Konvertera från gas till bensin.

Skriv svar
hasse_A

Konvertera från gas till bensin.

Inlägg av hasse_A » 2019-12-15, 13:20

Jag har en S60 2005 som jag inte vill göra mig av med då det är en lågmilare med en massa extrautrustning.
Jag är helt enkelt väldigt nöjd med bilen.
Saken är den att jag tänker bosätta mig i södra Portugal där det inte finns några gasstationer.
Om man skall slippa en massa skatter när man tar med sig en bil dit måste man också ägt bilen i 6 månader
innan man flyttar och det är tveksamt om jag hinner byta och uppfylla det kravet.
Man skulle då vilja typa om den till bensindrift men jag tycker att bensintanken är väl snålt tilltagen om man
bara tar bort gasdriften.
Går det att ta bort gastankarna och ersätta den lilla tanken med en standardtank ?
Någon som vet ?

/Hasse

Errim

Re: Konvertera från gas till bensin.

Inlägg av Errim » 2020-02-26, 17:55

Hej Hasse!

För att konvertera till enbart bensindrift samt att byta till den stora (vanliga) bensintanken behöver du ta bort alla 3 gastankar. Ta bort nuvarande avgassystem (efter katalysatorn). Skaffa ett nytt avgassystem till en bensin S60. Skaffa en bensintank (lämpligen från skroten).
Sedan är det bara att montera bensintank och avgassystem. Du måste även förlänga elkabeln till bränslepumpen, den befintliga når inte fram till nya tankens placering av bränslepumpen. Det var det hela:) Jo du måste registreringsbesiktiga den också.

Leta upp en verkstad som har behörighet för att syssla med gasbilar, gärna en mindre sådan. Jag känner till 3 st, en i Göteborg, en nedanför Lidköping och en i Ockelbo. En Volvoverkstad kan säkert göra det men jag tror det blir väldigt dyrt. Gaskomponenterna går säkert att sälja och få en slant för.

Berätta gärna hur det går, lycka till!
Med vänlig hälsning, Bengt

Skriv svar