta med både gasen och bensinen enligt mitt exempel eller ska man särredovisa dem? När det gäller volvomotorer går det ju trots allt åt en del bensin eftersom man startar på bensin.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Hej, jo det är klart man skall räkna med båda.. Det är därför mitt gastal är relativt lågt. Jag har varit på semester i norrland (treriksröset) en sommar och sen ner till spanien en sommar. Det är därför min bensinförbrukning ligger på 1,05l/10mil .. Ser att din ligger på 0,58l/10mil fred.. Smidig site tycker jag, man skriver in totalkilometerställningen varje gång man tankar så sköter siten resten.. Smidigt värre..

Jag har använt siten i över ett år nu.. Men varje gång jag tankar bensin nu så sjunker min bensinförbrukning på siten.. Idag tankade jag bensin. Gången innan var för 530 mil sedan :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
johanmaxe
Posts: 1
Joined: 2009-01-10, 20:44
Location: Örebro

Post by johanmaxe »

Ursäkta en newbie. CNG H och CNG L - misstänker att det är natur resp biogas men vilken är vilken?

När ni tankar besnin är det Shell Vpower 95 Ni anger?

// Maxe
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

johanmaxe wrote:Ursäkta en newbie. CNG H och CNG L - misstänker att det är natur resp biogas men vilken är vilken?

När ni tankar besnin är det Shell Vpower 95 Ni anger?

// Maxe
Jag undrade själv samma sak innan. CNG H och CNG L är båda naturgas i tyskland. Skillnaden är att CNG H innehåller mer energi och man kommer alltså längre på den gasen.. CNG L har lägre energiinnehåll. På min sida så har jag använt CNG H som naturgas och CNG L för att symbolisera biogas när jag har tankat för att skilja dem åt.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

Jag undrade själv samma sak innan. CNG H och CNG L är båda naturgas i tyskland. Skillnaden är att CNG H innehåller mer energi och man kommer alltså längre på den gasen.. CNG L har lägre energiinnehåll. På min sida så har jag använt CNG H som naturgas och CNG L för att symbolisera biogas när jag har tankat för att skilja dem åt.. :)
Ja, precis. Det finns tankställen med L-Gas oftast i Nordtyskland och tankställen med H-Gas i Sydtyskland. :)

L-Gas Densitet: ca. 0,83 kg/m³ / Energiinnehåll: 9,8 -10,3kWh/m³ / Metan: ca. 84 -88%

Biogas Densitet: ca. 0,79 kg/m³ / Energiinnehåll: 9,8 kWh/m³ / Metan: ca. 97%


Ryska H-Gas Densitet: ca. 0,73 kg/m³ / Energiinnehåll: mellan 11,1 och 11,8 kWh/m³ / Metan: 98%
Norsk H-Gas Densitet: ca. 0,82 kg/m³ / Energiinnehåll: mellan 11,1 och 11,8 kWh/m³ / Metan: 89%



CNG = komprimerad naturgas
L-Gas = Low caloric-Gas
H-Gas = High caloric-Gas
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

taz wrote: På min sida så har jag använt CNG H som naturgas och CNG L för att symbolisera biogas när jag har tankat för att skilja dem åt.. :)
Jag gör på samma sätt som du L för biogas och H för naturgas..
sjalilund
Posts: 21
Joined: 2008-08-05, 15:59
Location: Lund

Post by sjalilund »

Hej,

Jag är relativt nybliven V70-ägare, och kör med "dubbel bokföring", både spritmonitor och excel.

Om jag räknar samman de båda förbrukningarna, hamnar jag på ca 0.81 m3/mil på lite drygt 600 mil, vilket skulle bli 0.648 kg/mil.

Jag har tankat ca 90% i Lund, där det i princip endast är naturgas i pumpen.

Dock så är jag förbryllad över de påstående jag har sett i andra trådar att förbrukningen skulle sjunka på bensin...
Jag har iofs bara gjort ett test, men vid en tripp till Danmark, låg jag på motsv 0.85 l/mil gas, och ganska exakt samma siffra på de bensin-mil jag tvingades till. Intressant i sammanhanget är att bensinmilen var i princip rena motorvägsmil, medan gasmilen var lite mer stadskörning...

Mvh
Johan
___________
V70 Bi-Fuel Aut -02
Image
User avatar
batti
Posts: 81
Joined: 2006-03-22, 18:41

Post by batti »

Jag skulle vilja veta varför man på spritmonitor kan se att den Svenska gasen är dubbelt så dyr som den tyska. Trots att jag kör snålast av alla likadana bilar på Spritmonitor, så har jag högst bränslekostnader. Märkligt va? Är den Svenska gasen dyrare för att det är mer "kräm" i den? (Don't THINK so!)
S60: Image
Fiat Punto: Image
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

batti wrote:Jag skulle vilja veta varför man på spritmonitor kan se att den Svenska gasen är dubbelt så dyr som den tyska...
Kan kanske bero på att man i Tyskland slopat alla skatter på naturgasen som fordonsbränsle fram till 2018.
Dessutom finns det fler användningsområden för naturgasen, i.e. stora volymer förbrukas i andra tillämpningar jämfört med användning i bilar och därmed med andra alternativkostnader än bensin & diesel, vilket påverkar prisbilden före skatt.

Gjorde f.ö. en snabbsökning på Spiritmonitor.de och hittade följande siffror :

S60 Bi-Fuel, 9 st., snitt 6,12 kg/100 km, min 5,19 max 7,67

V70 Bi-Fuel, 22 st., snitt 6,46 kg/100 km, min 5,71 max 8,07

S80 & S70 inga siffror.

Nu kan, som ni redan avhandlat, siffrorna ovan påverkas av halten H/L-gas.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

S-klasse wrote:Nu kan, som ni redan avhandlat, siffrorna ovan påverkas av halten H/L-gas.[/color]
... och (som jag tjatat om tidigare i denna tråd) hur mycket vederbörande kört på bensin.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
CNG-Driver
Posts: 76
Joined: 2007-03-03, 16:05
Location: Landkreis Neumarkt Bavaria(Tyskland)

Post by CNG-Driver »

S-klasse wrote:
Kan kanske bero på att man i Tyskland slopat alla skatter på naturgasen som fordonsbränsle fram till 2018.
Dessutom finns det fler användningsområden för naturgasen, i.e. stora volymer förbrukas i andra tillämpningar jämfört med användning i bilar och därmed med andra alternativkostnader än bensin & diesel, vilket påverkar prisbilden före skatt.
Tyska skatter översikt för drivmedel:

Bensin: 7,3 €cent/kWh eller 65,45 €cent/Liter
Diesel: 4,7 €cent/kWh eller 47,04 €cent/Liter

Skatter till 31. Dezember 2018(ekologisk skattereform):
CNG: 1,39 €cent/kWh eller 18,03 €cent/kg
LPG: 1,29 €cent/kWh eller 16,6 €cent/kg (= ca. 9 Cent/l)

Plus 19,00 % omsättningsskatt för alla bränsle.

Image
Image
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Om jag summerar mitt gasår 2008 (allt enligt mitt avancerade excel-blad ;) ) blir siffrorna följande:
  • Gaskostnad/mil: 6,99kr
    Förbrukning/mil: 0,75Nm3 eller 0,6kg
    Genomsnittligt gaspris vid pump: 9,37kr
    Volym köpt gas: 1194,88Nm3
Statistik är kul! :D

Kanske skulle ta och gå över till spritmonitor nu när ett nytt år börjat... :roll: :)
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

TroMik wrote:Om jag summerar mitt gasår 2008 (allt enligt mitt avancerade excel-blad ;) ) blir siffrorna följande:
  • Gaskostnad/mil: 6,99kr
    Förbrukning/mil: 0,75Nm3 eller 0,6kg
    Genomsnittligt gaspris vid pump: 9,37kr
    Volym köpt gas: 1194,88Nm3
Statistik är kul! :D

Kanske skulle ta och gå över till spritmonitor nu när ett nytt år börjat... :roll: :)
Gör det!! :D Det skulle vara kul med fler svenska gasbilar där, så vi kan enkelt jämföra med varandra!!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Måste man hålla koll på trippmätaren trots att man fyller i det totala miltalet varje gång? Blir ju ännu mer att komma ihåg vid tankningarna... Eller har jag missat nå´t? :roll: Trodde sidan skulle hålla koll på det själv...
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

TroMik wrote:Måste man hålla koll på trippmätaren trots att man fyller i det totala miltalet varje gång? Blir ju ännu mer att komma ihåg vid tankningarna... Eller har jag missat nå´t? :roll: Trodde sidan skulle hålla koll på det själv...
Nix, man behöver inte hålla koll på tripmätaren. Dock brukar jag göra det ändå så att jag kan se att sidan räknar rätt. (Inte för att jag tror att den inte skulle göra det.) Jag brukar alltid nollstäla tripen efter tankning så att jag har lite koll på när det börjar bli dags att tanka, jag litar inte på tankmätaren.

Jag brukar alltid ta kvitto när jag tankar. På kvittot skriver jag sedan upp mätarställning och tripen. Jag kollar pumptrycket innan jag sätter i tankslangen, när jag satt i tankslangen (innan jag tryckt in den gröna knappen) och när pumpen stannat. Allt detta loggas så att jag kan följa eventuella trender i statistiken.

Titta gärna på min sida på spritmonitor. Om man sätter markören ovanför pratbubblan till höger så kan man läsa det jag loggar.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Fred wrote:
TroMik wrote:Måste man hålla koll på trippmätaren trots att man fyller i det totala miltalet varje gång? Blir ju ännu mer att komma ihåg vid tankningarna... Eller har jag missat nå´t? :roll: Trodde sidan skulle hålla koll på det själv...
Nix, man behöver inte hålla koll på tripmätaren. Dock brukar jag göra det ändå så att jag kan se att sidan räknar rätt. (Inte för att jag tror att den inte skulle göra det.) Jag brukar alltid nollstäla tripen efter tankning så att jag har lite koll på när det börjar bli dags att tanka, jag litar inte på tankmätaren.

Jag brukar alltid ta kvitto när jag tankar. På kvittot skriver jag sedan upp mätarställning och tripen. Jag kollar pumptrycket innan jag sätter i tankslangen, när jag satt i tankslangen (innan jag tryckt in den gröna knappen) och när pumpen stannat. Allt detta loggas så att jag kan följa eventuella trender i statistiken.

Titta gärna på min sida på spritmonitor. Om man sätter markören ovanför pratbubblan till höger så kan man läsa det jag loggar.

Mvh
/Fred
Brukar göra samma sak som du, utom möjligen kolla trycket så slaviskt ;) . Så den räknar snittförbrukningen ändå alltså? Låter ju bra :) .
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

TroMik wrote:
Fred wrote:
TroMik wrote:Måste man hålla koll på trippmätaren trots att man fyller i det totala miltalet varje gång? Blir ju ännu mer att komma ihåg vid tankningarna... Eller har jag missat nå´t? :roll: Trodde sidan skulle hålla koll på det själv...
Nix, man behöver inte hålla koll på tripmätaren. Dock brukar jag göra det ändå så att jag kan se att sidan räknar rätt. (Inte för att jag tror att den inte skulle göra det.) Jag brukar alltid nollstäla tripen efter tankning så att jag har lite koll på när det börjar bli dags att tanka, jag litar inte på tankmätaren.

Jag brukar alltid ta kvitto när jag tankar. På kvittot skriver jag sedan upp mätarställning och tripen. Jag kollar pumptrycket innan jag sätter i tankslangen, när jag satt i tankslangen (innan jag tryckt in den gröna knappen) och när pumpen stannat. Allt detta loggas så att jag kan följa eventuella trender i statistiken.

Titta gärna på min sida på spritmonitor. Om man sätter markören ovanför pratbubblan till höger så kan man läsa det jag loggar.

Mvh
/Fred
Brukar göra samma sak som du, utom möjligen kolla trycket så slaviskt ;) . Så den räknar snittförbrukningen ändå alltså? Låter ju bra :) .
Det är det som är så fina med det hela.. man skriver bara upp mätarställningen på kvittot varje gång man tankar sen lägger man kvittot i bilen.. när man städar bilen så tar man med sig kvittona in och matar in på spritmonitor.. Smidigt värre.. Det skall dessutom bli kul när man byter bil sen o se skillnaden... :) Hoppas den site:n lever kvar länge! :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Äntligen gas

Post by casper »

Nu har jag äntligen skaffat mig en v70 bifuel-04 visserligen med väldigt många mil på nacken men men. När jag köpte bilen fyllde jag upp fullt med gas 200 bars tryck körde sedan 17,5 mil för att komma hem,då visade mätaren halv tank, fyllde då på gas för 91 kr =) 200 bars tryck igen. under 5,50 kr/mil =)
Får se nu vad den drar lite kortare sträckor.
v70 bifuel
casper
Posts: 34
Joined: 2009-06-20, 01:54

Post by casper »

ett tips om någons motor har rasat
http://www.blocket.se/halland/Fabriksny ... ?ca=17&w=2
v70 bifuel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

casper wrote:ett tips om någons motor har rasat
http://www.blocket.se/halland/Fabriksny ... ?ca=17&w=2
Nu hör väl kanske inte detta till den här tråden...men jag måste ändå kommentera. Personligen tycker jag att det verkar lite suspekt... :roll: HUR har han fått tag i en fabriksny Bi-Fuelmotor?! Och varför ger han inte mer info om den, t ex årsmodell?

Näe, det luktar skojare om den där...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply