VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Flera biltidningar har anmärkt på just vägljudet; bl.a. gjorde AMS en jämförelse mot BlueMotion och de tyckte att EcoFuel lät bra mycket mer.

Det var inget jag anmärkte på alls under provkörningen, men det fick mig att tänka till och låta bli 17-tummarna efter ett långt velande, bara utifall att.

Imorgon är min bils födelsedag - övervägde tårta men kom fram till att det vore oartigt i födelsedagsbarnets frånvaro ;)
Worfen
Posts: 15
Joined: 2009-04-15, 16:18

Post by Worfen »

Min plan är att stereon ska dunka tillräckligt bra för att döva vägljud :D
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Danni wrote:Flera biltidningar har anmärkt på just vägljudet; bl.a. gjorde AMS en jämförelse mot BlueMotion och de tyckte att EcoFuel lät bra mycket mer.
Jag kan nog faktiskt tänka mig att det är däcken med lågt rullmotstånd i BlueMotion som är bättre snarare än Ecofuel som är dålig faktiskt.

Mycket beror ju på vilka däck man råkar få på sin bil.


....tre veckor kvar.


/H - Nu utan bil om med SL-kort.. Fy farao.
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Post by David »

En annan fråga, jag har sett att några har beställt med både tonade rutor och solskyddsgardiner. Jag har uppdragbara solskyddsgardiner i min nuvarande bil (Audi A6), men VW-säljaren tyckte att det inte behövdes om man beställde med tonade rutor. Någon erfarenhet av detta?

Hur är tillgången till gas i dagsläget i Stockholm? Kommer ihåg att det var mycket snack om dålig tillgång för ett par år sedan.
TZI
Posts: 1
Joined: 2009-05-15, 07:44
Location: Huddinge

Post by TZI »

Hej,

Jag har nu haft min Passat Variant Ecofuel DSG i två veckor.
Jag fastnade för gas som drivmedel förra sommaren när Mercedes fick så fina artiklar i DN angående B-klassen.

På detta forum hittade jag då info om Passaten och har suktat sedan dess.
Passaten passar mig bättre då den känns mer som en *vanlig* bil, med normala prestanda.

Jag är så här långt väldigt nöjd med bilen, växellådan är ju fantastisk.
Det enda störande är däcksljudet, Michelin Energy Saver ÄR bullriga.
Jag hade Run-flat på min förra bil (BMW 5-serie) vilka jag tycker bullrade oacceptabelt mycket. Passatens är värre i mina öron.
Men de rullar ju tydligen lätt, så man får väl ta det.

Frågor: Jag har endast tankat 2 gånger och då på olika mackar.
Vid första tankningen tycker jag att förbrukningen var nära den som färddatorn visade, vid andra var den verkliga betydligt högre. Beräknat på tankad volym/körd sträcka. Kan det bero på olika tryck i pumparna?
Kan man se hur mycket man har i tanken?

Hälsar jonas
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

När man räknar förbrukning på bensin brukar man, när man tankar, titta på hur långt bilen gått sedan förra tankningen och beräkna förbrukningen efter hur mycket man lyckas fylla. Det kan man göra eftersom bensin alltid har samma energiinnehåll och tanken alltid fylls till max vid en tanking.

När man beräknar förbrukningen på gas måste man utgå från tom tank, anteckna hur mycket man fyller på och sedan mäta hur långt man kommer innan tanken är tom nästa gång. Detta för att tryck och gaskvalité skiljer sig åt mellan olika tankställen.

I Göteborg tycker jag att de bästa tankställena om man vill ha lång räckvidd är (i fallande ordning) Frihamnen, Gasklockan, 421, Majorna och Deltavägen. Riktigt kass är Partille och Högsbo.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Hej och välkommen Jonas!
TZI wrote:Kan det bero på olika tryck i pumparna?
Kan man se hur mycket man har i tanken?
På en del pumpar finns en dold tryckmätare (digitala siffror) som man kan se om man kikar ner innanför glaset lite snett uppifrån. De brukar ange trycket i bar. Någon annan kanske kan säga vilka stationer i Gbg-trakten som har sådana mätare.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

TZI wrote:Hej,
Det enda störande är däcksljudet, Michelin Energy Saver ÄR bullriga.
Jag hade Run-flat på min förra bil (BMW 5-serie) vilka jag tycker bullrade oacceptabelt mycket. Passatens är värre i mina öron.
Men de rullar ju tydligen lätt, så man får väl ta det.
Ahh! Kan ju då vara en anledning till att välja 17"... Jag har bara kört bilen med 16"-are och har valt 17" på min bil - ska bli intressant att se vilka däck som sitter på när jag får den. (Michelin Energy Saver finns nämligen bara upp till 16".. :-D)

//H
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

David wrote:

Hur är tillgången till gas i dagsläget i Stockholm? Kommer ihåg att det var mycket snack om dålig tillgång för ett par år sedan.
Jag har haft gasbil sedan sep 2007 och bor i södra Stockholm. Jag tycker tillgången var ojämn första halvåret, men det senaset året har det nästan aldirg varit några problem. Det kan ha samband med att det våren 2008 öppnade en depå för flytande naturgas i Knivsta. Denna depå fyller på med naturgas om biogasen i Stockholms gastankstationer har tagit slut. Tyvärr blir det då inte biogas i tanken, men naturgasen är i alla fall sannolikt bättre för miljön än bensin och diesel.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Kan bara hålla med Sven att det inte är någon brist på gas längre. Det kan hända någon enstaka gång att pumpen är ur funktion, men det är sällsynt.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

På onsdag får jag min... Blev ett par veckor tidig när det kom till kritan... 8)

Min kollega fick sin idag, hon verkade väldigt nöjd, framförallt med DSGn... Svart med svart skinn var faktiskt väldigt snyggt, ett h-vete att hålla svarta bilar snygga dock. :roll:
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

henrico wrote:På onsdag får jag min... Blev ett par veckor tidig när det kom till kritan... 8)
Kan inte du vara snälll och hålla dig borta härifrån i två veckor då, så jag slipper höra om det förrän jag fått min? ;) Jag är helt nipprig... Värre än ett barn före julafton...
Jobov
Posts: 13
Joined: 2009-03-17, 20:54

Post by Jobov »

Danni wrote:
henrico wrote:På onsdag får jag min... Blev ett par veckor tidig när det kom till kritan... 8)
Kan inte du vara snälll och hålla dig borta härifrån i två veckor då, så jag slipper höra om det förrän jag fått min? ;) Jag är helt nipprig... Värre än ett barn före julafton...
Jag bara väntar på att "få" hämta ut min. Den står hos handlaren och inväntar månadsskiftet. :P Ska bli trevligt.
Daddy
Posts: 38
Joined: 2008-05-08, 15:15
Location: Täby

Post by Daddy »

Jag får min på tisdag! *längtar*
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Nu har jag fått min och har kört femtiotalet mil... Väldigt nöjd faktiskt.. Bilen känns ENORM jämfört med min 3-serie BMW men fortfarande väldigt smidig i trafiken.

DSGn är helt lysande, speciellt kombinerad med växlingsknapparna som gör den otroligt smidig. Det går enkelt att kugga ned och den håller sig helt manuell tills man håller in högerpaddeln i tre sekunder, grymt smidigt! För att vara en liten spis med 150 kusar känns den väldigt pigg måste jag säga...

Dynaudioljudet är bra, lite "tamt" på lägre nivåer kanske. Man måste dra på rätt så rejält för att det verkligen ska komma till sin rätt. Navigatorn är också riktigt bra, pekskärmen gör den väldigt lättanvänd och att man kan lagra musik på hårddisken är ju väldigt smidigt. Lite trist att den inte klarar SDHC-kort dock, så det smidigaste är att föra över musik från DVD.

Sköna stolar även om jag nog tycker att skinnet har lite sämre yta än vad jag har haft tidigare, fast å andra sidan så kostade det ju inte speciellt mycket heller.

Riktigt nöjd med färgen Irongrey, inte lika tråkigt som silver men jag tror att den fortfarande blir väldigt lätt att sköta. Lite roligt att den skiftar rejält i olika ljus. I direkt solsken, ljusblå, i skugga mörkgrå.. Se bildbevis nedan.

Det enda som jag reagerat lite negativt på hittils är att jag tycker bilen drar lite mycket, men det känns lite orättvist att göra sådana bedömningar när den gått 50 mil för det lär ju släppa lite med milen.

Image
Image
Image
Image
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Kul att höra dina första intryck! Jag var lite rädd att du tagit mitt inlägg på allvar när du inte rapporterade förrän nu ;)

Oerhört snygg i Iron Grey, ja. Jag var riktigt nära att välja den färgen.

Hoppas förbrukningen skärper till sig för dig, annars försvinner ju ett av de stora argumenten för bilen. Men jag misstänker att man gärna är lite extra gasglad den första tanken med nya bilen...
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

henrico: Väldigt fin bil! Vårda den väl och säg till när du tröttnat på den om några år så köper jag den av dig. :mrgreen:
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Post by Bonneville »

Har just kört 51 mil på en gastank! Sightseeingkörning visserligen men det känns lite konstigt att inte behöva tanka gas på över 50 mil.....
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Jodå, hon ska allt skötas även om hon är en tjänstebil.. :-)

Glömde en sak förresten, på 17"-hjulen sitter det Pirelli PZero Rosso, och jag tyckte dessa är klart tystare än vad 16"-arna var... Sen kändes hela bilen lite stabilare med dessa däck om än fortfarande klart bra komfort.

51 mil på en gastank låter ju otroligt bra. Jag har inte tankat med annat än vad den kom med från fabrik, så jag kan som sagt inte uttala mig speciellt bra än. Sen var det väl ganska rejält momsat när jag körde norrut i mitten av veckan och dessutom fullastad bil.

//H
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

:mrgreen: Bara att gratulera till er som köpt Passat. Var och testade en idag den är riktigt pigg speciellt om man jämför med min V70 som gärna vill ha höga varv för att det skall hända något. Denna drar ju från låga varv. DSG lådan är ju dessutom suverän :o

Om någon av er som skaffat Passaten drar husvagn med den så skulle jag upskatta lite input om hur den är att dra husvagn med , har en kompis som är intresserad av en gas passat han funderar mycket på hur den funkar med husvagn.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

:mrgreen: Bara att gratulera till er som köpt Passat. Var och testade en idag den är riktigt pigg speciellt om man jämför med min V70 som gärna vill ha höga varv för att det skall hända något. Denna drar ju från låga varv. DSG lådan är ju dessutom suverän :o

Om någon av er som skaffat Passaten drar husvagn med den så skulle jag upskatta lite input om hur den är att dra husvagn med , har en kompis som är intresserad av en gas passat han funderar mycket på hur den funkar med husvagn.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Post by David »

Danni wrote: Hoppas förbrukningen skärper till sig för dig, annars försvinner ju ett av de stora argumenten för bilen. Men jag misstänker att man gärna är lite extra gasglad den första tanken med nya bilen...
Jag kör en Audi A6 idag, och den drar nu ca 20% mindre än första tanken och då körde jag ändå väldigt lugnt första tanken som "inkörning", så förhoppningsvis är det samma för Passaten.
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Sådärja... Nu händer det saker, mailade säljaren och frågade om det fortfarande var vecka 32 som gällde och fick till svar att nu händer det saker, leverans innan midsommar.

Nice :)
Mvh Fredrik Barrud

VW Passat TSI Ecofuel Variant DSG '09
Image
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

David wrote: Jag kör en Audi A6 idag, och den drar nu ca 20% mindre än första tanken och då körde jag ändå väldigt lugnt första tanken som "inkörning", så förhoppningsvis är det samma för Passaten.
Jo, det har varit likadant för mig med andra bilar så det släpper nog med denna också.. Jag är fortfarande lika nöjd för övrigt... :D

Verkar överlag vara så att produktionen är framflyttad ett par veckor.. Trevligt.

//H
LordX
Posts: 10
Joined: 2008-08-30, 15:53
Location: Linköping

Post by LordX »

Jag får också (troligen) min innan midsommar dvs några veckor tidigare än beräknat.
Post Reply