VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

adamski wrote:Jo, jag beställde för någon månad sedan utan Premium :) Anledning är att jag helt enkelt inte tycker om läderstolar. Varmt och klibbigt på sommar med svarta läderstolar. Textilmattor vill jag inte heller ha, inte så kul med vinterslask med såna. Det enda i det paketet som jag ville ha var xenonlampor. Larmet fick jag lägga till separat.

R-line ingick däremot gratis.
Jo, jag kan förstå det perspektivet. Jag tog det ljusa skinnet (Corn Silk beige) så det är inte så hemskt nu på sommaren. Premiumpaketet tjänar man nog väldigt mycket på vad gäller andrahandsvärdet, men självklart är det viktigaste att man trivs i sin bil. Textilmattorna rör mig inte så mycket. Jag växlade mellan textilmattor och gummimattor på min förra bil, och det kändes inte alls värt besväret. Jag lämnar in min bil på uppfräschning ett par gånger om året, och mattorna är fortfarande i nyskick nu efter lite över ett år. Skulle de vara utslitna efter ett par år är det en ganska liten kostnad med en ny uppsättning. Kurvljusen som också ingår i premiumpaketet tycker jag förresten är helt lysande.

Jag tycker dock det är riktigt, riktigt dåligt att inte VW erbjuder ventilerade skinnstolar till en bil i den här klassen. Det är det tillval jag saknat allra mest på min bil.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Husbonden »

Jag var inne på VWs hemsida och konstaterade att man inte kan bygga några nya Passater utan endast köpa lagerbilar. Är ny modell på G eller vad händer? Har någon 100 koll?
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

VW Passat TSI EcoFuel

Post by henrico »

Husbonden wrote:Jag var inne på VWs hemsida och konstaterade att man inte kan bygga några nya Passater utan endast köpa lagerbilar. Är ny modell på G eller vad händer? Har någon 100 koll?
Japp, en ny passat är på g, eller rättare sagt en större facelift precis som man gjort med golfen. Liknande front som på golf/touareg samt högre kvalitetskänsla i inredning ska vara de stora nyheterna.

Ams och teknikens värld har mängder av artiklar i ämnet om man vill läsa mer. Jag har inte sett ett ord om gas specifikt dock.
Passat Ecofuel DSG '09
Primus
Posts: 51
Joined: 2010-07-10, 16:04

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Primus »

Husbonden wrote:Jag var inne på VWs hemsida och konstaterade att man inte kan bygga några nya Passater utan endast köpa lagerbilar. Är ny modell på G eller vad händer? Har någon 100 koll?
Lite mer info. Den faceliftade passaten ska presenterasd på Paris motorshow som startar i början på oktober. Säljarna tror det ska gå och beställa en ny Passat mellan vecka 43-45. Tidigare har jag hört att leverans ska då kunna bli januari. Igår var jag förboi en handlare(som inte verkade särskilt kunnig) som trodde leverans skulle ske i mars/april.

Men det är alltså inte en ny Passat. Enbart en facelift. Kanske en större sådan men ändå inte en ny modell.
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by adamski »

Existerar det något sådant som en instruktionsbok till ecofuel i pdf-format som man kan ladda ner från någon sajt? Eller har inte bilbranschen kommit ditt än?
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by adamski »

Tja, kan någon förklara för mig hur den där handbromsknappen i passaten fungerar egentligen? Jag har Autohold på hela tiden. Ibland så släpper handbromsen automatiskt när du börjar köra (backa) efter att ha stått parkerat men ibland så måste jag trycka ner fotbromsen och trycka på knappen för att kunna köra.
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Husbonden »

Pröva att ta på dig säkerhetsbältet så får du se vad bra det blir.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
adamski
Posts: 32
Joined: 2010-05-18, 22:47

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by adamski »

Husbonden wrote:Pröva att ta på dig säkerhetsbältet så får du se vad bra det blir.
Skojar du, är det detta? Det är ju sant att jag ibland sätter på bältet efter att jag backat ut. Ska testa imorn :)
Helle
Posts: 2
Joined: 2010-10-15, 22:20

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Helle »

Äntligen!
har jag fått min svarta Passat Variant TSI Ecofuel DSG R-line med Premuimpaket. Vilken härlig bil. Känns som ljusår jämfört med min förra, Volvo V70 2,4 D Classic Momentum -08 aut. Valde faktiskt att inte vänta på den "nya" faceliftade utan tog en av de allra sista 2010:orna. Ni som haft gasbil ett tag - stämmer angivelserna för bränsleförbrukningen för Ecofuel bra överens med verkligheteten?
Last edited by Helle on 2010-11-21, 14:53, edited 1 time in total.
2010 Passat Variant TSI 150 Ecofuel DSG R-line (Premium, Deep Black)
full gas
Posts: 3
Joined: 2010-10-18, 15:50

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by full gas »

Ny här och snart körandes en Passat Variant Ecofuel 2010 med "det mesta"
Exakt vad ingår i Premiumpaketet?

/Magnus
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

full gas wrote:Ny här och snart körandes en Passat Variant Ecofuel 2010 med "det mesta"
Exakt vad ingår i Premiumpaketet?

/Magnus
Nu ska vi se om jag minns rätt här, för det har ju försvunnit från VWs hemsida med den gamla modellen... Jag är helt säker på att skinnklädsel, bi-xenon med kurvljus, och parkeringsvarnare fram och bak ingår. Redan där var ju paketet extremt prisvärt. Sen är jag lite osäker på lite andra grejer, som regnsensor, automatiskt avbländbar innerbackspegel, elektriskt infällbara ytterbackspeglar (dessa ingår nog i ljus- och siktpaketet, och jag minns inte om man fick det på köpet med premiumpaketet).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
full gas
Posts: 3
Joined: 2010-10-18, 15:50

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by full gas »

Danni wrote:
full gas wrote:Ny här och snart körandes en Passat Variant Ecofuel 2010 med "det mesta"
Exakt vad ingår i Premiumpaketet?

/Magnus
Nu ska vi se om jag minns rätt här, för det har ju försvunnit från VWs hemsida med den gamla modellen... Jag är helt säker på att skinnklädsel, bi-xenon med kurvljus, och parkeringsvarnare fram och bak ingår. Redan där var ju paketet extremt prisvärt. Sen är jag lite osäker på lite andra grejer, som regnsensor, automatiskt avbländbar innerbackspegel, elektriskt infällbara ytterbackspeglar (dessa ingår nog i ljus- och siktpaketet, och jag minns inte om man fick det på köpet med premiumpaketet).
Tack Danni,
det låter som om det kan vara trevliga tillbehör, oavsett siktpaketet.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

full gas wrote:Tack Danni,
det låter som om det kan vara trevliga tillbehör, oavsett siktpaketet.
Ja, premiumpaketet är helt galet prisvärt. Men det kan vara värt att notera att det är vad de kallade för "nettoprissatt", så man får ingen rabatt på priset för just det paketet.

Nu har konfiguratorn för nya Passat kommit online idag, så du kan se vad det innehåller i nästa generation:
Premiumpaketet för Passat bjuder på både säkerhet och stil. Bland innehållet märks:
-Bi-xenonstrålkastare med dynamiskt kurvljus och LED-varselljus fram
-Bakljus i LED-teknik
-Parkeringssensorer fram och bak
-Lättmetallfälgar Fontana 17 tum ( Standard TSI 211 samt TDI 170)
-Punkteringsskyddade däck (Standard TSI 211 samt TDI 170)
-Läderklädsel
-Dimstrålkastare fram med statisk kurvljusfunktion
24900 kr för ovanstående är inte alls taskigt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply