VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

VW Passat TSI EcoFuel

Post by larfor »

På fordonsgas hemsida kan man läsa om att de provkört VW Passat TSI Ecofuel, med turbo och kompressor. Verkar mycket intressant. Har även en tillräckligt stor bensintank, för utflykter i gaslöst land.

http://www.fordonsgas.se/pdf/Nyhet_VW_P ... o_Fuel.pdf
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Den här bilen får mig faktiskt att vara sugen på nybilsköp, trots att jag överlag är nöjd med min Zafira.
Skönt att de fått upp räckvidden till 38 mil/naturgas. Undra om det använder den nya utrymmesoptimerade typen av gastank som lär vara påväg.
När Automotorsport provkörde bilen nämnde de att gastankarna tog upp lite utrymme i bagageluckan i sedanversionen, undra om det kommer att gälla produktionsbilen också.

En helt klart hett eftertraktad bil, som vi helst skulle vilja ha redan idag.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag hoppas även att Honda GX, renaste bilen i USA med förbränningsmotor (inkl. hybrider), kommer til Europe/Sverige snart.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Hallå där! Jag kommer lite drygt 38 mil på naturgas med min Zafira också. Den rymmer ungefär 27 Nm2.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Samma med min Zafira, rekordet ligger på 42 mil faktiskt. Den här bilen har dock en motor som förmodligen tilltalar fler köpare än den i Zafiran.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Fråga min svanskota vad den tycker om baksätet i en VW Passat! Stenhårt och lågt = aj vad ont det gör! :?
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Sant. Motorn i Zafiran är tröööött. Har bara haft bilen i ett halvår, men har redan tröttnat på att den är så klen. Nåja. Bara två och ett halvt år kvar att stå ut innan avtalsperioden går ut. Då kanske Passaten finns på marknaden. =)
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Mmmmm! :D

Då blir det nog ny passat nästa år! Var mycket nöjd med min förra bil, passat, som såldes bara för att jag ville åka på gas.

Här kostar gasen 0.64 Euro / kg vid macken, då blir det bara drygt 0.30 Euro per mil.

Toppen!
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Post by DJ »

Finns det mer tekniska uppgifter på Passaten??

Tjänstevikt, maxvikt och tillåten släpvagnsvikt??
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

Här är lite mer info (på tyska):
http://www.erdgasfahrzeuge.de/01integer ... y9I5vXrExw

Om man får tro artikeln dyker den upp under andra halvåret 2008.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Visning av Passat i Geneve

Post by Jonas »

Auto motor sport (och flera andra tidningar) nämner Passat TSI Ecofuel som ska visas i Geneve på Tisdag den 4 Mars. Bildtexten lyder bl.a. "Ska vi gissa att det här blir en ny taxifavorit?" och jag undrar om dom inte har rätt, iaf i Tyskland...

http://www.automotorsport.se/gen%C3%A8v ... isas/13508
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Visning av Passat i Geneve

Post by Mats »

"Ska vi gissa att det här blir en ny taxifavorit?"
Jag tror nog att Mercedes vill vara med och leka...
bissemannen
Posts: 4
Joined: 2008-03-06, 13:10

lite mer info nu från vw

Post by bissemannen »

larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

På sidan kan man läsa "Vid körning på gas - som skiljer sig från förbränningen av bensin - ger bränslet inget bidrag till smörjningen och de inre trycken är högre. Därför måste ventiler, kolvringar och kolvar härdas eller förstärkas."

Jag har funderat just på det tidigare, hur det funkar med smörjning när man kör på gas. I bensin har man ju tillsatser som ska smörja motorn. På efterkonverterade bilar görs ju inga justeringar av motordelar.

Kanske kan detta vara orsaken till problemen med min Astra? Kanske har högre tryck och mindre smörjning lett till att motorn inte är riktigt tät, vilket ledde till att jag råkade ut för skadad topp och att motorn tog in kylvatten, samt att den fortfarande går ojämnt vid belastning efter topprenoveringen. På senaste tiden har den börjat gå hackigt även med bensin, när jag belastar motorn ordentligt. Har sett att det finns små små droppar på oljestickan, som ser ut som vattendroppar. På stickan finns också inslag av en gulaktig smörja, liknande pannkaks- eller sockerkakssmet. Detta är liksom åtskiljt från den rena oljan på stickan.
Eller är det normalt att det ser ut så på oljestickan? Verkstäderna har inte sagt något vid service.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

larfor wrote:På sidan kan man läsa "Vid körning på gas - som skiljer sig från förbränningen av bensin - ger bränslet inget bidrag till smörjningen och de inre trycken är högre. Därför måste ventiler, kolvringar och kolvar härdas eller förstärkas."

Jag har funderat just på det tidigare, hur det funkar med smörjning när man kör på gas. I bensin har man ju tillsatser som ska smörja motorn. På efterkonverterade bilar görs ju inga justeringar av motordelar.

Kanske kan detta vara orsaken till problemen med min Astra? Kanske har högre tryck och mindre smörjning lett till att motorn inte är riktigt tät, vilket ledde till att jag råkade ut för skadad topp och att motorn tog in kylvatten, samt att den fortfarande går ojämnt vid belastning efter topprenoveringen. På senaste tiden har den börjat gå hackigt även med bensin, när jag belastar motorn ordentligt. Har sett att det finns små små droppar på oljestickan, som ser ut som vattendroppar. På stickan finns också inslag av en gulaktig smörja, liknande pannkaks- eller sockerkakssmet. Detta är liksom åtskiljt från den rena oljan på stickan.
Eller är det normalt att det ser ut så på oljestickan? Verkstäderna har inte sagt något vid service.
Vad jag har hört är att när du förbränner Gas i motorn med samma effekt som bensin så blir det varmare och mer värme måste ledas iväg, om det beror på att det är en gas och ingen vätska vet jag inte.. Men det var därför Volvo ändrade gasspjället och därav mindre effekt med Gas på Volvon.. Sen om det som jag hört är sant eller inte.. Vet jag inte...

Vit olja och kanske gul också tyder på att du fått in vatten i oljan.. Hade det på min mc en gång och då hade en packbox mellan vattenpumpen och motorn gått sönder.. Så det kanske är vatten som läcker in?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
DJ
Posts: 168
Joined: 2005-12-19, 10:29
Location: Linköping

Re: lite mer info nu från vw

Post by DJ »

bissemannen wrote:http://personbilar.volkswagen.se/page_9 ... eID=161423

lite mer info nu från vw

/Tobias
Ingen info om släpvagnsvikter. :(
Jag mailar och frågar.

Men kul att den kommer!

Jag kanske borde beställa en på en gång!
Daniel
Volvo V70 Bi-Fuel 2007 med GRÖN GAS-PEDAL :)
User avatar
moraola
Posts: 70
Joined: 2006-12-28, 10:21
Location: Mora

Post by moraola »

larfor
Jag läste också faktabladet om Passaten. Jag är dock inte säker på vad som är orsak och verkan till det högre trycket.
Jag tolkar texten som att VW utnytjar gasens högre oktantal genom att höja laddtrycket och därigenom bibehålla effekten på gas kontra bensin. Det skulle då förklara det högre trycket och det gäller då inte för din Astra
Den gulaktiga smörjan tror jag är kondens och den försvinner förmodligen om du kör motorn genomvarm (längre sträckor).
V70 Bi-fuel -07
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

moraola wrote:larfor
Jag läste också faktabladet om Passaten. Jag är dock inte säker på vad som är orsak och verkan till det högre trycket.
Jag tolkar texten som att VW utnytjar gasens högre oktantal genom att höja laddtrycket och därigenom bibehålla effekten på gas kontra bensin. Det skulle då förklara det högre trycket och det gäller då inte för din Astra
Den gulaktiga smörjan tror jag är kondens och den försvinner förmodligen om du kör motorn genomvarm (längre sträckor).
Ja, mitt inlägg kanske va lite oklart där.. Det är om all motorolja är vit eller kanske gul som du har fått in vatten i motorn.. Men är bara stickan lite gul och inte själva oljan så är det nog som moraola säger att det är kondens...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Ja det beror kanske på att det är turbo.

Tack för tipsen.
Ska kolla lite mer på stickan både vid varm och kall motor, samt påpeka vid nästa service att de tittar ordenligt på hur oljan ser ut. Då är det för övrigt också dags för byte av automatväxellådsolja.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Har nu fått ordning på problemet med den ryckiga och ojämna gången, läs i denna tråd http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=4511#4511
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

larfor wrote:Har nu fått ordning på problemet med den ryckiga och ojämna gången, läs i denna tråd http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=4511#4511
Och vad har det med VW Passat TSI Ecofuel att göra?
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Det var bara en kommentar till ett av mina tidigare inlägg i denna tråd, där jag skrev om driftproblem med min Astra och om det kunde ha med själva motorkonstruktionen att göra. Passatens motor har ju anpassats i stora delar. Tyckte det var bra att informera om att den nu går bra. Bra för andra och potentiella gasbilsköpare att se att problemet lösts och att det antagligen inte hade med gasdriften att göra.
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Någon som lyckats få fram ett datum för när bilen börjar levereras?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Senast jag frågade (på miljöbilsmässan i Gbg för några veckor sedan) så sa VW-killen där slutet av 2008.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Jag mailade... OPEL och frågade...gissa vad jag fick för svar från dom :P

Råkade maila lite fel företag...hehe...blev nog veckans email hos dom på kundsupporten :)
Post Reply