VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Husbonden wrote:Tack för hjälpen att hitta lite omdömme. Hoppas att det finns någon mer som kan beskriva känslan av att köra med Lane Assist. En fråga är ju om funktionen går att stänga av.
Funktionen går säkert att stänga av.. Min ACC (avståndsradar) går att stänga av i menyerna och Lane Assist borde gå att stänga av också. Kolla med nån på VW, de vet garanterat :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Det allra mesta går att konfigurera till förbannelse på Passaten, som på de flesta tyska bilar, så det ska säkerligen vara möjligt. Om inte annat borde det faktiskt stå i våra instruktionsböcker, även för oss som inte har tillvalet. Ska försöka komma ihåg att kolla efter.

Jag har fått svar om ratten nu i alla fall. Såhär skriver min säljare:

"Det svar jag får är att alla delar i en bil är unika varför man inte vet om 2009 är kompatibel med 2010 ans delar såsom ratt.

Detta vet man först sedan man provat. Ratten kostar ca 8000 kr + airbag ca 7500 kr + 1500 kr i arbete."

Min skämtsamma gissning på 18000 kr var alltså nästan spot on. Nej, ingen ny ratt för mig :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Annat var´e förr när man köpte en "100+" rallyratt och ett nav som man skruvade dit en kväll...
V70BiFuel2008
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Felmarginal på hastighetsmätaren, MP3-spelaren mm.

Post by Magnus »

Hej!

Har haft min 2010:a i en vecka nu och har hunnit med ca 200 mil.

Jag märker dock att hastighetsmätaren går ca 5% för fort. dvs kör jag i 100 km/h enligt hastighetsmätaren (den digitala) så säger GPS:en 95 km/h.

Någon som vet om detta går att kalibrera?

Undrar även om ni som har 510-stereom vet om det går att lätt stega fram eller tillbaks en folder (när man spelar MP3) med någon knapp. Man kan växla till nästa låt och föregående låt enkelt, men för att byta folder verkar det som att man måste välja "selection" och sedan parent dir och spela nästa mapp...

Någon som vet om man kan köra random (mix) på alla låtar på hela sitt USB-minne/hårddisk? Jag lyckas bara få random på en folder.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Välja låtar på USB-minne är ett förbannat aber. I princip borde du kunna slå på inställningen att mix och repeat ska gälla på undermappar, slå på "mix" och bläddra upp en nivå över minnets rotnivå och välja play-ikonen brevid själa minnet. Men det tar bara första mappen på minnet, i min erfarenhet. Mycket frustrerande.

Du kan läsa en del om mitt kämpande längre upp i den här tråden och även i den separata iPod-tråden. Först hade jag ett script på datorn som automatiskt skapade upp en massa playlists för alla foldrar och underfoldrar på minnet, men det avslöjade istället stereons otroligt dåliga hantering av playlists (som att den inte startar på samma playlist igen om man stänger av stereon och slår på den igen).

Det enda sättet jag kom fram till att kunna få en snygg hantering av filer, mappar och playlists var att plugga in en iPod istället för ett USB-minne. Då får man istället iPodens suveräna organisation av musiken, så man dels får en mapp med alla låtar, som du efterfrågar, samt att man kan bläddra baserat på playlist, genre, artist eller album.

Nu är min enda kvarvarande frustration att den inte minns läget för Mix-knappen mellan gångerna. Det, och att touchgränssnittet inte alls är välanpassat för att bläddra i listor med många tusen objekt. Men det kan jag leva med.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Felmarginal på hastighetsmätaren, MP3-spelaren mm.

Post by avozetta »

Magnus wrote:Hej!

... Jag märker dock att hastighetsmätaren går ca 5% för fort. dvs kör jag i 100 km/h enligt hastighetsmätaren (den digitala) så säger GPS:en 95 km/h. ...
I princip alla hastighetsmätare visar för mycket oavsett märke eller modell vilket inte är fel utan medvetet inställt så. Troligen för att det skall finnas en hyfsad marginal så att man inte åker dit för fortkörning omedvetet.

Det är många som reagerar på detta nu när vi har GPSer i bilen som visar en mer verklig hastighet.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Felmarginal på hastighetsmätaren, MP3-spelaren mm.

Post by taz »

avozetta wrote:
Magnus wrote:Hej!

... Jag märker dock att hastighetsmätaren går ca 5% för fort. dvs kör jag i 100 km/h enligt hastighetsmätaren (den digitala) så säger GPS:en 95 km/h. ...
I princip alla hastighetsmätare visar för mycket oavsett märke eller modell vilket inte är fel utan medvetet inställt så. Troligen för att det skall finnas en hyfsad marginal så att man inte åker dit för fortkörning omedvetet.

Det är många som reagerar på detta nu när vi har GPSer i bilen som visar en mer verklig hastighet.
exakt.. det skall helt enkelt vara så.. det var även så på min volvo och antar att det är samma sak på passaten, har inte jämfört med GPS:en än men antar att det är samma även på den..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Det är väl så att hastighetsmätaren inte FÅR visa för lite, därför finns viss marginal.
V70BiFuel2008
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Re: Felmarginal på hastighetsmätaren, MP3-spelaren mm.

Post by Magnus »

avozetta wrote:I princip alla hastighetsmätare visar för mycket oavsett märke eller modell vilket inte är fel utan medvetet inställt så. Troligen för att det skall finnas en hyfsad marginal så att man inte åker dit för fortkörning omedvetet.
Jag skall förtydliga mig. Jag tycker alltså att 5 procent är mycket jämfört med mina tidigare bilar. Min förra bil låg på 2 procent vilket jag tycker är acceptabelt. Dock känns 5 procent mycket. Någon som vet om körsträckan också påverkas av detta på passaten? På en volvo jag hade tidigare påverkades även körsträckan och därmed bränsleförbrukningen enligt instrumenteringen. Ursäkta den kompakta texten, skriver från en mobil där jag inte lyckas få fram ny rad :)
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Felmarginal på hastighetsmätaren, MP3-spelaren mm.

Post by henrico »

Magnus wrote:Jag skall förtydliga mig. Jag tycker alltså att 5 procent är mycket jämfört med mina tidigare bilar. Min förra bil låg på 2 procent vilket jag tycker är acceptabelt. Dock känns 5 procent mycket.
5% tycker jag är väldigt normalt, jag hade ganska exakt samma avvikelse på mina BMWs..

Franska bilar av någon anledning verkar ljuga "minst" om man ska titta på Teknikens världs gamla tester där de uppgav verklig fart vid visst mätarutslag. (De verkar dock ha slutat med dem och de underbara ljuskägeltesterna i många fall.....)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Felmarginal på hastighetsmätaren, MP3-spelaren mm.

Post by taz »

henrico wrote:
Magnus wrote:Jag skall förtydliga mig. Jag tycker alltså att 5 procent är mycket jämfört med mina tidigare bilar. Min förra bil låg på 2 procent vilket jag tycker är acceptabelt. Dock känns 5 procent mycket.
5% tycker jag är väldigt normalt, jag hade ganska exakt samma avvikelse på mina BMWs..

Franska bilar av någon anledning verkar ljuga "minst" om man ska titta på Teknikens världs gamla tester där de uppgav verklig fart vid visst mätarutslag. (De verkar dock ha slutat med dem och de underbara ljuskägeltesterna i många fall.....)

//H
5% är samma som jag hade på min volvo S60.. När jag körde i 100km/h visade den 105-106km/h .. Men jag tror inte att tripmätaren och "totalmätaren" mäter på samma hastighet.. Detta testade jag på min gamla bensin S40. Satte farthållaren på 100km/h och då visade den genomsnittshastighet 95km/h hela tiden...

Har även läst om detta fenomen på ett annat forum gällande volvobilar och där fanns någon funktion där man kunde få fram den verkliga hastigheten på bilradions display om man nu hade rätt radiomodell för själva "hacket" .. Hastigheten som visades i radion var inte samma hastighet som man såg på mätaren...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Har även läst om detta fenomen på ett annat forum gällande volvobilar och där fanns någon funktion där man kunde få fram den verkliga hastigheten på bilradions display om man nu hade rätt radiomodell för själva "hacket" .. Hastigheten som visades i radion var inte samma hastighet som man såg på mätaren...
När jag lyssnar på Rockklassiker står det 107.0 på min radiodisplay, och dert stämmer ju exakt när jag blåser genom stan :mrgreen:
V70BiFuel2008
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Mange wrote:När jag lyssnar på Rockklassiker står det 107.0 på min radiodisplay, och dert stämmer ju exakt när jag blåser genom stan :mrgreen:
Då måste våra bilar vara helt olika kalibrerade då, för om jag lyssnar på rockklassiker står det 107,8 på radion ;)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Re: Felmarginal på hastighetsmätaren, MP3-spelaren mm.

Post by Magnus »

taz wrote: Har även läst om detta fenomen på ett annat forum gällande volvobilar och där fanns någon funktion där man kunde få fram den verkliga hastigheten på bilradions display om man nu hade rätt radiomodell för själva "hacket" .. Hastigheten som visades i radion var inte samma hastighet som man såg på mätaren...
På en V70 jag hade tidigare så verkade medelhastigheten visa mer rätt än hastighetsmätaren, men det var väl 10 år sedan, så jag minns inte så väl. Har dock inte testat detta på passaten (har gömt medelhastighetsvisningen).

Jag gjorde dock ett test med min senaste V70 och den visade som sagt både fel hastighet samt fel körsträcka.

Inte så kul att bilen tycker att den rullat 5% längre än vad den gjort i verkligheten...

Får ta och testa om körsträckan stämmer eller om den också går fel på passaten.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Post by Husbonden »

Nu har jag beställt min Passat EcoFuel. Tyvärr så levereras den inte förrän december månad. Grattis till er andra som fick kortare leveranstider.

Det blev en bil med DGS och Premiumpaket samt

Navigation 510
Elstolar
Tonade rutor
Lane Assist
ACC

Sedan var pengarna slut!
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag lovade ju bilder, och nu har jag äntligen lyckats komma i närheten av bilen med en tillräckligt vettig kamera. Eller, ja, kameran är hur sjukt bra som helst, men jag är en värdelös fotograf. Håll tillgodo:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Den var väl lite onödigt snygg den där! Frestare där... 8) Fasen, jag vill inte byta bil nu, eller, hmm... :)
Sandwall
Posts: 6
Joined: 2009-06-13, 22:14

Post by Sandwall »

Hämtar min på fredag denna veckan... Sjukt lång väntar har det varit.

Spec.
Deep black med svart nappa på insidan
Tonade rutor
Premiumpaket
DSG
Drag
17´ hjul
Media in
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Post by aiskylos »

Telefon- eller PDA-hållaren, var hittade du den? Monterat själv?

Danni wrote:Jag lovade ju bilder, och nu har jag äntligen lyckats komma i närheten av bilen med en tillräckligt vettig kamera. Eller, ja, kameran är hur sjukt bra som helst, men jag är en värdelös fotograf. Håll tillgodo:

VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

aiskylos wrote:Telefon- eller PDA-hållaren, var hittade du den? Monterat själv?
Det där är en VW Bluetooth Touch Adapter, så standard som det kan bli. Beställ "Telefonförberedelse" och så är Touch Adaptern ett tillbehör som passar direkt i telefonförberedelsen på bilen, och som kopplar ihop bilen med telefonen trådlöst.

Det finns också modellspecifika adaptrar att köpa till telefonförberedelsen ifall man vill plugga telefonen där istället, tror jag.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Magnus »

Danni wrote:Det enda sättet jag kom fram till att kunna få en snygg hantering av filer, mappar och playlists var att plugga in en iPod istället för ett USB-minne. Då får man istället iPodens suveräna organisation av musiken, så man dels får en mapp med alla låtar, som du efterfrågar, samt att man kan bläddra baserat på playlist, genre, artist eller album.
Jag som aldrig ens kikat på en iPod funderar på om man kan ha musiken i massa mappar (en mapp per artist/album) och även få random (mix) på samtliga mappar och filer?

edit: alltså i stereon i passaten (510)
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Magnus wrote:Jag som aldrig ens kikat på en iPod funderar på om man kan ha musiken i massa mappar (en mapp per artist/album) och även få random (mix) på samtliga mappar och filer?

edit: alltså i stereon i passaten (510)
Så försökte jag göra med ett USB-minne först, men det fungerade inte alls så bra som jag ville. Valde man en enhet eller mapp så tog den ändå bara första undermappen och spelade igenom. Så jag skrev ett script som genererade playlists för alla undermappar automatiskt, samt en playlist för hela minnet. Men då störde jag mig på att stereon inte kom ihåg vilken playlist den spelade mellan gångerna man startade bilen.

Därför fick det bli iPod istället. Det funkar mycket bättre. Då kan man, som jag skrev ovan, välja att få mix antingen på alla låtar samtidigt, eller på alla låtar av en artist, alla låtar i en viss genre, alla låtar i en playlist, eller ett album i taget. Very sweet. Funkar faktiskt precis som jag vill ha det (förutom att jag hittat en bugg med att försöka välja enskilda låtar ur en playlist - den visar rätt låtnamn i displayen men spelar fel låt).

Med en iPod får du ju dock vara beredd på att du inte själv kan organisera låtarna i mappar manuellt, utan att du får använda iTunes för musikorganisationen. Jag har inga som helst problem med det, men jag vet att en del är allergiska mot det programmet.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sandwall
Posts: 6
Joined: 2009-06-13, 22:14

Ipod

Post by Sandwall »

Danni wrote:
Magnus wrote:Jag som aldrig ens kikat på en iPod funderar på om man kan ha musiken i massa mappar (en mapp per artist/album) och även få random (mix) på samtliga mappar och filer?

edit: alltså i stereon i passaten (510)
Så försökte jag göra med ett USB-minne först, men det fungerade inte alls så bra som jag ville. Valde man en enhet eller mapp så tog den ändå bara första undermappen och spelade igenom. Så jag skrev ett script som genererade playlists för alla undermappar automatiskt, samt en playlist för hela minnet. Men då störde jag mig på att stereon inte kom ihåg vilken playlist den spelade mellan gångerna man startade bilen.

Därför fick det bli iPod istället. Det funkar mycket bättre. Då kan man, som jag skrev ovan, välja att få mix antingen på alla låtar samtidigt, eller på alla låtar av en artist, alla låtar i en viss genre, alla låtar i en playlist, eller ett album i taget. Very sweet. Funkar faktiskt precis som jag vill ha det (förutom att jag hittat en bugg med att försöka välja enskilda låtar ur en playlist - den visar rätt låtnamn i displayen men spelar fel låt).

Med en iPod får du ju dock vara beredd på att du inte själv kan organisera låtarna i mappar manuellt, utan att du får använda iTunes för musikorganisationen. Jag har inga som helst problem med det, men jag vet att en del är allergiska mot det programmet.

Fungerar alla Ipod på samma sätt att det är lätt att hantera playlists etc?
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Magnus »

Danni wrote:Med en iPod får du ju dock vara beredd på att du inte själv kan organisera låtarna i mappar manuellt, utan att du får använda iTunes för musikorganisationen. Jag har inga som helst problem med det, men jag vet att en del är allergiska mot det programmet.
Gah, varför skall de hålla på att bråka med massa specialprogram. Då jag vågar vägra Windows (och OS X) så lär det inte fungera med en iPod heller då :(

Edit: Hittade denna länk https://help.ubuntu.com/community/PortableDevices/iPod som kanske kan hjälpa mig. Funderade på en 120GB iPod classic. Fungerar den på det sätt som beskrivs? Dvs dyker upp som ett filsystem när man kopplar in den med USB...

Edit2: Denna länk http://lilserenity.wordpress.com/2007/1 ... d-nano-3g/ verkar beskriva hur man kommer åt en nyare iPod Classic också. :D
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Det låter ju som om det borde fungera alldeles utmärkt med en iPod i Linux. Jag googlade lite själv och kom till ungefär samma slutsats. Jag har en Ubuntu-burk skräpandes här nånstans, men eftersom min iPod är AFS-formaterad är det nog ingen idé att ens försöka.

I allra värsta fall kan du ju installera upp en virtuell maskin och köra iTunes i den, även om det förstås är lite väl mycket meck att gå igenom för att få vettig musikhantering i bilen.

Och ja, jag kör själv med en iPod Classic på 120 gig i bilen. Rymmer ju ungefär hur mycket musik som helst (har 37 dygns speltid och den är bara halvfull). Har börjat tanka över ljud i losslesskvalitet på den, och det är hur sweet som helst.

EDIT: Vill du göra livet lätt för dig ska du nog kontrollera så det finns färdiga installationspaket av libgpod för din Linux-distro, och att dessa paket är av tillräckligt sen version för att ha stöd för den iPod du tänkte köpa. Kör du Ubuntu kollar du det här: http://packages.ubuntu.com/search?suite ... ds=libgpod

Att behöva kompilera och installera såna libbar på egen hand kan vara mild överkurs ibland.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply