VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Post by Bonneville »

Vet inte om ni sett den här, det var lite kul....

http://volkswagen.se/passatecofuel/

:D
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Bonneville wrote:Vet inte om ni sett den här, det var lite kul....

http://volkswagen.se/passatecofuel/

:D
Snacka om brainstorming på marknadsavdelningen!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Underbart!
Opel Zafira CNG -08
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Den fick bra resentioner i senaste Motor (Motormännens tidning)

"Nu kommer på allvar miljöbilarna som kan knocka konkurrenterna.
Vi har provkört Volkswagens första gasbil.
Den kan bli en succé – inte minst som tjänstebil."
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Artikeln i GP klargjorde en detalj som jag funderat på ett tag och det är att vid gasdrift är inte motorn direktinsprutad utan gasen injiceras i insuget som det brukar vara på gasmotorer.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag beställde en EcoFuel av VW Göteborg i onsdags, och vill meddela att den preliminära leveranstiden nu anges till september. När jag först provkörde i förra veckan pratade de om augusti. Så de verkar sälja löjligt bra.

Det lär bli en outhärdlig väntan... Jag vill ha min nya pärla i förrgår!
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Danni wrote:Jag beställde en EcoFuel av VW Göteborg i onsdags, och vill meddela att den preliminära leveranstiden nu anges till september. När jag först provkörde i förra veckan pratade de om augusti. Så de verkar sälja löjligt bra.

Det lär bli en outhärdlig väntan... Jag vill ha min nya pärla i förrgår!
Oj! .. Det var bra att du rapporterade detta.. Då måste jag ta o beställa en med nu så fort som möjligt med andra ord.. Det börjar bli dax att byta nämligen... Får försöka fixa det i veckan som kommer då..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Mr HV
Posts: 12
Joined: 2009-03-04, 12:57

Tillbaks igen

Post by Mr HV »

Nu är man tillbaks igen och kan meddela att jag nu har kört nästan 700 mil. Förbrukningen ligger på 4,5 kg/100km. Då kör jag rätt mycket landsväg där jag ligger runt 120 km/h. Det blir väl ungefär 0,6 Nm3/mil.
Det baserar jag på att jag kör väl ungefär 50/50 biogas/fordonsgas.
Biogas: 0.45/0,8
Fordonsgas: 0,45/0.7
Fantastiskt skön bil.
User avatar
Bonneville
Posts: 14
Joined: 2006-03-16, 14:35

Post by Bonneville »

Det är EXAKT sånt man vill läsa när man vet att den egna bilen har tillverkning vecka 16.....
VW Passat TSI EcoFuel Variant -09
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Bonneville wrote:Det är EXAKT sånt man vill läsa när man vet att den egna bilen har tillverkning vecka 16.....
Håller helt med!

Min börjar "födas" den fjärde maj fick jag reda på igår. Så i början av juni har man bilen. Lite irriterande dock att kollegorna som beställde sina två veckor EFTER mig får sina före, tydligen så var det längre levtid på navigator och dynaudioljudpryttlarna...
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag är i beställningsprocessen jag med.. ger er en full spec när jag har bestämt mig över alla tillvalen :) Väntar på en offert från leasing företaget nu.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Kan meddela att preliminär leverans på beställning gjord i dag :) är vecka 32, låååång väntan :(
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Frågade även om hur många bilar som har beställts fram till igår, 1800 st, det är rätt många det :)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

hopeless wrote:Kan meddela att preliminär leverans på beställning gjord i dag :) är vecka 32, låååång väntan :(
Hmmmmm, vecka 32, och du beställde ändå någon vecka efter mig! Hade varit helt perfekt att få den då, eftersom jag har semester veckorna 33-36 och kommer vara i Sverige minst halva den tiden :) Får väl se, får väl se. Göteborgskontoret kanske fyllt upp sin kvot snabbare. Jag har intrycket att gasbilar är mer poppis här på västkusten.

Eftersom folk verkar vara intresserade av utrustningslistorna så kan jag passa på att lista vad för godis jag plockade på:

Kombimodell

Silver leaf metallic + corn silk beige nappaläder (svarta golvmattor)

DSG-växellåda (var skeptisk först, men efter att ha provkört bägge var det inget snack om saken)

Premiumpaket (nästan självklart tillval till det priset?)

Radio RCD510 med Volkswagen Sound + MEDIA-IN

Telefonförberedelse + Touch Adapter för bluetooth (säljaren sa att den ska funka med en iPhone, till skillnad från premiumblåtanden - vi får väl se)

Elstolar med minne (så inte sambon pajar min perfekta körställning)

Elektrisk öppning/stängning av bakluckan (så inte sambon pajar sina naglar :roll: )

Vinterdäck på alufälg samt stänkskydd

Visst har jag tagit lite genvägar (var allt lite sugen på Dynaudio + navi), men allt som allt blir det ändå en tämligen välutrustad plåtburk. Jag har ju tyvärr ingen snäll arbetsgivare som glatt hostar upp för kalaset, utan köper genom eget företag.
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Danni wrote:
hopeless wrote:Kan meddela att preliminär leverans på beställning gjord i dag :) är vecka 32, låååång väntan :(
Hmmmmm, vecka 32, och du beställde ändå någon vecka efter mig! Hade varit helt perfekt att få den då, eftersom jag har semester veckorna 33-36 och kommer vara i Sverige minst halva den tiden :) Får väl se, får väl se. Göteborgskontoret kanske fyllt upp sin kvot snabbare. Jag har intrycket att gasbilar är mer poppis här på västkusten.
Jag pratade med säljaren två dar innan beställningen gjordes och då var det September som gällde, så det verkar bero lite på vilket humör dator-systemet är på :)

Tillbehörslista, tjaaa, varför inte... Här kommer det hela:

Cobalt Blå

DSG låda ( helt underbar, förutom att det manuella läget har växlingarna åt fel håll )

Eluttag bak, 12V/230V (alltid bra att ha)

Elinställbara framstolar och ytterbackspeglar, med minne

Ljus och siktpaket 2

Premiumpaket

Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt (blir lite skönare för vovvarna)

Däcktryckskontroll

Dimstrålkastare

Multifunktionsratt med växlingsknappar (manuella lägena var ju fel på spaken :) )

Radio RCD 510 Dynaudio sound

Bagagerumsmatta och oöm inklädnad av bagagerum ( förhoppningsvis löser lite av hundhårsproblemet i bilen )

Park Assist ( kul grej mest :) )

Det är en Variant (men det är ju inte direkt oväntat här i Sverige :) ), finnas förresten Sedanan med gas i Sverige?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jaså, minsann, datorsystemets humör! Får väl ta och hacka mig in där istället då :p Jag fick inte veta nåt mer än september, även när jag la själva beställningen...

Jag tänkte också på att det manuella läget på lådan var felvänt :) Spelar mig dock ingen större roll, har inga planer på att växla den manuellt. Tyckte den skötte sig felfritt alldeles själv.

Och ja, man kan få sedanmodellen med gas. En av mina kompanjoner går och lurar lite på att köpa en sån. Enligt säljaren är värdetappet på sedanen såpass mycket större att det är ekonomiskt sämre att köpa sedan trots det lägre priset. Men visst är det en elegant bil, och klart mer ovanlig än varianten.
LordX
Posts: 10
Joined: 2008-08-30, 15:53
Location: Linköping

Post by LordX »

Jag fick låna en bil av bilfirman över en kväll och lämna den dagen efter. Den kändes ju riktigt trevlig.

Beställde min för en månad sedan:
Shadow blue metallic
DSG
Premiumpaket (svart läder)
Navigation 510 + dynaudio
Oöm inklädnad av bagageutrymmet
17" fälg, Monte Carlo
Eluttag bak
Mörktonade rutor bak
Family paket
Multifunktionsratt

Tillverkning v24... Får väl se när den dyker upp...
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Jag väntar fortfarande på att min offert skall bli klar från leasingföretaget så jag vet vad månadskostnaden hamnade på... Priset blev rätt saftigt.. 374000 innan rabatter.. hehe.. kanske får välja bort något..

Sambon ville ha den där gröna färgen på bilen (granite green) men jag vill hellre ha en svart bil med svarttonade rutor och fälgar med lite svarta inlägg i.. borde inte de bli snyggare? :D

Här är min utrustningslista, har inte offerten här så inte säker på att jag får me allt..

(Kombi)
*DSG låda
*Premiumpaketet
*"Avstånds-radar" håller avståndet till bilarna på motorvägen.. Nån ny grej :) Skitcoolt...
*RCD 510 med MEDIA-IN
*Keyless Access
*Dragkrok
*Tonade rutor
*Däcktryckskontroll
*Backlucka öppning o stängningsassistans

mm.. de va nog det hela.. Säljaren trodde att bilen skulle *tillverkas* nån gång i slutet av augusti tror jag.. Men det kan ju ändra sig fram tills bilen blir beställd...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

taz wrote:*"Avstånds-radar" håller avståndet till bilarna på motorvägen.. Nån ny grej :) Skitcoolt...
Oi! Jag visste inte ens att Passaten gick att få med aktiv farthållare :o Det är ju värsta glidarfunktionen. Vad kostar det tillvalet?

Nästan exakt 370 gick hela min bil på, så det verkar vara därnånstans folk i allmänhet hamnar. Tror att de flesta har nån inbyggd förmåga att balansera det ena häftiga tillvalet genom att välja bort ett annat :)

Mer intressant är väl isåfall att diskutera vad för rabatter folk fått. Eftersom det varit sånt tryck på just den här modellen trodde jag de skulle vara riktigt dåliga, men jag tyckte inte det var så farligt ändå. 11% på bilen och 10% på tillbehören (förutom premiumpaketet) fick jag. Det är i min begränsade erfarenhet helt okey.
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Post by hopeless »

Danni wrote:Jaså, minsann, datorsystemets humör! Får väl ta och hacka mig in där istället då :p Jag fick inte veta nåt mer än september, även när jag la själva beställningen...

Jag tänkte också på att det manuella läget på lådan var felvänt :) Spelar mig dock ingen större roll, har inga planer på att växla den manuellt. Tyckte den skötte sig felfritt alldeles själv.

Och ja, man kan få sedanmodellen med gas. En av mina kompanjoner går och lurar lite på att köpa en sån. Enligt säljaren är värdetappet på sedanen såpass mycket större att det är ekonomiskt sämre att köpa sedan trots det lägre priset. Men visst är det en elegant bil, och klart mer ovanlig än varianten.
Säljaren skickade en förfrågan via något system och fick direkt tillbaka ett preliminärt lev. datum, men som sagt var... En vecka innan beställningen var det v.32, någon dag innan var det september och när beställningen väl las så var det v.32 igen :)

Iom att jag gillar att köra på bana så tänkte jag väl även testa passaten på en sån :) (ja, jag vet... det går inte riktigt hand i hand med miljötänk, men det är rätt så kul :) ) Då är det en fördel om växlarna ligger rätt :)

Och som alla andras bilar hamnade min runt 370 oxo. Fick väl ingen direkt kanonrabatt då ingen annan på förtaget hade tagit ut någon bil från VAG-koncernen, så ett nytt ramavtal sattes upp som gav 8,2% rabatt, hade chefen engagerat sig lite mer hade det kanske gått att få mer, men vad vet jag :)
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

taz wrote: *"Avstånds-radar" håller avståndet till bilarna på motorvägen.. Nån ny grej :) Skitcoolt...
Vad sjutton! Den där kunde jag inte beställa när jag lade min order i februari.. *fult ord* också.. :cry:

Ville verkligen ha den för den är underbar här i Stockholm. Så här i efterhand hade jag nog beställt eluppvärmd framruta också, men jag missade det tillvalet i listan.

Jag hade ramavtal som gav 10% på allt, 376800 som bruttopris, 339600 netto har jag för mig, men framförallt beställde jag innan leasingbolaget räknade om begagnatpriserna efter höstens vansinnesfall så det blev en fördelaktig beräkning gemfört med de som beställde i mars hos oss. (Fick navi + dynaudio gratis så att säga. :P )

//H
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

henrico wrote:
taz wrote: *"Avstånds-radar" håller avståndet till bilarna på motorvägen.. Nån ny grej :) Skitcoolt...
Vad sjutton! Den där kunde jag inte beställa när jag lade min order i februari.. *fult ord* också.. :cry:

Ville verkligen ha den för den är underbar här i Stockholm. Så här i efterhand hade jag nog beställt eluppvärmd framruta också, men jag missade det tillvalet i listan.

Jag hade ramavtal som gav 10% på allt, 376800 som bruttopris, 339600 netto har jag för mig, men framförallt beställde jag innan leasingbolaget räknade om begagnatpriserna efter höstens vansinnesfall så det blev en fördelaktig beräkning gemfört med de som beställde i mars hos oss. (Fick navi + dynaudio gratis så att säga. :P )

//H
Ja.. avståndsradaren visste jag inte heller något om förän säljaren sa det.. då blev jag glatt överraskad! det var någon nyhet som hade kommit nyligen enligt honom och den ligger inte ute nånstans så att man kan välja den sa han..

11% rabatt fick jag men tror mitt företag har en hel del VW bilar..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

taz wrote:Ja.. avståndsradaren visste jag inte heller något om förän säljaren sa det.. då blev jag glatt överraskad! det var någon nyhet som hade kommit nyligen enligt honom och den ligger inte ute nånstans så att man kan välja den sa han..
Danni är icke nöjd! Vad kostade tillvalet?
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Danni wrote:
taz wrote:Ja.. avståndsradaren visste jag inte heller något om förän säljaren sa det.. då blev jag glatt överraskad! det var någon nyhet som hade kommit nyligen enligt honom och den ligger inte ute nånstans så att man kan välja den sa han..
Danni är icke nöjd! Vad kostade tillvalet?
5300 har jag för mig den kostade... Helt klart värt pengarna :) .. Om den nu fungerar bra vill säga..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Post Reply