VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Kul läsning! :)

Henrico hälsas välkommen till forumet också! :) Bra info om ljudsystemet som man inte ska snåla in på tycker jag. 8)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

AndersH wrote:Henrico hälsas välkommen till forumet också!
Tack! Jag har lurat en del på forumet och läst på lite innan jag vågade beställa gasbil..

Nu kommer det ju en gaspump i Sundsvall också så det kommer vara väldigt få gånger vi behöver tanka bensin. (Bor/jobbar i Stockholm men har släkten i Linköping och Sundsvall -- jobbmilen blir oftast söderut eller västerut så där är gas oftast inget problem.)

//H
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Mr HV wrote: Håkan: Vet ej, jag har aldrig suttit i en V 70. :oops:
Tack ändå.
Anledning till att jag frågar är att svärfar är på gång att beställa ny bil och väljer (tror jag) mellan Passat och en V70.
Han har haft några V70 och är helnöjd och jag vet att en del inte tycker om Passatens stolar och just stolarna tycker jag är väldigt viktigt vid bilköp.
Annars är tyvärr valet enklet...
Passaten är antagligen en mycket bättre gasbil men V70:n kanske en bekvämare bil?
Själva har vi en V70 + Opel och sittkomforten är väldigt olika.
Efter 50 mil i V70 är man inte trött men efter 20 mil i Opeln börjar man skruva på sig...

Håll oss uppdaterade /
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
RSV
Posts: 5
Joined: 2009-03-10, 10:06
Location: Sverige

Post by RSV »

Hej!

Är också mkt intresserad av stolarna. Har idag en V50 och vid längre körningar börjar man skruva på sig och låren + rumpan börjar sakta men säkert domna...! Så jag vore mkt intresserad av att höra vad ni anser om stolarna, när ni kört lite längre sträckor.

Hade bestämt mig för en Passat med DSG7 samt premiumpaket men nu får jag nog kika en extra gång på utöka stereon....! Är lite bortskämd med hyffsat ljud i Volvon...!
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Post by Jimmy »

Den lokala VW-handlaren i Skellefteå visade upp Passaten i periodpausen i gårdagens SM-kvartsfinal, så nu vet i alla fall 6000 Skelleftebor att biogasen inte bara är för bussarna. Speakern tryckte på motorkapacitet och det låga förmånsvärdet. Kul att se att det äntligen görs lite gasreklam i Skellefteå.

Kent McDonnels bortdömda mål var definitivt inne!
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

RSV wrote:Hej!

Är också mkt intresserad av stolarna. Har idag en V50 och vid längre körningar börjar man skruva på sig och låren + rumpan börjar sakta men säkert domna...! Så jag vore mkt intresserad av att höra vad ni anser om stolarna, när ni kört lite längre sträckor.

Hade bestämt mig för en Passat med DSG7 samt premiumpaket men nu får jag nog kika en extra gång på utöka stereon....! Är lite bortskämd med hyffsat ljud i Volvon...!
Testa stolarna säger jag... De är betydligt fastare och smalare än Volvosofforna.. Jag gillade stolarna i gamla V70:n men tycker faktiskt de blivit sämre. Dock är jag betydligt mer förtjust i "kramande" stolar med mer sidostöd, jag tyckte Passatstolarna kändes bra men var lite korta i dynan om man har långa ben som jag. (Jag saknade utdragbart lårstöd som BMW och Audi har på sportstolarna.)

Volvons standardljud är klart bättre så utöka stereon är en varm rekomendation. Att skippa RCD310 som är standard och gå upp till modellen med pekskärm (RCD510) är också snudd på självklart. RCD310 får bilen att kännas väldigt omodern.

....för övrigt är det självklart att pucken INTE var inne i Skelefteå.. :-)

//H ex-östgöte som inte ens såg matchen men är lokalpatriot av hävd... :twisted:
pekero
Posts: 7
Joined: 2009-02-04, 11:43

Äntligen!

Post by pekero »

Hej på er.
För en timma sedan hämtade jag ut min Passat. Den första som levererades av Blennermarks i Thn. Den är svart, har ett Premiumpaket, 6-vxl manuell, Park Assist samt dragkrok.

Första intrycket är att den var hyfsat pigg.
Jag återkommer med mer info efter helgen.

Trevlig helg!
//
Per
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Äntligen!

Post by taz »

pekero wrote:Hej på er.
För en timma sedan hämtade jag ut min Passat. Den första som levererades av Blennermarks i Thn. Den är svart, har ett Premiumpaket, 6-vxl manuell, Park Assist samt dragkrok.

Första intrycket är att den var hyfsat pigg.
Jag återkommer med mer info efter helgen.

Trevlig helg!
//
Per
Trevligt! skall bli kul att höra mer! Nu har jag bara ca 1000 tjänstemil kvar med min bil tills jag kan beställa passaten.. Det är ingen som behöver mina tjänster med att leverera något i sverige? ;) .. hehe.. Jag sätter mig gladeligen i bilen o kör några hundra mil ;)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
HRidge
Posts: 7
Joined: 2009-03-06, 17:35
Location: Stockholm

Post by HRidge »

Jag fick svar från Motormännens jurist som ansåg att en bil är ny ända upp till 50 mil, så vår som hade rullat 93 km innan vi fick den skall då fortfarande vara en ny bil.

Jag satte på ett par andra fälgar som jag hade liggande hemma, se bilder:
Min hemsida

Fälgarna är Sportec 19-tums med 265/30-19, så gott som samma rullomkrets som originalets 205/55-16.
Det är med nöd o näppe som fälgarna/däcken hamnar innanför främre skärmkanterna.

En av bilderna på min hemsida visar avgasröret som ligger i höjd med bakdörrarna under bilen.

Har väl funderingar på att sänka bilen men jag vet inte om det är någon idé, och jag är även sugen på att bygga om ett R36-kjolpaket o montera på.

Nästa sak som skall inhandlas är Media In Huvudenhet för att kunna koppla in USB-hårddisk (eller annan minnesmedia) med MP3-låtar. Man kunde ju givetvis ha beställt bilen med Media In men då vi var tidigt ute så kunde vi inte göra tilläggsbeställningar (hette det). Jag har Vag-Com kabel och mjukvara så jag skulle i princip själv kunna aktivera Media In-adaptern på stereon men vi får se vad VW-handlaren skall ha för montering av denna. Priset för "Huvudenhet Media In" är 2190 kr, tillkommer kabel och montering.
För er som är intresserade av denna adapter, se den i vinterkatalogen från VW, sidan 11 av 12 i PDF'en:
http://webbkit.volkswagen.se/mediadb/_f ... _41802.pdf

Dessutom fick jag veta en sak idag, VW-säljaren säger att nu har de fått in totalt 1200 bokningar på bilmodellen, och de har även bestämt sig för att inte sälja de lagerbilar [den batch som vi köpte av] som var första leveransen från VW Tyskland, utan dessa skulle vara kvar hos handlarna som demobilar. Min lokala handlare [VW Täby] hade en st i hallen plus två ute för demo.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Undrar hur placeringen av avgasrörets mynning kommer att fungera på bilprovningen? Slangen de kopplar på ska ju kunna släpa efter bilen under besiktningsproceduren.
HRidge
Posts: 7
Joined: 2009-03-06, 17:35
Location: Stockholm

Post by HRidge »

Jag läste någonstans på nätet där Volkswagen uttalade sig som "bilprovningen är tillfrågad och detta skall inte vara ett problem".
Jag var också mycket skeptisk till att Bilprovningen skulle gilla det faktum att röret slutar en bit under bilen. Återstår att se om några år hur det skall hanteras när man väl är på plats på besiktningsstationen.

Är det någon som vet nåt om gasflaskornas inspektionsintervall?
Skall dessa över huvud taget inspekteras? Vilket material är de gjorda i?
De sportdykartuber [av stål] jag hade för ett par år sedan inspekterades med några års intervall, men då var de utsatta för fukt i luften.
Gasen i bilens tuber är väl under 200 bars tryck, och då kanske det är alu-tuber?...o dessa kanske inte behöver inspekteras alls?
Någon som vet?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

HRidge wrote:Jag fick svar från Motormännens jurist som ansåg att en bil är ny ända upp till 50 mil, så vår som hade rullat 93 km innan vi fick den skall då fortfarande vara en ny bil.

Jag satte på ett par andra fälgar som jag hade liggande hemma, se bilder:
Min hemsida

Fälgarna är Sportec 19-tums med 265/30-19, så gott som samma rullomkrets som originalets 205/55-16.
Det är med nöd o näppe som fälgarna/däcken hamnar innanför främre skärmkanterna.

En av bilderna på min hemsida visar avgasröret som ligger i höjd med bakdörrarna under bilen.

Har väl funderingar på att sänka bilen men jag vet inte om det är någon idé, och jag är även sugen på att bygga om ett R36-kjolpaket o montera på.

Nästa sak som skall inhandlas är Media In Huvudenhet för att kunna koppla in USB-hårddisk (eller annan minnesmedia) med MP3-låtar. Man kunde ju givetvis ha beställt bilen med Media In men då vi var tidigt ute så kunde vi inte göra tilläggsbeställningar (hette det). Jag har Vag-Com kabel och mjukvara så jag skulle i princip själv kunna aktivera Media In-adaptern på stereon men vi får se vad VW-handlaren skall ha för montering av denna. Priset för "Huvudenhet Media In" är 2190 kr, tillkommer kabel och montering.
För er som är intresserade av denna adapter, se den i vinterkatalogen från VW, sidan 11 av 12 i PDF'en:
http://webbkit.volkswagen.se/mediadb/_f ... _41802.pdf
snygga fälgar o snygg färg på bilen :) Media-in enhet måste man ju ha i bilen ja.. det hade jag inte tänkt på... tack för tipset.. skall ta med detta när jag beställer min passat sen.. Har dock inte bestämt mig för vilken färg jag skall ha... hmm..

Jag hittade ett par coola fälgar på specialfälgars hemsida.. fälgar med lite svarta inlägg i.. hade passat fint till en svart bil med svarttonade rutor.. :D ... Men får se.. det är ett par månader kvar...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

HRidge wrote:Är det någon som vet nåt om gasflaskornas inspektionsintervall?
Skall dessa över huvud taget inspekteras? Vilket material är de gjorda i?
De sportdykartuber [av stål] jag hade för ett par år sedan inspekterades med några års intervall, men då var de utsatta för fukt i luften.
Gasen i bilens tuber är väl under 200 bars tryck, och då kanske det är alu-tuber?...o dessa kanske inte behöver inspekteras alls?
Någon som vet?
Enligt tidigare regelverk skulle gastankarna inspekteras invändigt med vissa intervall men det regelverket tillämpades nog aldrig i praktiken. Det senaste jag läst om saken är att gastankarna och gasledningarna ska inspekteras utifrån och läckagetestas med en gasdetektor (elektronisk "näsa"). Bästa sättet att få ett tätt gassytem att börja läcka lär vara att riva isär och sätta ihop det igen så man har i så fall gjort en förnuftig förenkling.

Länk: http://www.miljofordon.se/fordon/sa-fun ... ankar.aspx
Mr HV
Posts: 12
Joined: 2009-03-04, 12:57

Post by Mr HV »

Ikväll skall jag köra från Malmö till Jönköping (35 mil) och tillbaka (Skall se SM-kvartsfinal 7). Det blir ju 70 mil. Förvisso en paus på ca 3 timmar, men man kan ju känna av sittkomforten ändå.
Vad gäller ljudet så har jag Dynaudio sound och det är helt oslagbart. Det bästa jag någonsin haft. Det är värt varje krona om man spelar mycket musik.
Jag återkommer med sittkomfortrapport.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Mr HV wrote:Vad gäller ljudet så har jag Dynaudio sound och det är helt oslagbart. Det bästa jag någonsin haft. Det är värt varje krona om man spelar mycket musik.
Otroligt kul att höra eftersom jag spontanbockade Navi och Dynaudio i listan eftersom det blev så "billigt" som tjänstebil.. :-)

Uppdatera gärna med bränsleförbrukning också utöver sittkomfort.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

HRidge wrote: Fälgarna är Sportec 19-tums med 265/30-19, så gott som samma rullomkrets som originalets 205/55-16.

Har väl funderingar på att sänka bilen men jag vet inte om det är någon idé, och jag är även sugen på att bygga om ett R36-kjolpaket o montera på.

Blir inte däckljudet ännu värre med så stora däck? Däckljudet var faktiskt det enda jag störde mig på när jag provkörde bilen. Har själv beställt med 17"-are av ren fåfänga, det finns ju egentligen INGET positivt med större än 16" på dessa bilar förutom rent utseendemässigt enligt mig.

Ska du köra med 19"-arna ska du nog sänka den, det såg lite "högt" ut. Ruskigt snygga fälgar annars! 8)

Media-IN hoppade jag över till min faktiskt. Jag använder inte MP3-spelare längre och hårddisk i Navin + SD-kort känns som det är fullt tillräckligt?

//H
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Corren har varit på premiären för passat hos VW-handlaren i Linköping.

http://www.corren.se/archive/2009/3/15/ ... ovn74h.xml

Tydligen har man fått in 1280 förhandsbeställningar av passat ecofuel, varav 70 i Linköping.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
HRidge
Posts: 7
Joined: 2009-03-06, 17:35
Location: Stockholm

Post by HRidge »

Jo, det blev mer däckljud! :)
Vi får helt enkelt leva med det, fåfängan gör att jag satte på 19-tummarna som jag tidigare har på vår Åååådi S6 2002:a. Vi sålde precis S6:an och den nya ägaren ville inte lägga extra slantar för dessa 19-tummare, så de blev kvar. För övrigt så hade vår S6:a sk. "dubbel-rutor" (isolerglas eller vad de nu kallas) så den var mycket tyst.
Sen saknar jag förstås bottendraget i V8:an och ett par hundra kusar men bränslekontot har blivit en bråkdel av vad det tidigare var, plus att man nu kan köra med lite "lättat samvete" när man pyser omkring o kör på gas.

Media In behöver man ju inte om man har navin med SD-kortläsare, då löses ju problemet så att säga, precis som du skriver.

Om man får för sig att köpa RCD510 eller RNS510 på Tyska eBay o stoppar in i bilen i stället för RCD310, har man fortfarande för dåliga högtalare eller är det samma element för alla dessa radio-modeller?
Från början hade jag tänkt uppgradera till RCD510 men vi fick inte göra den uppgraderingen sade säljaren då första tillverkningsveckans bilar var specificerade med viss utrustning.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

HRidge wrote:Jo, det blev mer däckljud! :)
Vill man vara fin får man lida pin... :roll:
HRidge wrote: Sen saknar jag förstås bottendraget i V8:an och ett par hundra kusar men bränslekontot har blivit en bråkdel av vad det tidigare var, plus att man nu kan köra med lite "lättat samvete" när man pyser omkring o kör på gas.
Jo, jag ska själv gå från rak sexa med 218 häst och manuellt, och jag är fortfarande lite orolig. Men bättre samvete och den fina DSGn i stadstrafik känns som något som klart kan väga upp!
HRidge wrote: Om man får för sig att köpa RCD510 eller RNS510 på Tyska eBay o stoppar in i bilen i stället för RCD310, har man fortfarande för dåliga högtalare eller är det samma element för alla dessa radio-modeller?
Det är samma högtalare på samtliga modeller oavsett huvudenhet, RCD310 är ju lite "tråkig", ser lite gammal ut. För samma pengar som VW-sound / Dynaudio kan man nog får väldigt bra ljud.

Jag får dock inte röra sätta in eftermarknadsprylar i bilen så det var tvunget att bli Dynaudio från början trots kostnaden...

//H
Graner
Posts: 25
Joined: 2009-01-13, 08:54

Post by Graner »

Var i Tyskland på jobb förra veckan, fick en Passat med RCD310 stereo, tyckte den spelade riktigt bra faktiskt. MEN den ser gammal ut !
Jag valde tyvärr att inte uppgradera stereon. Tyckte inte det var värt dom pengarna. Surfade runt lite på Ebay och hittade en fin ersättare:

http://buyeng.ebay.com.hk/buying/hk/dis ... trksid=m38

Ett gruppköp kanske ?


Ni som har fått bilen, känns den slö ? Jag tänkte att den ändå skulle vara ganska rapp med 220nM från 1500 rpm.
Mr HV
Posts: 12
Joined: 2009-03-04, 12:57

Post by Mr HV »

Grattis till semifinalplatsen Jimmy :lol:
Sittkomforten är helt ok. Förbrukningen ligger på 4,7 kg/100 km. Då har jag kört ca: 300 mil. Hjulen är 17'' och jag har tankat mest biogas.
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Bra förbrukning

Post by Bonneville »

Mr HV:

Det låter ju kanon med 4,7 kg per 100 km! Om tankarna rymmer 22 kg blir det väl 46-47 mil på fullgastank? Vilken dröm när man i tre år har kört V70 på biogas och tankat efter ca 24 mil med min mestadels stadskörning. I de 300 milen, har du kört mycket landsväg?
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
Mr HV
Posts: 12
Joined: 2009-03-04, 12:57

Post by Mr HV »

Bonneville, det har varit mycket landsväg. Mestadels faktiskt. Jag har bara förbrukat kvarts tank bensin, men 7 "tankar" gas.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Mr HV wrote:Sittkomforten är helt ok. Förbrukningen ligger på 4,7 kg/100 km. Då har jag kört ca: 300 mil. Hjulen är 17'' och jag har tankat mest biogas.
Vad jobbigt att den mäter förbrukningen i kg, vad blir det i NM3? Dividerar man med 0,7 så det blir 6,7 NM3/100 km nånting? (Eller är jag helt ute och cyklar...)

Fortfarande riktigt bra, men det är ju en bit över angiven förbrukning från VW. Går det kanske att ställa om färddatorn till NM3 förresten?

//H
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Goddamnit, vad många nya användare som kommit in i forumet på sistone med Passat. Om det speglar gasmarknaden i stort så kommer Passat att vara katalysatorn som äntligen sätter fart på fordonsgasen.
Post Reply