VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
Worfen
Posts: 15
Joined: 2009-04-15, 16:18

Post by Worfen »

Måste nog ringa säljaren imorrn å höra, då min är beräknad v. 33ish.. vore ju en treflig överraskning om man kan få den redan i juli :)
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Min tllverkas onsdag vecka 24 ;-)

Post by Magnus »

Snabba ryck, beställde torsdagen vecka 18 och fick i förra veckan besked om att den rullar ut från fabriken redan vecka 24 :-)

En som beställde en TDI samma vecka har fått produktionsvecka 39...
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Bilen är leveransklar nästa torsdag (11/6)... Nu börjar nedräkningen, barn på julafton var det någon som nämnde tidigare :) stämmer nog rätt bra....
Mvh Fredrik Barrud

VW Passat TSI Ecofuel Variant DSG '09
Image
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Och jag är med bil :) Väldigt hastiga intryck från några timmars ägande hittills:

Första intrycket är att den är fin långt över förväntan. Färgen på lacken är bland det snyggaste jag sett (Silver Leaf - typ champagnefärgad metallic) och interiören i Corn Silk Beige nappaläder är väldigt läcker.

Sen håller jag med om att DSG-lådan kan vara lite småkinkig i låga hastigheter, framförallt i övergången mellan ettan och tvåan då det lätt rycker till. Det kan vara svårt att dosera ut kraften rätt vid start, framförallt i uppförsbacke. Min första start i våt uppförsbacke idag gav en rejäl sladd och ESP:n fick rycka in för fulla muggar. Auto hold är rätt skönt att ha ändå. Ibland kan det också märkas lite fördröjning i gaspådraget när bilen har kopplat ur vid en inbromsning och man börjar gasa igen, vilket kan leda till att man gasar på lite för mycket i det läget. Men överlag är gasresponsen väldigt bra och bilen känns verkligen oerhört mycket piggare än vad en så stor bil med blott 150 hästkrafter borde - den väldigt breda vridmomentsplatån märks alltså av.

Jag nöjde mig med RCD510 Volkswagen Sound, men tycker nu att jag borde låtit bli att snåla och slagit till på Dynaudiosystemet. Ljudet är helt okey, men jag är ändå lite besviken - den matchar inte riktigt den High Performance-anläggning jag hade i min Volvo.

Allt sammantaget så är jag toknöjd hittills. Det kommer säkert en bättre rapport när jag hunnit ha den en stund.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Danni wrote:Sen håller jag med om att DSG-lådan kan vara lite småkinkig i låga hastigheter, framförallt i övergången mellan ettan och tvåan då det lätt rycker till.
Håller med helt.. Fickparkera och köra in i trånga garage är också rätt hårigt första gångerna tycker jag. Ovan vid både motorkaraktär, automat och så den lite "korta snabba" ettan så att säga.

Halvkul att tanka gas första gången. Har snudd på bara kört korta sträckor, mycket kökörning och många kallstarter... 8,97 nm3/100 km, föga upplyftande... Är olika gas olika bra förresten? Verkar ju vara sjukt olika siffror när man kollar runt.

Men bilen är ju inte inkörd än... :roll:

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag körde in i en väldigt trång passage till en parkeringsplats idag, i mild uppförsbacke dessutom, och det var faktiskt riktigt läskigt. Men det gick till slut. Även att finlira de sista centimetrarna när man parkerar mot en vägg t.ex. är rätt svårt. Dessutom tycker jag det är svårt att få till en lagom snabb start från stillastående. Antingen blir det en väldigt mesig start eller så blir det hjulspinn.

Men jag blir bättre och bättre på att hantera den, och förutom de saker som fortfarande är lite kniviga så är det ju en skitfin låda.

Olika gas är olika "bra" såtillvida att det är olika energiinnehåll beroende på andelen naturgas och andelen biogas. Det verkar svårt att veta vad som egentligen finns i pumpen, men man kan kolla på gasbilen.se för vägledning.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Danni wrote:Men jag blir bättre och bättre på att hantera den, och förutom de saker som fortfarande är lite kniviga så är det ju en skitfin låda.
Visst är det så...

En sak som jag irriterar mig på och förmodligen kommer irritera mig på i vinter är att det inte går att lägga i tvåan vid stillastående för att starta på tvåan, om man lägger den i manuellt borde man ju kunna det tycker man. I vinter kan jag tänka mig att den lite "nervösa" ettan kommer bli lite jobbig, eller kanske framförallt tråkig och resultera i en konstant blinkande antispinnlampa.....
Olika gas är olika "bra" såtillvida att det är olika energiinnehåll beroende på andelen naturgas och andelen biogas. Det verkar svårt att veta vad som egentligen finns i pumpen, men man kan kolla på gasbilen.se för vägledning.
Ahh, vad bra.. Jag har aldrig tänkt på att de faktiskt tar hänsyn till det i omräkningarna på den sidan...
Passat Ecofuel DSG '09
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

henrico wrote:
Olika gas är olika "bra" såtillvida att det är olika energiinnehåll beroende på andelen naturgas och andelen biogas. Det verkar svårt att veta vad som egentligen finns i pumpen, men man kan kolla på gasbilen.se för vägledning.
Ahh, vad bra.. Jag har aldrig tänkt på att de faktiskt tar hänsyn till det i omräkningarna på den sidan...
Generellt sett kan man säga att Naturgas har en omräkningsfaktor på 1,25 avseende energiinnehållet mot bensin medan Biogas har omräkningsfaktorn 1,1. På en del ställen (framför allt där den matas in i gasledningar och samdistribureras med naturgas) "spetsas" biogasen för att få samma energiinnehåll som Naturgas detta görs med propan.

När man tankar på Västkusten på de stationer som matas med Naturgasledningen får man en blandning av Naturgas och Biogas eftersom biogas kontinuerligt matas på i nätet. Enligt Eon skall deras stationer innehålla minst 50% biogas, se även Eon gas.

Jag misstänker (utan att veta 100%) att på de flesta ställen i Sverige får man åtminstone några % biogas när man tankar. På många stationer får man dessutom endast biogas (om man inte tvingats ta till Naturgas som backup pga produktionsstörningar eller leveransproblem)
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
RSV
Posts: 5
Joined: 2009-03-10, 10:06
Location: Sverige

Post by RSV »

Första milen avklarad... riktigt trevlig bil :)
LordX
Posts: 10
Joined: 2008-08-30, 15:53
Location: Linköping

Post by LordX »

Fick min igår. Verkligen trevlig bil. Var era gastankar också fyllda?

Jag har bara kört lite stadskörning än så länge men enligt färddatorn drar den en hel del. Vad har ni haft för förbrukning den första tiden? Blandad/stad/landsväg
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

LordX wrote:Fick min igår. Verkligen trevlig bil. Var era gastankar också fyllda?

Jag har bara kört lite stadskörning än så länge men enligt färddatorn drar den en hel del. Vad har ni haft för förbrukning den första tiden? Blandad/stad/landsväg
Jag fick den med full gastank och halv bensintank.

Färddatorn känns svår att använda för att få en ordentlig helhetsbild, för genomsnittsförbrukningen verkar beräknas på rätt så kort sträcka. Jag har inte mätt mellan tankningar ännu. Dessutom har jag mest kört stadstrafik. Men får man lita på färddatorn så ligger jag ofta runt 7-8 kg, och aldrig under 5 kg i snitt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Post by Bonneville »

En sak att irritera sig på; det finns bara intervalltork på bakrutan, inte kontinuerlig. Det regnade ordentligt längs E6 igår kväll och då hade det behövts. Eller är det jag som inte begriper?
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
RSV
Posts: 5
Joined: 2009-03-10, 10:06
Location: Sverige

Post by RSV »

Körde igår mellan Göteborg och Ljungby. D.v.s. först 120-130 km/h i 12mil sedan mycket 70 / 90 -sträckor. Snittet blev 0,47 kg/mil. Helt Ok tycker jag med tanke på att bilen bara gått 20 mil...!

Fick också full gastank vid leverans men kanske bara 10 liter bensin.
Worfen
Posts: 15
Joined: 2009-04-15, 16:18

Post by Worfen »

Pratat med säljare nu.. Min föds v.26.. rätt mycket bättre än v.32 som jag fick från början.. :)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Ang full gastank o halv bensintank osv.. det var mycket bättre än när jag fick min volvo s60 ..

Fick den med halv eller full bensintank (kommer inte riktigt ihåg) men med TOM! gastank.. suck :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag fick slut på gas för första gången idag. Tyckte det lät som om färddatorn tog det hela på lite för mycket allvar när den blippade till och sa nåt i stil med "fuel emergency mode" :)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Jomen det ÄR allvarligt att få slut på gas :wink:
Sandwall
Posts: 6
Joined: 2009-06-13, 22:14

Leveranstid?

Post by Sandwall »

Hej!


Ni som nyligen beställt, vilken produktionsvecka har ni fått?
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Post by Bonneville »

We have a winner!

:D :D :D :D
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Post by Pka »

Bonneville wrote:We have a winner!

:D :D :D :D
Ännu en utmärkelse: Miljöbästa bil 2009.
http://www.gronabilister.se/4/6-vw-pass ... a-bil-2009!

(kopiera URL'en ovan - får inte till det så att den blir klickbar...)
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
LordX
Posts: 10
Joined: 2008-08-30, 15:53
Location: Linköping

Post by LordX »

Kan man lägga in egna POI i navin? Vill ju kunna uppdatera listan av gastankställen så fort det kommer nya.
Passat Variant Ecofuel 09 DSG, Shadow Blue
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

LordX wrote:Kan man lägga in egna POI i navin? Vill ju kunna uppdatera listan av gastankställen så fort det kommer nya.
Japp, fungerar klockrent... Jag använder http://vwlabs.com/ där man använder Google Maps för att söka fram och lägga till adresser och sedan för man över dem med ett SD-kort -- grymt praktiskt.

För gasmackar har jag även gasbilens lista utskriven i handskfacket, det blir nästan lite för jobbigt att pyssla med POIs hela tiden för alla delar av landet.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Låg markfrigång

Post by Daddy »

Är det fler än jag som har problem med den låga markfrigången? Har kört ett antal mil på tjälskadad väg i Norrland och bilen smäller i om man inte tar det mycket försiktigt. När man passerar "väggupp" krävs det nästan att man går ut och lyfter över bilen för att slippa markkontakt... Tittar man under bilen så sitter gastank och ett rör anmärkningsvärt oskyddade. Kan nog bli problem. Eller?
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Re: Låg markfrigång

Post by hopeless »

Daddy wrote:Är det fler än jag som har problem med den låga markfrigången? Har kört ett antal mil på tjälskadad väg i Norrland och bilen smäller i om man inte tar det mycket försiktigt. När man passerar "väggupp" krävs det nästan att man går ut och lyfter över bilen för att slippa markkontakt... Tittar man under bilen så sitter gastank och ett rör anmärkningsvärt oskyddade. Kan nog bli problem. Eller?
Jag tror det är stänkskydden som slår i, de är ju av hårdplast, så de låter lite.
Mvh Fredrik Barrud

VW Passat TSI Ecofuel Variant DSG '09
Image
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag har stänkskydd monterade både fram och bak och bor i vad jag tror är världens mest farthinderstäta område (Örgryte) men har inte märkt av det du säger. Även när jag råkat ta ett fartgupp lite för fort har det aldrig tagit i, inte heller i stänkskydden.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply