VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Stort intresse

Post by Pka »

Nu är över 800 bilar beställda, och det är förståeligt med tanke på den låga driftskostnaden, räckvidden på gas och prestanda. Se detta pressmeddelande: http://www.privataaffarer.se/nyheter/Pr ... eID=135162
I början av mars är det svensk premiär för Volkswagen Passat TSI EcoFuel - marknadens första gasdrivna bil som kombinerar turbo och kompressor med direktinsprutning. Redan före premiären är intresset mycket stort och mer än 800 kunder har redan förhandsbeställt bilen.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Synd att den är så liten -- jag behöver minst en sexsitsig bil. Annars hade jag bergsäkert slagit till på den när min tjänstebil fyller tre år i höst.
pekero
Posts: 7
Joined: 2009-02-04, 11:43

Nu har motorjournalisterna fått de första..

Post by pekero »

Hej. Här kommer en länk om Passaten:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=255106

Mvh/
Per
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

torkel wrote:Synd att den är så liten -- jag behöver minst en sexsitsig bil. Annars hade jag bergsäkert slagit till på den när min tjänstebil fyller tre år i höst.
Då kanske en Opel Zafira eller en VW Caravelle passar bättre?
http://www.miljofordon.se/fordon/detail ... ordonid=96
http://www.miljofordon.se/fordon/detail ... rdonid=860
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

En Zafira har jag, i den får ingen packning plats, och Caravelle är för stor. Skulle vilja ha något motsvarande Chrysler Grand Voyager, mitt emellan Zafira och minibuss.
Münchhausen
Posts: 13
Joined: 2008-08-30, 18:04

Post by Münchhausen »

Artiklar om Passaten dyker upp lite varstans, nu senast i SVD:s lördagsupplaga.
”Gasa på” håller på att få en ny innebörd. Gasbilarna gör omstart genom marknads-lanseringen av VW Passat som EcoFuel-modell. En bil som fått en smakstart med över 800 förbeställningar.
http://www.e24.se/lifestyle/fart/artikel_1130359.e24

Är väl en ganska intetsägande artikel egentligen. Passaten låter i mina öron som den bästa gasbilen hittills, kanske kan man skaffa en om tre år när tjänstebilarna ska bytas ut. Köpa en ny bil i denna prisklassen är uteslutet att göra privat för min del. Det ska bli intressant vad användarna här på forumet säger om några veckor när ni har fått era bilar!
Mr HV
Posts: 12
Joined: 2009-03-04, 12:57

Post by Mr HV »

Jag har haft min Passat i en vecka nu och jag kan bara säga att den är helskön!
Problemet är att bluetooth inte fungerar bra (om du inte har en Nokia).
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Mr HV: berätta mer! :-)
Känns motorn pigg? Även på låga varv? Har du mätt hur långt du kommer på en tank?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

I dag fick vi en sån där annonstidning i brevlådan, Lokaltidningen Kristianstad. Bilcentrum i Kristianstad har en annons om Passat TSI EcoFuel, kolla på sidan 15 HÄR.

Underbart att se! Äntligen en bilsäljare som förstår att man skall berätta vad man har att erbjuda, och inte hemlighålla det som Volvo på sin tid och flera andra fortfarande, uppenbarligen. Jag har i alla fall inte sett någon annan annonsera biogasbilar.

BRA, Bilcentrum och VW!
Mr HV
Posts: 12
Joined: 2009-03-04, 12:57

Post by Mr HV »

Johan wrote:Mr HV: berätta mer! :-)
Känns motorn pigg? Även på låga varv? Har du mätt hur långt du kommer på en tank?
Motorn är överraskande vass. Jag har dsg-lådan vilket gör körningen roligare och energisnålare. Det finns ett läge som heter sport, vilket gör att det blir mer varv innan växling. Första gastanken är förbrukad, men den skall inte räknas då jag lekte. Andra tanken kör jag på nu och jag har hittills kört 33 mil och har ca 10 - 12 mil kvar. Alltså ca 45 mil. Då är 30 mil landsväg och 3 mil stadskörning. Helt ok. Bra komfort och bra multimedia/nav/radio anläggning.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

åsaboe wrote:Underbart att se! Äntligen en bilsäljare som förstår att man skall berätta vad man har att erbjuda, och inte hemlighålla det som Volvo på sin tid och flera andra fortfarande, uppenbarligen. Jag har i alla fall inte sett någon annan annonsera biogasbilar.
Mercedes var ganska aggressiva i sin marknadsföring av MB 170 (stora, positiva annonser i ledande dagstidingar t ex), så jag tror de banade vägen för den annonsering som VW Passat nu gör.
Opel Zafira CNG -08
Dr_Feelgood
Posts: 7
Joined: 2009-03-05, 15:18

förmånsvärde

Post by Dr_Feelgood »

Kan inte nån vänlig själ hjälpa mig räkna förmånsvärdet på denna bil?
Får olika bud från RSV, företaget, Bilab och Dinbil, alla räknar olika.
Stämmer nedan beräkning från RSV för en Variant DSG7 med extra utrustning på 48.500 brutto?
Vi har 10% ramavtal med VW, kan man använda det i förmånsberäkningen?
Enligt BilAB så skall man räkna så här:
Nybilspris 287 500
DSG7 19 000
Tillvall 48.500


Detta fick jag via RSV:
Förmånsvärde 2009 exklusive drivmedel

Modellkod
09VW105

Bilmärke
Volkswagen

Modell/variant
Passat Variant TSI EcoFuel, miljöbil

Nybilspris
287 500

Extrautrustning
67 525

Förmånsgrundande pris*
310 425

Prisbasbeloppsdel: 31,7% av 42 800 kr (ett prisbasbelopp)
13 567

Räntedel: Förmånsgrundande pris x 75% av statslåneräntan
6 728

Prisdel 1: 9% av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp
27 938

Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp
0

Nedsättning till 60%, högst 16 000 kr för ett helt år (gäller el- och gasdrivna bilar, ej gasol)
Ja

Reducering till 75% pga omfattande tjänstekörning (minst 3000 mil)
Nej

Förmånsvärde per månad
2 683

Förmånsvärde per år
32 200

Stämmer min kalkyl?

Hälsningar / Feelgood
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Mr HV wrote:
Johan wrote:Mr HV: berätta mer! :-)
Känns motorn pigg? Även på låga varv? Har du mätt hur långt du kommer på en tank?
Motorn är överraskande vass. Jag har dsg-lådan vilket gör körningen roligare och energisnålare. Det finns ett läge som heter sport, vilket gör att det blir mer varv innan växling. Första gastanken är förbrukad, men den skall inte räknas då jag lekte. Andra tanken kör jag på nu och jag har hittills kört 33 mil och har ca 10 - 12 mil kvar. Alltså ca 45 mil. Då är 30 mil landsväg och 3 mil stadskörning. Helt ok. Bra komfort och bra multimedia/nav/radio anläggning.
Kul att bilen känns bra :P
Hur är bilens säten? OK eller bra? Om bra jämför med vilka andra bilar?
Hur mycket får du in i tanken? Förbrukning?

Mvh /Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Sven wrote: Mercedes var ganska aggressiva i sin marknadsföring av MB 170 (stora, positiva annonser i ledande dagstidingar t ex), så jag tror de banade vägen för den annonsering som VW Passat nu gör.
Det har jag missat, men det låter bra! Hoppas att övriga hakar på.
Mr HV
Posts: 12
Joined: 2009-03-04, 12:57

Post by Mr HV »

Håkan wrote:
Mr HV wrote:
Johan wrote:Mr HV: berätta mer! :-)
Känns motorn pigg? Även på låga varv? Har du mätt hur långt du kommer på en tank?
Motorn är överraskande vass. Jag har dsg-lådan vilket gör körningen roligare och energisnålare. Det finns ett läge som heter sport, vilket gör att det blir mer varv innan växling. Första gastanken är förbrukad, men den skall inte räknas då jag lekte. Andra tanken kör jag på nu och jag har hittills kört 33 mil och har ca 10 - 12 mil kvar. Alltså ca 45 mil. Då är 30 mil landsväg och 3 mil stadskörning. Helt ok. Bra komfort och bra multimedia/nav/radio anläggning.
Kul att bilen känns bra :P
Hur är bilens säten? OK eller bra? Om bra jämför med vilka andra bilar?
Hur mycket får du in i tanken? Förbrukning?

Mvh /Håkan
Jag har valt premiumpaketet. Dvs skinnstolar. Man sitter skönt. Kanske lite smala säten om man är bred om baken. Jag tryckte i 30 Nm³ idag. Den ligger på ca 4,4 kg/100km blandad körning. Den ska väl slita till sig ett tag först. Det brukar bli bra efter 800 - 1000 mil.
Mr HV
Posts: 12
Joined: 2009-03-04, 12:57

Re: förmånsvärde

Post by Mr HV »

Dr_Feelgood wrote:Kan inte nån vänlig själ hjälpa mig räkna förmånsvärdet på denna bil?
Får olika bud från RSV, företaget, Bilab och Dinbil, alla räknar olika.
Stämmer nedan beräkning från RSV för en Variant DSG7 med extra utrustning på 48.500 brutto?
Vi har 10% ramavtal med VW, kan man använda det i förmånsberäkningen?
Enligt BilAB så skall man räkna så här:
Nybilspris 287 500
DSG7 19 000
Tillvall 48.500


Detta fick jag via RSV:
Förmånsvärde 2009 exklusive drivmedel

Modellkod
09VW105

Bilmärke
Volkswagen

Modell/variant
Passat Variant TSI EcoFuel, miljöbil

Nybilspris
287 500

Extrautrustning
67 525

Förmånsgrundande pris*
310 425

Prisbasbeloppsdel: 31,7% av 42 800 kr (ett prisbasbelopp)
13 567

Räntedel: Förmånsgrundande pris x 75% av statslåneräntan
6 728

Prisdel 1: 9% av förmånsgrundande pris upp till 7,5 prisbasbelopp
27 938

Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp
0

Nedsättning till 60%, högst 16 000 kr för ett helt år (gäller el- och gasdrivna bilar, ej gasol)
Ja

Reducering till 75% pga omfattande tjänstekörning (minst 3000 mil)
Nej

Förmånsvärde per månad
2 683

Förmånsvärde per år
32 200

Stämmer min kalkyl?

Hälsningar / Feelgood
Jag får det till att förmånsvärdet stämmer (2683). Du får inte använda rabatten när du beräknar förmånsvärdet. Man kan få plocka bort telefonförberedelse (om det är redskap i jobbet) samt ev larm innan man räknar ut förmånsvärdet.
Veziren
Posts: 3
Joined: 2009-03-05, 22:36
Location: Malmö

Post by Veziren »

torkel wrote:Synd att den är så liten -- jag behöver minst en sexsitsig bil. Annars hade jag bergsäkert slagit till på den när min tjänstebil fyller tre år i höst.
Då rekommenderar jag att kolla in NYA Caddy Maxi Life Ecofuel när den kommer förhoppningsvis till sommaren (sa dom i december hos VW Malmö). Gastanken är på världsbästa 37 kg och på det kommer du ca 57 mil på gas. Gott om plast för 6 pers OCH bagage. Tror den är ungefär lika lång som Chryslern du nämner.
Här en länk till den
http://www.erdgasfahrzeuge.de/volkswage ... ofuel.html
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Mr HV wrote:
Håkan wrote:
Kul att bilen känns bra :P
Hur är bilens säten? OK eller bra? Om bra jämför med vilka andra bilar?
Hur mycket får du in i tanken? Förbrukning?

Mvh /Håkan
Jag har valt premiumpaketet. Dvs skinnstolar. Man sitter skönt. Kanske lite smala säten om man är bred om baken. Jag tryckte i 30 Nm³ idag. Den ligger på ca 4,4 kg/100km blandad körning. Den ska väl slita till sig ett tag först. Det brukar bli bra efter 800 - 1000 mil.
30Nm3 är bra, riktigt bra.
Sitter man lika skönt som i en V70 tex?

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Dr_Feelgood
Posts: 7
Joined: 2009-03-05, 15:18

Re: förmånsvärde

Post by Dr_Feelgood »


Jag får det till att förmånsvärdet stämmer (2683). Du får inte använda rabatten när du beräknar förmånsvärdet. Man kan få plocka bort telefonförberedelse (om det är redskap i jobbet) samt ev larm innan man räknar ut förmånsvärdet.
Tack Mr HV,
det blev en beställning idag på nedan config. Får 10% rabatt enligt ramavtal på allt.

Leverans vecka ~24

Har jag missat någon viktigt tillvall?

Volkswagen / Passat Variant / TSI 150 EcoFuel DSG7 Sportline
Färg: Mocca Anthracite Klädsel: Black nappaläder

Grundpris: 306 500 kr

Färg & klädsel: 5 700 kr

Tillval: 42 400 kr


Totalt (inkl moms): 354 600 kr


Tillval

Dragkrok, avtagbar 8200 kr

Lättmetallfälgar Le Mans, 17 tum, däck 235/45 R 17 6300 kr

Radio RCD 510 3700 kr

Premiumpaket 19900 kr

Ytterbackspeglar elektriskt infällbara med markbelysning 2000 kr

Multifunktionsratt med växlingsknappar 800 kr

Solskyddsgardiner sidorutor bak manuella 1000 kr

Bagagerumsmatta och oöm inklädnad av bagagerum 500 kr

Totalt (inkl moms): 42400
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Veziren wrote: Då rekommenderar jag att kolla in NYA Caddy Maxi Life Ecofuel när den kommer förhoppningsvis till sommaren (sa dom i december hos VW Malmö). Gastanken är på världsbästa 37 kg och på det kommer du ca 57 mil på gas. Gott om plast för 6 pers OCH bagage. Tror den är ungefär lika lång som Chryslern du nämner.
Här en länk till den
http://www.erdgasfahrzeuge.de/volkswage ... ofuel.html
Fantastiskt! VW kommer att bli ledande på gasbilar, om inta andra hänger på! Det är helt lysande att räckvidden förbättras på detta sätt och denna bil kommer att ta över 1:a platsen avseende räckvidd från Passaten. :lol:

Jag tror detta år kommer att bli det stora genombrottet för gasbilar i Sverige!
Opel Zafira CNG -08
HRidge
Posts: 7
Joined: 2009-03-06, 17:35
Location: Stockholm

Post by HRidge »

Mr HV, vad stod din vägmätare på när du fick bilen?

Vi hämtade ut vår bebis i tisdags (leasing på frugans jobb).
Vägmätaren visade "93", ok tänkte jag, 9.3 km är ok.
Men sen, dagen efter, tänkte jag: "93 på mätaren betyder ju 93 km".

Pratade med återförsäljaren som tycker att upp till 100 km är nybil.
Jag har mailat till Motormännens jurist men inte fått nåt svar ännu.

Det är väl inte ok att bilen rullat 9.3 mil innan vi får den?
Det normala är väl upp till 2 mil. Har denna bil kanske en längre inkörning på rullande landsväg på fabriken?

Är det någon som har en åsikt om detta?

Jag har ännu inte provat bilen i någon större utsträckning, vi körde bilen hem från återförsäljaren, 1.8 kilometer, sen har vi inte hunnit köra mer.

Vi beställde bilen tidigt och kunde i princip bara välja färg, det var dessa som tillverkades vecka 5 (första produktionsveckan) som var utrustade med Premiumpaket och DSG7...och det var det jag hade tänkt (ja, eller frugan alltså, det är ju hennes leasingbil)...möjligtvis skulle jag vilja ha uppgraderat stereon ett steg men nu fick det bli Premiumpaketet och DSG7.
Mr HV
Posts: 12
Joined: 2009-03-04, 12:57

Post by Mr HV »

HRidge: Min mätare stod på 47 km. Det bjuder jag på för det var både full gastank som bensintank när jag fick den.
Dr_Feelgood: Det beror på vad du skall ha den till. Jag har lagt till naven men jag behöver den i jobbet. Annars tycker jag du har med det mesta. Lägg inte till premium mobilförberedelse om du inte har en Nokia med RSAP. Då räcker det med vanlig mobförberedelse. Jag gjorde den tabben och måste byta telefon för att det skall funka. Svagt! Jag blev inte upplyst om det innan heller.
Håkan: Vet ej, jag har aldrig suttit i en V 70. :oops:
Sven: Min profetia om att inom fem år kommer 20% av bilarna i Sverige vara gasbilar är kanske inte så tokig ändå.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Förbrukningen som ni uppger för Passaten är det Biogas eller naturgas?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Veziren wrote:Då rekommenderar jag att kolla in NYA Caddy Maxi Life Ecofuel när den kommer förhoppningsvis till sommaren (sa dom i december hos VW Malmö). Gastanken är på världsbästa 37 kg och på det kommer du ca 57 mil på gas. Gott om plast för 6 pers OCH bagage. Tror den är ungefär lika lång som Chryslern du nämner.
Säljaren på VW nämnde den när jag tittade förbi handlaren. Har den blivit så konkret är det ju ett uperbra alternativ!
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: förmånsvärde

Post by henrico »

Dr_Feelgood wrote: det blev en beställning idag på nedan config. Får 10% rabatt enligt ramavtal på allt.

Leverans vecka ~24

Har jag missat någon viktigt tillvall?
Grattis!! Jag beställde min Ecofuel för 5 veckor sedan. Jag har beställt exakt samma konfiguration MEN Iron Grey och med RNS510 (navi) + Dynaudio-ljud.

Jag tyckte högtalarna i standardbilen jag provkörde var rent ut sagt urdåliga, så om det är något du ska ha mer så tycker jag det är VW-sound åtminstone.

Jag går fortfarande och undrar om jag själv borde ha lagt till uppvärmd framruta, Keyless access och elstolar med minne..... Fast jag blev lite snål efter Dynaudioljudet och Navin, och de kändes inte lika viktiga.... :roll:

Överlag så måste jag faktiskt säga att jag tyckte bilen kändes väldig pigg när jag körde den för två veckor sedan, jag var rädd att den skulle kännas urseg jämfört med 218 hästar i min BMW 3-serie, men turbo+kompressor och framförallt den underbara DSG-lådan gör underverk med den där lilla avföringsdrivna moppemotorn! :P (Har redan börjat drilla min tvååring till att nya bilen är en "skitbil" - eftersom vi tankar på gas från reningsverket man snudd på ser från köksfönstret..)

//H
Post Reply