VW Passat TSI EcoFuel
Flera biltidningar har anmärkt på just vägljudet; bl.a. gjorde AMS en jämförelse mot BlueMotion och de tyckte att EcoFuel lät bra mycket mer.
Det var inget jag anmärkte på alls under provkörningen, men det fick mig att tänka till och låta bli 17-tummarna efter ett långt velande, bara utifall att.
Imorgon är min bils födelsedag - övervägde tårta men kom fram till att det vore oartigt i födelsedagsbarnets frånvaro
Det var inget jag anmärkte på alls under provkörningen, men det fick mig att tänka till och låta bli 17-tummarna efter ett långt velande, bara utifall att.
Imorgon är min bils födelsedag - övervägde tårta men kom fram till att det vore oartigt i födelsedagsbarnets frånvaro
Jag kan nog faktiskt tänka mig att det är däcken med lågt rullmotstånd i BlueMotion som är bättre snarare än Ecofuel som är dålig faktiskt.Danni wrote:Flera biltidningar har anmärkt på just vägljudet; bl.a. gjorde AMS en jämförelse mot BlueMotion och de tyckte att EcoFuel lät bra mycket mer.
Mycket beror ju på vilka däck man råkar få på sin bil.
....tre veckor kvar.
/H - Nu utan bil om med SL-kort.. Fy farao.
En annan fråga, jag har sett att några har beställt med både tonade rutor och solskyddsgardiner. Jag har uppdragbara solskyddsgardiner i min nuvarande bil (Audi A6), men VW-säljaren tyckte att det inte behövdes om man beställde med tonade rutor. Någon erfarenhet av detta?
Hur är tillgången till gas i dagsläget i Stockholm? Kommer ihåg att det var mycket snack om dålig tillgång för ett par år sedan.
Hur är tillgången till gas i dagsläget i Stockholm? Kommer ihåg att det var mycket snack om dålig tillgång för ett par år sedan.
Hej,
Jag har nu haft min Passat Variant Ecofuel DSG i två veckor.
Jag fastnade för gas som drivmedel förra sommaren när Mercedes fick så fina artiklar i DN angående B-klassen.
På detta forum hittade jag då info om Passaten och har suktat sedan dess.
Passaten passar mig bättre då den känns mer som en *vanlig* bil, med normala prestanda.
Jag är så här långt väldigt nöjd med bilen, växellådan är ju fantastisk.
Det enda störande är däcksljudet, Michelin Energy Saver ÄR bullriga.
Jag hade Run-flat på min förra bil (BMW 5-serie) vilka jag tycker bullrade oacceptabelt mycket. Passatens är värre i mina öron.
Men de rullar ju tydligen lätt, så man får väl ta det.
Frågor: Jag har endast tankat 2 gånger och då på olika mackar.
Vid första tankningen tycker jag att förbrukningen var nära den som färddatorn visade, vid andra var den verkliga betydligt högre. Beräknat på tankad volym/körd sträcka. Kan det bero på olika tryck i pumparna?
Kan man se hur mycket man har i tanken?
Hälsar jonas
Jag har nu haft min Passat Variant Ecofuel DSG i två veckor.
Jag fastnade för gas som drivmedel förra sommaren när Mercedes fick så fina artiklar i DN angående B-klassen.
På detta forum hittade jag då info om Passaten och har suktat sedan dess.
Passaten passar mig bättre då den känns mer som en *vanlig* bil, med normala prestanda.
Jag är så här långt väldigt nöjd med bilen, växellådan är ju fantastisk.
Det enda störande är däcksljudet, Michelin Energy Saver ÄR bullriga.
Jag hade Run-flat på min förra bil (BMW 5-serie) vilka jag tycker bullrade oacceptabelt mycket. Passatens är värre i mina öron.
Men de rullar ju tydligen lätt, så man får väl ta det.
Frågor: Jag har endast tankat 2 gånger och då på olika mackar.
Vid första tankningen tycker jag att förbrukningen var nära den som färddatorn visade, vid andra var den verkliga betydligt högre. Beräknat på tankad volym/körd sträcka. Kan det bero på olika tryck i pumparna?
Kan man se hur mycket man har i tanken?
Hälsar jonas
När man räknar förbrukning på bensin brukar man, när man tankar, titta på hur långt bilen gått sedan förra tankningen och beräkna förbrukningen efter hur mycket man lyckas fylla. Det kan man göra eftersom bensin alltid har samma energiinnehåll och tanken alltid fylls till max vid en tanking.
När man beräknar förbrukningen på gas måste man utgå från tom tank, anteckna hur mycket man fyller på och sedan mäta hur långt man kommer innan tanken är tom nästa gång. Detta för att tryck och gaskvalité skiljer sig åt mellan olika tankställen.
I Göteborg tycker jag att de bästa tankställena om man vill ha lång räckvidd är (i fallande ordning) Frihamnen, Gasklockan, 421, Majorna och Deltavägen. Riktigt kass är Partille och Högsbo.
När man beräknar förbrukningen på gas måste man utgå från tom tank, anteckna hur mycket man fyller på och sedan mäta hur långt man kommer innan tanken är tom nästa gång. Detta för att tryck och gaskvalité skiljer sig åt mellan olika tankställen.
I Göteborg tycker jag att de bästa tankställena om man vill ha lång räckvidd är (i fallande ordning) Frihamnen, Gasklockan, 421, Majorna och Deltavägen. Riktigt kass är Partille och Högsbo.
Hej och välkommen Jonas!
På en del pumpar finns en dold tryckmätare (digitala siffror) som man kan se om man kikar ner innanför glaset lite snett uppifrån. De brukar ange trycket i bar. Någon annan kanske kan säga vilka stationer i Gbg-trakten som har sådana mätare.TZI wrote:Kan det bero på olika tryck i pumparna?
Kan man se hur mycket man har i tanken?
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Ahh! Kan ju då vara en anledning till att välja 17"... Jag har bara kört bilen med 16"-are och har valt 17" på min bil - ska bli intressant att se vilka däck som sitter på när jag får den. (Michelin Energy Saver finns nämligen bara upp till 16".. )TZI wrote:Hej,
Det enda störande är däcksljudet, Michelin Energy Saver ÄR bullriga.
Jag hade Run-flat på min förra bil (BMW 5-serie) vilka jag tycker bullrade oacceptabelt mycket. Passatens är värre i mina öron.
Men de rullar ju tydligen lätt, så man får väl ta det.
//H
Jag har haft gasbil sedan sep 2007 och bor i södra Stockholm. Jag tycker tillgången var ojämn första halvåret, men det senaset året har det nästan aldirg varit några problem. Det kan ha samband med att det våren 2008 öppnade en depå för flytande naturgas i Knivsta. Denna depå fyller på med naturgas om biogasen i Stockholms gastankstationer har tagit slut. Tyvärr blir det då inte biogas i tanken, men naturgasen är i alla fall sannolikt bättre för miljön än bensin och diesel.David wrote:
Hur är tillgången till gas i dagsläget i Stockholm? Kommer ihåg att det var mycket snack om dålig tillgång för ett par år sedan.
Opel Zafira CNG -08
Jag bara väntar på att "få" hämta ut min. Den står hos handlaren och inväntar månadsskiftet. Ska bli trevligt.Danni wrote:Kan inte du vara snälll och hålla dig borta härifrån i två veckor då, så jag slipper höra om det förrän jag fått min? Jag är helt nipprig... Värre än ett barn före julafton...henrico wrote:På onsdag får jag min... Blev ett par veckor tidig när det kom till kritan...
Nu har jag fått min och har kört femtiotalet mil... Väldigt nöjd faktiskt.. Bilen känns ENORM jämfört med min 3-serie BMW men fortfarande väldigt smidig i trafiken.
DSGn är helt lysande, speciellt kombinerad med växlingsknapparna som gör den otroligt smidig. Det går enkelt att kugga ned och den håller sig helt manuell tills man håller in högerpaddeln i tre sekunder, grymt smidigt! För att vara en liten spis med 150 kusar känns den väldigt pigg måste jag säga...
Dynaudioljudet är bra, lite "tamt" på lägre nivåer kanske. Man måste dra på rätt så rejält för att det verkligen ska komma till sin rätt. Navigatorn är också riktigt bra, pekskärmen gör den väldigt lättanvänd och att man kan lagra musik på hårddisken är ju väldigt smidigt. Lite trist att den inte klarar SDHC-kort dock, så det smidigaste är att föra över musik från DVD.
Sköna stolar även om jag nog tycker att skinnet har lite sämre yta än vad jag har haft tidigare, fast å andra sidan så kostade det ju inte speciellt mycket heller.
Riktigt nöjd med färgen Irongrey, inte lika tråkigt som silver men jag tror att den fortfarande blir väldigt lätt att sköta. Lite roligt att den skiftar rejält i olika ljus. I direkt solsken, ljusblå, i skugga mörkgrå.. Se bildbevis nedan.
Det enda som jag reagerat lite negativt på hittils är att jag tycker bilen drar lite mycket, men det känns lite orättvist att göra sådana bedömningar när den gått 50 mil för det lär ju släppa lite med milen.
DSGn är helt lysande, speciellt kombinerad med växlingsknapparna som gör den otroligt smidig. Det går enkelt att kugga ned och den håller sig helt manuell tills man håller in högerpaddeln i tre sekunder, grymt smidigt! För att vara en liten spis med 150 kusar känns den väldigt pigg måste jag säga...
Dynaudioljudet är bra, lite "tamt" på lägre nivåer kanske. Man måste dra på rätt så rejält för att det verkligen ska komma till sin rätt. Navigatorn är också riktigt bra, pekskärmen gör den väldigt lättanvänd och att man kan lagra musik på hårddisken är ju väldigt smidigt. Lite trist att den inte klarar SDHC-kort dock, så det smidigaste är att föra över musik från DVD.
Sköna stolar även om jag nog tycker att skinnet har lite sämre yta än vad jag har haft tidigare, fast å andra sidan så kostade det ju inte speciellt mycket heller.
Riktigt nöjd med färgen Irongrey, inte lika tråkigt som silver men jag tror att den fortfarande blir väldigt lätt att sköta. Lite roligt att den skiftar rejält i olika ljus. I direkt solsken, ljusblå, i skugga mörkgrå.. Se bildbevis nedan.
Det enda som jag reagerat lite negativt på hittils är att jag tycker bilen drar lite mycket, men det känns lite orättvist att göra sådana bedömningar när den gått 50 mil för det lär ju släppa lite med milen.
Kul att höra dina första intryck! Jag var lite rädd att du tagit mitt inlägg på allvar när du inte rapporterade förrän nu
Oerhört snygg i Iron Grey, ja. Jag var riktigt nära att välja den färgen.
Hoppas förbrukningen skärper till sig för dig, annars försvinner ju ett av de stora argumenten för bilen. Men jag misstänker att man gärna är lite extra gasglad den första tanken med nya bilen...
Oerhört snygg i Iron Grey, ja. Jag var riktigt nära att välja den färgen.
Hoppas förbrukningen skärper till sig för dig, annars försvinner ju ett av de stora argumenten för bilen. Men jag misstänker att man gärna är lite extra gasglad den första tanken med nya bilen...
- Bonneville
- Posts: 14
- Joined: 2006-03-16, 14:35
Jodå, hon ska allt skötas även om hon är en tjänstebil..
Glömde en sak förresten, på 17"-hjulen sitter det Pirelli PZero Rosso, och jag tyckte dessa är klart tystare än vad 16"-arna var... Sen kändes hela bilen lite stabilare med dessa däck om än fortfarande klart bra komfort.
51 mil på en gastank låter ju otroligt bra. Jag har inte tankat med annat än vad den kom med från fabrik, så jag kan som sagt inte uttala mig speciellt bra än. Sen var det väl ganska rejält momsat när jag körde norrut i mitten av veckan och dessutom fullastad bil.
//H
Glömde en sak förresten, på 17"-hjulen sitter det Pirelli PZero Rosso, och jag tyckte dessa är klart tystare än vad 16"-arna var... Sen kändes hela bilen lite stabilare med dessa däck om än fortfarande klart bra komfort.
51 mil på en gastank låter ju otroligt bra. Jag har inte tankat med annat än vad den kom med från fabrik, så jag kan som sagt inte uttala mig speciellt bra än. Sen var det väl ganska rejält momsat när jag körde norrut i mitten av veckan och dessutom fullastad bil.
//H
Bara att gratulera till er som köpt Passat. Var och testade en idag den är riktigt pigg speciellt om man jämför med min V70 som gärna vill ha höga varv för att det skall hända något. Denna drar ju från låga varv. DSG lådan är ju dessutom suverän
Om någon av er som skaffat Passaten drar husvagn med den så skulle jag upskatta lite input om hur den är att dra husvagn med , har en kompis som är intresserad av en gas passat han funderar mycket på hur den funkar med husvagn.
Om någon av er som skaffat Passaten drar husvagn med den så skulle jag upskatta lite input om hur den är att dra husvagn med , har en kompis som är intresserad av en gas passat han funderar mycket på hur den funkar med husvagn.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Bara att gratulera till er som köpt Passat. Var och testade en idag den är riktigt pigg speciellt om man jämför med min V70 som gärna vill ha höga varv för att det skall hända något. Denna drar ju från låga varv. DSG lådan är ju dessutom suverän
Om någon av er som skaffat Passaten drar husvagn med den så skulle jag upskatta lite input om hur den är att dra husvagn med , har en kompis som är intresserad av en gas passat han funderar mycket på hur den funkar med husvagn.
Om någon av er som skaffat Passaten drar husvagn med den så skulle jag upskatta lite input om hur den är att dra husvagn med , har en kompis som är intresserad av en gas passat han funderar mycket på hur den funkar med husvagn.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Jag kör en Audi A6 idag, och den drar nu ca 20% mindre än första tanken och då körde jag ändå väldigt lugnt första tanken som "inkörning", så förhoppningsvis är det samma för Passaten.Danni wrote: Hoppas förbrukningen skärper till sig för dig, annars försvinner ju ett av de stora argumenten för bilen. Men jag misstänker att man gärna är lite extra gasglad den första tanken med nya bilen...
Jo, det har varit likadant för mig med andra bilar så det släpper nog med denna också.. Jag är fortfarande lika nöjd för övrigt...David wrote: Jag kör en Audi A6 idag, och den drar nu ca 20% mindre än första tanken och då körde jag ändå väldigt lugnt första tanken som "inkörning", så förhoppningsvis är det samma för Passaten.
Verkar överlag vara så att produktionen är framflyttad ett par veckor.. Trevligt.
//H