VW Passat TSI EcoFuel
Jag blev medlem när vi köpte en Passat EcoFuel!
Graner: vad gäller din fråga om bilen känns slö så tycker jag att den är lite svår-reglerad när man ska starta från stillastående, de gånger man har lite bråttom så blir det gärna lite hjulspinn innan traction control går i o begränsar effekten, men detta kan oxo ha att göra med mina feta 19-tummare i nära nollgradigt väder, inget grepp helt enkelt! Jaja, jag skulle ju köpt vinterdäck till den men vi ville slippa förvaringen av dessa under sommaren så vi köper dessa i höst i stället.
När man ger gas (med dubbel mening) så känns den faktiskt väldigt pigg, en aningens ketchup-effekt tycker jag att det är, och det känns inte som det lönar sig att varva motorn då bottendraget är ok.
Möjligtvis lite jobbig att köra i stadstrafik på automatläget [på DSG7-lådan] om det är lite kuperat, den är så himla envis med att ligga på låga varvtal [något som motorjournalisterna skrivit om] och när man väl kommer till lite uppförslut så vore det bra om lådan växlade lite tidigare på "belastningsvärdet" på motorn.
Om man i stället väljer Sport-läget så varvar den till 4000 rpm även med låg belastning, jag skulle vilja ha ett mellanting mellan Drive och Sport. Jojo, man kan växla manuellt oxo men det är ju så himla många pinnhål så man får ju röra runt hela tiden med växelväljaren!
Graner: vad gäller din fråga om bilen känns slö så tycker jag att den är lite svår-reglerad när man ska starta från stillastående, de gånger man har lite bråttom så blir det gärna lite hjulspinn innan traction control går i o begränsar effekten, men detta kan oxo ha att göra med mina feta 19-tummare i nära nollgradigt väder, inget grepp helt enkelt! Jaja, jag skulle ju köpt vinterdäck till den men vi ville slippa förvaringen av dessa under sommaren så vi köper dessa i höst i stället.
När man ger gas (med dubbel mening) så känns den faktiskt väldigt pigg, en aningens ketchup-effekt tycker jag att det är, och det känns inte som det lönar sig att varva motorn då bottendraget är ok.
Möjligtvis lite jobbig att köra i stadstrafik på automatläget [på DSG7-lådan] om det är lite kuperat, den är så himla envis med att ligga på låga varvtal [något som motorjournalisterna skrivit om] och när man väl kommer till lite uppförslut så vore det bra om lådan växlade lite tidigare på "belastningsvärdet" på motorn.
Om man i stället väljer Sport-läget så varvar den till 4000 rpm även med låg belastning, jag skulle vilja ha ett mellanting mellan Drive och Sport. Jojo, man kan växla manuellt oxo men det är ju så himla många pinnhål så man får ju röra runt hela tiden med växelväljaren!
Du är ute o cyklar Men du är rätt nära sanningen .. du dividerar med 0,8 så det blir 5,875 NM3henrico wrote:Vad jobbigt att den mäter förbrukningen i kg, vad blir det i NM3? Dividerar man med 0,7 så det blir 6,7 NM3/100 km nånting? (Eller är jag helt ute och cyklar...)Mr HV wrote:Sittkomforten är helt ok. Förbrukningen ligger på 4,7 kg/100 km. Då har jag kört ca: 300 mil. Hjulen är 17'' och jag har tankat mest biogas.
Fortfarande riktigt bra, men det är ju en bit över angiven förbrukning från VW. Går det kanske att ställa om färddatorn till NM3 förresten?
//H
Det var nästan ännu värre med nya dubbdäck på demobilen... Sen måste jag väl dock säga att jag alltid har det problemet med turbobilar, jag är kass att köra med mycket vrid helt enkelt....HRidge wrote:Jag blev medlem när vi köpte en Passat EcoFuel!
Graner: vad gäller din fråga om bilen känns slö så tycker jag att den är lite svår-reglerad när man ska starta från stillastående, de gånger man har lite bråttom så blir det gärna lite hjulspinn innan traction control går i o begränsar effekten,'
HRidge wrote: Om man i stället väljer Sport-läget så varvar den till 4000 rpm även med låg belastning, jag skulle vilja ha ett mellanting mellan Drive och Sport. Jojo, man kan växla manuellt oxo men det är ju så himla många pinnhål så man får ju röra runt hela tiden med växelväljaren!
Jag har beställt till paddlar på ratten av just det skälet, (Min far som kör Golf GT med DSG insisterade att jag skulle kryssa i det, och efter provkörning så förstod jag vad han menade....
Jag hittade för övrigt detta forum när jag började titta på Ecofuel, men jag blev medlem först efter beställning!
//H
Graner: Hur är det med Blåtandsfunktionen på den där tro? Är det bara Nokia som gäller där med?Graner wrote:Surfade runt lite på Ebay och hittade en fin ersättare:
http://buyeng.ebay.com.hk/buying/hk/dis ... trksid=m38
Ett gruppköp kanske ?
//Jobov - Som också beställt en EcoFuel, men med standardstereo.
Jobov wrote:Graner: Hur är det med Blåtandsfunktionen på den där tro? Är det bara Nokia som gäller där med?Graner wrote:Surfade runt lite på Ebay och hittade en fin ersättare:
http://buyeng.ebay.com.hk/buying/hk/dis ... trksid=m38
Ett gruppköp kanske ?
//Jobov - Som också beställt en EcoFuel, men med standardstereo.
Det vet jag inte, men det skulle jag inte tro. Men jag kan skicka ett mail o fråga. Intresserad av att köpa? Jag vill gärna ha en, roligt om man kunde få ner priset om det blev fler.
Jag tror det är samma för biogas också.. men inte helt 100.. Däremot energiinnehållet är annorlunda för biogas...henrico wrote:-- är det samma för biogas och naturgas? Jag hade för mig att naturgas var 0,8 och biogas 0,7, men det kanske bara är energiinnehållet som är annorlunda och inte vikten?taz wrote: Du är ute o cyklar Men du är rätt nära sanningen .. du dividerar med 0,8 så det blir 5,875 NM3
//H
Tycker du skall regga dig på www.spritmonitor.de för att följa din förbrukning av din bil... klicka på min länk du ser nedan där det står 5.6kg så ser du hur det kan se ut... Jag har bokfört en hel del tankningar nu, det skall bli kul o se hur det ser ut när jag byter till passaten sen.. då har man lite o jämföra med..
Ja, om man får ner priset och vet att den fungerar OK. Vet inte hur mycket mekk det är att ersätta den gamla med den där heller.Graner wrote:Det vet jag inte, men det skulle jag inte tro. Men jag kan skicka ett mail o fråga. Intresserad av att köpa? Jag vill gärna ha en, roligt om man kunde få ner priset om det blev fler.
Jag kommer inte att få min bil förrän juni/juli-skiftet har jag för mig.
Enligt wikipedia har ren metangas (i princip detsamma som biogas av finaste sort) en densitet på 0,717 kg per kubikmeter.henrico wrote:-- är det samma för biogas och naturgas? Jag hade för mig att naturgas var 0,8 och biogas 0,7, men det kanske bara är energiinnehållet som är annorlunda och inte vikten?taz wrote: Du är ute o cyklar Men du är rätt nära sanningen .. du dividerar med 0,8 så det blir 5,875 NM3
//H
hmm det verkar vara olika för olika länder också... Detta är väl förmodligen för Naturgas (CNG) men vikten de skriver om nedan är olika.. från 0.775 till 0.96kg ....AndersH wrote:Enligt wikipedia har ren metangas (i princip detsamma som biogas av finaste sort) en densitet på 0,717 kg per kubikmeter.henrico wrote:-- är det samma för biogas och naturgas? Jag hade för mig att naturgas var 0,8 och biogas 0,7, men det kanske bara är energiinnehållet som är annorlunda och inte vikten?taz wrote: Du är ute o cyklar Men du är rätt nära sanningen .. du dividerar med 0,8 så det blir 5,875 NM3
//H
0.775kg/Nm3. (c): The 5% VAT is not yet included. Normally, CNG price ... Singapore is 0.76 Kg. (f): Thai's CNG normal density is 0.96 kg/Nm3
Leveranstiden
Hej Graner.
