VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Danni wrote:Jag har stänkskydd monterade både fram och bak och bor i vad jag tror är världens mest farthinderstäta område (Örgryte) men har inte märkt av det du säger. Även när jag råkat ta ett fartgupp lite för fort har det aldrig tagit i, inte heller i stänkskydden.
Fartgupp har jag inte fått dem att slå i, men däremot när jag körde guppig landsväg "lite" över hastighetsbegränsningen :)
Det slog inte tillräckligt hårt för att vara karossen etc.
Mvh Fredrik Barrud

VW Passat TSI Ecofuel Variant DSG '09
Image
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Post by aiskylos »

Ni som har RNS 310 eller 510 - går det verkligen inte att importera listor med POI:s - tex gastankställen???
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

hopeless wrote:Fartgupp har jag inte fått dem att slå i, men däremot när jag körde guppig landsväg "lite" över hastighetsbegränsningen :)
Det slog inte tillräckligt hårt för att vara karossen etc.
Det är lustigt att du skriver det just idag, för just idag hade jag bråttom och körde alldeles för fort på dålig motorväg, och när bilen satte sig på fjädringen igen efter ett gupp så slog en stänkskärm i...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

aiskylos wrote:Ni som har RNS 310 eller 510 - går det verkligen inte att importera listor med POI:s - tex gastankställen???
Och så några inlägg ovanför ditt:
henrico wrote:
LordX wrote:Kan man lägga in egna POI i navin? Vill ju kunna uppdatera listan av gastankställen så fort det kommer nya.
Japp, fungerar klockrent... Jag använder http://vwlabs.com/ där man använder Google Maps för att söka fram och lägga till adresser och sedan för man över dem med ett SD-kort -- grymt praktiskt.

För gasmackar har jag även gasbilens lista utskriven i handskfacket, det blir nästan lite för jobbigt att pyssla med POIs hela tiden för alla delar av landet.

//H
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Danni wrote:
hopeless wrote:Fartgupp har jag inte fått dem att slå i, men däremot när jag körde guppig landsväg "lite" över hastighetsbegränsningen :)
Det slog inte tillräckligt hårt för att vara karossen etc.
Det är lustigt att du skriver det just idag, för just idag hade jag bråttom och körde alldeles för fort på dålig motorväg, och när bilen satte sig på fjädringen igen efter ett gupp så slog en stänkskärm i...
Sorry, skulle kanske inte ha sagt något, nu blev ju din bil smittad :) :roll:
Mvh Fredrik Barrud

VW Passat TSI Ecofuel Variant DSG '09
Image
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Det är lustigt att du skriver det just idag, för just idag hade jag bråttom och körde alldeles för fort på dålig motorväg, och när bilen satte sig på fjädringen igen efter ett gupp så slog en stänkskärm i...
Hoppas det inte var stänkskärmen som slog i, utan stänkskyddet...
V70BiFuel2008
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Mange wrote:Hoppas det inte var stänkskärmen som slog i, utan stänkskyddet...
Fast det kan också varit en lågt sittande vubbelförknysare som slog i.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Låg markfrigång

Post by henrico »

Daddy wrote:Är det fler än jag som har problem med den låga markfrigången?
LÅGA markfrigången? Är du van vid lastbil? :?

Jag som bytt från BMW känner mig nu helt galent bortskämd med Passatens löjligt HÖGA markfrigång.. När jag kört uppe i södra Norrland tycker jag snarare att jag varit otroligt mycket mindre rädd för att bottna ut/ta i än tidigare.

Men som redan sagt, det är ju stänskydden som tar i mycket tidigare än vad underredet skulle göra.

Dessutom behöver man ju numera inte vara rädd för att dra i med frontspoilern i höga trottoarkanter.. :)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Post by aiskylos »

Tack, men det var inte riktigt det jag frågade efter - att lägga till gasmackarna en och en roar mig inte direkt, och rena stenåldern om man inte kan lägga till CSV-filer eller liknande.
Danni wrote:
aiskylos wrote:Ni som har RNS 310 eller 510 - går det verkligen inte att importera listor med POI:s - tex gastankställen???
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

aiskylos wrote:Tack, men det var inte riktigt det jag frågade efter - att lägga till gasmackarna en och en roar mig inte direkt, och rena stenåldern om man inte kan lägga till CSV-filer eller liknande.
Jadu, det var rätt lätt att ta reda på. Jag skapade ett konto, loggade in, la till ett par punkter och tankade ner.

Det visade sig att den faktiskt använder ett standardiserat format, men jag blev förvånad över vilket. Jag hade förväntat mig XML, eller möjligen CSV-filer, men upptäckte att varje destination sparas som en vCard-fil (.vcf, version 3.0 av filformatet). Filerna läggs i en mapp som heter "destinations", som jag tror ska ligga direkt i roten på minneskortet.

Såhär ser t.ex. min hemgata ut, tillagd i kategorin "Private":

BEGIN:VCARD
VERSION:3.0
CATEGORIES:VIP
X-VIPCategory:Private
ADR;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE:;;Smörgatan;Göteborg;Västra Götalands Län;;SE
X-NAVADDR:;;;;;;;;;
GEO:57.682114;12.014814
X-Flag:
REV:20070614T125300z
FN;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE:Smörgatan, Smörgatan, Göteborg, Västra Götalands Län, , SE
UID:AddresBookPersistentProvider3
END:VCARD

Så det ska ju inte vara allt för svårt att t.ex. skapa ett skript som kan skrapa adresser från gasbilen.se och trycka ner i det formatet.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Går det inte att ladda ned de listor som Eon Fordonsgas och Gasbilen har färdiga?
http://www.gasbilen.se/Tanka/GPS-koordinater.aspx
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Matzz
Posts: 3
Joined: 2009-07-03, 13:26

Post by Matzz »

Hej

Ny på forumet och i färd med att beställa EcoFuel.
Tänkte ta Nav (510) med mobiltefon premium. Nu till frågan. Är det någn som vet om det går att synka med en Sony E/// Xperia? Om inte, vad skall jag göra? Hade varit så skönt att slippa hålla på med HF sladdar och dyl.

Tacksam för synpunkter

/Matte
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Göran wrote:Går det inte att ladda ned de listor som Eon Fordonsgas och Gasbilen har färdiga?
http://www.gasbilen.se/Tanka/GPS-koordinater.aspx
Nej, inte utan att konvertera till vCard-format. Men det är rätt smalt gjort. Om flera är intresserade kanske jag kan snickra ihop nåt.
Matzz wrote:Hej

Ny på forumet och i färd med att beställa EcoFuel.
Tänkte ta Nav (510) med mobiltefon premium. Nu till frågan. Är det någn som vet om det går att synka med en Sony E/// Xperia? Om inte, vad skall jag göra? Hade varit så skönt att slippa hålla på med HF sladdar och dyl.

Tacksam för synpunkter

/Matte
Xperian har inte stöd för rSAP och är således inte kompatibel med VWs Premium-telefonförberedelse. Jag har läst lite på nätet om folk som har lyckats få in CAB-filer som aktiverat en rSAP-profil i telefonen (men det har rört sig om drivrutiner för HTC-telefoner såvitt jag har kunnat se). Det är lite av en chansning, så du kanske vill testa om du kan få ordning på det innan du beställer.

Ett säkert kort är annars att du gör som jag gjorde. Beställ den vanliga telefonförberedelsen, och beställ dessutom en "Bluetooth Touch Adapter". Funkas kalas med alla telefoner som stöder handsfree över Bluetooth (t.ex. min iPhone) och blir helt integrerat med ratt och stereo. Du styr då telefonen via en liten separat touch screen bredvid stereon:

Image

Kostnaden blir ungefär densamma som för Premiumkittet.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Danni wrote:
Göran wrote:Går det inte att ladda ned de listor som Eon Fordonsgas och Gasbilen har färdiga?
http://www.gasbilen.se/Tanka/GPS-koordinater.aspx
Nej, inte utan att konvertera till vCard-format. Men det är rätt smalt gjort. Om flera är intresserade kanske jag kan snickra ihop nåt.
Eftersom det är ett gångbart format till en bilmodell som antagligen kommer att sälja mycket kanske det går att få gasbilen fordonsgas eller Eon att lägga ut detta formatet också
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Post by aiskylos »

Danni wrote:
Göran wrote:Går det inte att ladda ned de listor som Eon Fordonsgas och Gasbilen har färdiga?
http://www.gasbilen.se/Tanka/GPS-koordinater.aspx
Nej, inte utan att konvertera till vCard-format. Men det är rätt smalt gjort. Om flera är intresserade kanske jag kan snickra ihop nåt.
Hemskt gärna för min del! Var nästan på väg att avbeställa navin bara pga detta. Du får väl ha betalt i öl eller nått annat när du har vägarna förbi Skåne.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Nu blev det lite av en kul utmaning av det, så jag slängde ihop nåt väldigt hastigt :) Tog väl ~1 timme.

Det är bara summariskt testat på en dator, och inte alls testat ihop med själva navigatorn (eftersom jag inte valde till en sån på min bil). Skulle det vara så att det strular eller är inkompatibelt på nåt sätt så får ni hojta till så kanske jag kan lösa det.

Men om någon kan få nytta av det blir jag glad. Om någon vill bjuda på en öl för det blir jag ännu gladare :p

Finns för nertankning här:

http://files.getdropbox.com/u/599230/Ga ... _1.0.0.rar

Programmet är skrivet för Windows och kräver att .NET Framework 3.5 är installerat på datorn (fås via Microsoft Update).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sandwall
Posts: 6
Joined: 2009-06-13, 22:14

Från produktion till leverans?

Post by Sandwall »

Hej!

Hur lång tog det för er efter produktionsdagen innan ni hade bilen levererad till er? Har fått mitt produktionsdatum nu. (27/7). Kan jag räkna med mitten av aug?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Från produktion till leverans?

Post by Danni »

Sandwall wrote:Hej!

Hur lång tog det för er efter produktionsdagen innan ni hade bilen levererad till er? Har fått mitt produktionsdatum nu. (27/7). Kan jag räkna med mitten av aug?
22 dagar tog det för mig från produktion till leverans. Henrico tror jag fick sin nån vecka snabbare. Så det känns väl hyfsat sannolikt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Från produktion till leverans?

Post by taz »

Sandwall wrote:Hej!

Hur lång tog det för er efter produktionsdagen innan ni hade bilen levererad till er? Har fått mitt produktionsdatum nu. (27/7). Kan jag räkna med mitten av aug?
2 veckor lovade säljaren mig.. min tillverkades vecka 27 (denna veckan) och skall hämta den vecka 29.. Får se hur det går med det :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Från produktion till leverans?

Post by henrico »

Danni wrote:
Sandwall wrote:Hej!

Hur lång tog det för er efter produktionsdagen innan ni hade bilen levererad till er? Har fått mitt produktionsdatum nu. (27/7). Kan jag räkna med mitten av aug?
22 dagar tog det för mig från produktion till leverans. Henrico tror jag fick sin nån vecka snabbare. Så det känns väl hyfsat sannolikt.
Japp, det gick faktiskt lite snabbare för mig. Tog bara 10 arbetsdgar, 14 veckodagar för mig att få bilen från produktionsdag. Men då hade jag dödstur med transporter och en säljare som låg på som en igel för att jag skulle hinna få bilen innan kristi him.. :)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Gomorron Henrico :) Jag tycker du ska ta och prova programmet som jag postade ovan, så vi får se ifall det funkar eller inte.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Danni wrote:Gomorron Henrico :) Jag tycker du ska ta och prova programmet som jag postade ovan, så vi får se ifall det funkar eller inte.
Jag ska testa på vägen hem från jobbet idag, har laddat ned dem på ett SD-kort. ;)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Danni wrote:Gomorron Henrico :) Jag tycker du ska ta och prova programmet som jag postade ovan, så vi får se ifall det funkar eller inte.
Genom att bara titta på .vcf-erna såg jag dock något som kommer göra det väldigt rörigt. De kommer bli sorterade efter företag som står för gasen.. :-)

Dina:
FN;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE:Statoil, Hammarby Fabriksväg 51 (Hammarby Sjöstad), Stockholm

Exempel på en som jag gjort med ett rejält grep-fulhack på min linuxburk:
FN;ENCODING=QUOTED-PRINTABLE:Gas, Stockholm, Hammarby Fabriksväg 51 (Hammarby Sjöstad), Statoil

Samtliga POIs ligger alltså med prefixet "Gas -" och därefter stad. Då får man dem lite mer naturligt i destinationslistan, annars blir det ett h-vete att hitta mackar i rätt område. Visst hade det varit bra att bara kunna tanka på t.ex. OKQ8, men den lyxen har man ju inte som gasbilist... Än.. :roll: -- så du får nog göra lite lek med strängar i .Net.. :-)

I övrigt såg VCF-filen schysst ut och borde fungera bra.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Ahaa. Trodde inte det spelade så stor roll. Kan man inte hitta POIs geografiskt via kartan? Det låter för mig som om det vore vettigaste sättet. Dra upp en karta som visar typ fem mils närområde, och visa alla gasmackar.

Men jag kan fixa den sorteringen nån kväll framöver.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Danni wrote:Ahaa. Trodde inte det spelade så stor roll. Kan man inte hitta POIs geografiskt via kartan? Det låter för mig som om det vore vettigaste sättet. Dra upp en karta som visar typ fem mils närområde, och visa alla gasmackar.
Jopp, det kan man också göra. Fast de här hamnar ju inte i en "poi"-katergori utan snarare sparade favoriter, så där har man ju även sina "egna" resmål så att säga, därav rörigheten. Men visst, det är lite av en smaksak.

Det är faktiskt en av de få sakerna jag är irriterad på med snudd på samtliga inbyggda Navis förresten. (Oavsett VW, audi, BMW...) -- att man måste gå in och vålda på själva navigations-dvd:n för att få in egna POIs. Att man inte kan lägga in riktiga POIs via t.ex. SD-kort är ju urlöjligt.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
Post Reply