V70 2.0F som gasbil - 5000 ex ska serietillverkas

dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

V70 2.0F som gasbil - 5000 ex ska serietillverkas

Post by dobese »

Corren släpper att V70F ska serietillverkas som gasbil. Kapacitet 5000 ex/år
http://www.corren.se/archive/2008/12/12 ... uanwv4.xml
V70 Bi Fuel -06
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Prima!
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

jättekul, ser fram mot presskonferensen på måndag. Fem seriekopplade gastankar, det låter mycket för att enbart köra 22 mil som det pratats om här på forumet tidigare.

Men varför måste man som tidning alltid avsluta artiklar om gas på följande sätt:

"Förra året slutade Volvo tillverka V70 och S60 Bi-fuel. Som mest registrerades omkring 2 500 biogasbilar per år. Efter Volvos beslut att lägga ner tillverkningen för två år sedan har marknaden för gasbilar mer eller mindre säckat ihop."

Marknaden för gasbilar har väl knappast säckat ihop. Tvärtom, fler tankställen och nu Passat och Mercedes B170 som seriösa konkurrenter till Volvos alternativ.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mycket spännande!

Återstår att se om denna bil verkligen kan bli konkurrensmässig nu när t ex VW:s gasturbo (Passat) och snart även Opels gasturbo (Zafira) rullar på vägarna. Kommer presskonferensen på måndag att bjuda på bättre räckvidd än de hittills talat om? VW:s Passat har ju en räckvidd på ca 43 mil blandad körning på biogas (och en effekt på 150 hk).
Opel Zafira CNG -08
dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

Post by dobese »

Återstår att se om denna bil verkligen kan bli konkurrensmässig
Personligen tror jag inte att man först och främst tänker konkurrera på effekt eller räckvidd utan snarare att man oavsett vilket bränslesystem man väljer kan köra grönt, dvs gas eller etanol. Detta är ju konverterade bilar så befintlig bränsletank rymmer väl runt 60l och så 5 seriekopplade gastankar på det. Räckvidden på gas spelar ju inte så stor roll om man är på fjällsemester till Dalarna. Då är det ju gött att kunna putta i lite etanol och ändå göra en insats jämfört med att köra bensin. Men visst vore det bra om det blev längre räckvidd än befintlig V70 på gas.
V70 Bi Fuel -06
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Håller med om att kombinationen gas och etanol kan bli ett bra miljöargument. Själv är jag ju ganska skeptisk mot etanol, men betraktar det nog ändå som ett bättre bränsle än bensin och diesel ur miljösynpunkt.

Det gäller att Volvo kan nå ut med detta budskap om kombinationen gas/etanol.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

För mig så är etanol ett problem när det är huvudbränsle. Detta på grund av att det krävs så mycket etanol per mil vilket gör att stora mängder naturresurser måste användas.

I en bil som denna är ju tanken att etanolen endast ska användas på det sätt som bensinen används i tidigare V70 (så långt det går) vilket för mig innebär en förbrukning på 0,06 liter per mil! :D

Frågan som dyker upp för mig är ifall etanolen har "bäst före"-datum på samma sätt som bensinen. Det talas ju om att bensin ska användas inom tre månader (finns en tråd om detta) och om samma gäller etanolen, vilket jag i och för sig inte tror, så blir ju det lite problem med en 60-liters tank.

Personligen är jag mycket positiv till nya gasvolvon! Tyvärr har mitt förtroende för Volvo fått sig några rejäla törnar så min nästa bil blir nog inte en Volvo, men det finns väldigt många Svenskar som aldrig skulle kunna tänka sig att skaffa något annat märke. Därför är det fantastiskt att det nu kommer finnas ett riktigt miljöalternativ till dem! :D

För egen del hoppas jag mycket på den gashybrid Corolla som Toyota har visat, en sån skulle jag köpa utan att tveka! :D

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Är det klart att bensintanken inte byts ut till en mindre modell när bilen konverteras? Det är inget stort ingrepp och det skapar mycket utrymme...
Får bilen behålla den stora tanken så kommer den i alla fall att passa väldigt bra på den norrlänska marknaden.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nu har Expressen fiskat upp samma nyhet. Kul att det uppmärksammas trots att det inte är en serietillverkad Volvo.

http://www.expressen.se/motor/1.1403204 ... vo-pa-gang
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Frasse
Posts: 12
Joined: 2006-11-17, 23:01

Post by Frasse »

Fred wrote:För mig så är etanol ett problem när det är huvudbränsle. Detta på grund av att det krävs så mycket etanol per mil vilket gör att stora mängder naturresurser måste användas.
Det går väl ganska bra att tanka bensin om det är din syn på etanolen...
Kör cirka 3500 biogasmil per år i en S60 Bi-fuel.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Frasse wrote:Det går väl ganska bra att tanka bensin om det är din syn på etanolen...
Hur tänker du nu?

Det jag menar är att när etanolen är huvudbränsle så går det åt för mycket naturresurser per mil. Om etanolen endast skulle användas som startbränsle för gasbilar så skulle inte etanolen konkurrera med födoproduktionen och vi skulle antagligen kunna bli självförsörjande i Sverige. Detta skulle också innebära att vi skulle minska vårt stora oljeberoende och väldigt mycket pengar skulle stanna kvar i landet istället för att hamna i arabvärlden eller i Norge! :D

För mig är den optimala bilen en gashybrid, en bil, vars all rörelseenergi kommer ifrån biogas! Om den dessutom var en pluginhybrid skulle räckvidden ökas rejält.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Jag hoppas verkligen de byter ut bensintanken till en mindre och satsar på en rejäl räckvidd på gas. Annars är väl bilen föga intressant?
Om jag har 14, 30 eller 60 liters reservtank spelar väl ingen roll om jag bara kör enbart på gas?
Missförstå mig inte, jag vill också ha en 100 liters tank + en 100 Nm3 tank till gasen för att minimera tankningen :lol:
MEN får jag välja på en stor gastank (gasvolym) och en liten bensintank eller en "mellanstor" gastank och en "mellanstor" bensintank går valet lätt till det första...

Jag tror inte det går att sälja så många V70 om tanken inte är större än tex 25Nm3 (20kg).

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Den här disskussionen om gastankens räckvidd har vi haft förut. Sedan dess har läget blivit lite annorlunda, så tillvida att det tillkommit några gasmackar i Norrland och fler är på gång och tillgången på fordonsgas på gasmackarna har förbättrats. När Sundsvall fått tankstation, så finns det 4 gasmackar i Norrland (Skellefteå, Boden och Östersund också). Snart finns det en i Sala och Gävle har också planerat bygga en.

Behovet av bensinstank och dess storlek varierar beroende på var man bor. Jag bor i Stockholm och tycker Zafirans 13 l med cirka 20 mils räckvidd landsvägskörning är ganska lagom. Jag kör sällan till Norrland, som längst norrut upp till Leksand, någon gågn till Orsa/Grönklitt.

Bor man i södra Sverige upp till Mälardalsregionen och kör mest i Sverige och inte kör mer än 10 mil norr om Mälardalen, klarar man sig nog ganska bra med en så liten bensintank som jag har. För den som bor i Norrland utmed Norrlandskusten och inte kör alltför långt in i Norrlands inland kanske räckvidden på bensin behöver vara det dubbla, dvs en bensintank på 25-30 l. Och för den som bor i Östersund kanske bensintanken behöver vara uppåt 40 l. Men större bensintank än så är väl knappast nödvändigt? Behöver den ens vara så stor? Bensinmackarna ligger ju lite mer tätt än gasmackarna, och att tvingas tanka bensin dubbelt så ofta låter inte som något stort omak.

Jag tycker således att Volvos V70 inte skulle behöva ha en större etanoltank än på 30-40 liter.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Problemet är väl att gemene man är lite för bekväm av sig...många jag pratar med tycker att jag är tokig som står ut med att tanka som ofta som jag måste göra med min Volvo. Då är dessa ändå stockholmsbor som kör korta sträckor och har ganska många gasmackar runt omkring sig.