Min bil skulle, enligt leverantören, tillverkas v8 dag 6 (21/2). Jag hämtade ut bilen hos Blennermarks i Thn den 13/3.
Mvh/
Per
Min bil skulle, enligt leverantören, tillverkas v8 dag 6 (21/2). Jag hämtade ut bilen hos Blennermarks i Thn den 13/3.
Mvh/
Per
...Så med andra ord var jag inte ute och cyklade..AndersH wrote: Enligt wikipedia har ren metangas (i princip detsamma som biogas av finaste sort) en densitet på 0,717 kg per kubikmeter.
VW har ju själva räknat med 0,7 förresten. 21 kg tank = 30 NM3 enligt VWs egna specar.
//H
Nä, jag tror inte heller att du cyklade. Men jag tror att färddatorn kan ha problem att visa rätt förbrukning för olika typer av gasbränslen. Sannolikt mäter bilen flödet, dvs volym per tidsenhet, eftersom det är det enklaste sättet att mäta. För att sedan presentera förbrukningen i kg (som är brukligt i VWs hemland) görs en beräkning som omvandlar volym till vikt. Dock kan bilens dator inte veta vilket bränsle som tankats och den får då utgå från det mest troliga bränslet som skulle kunna vara tysk H-gas med en densitet på ca 0,8 kg/Nm3.henrico wrote: ...Så med andra ord var jag inte ute och cyklade..
VW har ju själva räknat med 0,7 förresten. 21 kg tank = 30 NM3 enligt VWs egna specar.
//H
OM mitt resonemag stämmer ska du dela med 0,8 för att få förbrukningen i Nm3 oavsett om du kör på biogas eller naturgas. (I alla andra sammanhang ska man förstås räkna med densitet 0,7 för biogas.) Oavsett detta kan det ju vara så att färddatorn visar fel av någon helt annan anledning. De flesta bilar visar väl mer eller mindre fel vad jag har förstått.
Hur som helst får du reda på den verkliga förbrukningen genom att räkna själv över en längre serie med tankningar och dessutom ta hänsyn till hur många km bilen gått på bensin.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
hmm ok..Stålis wrote:Nä, jag tror inte heller att du cyklade. Men jag tror att färddatorn kan ha problem att visa rätt förbrukning för olika typer av gasbränslen. Sannolikt mäter bilen flödet, dvs volym per tidsenhet, eftersom det är det enklaste sättet att mäta. För att sedan presentera förbrukningen i kg (som är brukligt i VWs hemland) görs en beräkning som omvandlar volym till vikt. Dock kan bilens dator inte veta vilket bränsle som tankats och den får då utgå från det mest troliga bränslet som skulle kunna vara tysk H-gas med en densitet på ca 0,8 kg/Nm3.henrico wrote: ...Så med andra ord var jag inte ute och cyklade..
VW har ju själva räknat med 0,7 förresten. 21 kg tank = 30 NM3 enligt VWs egna specar.
//H
OM mitt resonemag stämmer ska du dela med 0,8 för att få förbrukningen i Nm3 oavsett om du kör på biogas eller naturgas. (I alla andra sammanhang ska man förstås räkna med densitet 0,7 för biogas.) Oavsett detta kan det ju vara så att färddatorn visar fel av någon helt annan anledning. De flesta bilar visar väl mer eller mindre fel vad jag har förstått.
Hur som helst får du reda på den verkliga förbrukningen genom att räkna själv över en längre serie med tankningar och dessutom ta hänsyn till hur många km bilen gått på bensin.
en sak jag kom o tänka på.. har densiteten med energiinnehållet att göra också? De borde väl inte höra ihop?
Men säg att man bokför sina tankningar på www.spritmonitor.de .. skall man när man tankar naturgas gångra med 0,8 då och när man tankar biogas gångra med 0,7? Mängden i kg man tankar när man tankar biogas blir då lägre och bilen får en lägre medelförbrukning än om man hade använt 0,8 när man räknade? .. skillnaden mellan 0,7 - 0,8 är ju trots allt en hel del..
Jo, det hör nog ihop. Naturgasen är uppblandad med bl.a. propan (C3H8) och butan (C4H10) som har fler kolatomer i förhållande till antalet vätetomer än metan (CH4). Därför blir både energiinnehållet och densiteten högre.taz wrote: en sak jag kom o tänka på.. har densiteten med energiinnehållet att göra också? De borde väl inte höra ihop?
Ja, det tycker i alla fall jag att man ska göra.taz wrote:Men säg att man bokför sina tankningar på www.spritmonitor.de .. skall man när man tankar naturgas gångra med 0,8 då och när man tankar biogas gångra med 0,7? Mängden i kg man tankar när man tankar biogas blir då lägre och bilen får en lägre medelförbrukning än om man hade använt 0,8 när man räknade? .. skillnaden mellan 0,7 - 0,8 är ju trots allt en hel del..
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
-
- Posts: 13
- Joined: 2008-08-30, 18:04
Helsidareportage i dagens nummer av Dagens Industri (pappersutgåvan). Sa väl inget chockerande med tryckte på det fina förmånsvärdet och bilens övriga positiva sidor. Det var nog rätt många potentiella tjänstebilsköpare som läste den artikeln.
På sidan bredvid talade de förresten om Volvo V70 i gasversion konverterad av ett företag i Göteborg. Priset skulle "enligt källor" hamna på 321 000 kr (7,5 pbb) vilket tydligen är någon slags magisk gräns i tjänstebilsvärlden.
På sidan bredvid talade de förresten om Volvo V70 i gasversion konverterad av ett företag i Göteborg. Priset skulle "enligt källor" hamna på 321 000 kr (7,5 pbb) vilket tydligen är någon slags magisk gräns i tjänstebilsvärlden.
Generellt sett borde inte densitet och energiinnehåll höra ihop. Men i detta specifika fall blir det så eftersom metanhalten i biogas garanteras att vara minst 95 voymprocent resten kan vara koldioxid syrgas kvävgas eller vätgas. enl OKQ8.Stålis wrote: Jo, det hör nog ihop. Naturgasen är uppblandad med bl.a. propan (C3H8) och butan (C4H10) som har fler kolatomer i förhållande till antalet vätetomer än metan (CH4). Därför blir både energiinnehållet och densiteten högre.
Koldioxid har tex inte så stort energiinnehåll men har densiteten 1,98 g/dm³ (=0,00198g/cm³) i gasform. enl. wikipedia
Medan metan har densiteten 0,000717 g/cm³ enlwikipedia
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Då var varianten provkörd och den kändes mycket piggare än B170 NGT som jag provkört tidigare. Har nu kört runt i en container i 10 år (Volvo 945) så det skulle vara kul med en annan biltyp men som sagt, varianten kändes trevligare att köra, automaten är klockren. Är lite petig med ljudanläggningen men tycker att standardutrustningen låter helt OK. Beställer man nu så blir det ingen bil för än i augusti men å andra sidan modellår 2010 i stället. Kanske en och annan barnsjukdom är åtgärdad då .
Är det någon som har koll på skillnaden i lastkapacitet mellan bilarna?
Är det någon som har koll på skillnaden i lastkapacitet mellan bilarna?
hmm så det innebär att det är ca 4 månader väntetid då? Eventuellt lite mer.. Får nog börja kolla på att beställa en bil snart då... Skall räkna fram lite hur långt jag kör.... Allt för att få den så fort som möjligt när jag har kört mina mil med den gamla (12000)..avozetta wrote:Då var varianten provkörd och den kändes mycket piggare än B170 NGT som jag provkört tidigare. Har nu kört runt i en container i 10 år (Volvo 945) så det skulle vara kul med en annan biltyp men som sagt, varianten kändes trevligare att köra, automaten är klockren. Är lite petig med ljudanläggningen men tycker att standardutrustningen låter helt OK. Beställer man nu så blir det ingen bil för än i augusti men å andra sidan modellår 2010 i stället. Kanske en och annan barnsjukdom är åtgärdad då .
Är det någon som har koll på skillnaden i lastkapacitet mellan bilarna?
Vet du vad det är för skillnad på 2009 års mod och 2010? Nån utseende skillnad?
Kul o höra nån som har testat både B170 och Varianten!
Välkommen till forumet!
Tack!taz wrote:hmm så det innebär att det är ca 4 månader väntetid då? Eventuellt lite mer.. Får nog börja kolla på att beställa en bil snart då... Skall räkna fram lite hur långt jag kör.... Allt för att få den så fort som möjligt när jag har kört mina mil med den gamla (12000)..avozetta wrote:Då var varianten provkörd och den kändes mycket piggare än B170 NGT som jag provkört tidigare. Har nu kört runt i en container i 10 år (Volvo 945) så det skulle vara kul med en annan biltyp men som sagt, varianten kändes trevligare att köra, automaten är klockren. Är lite petig med ljudanläggningen men tycker att standardutrustningen låter helt OK. Beställer man nu så blir det ingen bil för än i augusti men å andra sidan modellår 2010 i stället. Kanske en och annan barnsjukdom är åtgärdad då .
Är det någon som har koll på skillnaden i lastkapacitet mellan bilarna?
Vet du vad det är för skillnad på 2009 års mod och 2010? Nån utseende skillnad?
Kul o höra nån som har testat både B170 och Varianten!
Välkommen till forumet!
Nej, det skall inte vara någon skillnad enligt säljaren.
Nya AutoMotor & Sport är mycket trevlig läsning för oss som beställt Ecofuel..
På framsidan: "Test: Årets Miljöbil Passat Ecofuel!" och fem sidor test "mot" Bluemotion där betyget blir en femma med slutklämmen "Passat Ecofuel har en akillsehäl, bristen på gasmackar. AMS-index blir högt tack vare billig milkostnad och låga utsläpp. En kanonbil helt enkelt!" -- "Sveriges bästa miljöbil!" är för övrigt helsidesrubriken på testet, inga frågetecken här inte!
I övrigt inga stora förvåningar, de klagar på däcksljudet som tydligen inte finns i Bluemotionbilen.. Det skulle faktiskt vara intressant att veta vilka däck som bilen var skodd med.
//H
På framsidan: "Test: Årets Miljöbil Passat Ecofuel!" och fem sidor test "mot" Bluemotion där betyget blir en femma med slutklämmen "Passat Ecofuel har en akillsehäl, bristen på gasmackar. AMS-index blir högt tack vare billig milkostnad och låga utsläpp. En kanonbil helt enkelt!" -- "Sveriges bästa miljöbil!" är för övrigt helsidesrubriken på testet, inga frågetecken här inte!
I övrigt inga stora förvåningar, de klagar på däcksljudet som tydligen inte finns i Bluemotionbilen.. Det skulle faktiskt vara intressant att veta vilka däck som bilen var skodd med.
//H
Det är enormt positivt att en motortidning är så nästan förbehållslöst positiv till en gasbil. Dessa tidningar riktar sig till alla motorintresserade (i säkert 95% av fallen män), en oerhört stor och viktig grupp vad gäller bilköp i Sverige.
Nu fattas det bara att också etermedia, helst SVT och TV4, gör långa och positiva reportage på bästa sändningstid om gasbilar. Och att politiker på alla nivåer vaknar och skapar förutsättningar som gör att gasmacksnätet kan expandera på allvar.
Nu fattas det bara att också etermedia, helst SVT och TV4, gör långa och positiva reportage på bästa sändningstid om gasbilar. Och att politiker på alla nivåer vaknar och skapar förutsättningar som gör att gasmacksnätet kan expandera på allvar.
Opel Zafira CNG -08
Jag har sett reklam för gas passaten i någon kanal (kommer ej ihåg vilken det var) nyligen.Sven wrote: Nu fattas det bara att också etermedia, helst SVT och TV4, gör långa och positiva reportage på bästa sändningstid om gasbilar. Och att politiker på alla nivåer vaknar och skapar förutsättningar som gör att gasmacksnätet kan expandera på allvar.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012