Folk är också rädda för att behöva ändra beteende tror jag. De är vana att tanka kanske varannan, var tredje, vecka och att då tvingas tanka varje vecka är jätteskrämmande.

Det handlar om information och att få folk att titta mer på fördelarna än de få nackdelarna när det är dags för dem att välja bil.

Dock tror jag att detta med de nya gasvolvona kommer göra att folk får sig en tankeställare: Om stora, trygga, svenska Volvo tar upp gasbilarna igen, så måste det ju betyda att beslutet att lägga ned produktionen varit felaktigt...man kanske skulle skaffa sig en sån ändå... :wink:

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Fred wrote:Problemet är väl att gemene man är lite för bekväm av sig...många jag pratar med tycker att jag är tokig som står ut med att tanka som ofta som jag måste göra med min Volvo. Då är dessa ändå stockholmsbor som kör korta sträckor och har ganska många gasmackar runt omkring sig.

Folk är också rädda för att behöva ändra beteende tror jag. De är vana att tanka kanske varannan, var tredje, vecka och att då tvingas tanka varje vecka är jätteskrämmande.

Det handlar om information och att få folk att titta mer på fördelarna än de få nackdelarna när det är dags för dem att välja bil.

Dock tror jag att detta med de nya gasvolvona kommer göra att folk får sig en tankeställare: Om stora, trygga, svenska Volvo tar upp gasbilarna igen, så måste det ju betyda att beslutet att lägga ned produktionen varit felaktigt...man kanske skulle skaffa sig en sån ändå... :wink:

Mvh
/Fred
Det var ju lite oturligt för VW att volvo går ut med denna nyhet nu.. när de precis har börjat sälja sina bilar.. för min del lutar det nog fortfarande åt vw dock.. beror på vad räckvidden blir på Volvon och om den är optimerad till gas eller inte... Vill ju inte elda åt kråkorna när man inte behöver...

Jag kör minst 11 mil per dag så jag tankar varannan eller var tredje dag och kommer i genomsnitt 31-33 mil på en tank gas i dagsläget.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Nu har Stadspartner publicerat lite mer uppgifter om den gaskonverterade V70 2.0F.

http://www.stadspartner.se/stadspartner ... volvo-v70/

http://www.tekniskaverken.se/om_oss/pre ... /index.xml

Gastankarna rymmer 24 Nm3 som ska räcka ca 30 mil. Om det gäller blandad körning med biogas i tankarna så kanske man kan hoppas på omkring 35 mil vid landsvägskörning. Eller kanske 40 mil med seriös snålkörning? :)

Hrm... torkel hann visst före mig... :mrgreen:
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Jag hittade inte pressmeddelandet. =)

Har mailat Rejmes för att få reda på mer om pris och när man kan beställa den.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Har inte sett någon nyhet om det eller hört något om det.. Ändå sitter man ute på Volvo Torslanda... Hehe..

Ingen info på deras intranet sidor, ingen info på deras sidor utåt heller, inga mail om det.. Men men de bryr sig kanske inte så mycket om detta, de är ju inte de som konverterar bilarna.. De vill väl bara kunna säga att "jo, volvo finns som gas bil" ..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Som jag har förstått så rymde den senaste V70:n 21 Nm3. I så fall är gastankvolymen för etanol-V70:n större, 24 Nm3.

Den nya modellen går ju på tre bränslen: etanol, gas och bensin. Etanol och gas fungerar ju bättre om kompressionen i motorn ökas, men samtidigt ska ju motorn också kunna köras på bensin. Är kompressionen månne högre i tri fuel-V70:n än i bi fuel-V70:n?

Hur som helst är räckvidden något bättre för den nya V70:n, men ändå synd att de sparat en bensintank på hela 70 liter.

Om 30 mil gäller blandad körning så blir det 0,80 Nm3 biogas/mil. En väldigt hög siffra j f m VW Passats Gasturbo på 0,64-0,65 Nm3/mil (Variant-modellen).

Samtidigt är det mycket positivt att Tekniska Verken kommer ut med denna nyhet nu. Nu blir det än svårare för regeringen att låta Volvo gå i graven. Och sannolikt bidrar detta till ett lyft för hela gasbilsmarkanden! :lol:

Och vi här på Forumgas har dessutom blivit bönhörda! :D
Opel Zafira CNG -08
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Jag förstår att de flesta av er på forumet är negativa till den stora bensintanken på nya Volvon. Jag förstår argumenten och håller med till viss del men jag lovar er att den stora tanken kommer att vara positivt när det gäller att hitta nya kunder i norr.
Den snåla räckvidden (gas+bensin) som många gasbilar har är något som många konservativa norrlänningar ser som mycket negativt. Från gasmacken i Skellefteå är det: 16 mil till Boden, 40 mil till Sundsvall och 45 mil till Östersund.
I norr kan bilen säljas på bra räckvidd, så länge som gasen är billigare än bensinen så kommer folk ändå att välja gas och stå ut med att tanka ofta.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Bra, Jimmy, med dina argument från den Norrländska horisonten! Det vore ju fantastiskt om denna bil kan attrahera just i Norrland, för det skulle kunna få fart på utbyggnaden av gasmackar där och därmed ytterligare öka intresset i norr för gasbilar.
Opel Zafira CNG -08
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Vill rätta lite fakta....

Post by Micke77 »

Förra generationens Volvo Bi-fuel hade 23Nm3 gastank varav 21Nm3 gick att använda (vid 200 bars tryck). De sista 2 Nm3 var den mängd gas som ej gick att få ur tanken eftersom systemet var inställt för ett minimumtryck. Detta minimitryck bestämdes helt enkelt av gastrycksregulatorerna som krävde detta värde för att fungera klanderfritt. Under detta minimitryck kunde regulatorerna inte garantera trycket som sprutades in i motorn (det tryck som justeras på servicen)
Det vi bör fråga oss nu är följande:
Hur många Nm3 gas är körbara i den nya bilen?
Som jag tyder det är det bara 1Nm3 mer gas i den nya bilen jämfört med den gamla.
Men det finns även en annan fråga och det är vid vilket tryck är volymen beräknad? 200bar eller 230bar som är den nya standarden? En tank som rymmer 23Nm3 vid 200bar rymmer 26,4Nm3 vid 230 bar.
200bar är det tryck de flesta har hört talas om, men det finns idag flera mackar i Sverige som tankar ända upp till 230bar med stöd av eu-regler.
Jag vill inte på något sätt döda glädjen över denna nya bil, men som jag ser det krävs det mycket mer detaljerade uppgifter innan vi vet vad bilen egentligen går för.
Personligen är jag glad att Volvo har fått igång denna produktion, dock med extern hjälp.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Vill rätta lite fakta....

Post by Göran »

Micke77 wrote: Men det finns även en annan fråga och det är vid vilket tryck är volymen beräknad? 200bar eller 230bar som är den nya standarden? En tank som rymmer 23Nm3 vid 200bar rymmer 26,4Nm3 vid 230 bar.
200bar är det tryck de flesta har hört talas om, men det finns idag flera mackar i Sverige som tankar ända upp till 230bar med stöd av eu-regler.
Vid vilken temperatur ger dispensern 230 bar?
Jag trodde att 200 bar var ett slags normvärde vid 0 grader och att trycket tilläts gå upp till max 230 bar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Frasse
Posts: 12
Joined: 2006-11-17, 23:01

Post by Frasse »

Fred wrote:Hur tänker du nu?
Jag tänker att din syn på etanolproduktion utgår ifrån att den konkurrerar med födoproduktion och är ofördelaktig. Därmed kan det vara lämpligt för dig att välja bensin som startbränsle om du nu skulle framföra just denna bilmodell.

Mvh Lars
Kör cirka 3500 biogasmil per år i en S60 Bi-fuel.
Post Reply